Burda tarix yaşayır,
burda tarix qorunur
Ulu
dağların daş sinəsinə söykənən qədim
yurd yerimiz: Tənənəm
Şərur rayonunun Tənənəm kəndi qədimliyi
yaşadan və maddi-mədəniyyət nümunələri
ilə seçilən yaşayış yerlərindəndir. Naxçıvanda ən qədim
insan məskəni sayılan və dəniz səviyyəsindən
1.500 metr yüksəklikdə olan «Qazma mağarası» kənddən
3 kilometr cənub-şərqdə yerləşir. Mustye mədəniyyəti
dövrünə - eramızdan 100-80 min il əvvələ
aid edilən bu abidənin nəinki Azərbaycan, həmçinin,
dünya arxeologiyasında ilk insan məskəni kimi
özünəməxsus yeri vardır. Mağara
girəcəkdə 6 metr və hündürlüyü 2 metr
olan dəhliz şəklində uzanır. 12-ci
metrdə 2 qola ayrılır, qurtaracağı ilə
girişi arasındakı hündürlük fərqi isə
10 metrə çatır. İndiyədək
abidənin 6 mədəni təbəqəsində arxeoloji
qazıntılar aparılmışdır. Tapılmış 17 mindən çox heyvan
sümüyü götürülərək öyrənilmiş,
onların bəzilərindən ov və əmək alətləri
kimi istifadə edildiyi müəyyənləşmişdir.
Bunlarla yanaşı, abidədən tapılmış 874 ədəd,
o cümlədən, 780 ədədi dəvəgözü, 93
ədəd çaxmaq daşı, 1 ədəd tuf daş məmulatlar
da maraqlıdır. Məmulatlar arasında
istehsal tullantılarının tapılması mağara sakinlərinin
burada daşdan və heyvan sümüklərindən müxtəlif
alətlər hazırladığını göstərir.
Əmək alətləri əsasən,
qaşovtipli alətlərdən və itiuclulardan ibarətdir.
Onlar forma və xüsusiyyətlərinə
görə Azıx və Tağlar Daş dövrü abidələrindən
əldə olunmuş əmək alətləri ilə bənzərlik
təşkil edir.
Kəndin yuxarı hissəsində «Piri-Süleyman» ziyarətgahı
var. Vaxtilə həmin qəbir abidəsinin üzərində
hansı dövrə və kimə aid olmasını göstərən
kitabə olmuş və bu kitabədə «Piri-Süleyman»
yazıldığı aydınlaşmışdır.
Hazırkı ərazidən, eləcə də ətraflardan
aşkar olunmuş yaşayış yerlərinin
qalıqları, nekropollar da sübut edir ki, kənd çox qədim
insan məskənidir. «Tənənəm» yaşayış yeri
eyni adlı kəndin əhatəsində yerləşir və
ərazidə tapılmış çəhrayı rəngdə
bişirilmiş şirli və sadə saxsı qab məmulatları
«Tənənəm» yaşayış yerinin XIV-XVIII əsrlərə
aid olduğu qənaətini təsdiqləyir.
Hər tərəfdən dağlarla əhatə olunan
qaya üzərində yerləşmiş «Cənnətqaya»
yaşayış yeri də kəndin tarixinin öyrənilməsində
mühüm əhəmiyyətə malikdir. Adıçıkilən
yerə tutduğu ərazinin adı ilə «Ağzirət»,
yaxud «Qəsəbə» də deyirlər.
Kəndin qədim insan məskəni olduğunu təsdiqləyən
digər bir abidə isə «Qarouş» (bəzi tədqiqatçılar
bura «Qaraquş» da deyirlər) yaşayış yeridir. Bu ünvan Tənənəm
kəndinin Şimal hisəssindədir. Yaşayış
yeri iki dərədə yerləşmişdir və indi
mövcud olmayan bir dağ çayının hər iki sahilini
əhatə edir. Deyilənlərə
görə, buradakı dağ çayı elə gur
axırmış ki, bu taydan o taya keçmək o qədər
də asan deyilmiş. İndi həmin çayın yatağında
çağlayan «Ağbulaq», «Qoşabulaq» və «Xan
bulağı»ndan kənd sakinləri içməli su kimi
istifadə edirlər.
Tənənəmin tarixinin qədimliyinə daha bir
sübut e.ə. III və II əsrlərə aid edilən və
kəndin Cənub-şərq qurtaracağında, uzunsov bir təpənin
üzərində yerləşmən «Tənənəm
nekropolu»dur. Nekropolun Şərqində «Divlər», cənub-şərqində
isə «Şəndin» deyilən yerlər mövcudur. Bu yerlərdə qədim insanların
yaşadığını göstərən məskənlərin
qalıqları vardır.
Yerli sakinlərin və arxeoloqların dediyinə görə,
kəndin hansı yerini qazırsan, çox qədim əmək
alətləri, küp qəbirlər çıxır. Şübhəsiz
ki, bu qəbirlər daha qədim dövrlərdən soraq verən
tapıntılardır. Hətta bəzi
küp qəbirlər çox böyük olub və onun
içərisində iki insan dəfn edilib. Bəzi küplərdən isə taxılın
saxlanması üçün istifadə edilirmiş. Bu gün Tənənəm qədimliyi qoruyub
saxlamaqla tariximizə öz işığını salır.
Müasirlikdən
nəsibini alan kənd
Naxçıvan Muxtar Respublikasında xalqa, doğma
torpağa olan məhəbbətin bariz ifadəsini saymaqla
qurtaran deyil. Əyalət mərkəzindən xeyli uzaq,
dağların qoynuna sığınan yaşayış məntəqələrində
də bunu görmək mümkündür. Qeyd edək ki, son 15-20 ildə bütün kəndlərimizdə
geniş quruculuq tədbirləri həyata keçirilir. Belə kəndlərdən biri də Tənənəmdir.
Rayon mərkəzindən
24 kilometr, Naxçıvan - Sədərək
avtomagistralından 9 kilometr aralıda yerləşən Tənənəmə
bir az kənardan tamaşa edəndə kəndi sanki
qucaqlamış hündür dağ daha əzəmətli
görünür. Dərələyəz silsiləsinin
Şimal-Qərb yamacında, Tənənəmdən 750 metr
Şərqdə yerləşən bu dağın hündürlüyü
1.623 metrdir və ilin çox vaxtı zirvəsi qarlı olur.
Tənənəmin flora və faunası, heyvanat aləmi
də zəngindir. Qarouş adlı ərazidə (indi dövlət
qoruğudur) dağ keçisi, dağ qoyunu, ayı, bəbir,
qaban, canavar, tülkü, çaqqal… gəzir, kəkliklər,
göyərçinlər uçur, dağlarında ələyəz,
əvəlik, çiriş, ağ pencər, qırxbuğum,
kəklikotu və s. dərman bitkiləri bitir.
Kəndə daxil olarkən əvvəlcə ikimərtəbəli
məktəb binası diqqəti cəlb edir. Bu təhsil
ocağını bitirənlərin çoxunun xoş sədası
elm ocaqlarından, dövlət idarəçiliyi sistemindən,
istehsalatın müxtəlif sahələrindən gəlir.
Tarix elmləri doktoru, professor Əli Həsənov, filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru, əməkdar jurnalist Sona
Vəliyeva, Naxçıvan Dövlət Universiteti hüquq
fakültəsinin dekanı, tarix üzrə fəlsəfə
doktoru Qərib Allahverdiyev, filologiya üzrə fəlsəfə
doktorları - Naxçıvan Dövlət Universitetinin müəllimi
Seyfəddin Eyvazov və Əməkdar mədəniyyət
işçisi Həsənəli Eyvazlı, fizika üzrə
fəlsəfə doktoru, Orxan Cəfərov, bitkiçilik
üzrə fəlsəfə doktoru, Nemət Həsənov,
bir neçə bədii kitabların müəllifi Ələddin
Eyvazov və başqaları Tənənəm kəndində
dünyaya göz açmış və ilk təhsillərini
buradakı məktəbdə almışlar.
Kənd məktəbinin
direktoru Nazim Eyvazovun dediklərindən:
- Dövlət
qayğısından bizim kəndə də pay
düşmüşdür. Bir-neçə il bundan əvvəl
istifadəyə verilmiş 192 şagird yerlik məktəbimiz
11 sinif otağından, fizika və kimya laboratoriyalarından, fənn
kabinələrindən ibarətdir. Azərbaycan
Prezidentinin sərəncamlarına müvafiq digər ümumtəhsil
məktəblərində olduğu kimi, bizim ocağında da
elektron lövhəli iki sinif otağı yaradılmış,
5 ədəd kompyuter dəsti quraşdırılıb müəllim
və şagirdlərin istifadəsinə verilmişdir. Kitabxanamızda 3 min ədəd dərslik və bədii
ədəbiyyat vardır.
Onu da
öyrəndik ki, ötən dərs ilində məktəbi 6
şagird bitirmiş, onlardan 4-ü ali məktəb
tələbəsi adını qazanmışdır. Məktəbdən xoş təəssüratla
ayrılıb, «Kənd mərkəzi» adlanan yerə gəldik.
Burada ərazi icra nümayəndəliyinin,
kitabxananın, klubun, tibb məntəqəsinin, polisin sahə
müvəkkilinin, ATS-in, poçt bölməsinin və digər
təşkilatların yerləşdikləri müasir tipli
binanın ətrafı tamamilə
abadlaşdırılmışdır.
Bir vaxtlar kənd adamlarının əlçatmaz arzu
hesab etdikləri telefon xəttinin çəkilişi də
reallığa çevrilib. Bu gün tənənəmlilər
internet xidmətindən də yetərincə bəhrələnirlər.
Kəndə göstərilən digər bir
qayğı isə son illərə qədər mövcud olan
içməli və suvarma suyu probleminin həllidir. Qeyd
edək ki, bu iş də asan başa gəlməyib,
yaşayış məntəqəsinə dağlardan iri
diametrli borularla su kəməri çəkilib, 700 min kubmetr
tutumu olan su anbarı tikilib, anbardan bütün həyətlərə
xətt çəkilib.
Tükənməz
bu kəndin varı-dövləti
İnzibati ərazi dairəsi üzrə nümayəndə
Həsən Qafarovla elə kənd mərkəzində
görüşdük. O, məlumat verdi ki, Tənənəmin
ümumi ərazisi 3 min 841 hektar, əhalinin sayı 798 nəfərdir.
Torpaqlar özəlləşdirilərkən 134 hektar əkinəyararlı
sahə xüsusi mülkiyyətə verilmiş, 4 hektar
dövlət mülkiyyətinə, 3 min 703 hektar bələdiyyəyə
saxlanmışdır. Sakinlər əkinçilik,
meyvəçilik, heyvandarlıq və
arıçılıqla məşğul olurlar.
2014-ü ildə də bu sahələr kənd
adamlarının iqtisadiyyatına xeyli gəlir gətirib: 510
ton taxıl, 29 ton kartof, 100 ton tərəvəz, 150 ton meyvə
və s. istehsal olunub.
Qeyd etdiyimiz kimi, tənənəmlilərin əsas məşğuliyyət
sahələrindən biri də dağlıq ərazilər
üçün xarakterik olan heyvandarlıqdır. Kənddə
446 baş qaramal, 2 min 654 baş davar bəslənilir. Bura həm də arıçılıq
üçün əlverişlidir və hazırda kənddə
210 arı ailəsi saxlanılır.
Bütün
həyətlərdə gözəl meyvə bağları
var. Hər il bazarlara on tonlarla keyfiyyətli
məhsul çıxarır. Meyvəçilikdən
söhbət düşəndə ira nümayəndəsi 80
yaşlı Səriyyə Allahverdiyevanın adını
xüsusi vurğuladı. Dedi ki, onun bişirdiyi tut
doşabının əvəzi yoxdur. Bu el
ağbirçəyi ilə görüşüb həmsöhbət
olduq. Səriyyə nənənin söylədiklərindən:
-
Gözümü açandan həyətimizdə iri gövdəli
tut ağacları görmüşəm. Evimizdən
isə heç vaxt tut qurusu və tut doşabı əskik
olmayıb. Tut Böyük Vətən müharibəsi
illərində insanlara gərək olub, onları
aclığın caynağından xilas edib. Şirni,
şəkər tapılmadığından çayı tut
qurusu ilə içmişik. Dərdlərin
dərmanı, yaraların məlhəmi olan tut doşabı
bu yerlərdə daha çox bişirilir. Həkimlərin
sicilləmə dərmanla dolu reseplərinə pul xərcləməkdən
daha sərfəlisi, Vallah, tut doşabıdır. Doşabı və ondan hazırlanan xörəkləri
yeyənlər heç bir xəstəlik tapmazlar. Əvvəllər qış aylarında daha
çox xəşil, tərhalva bişirilərdi ki, onlar da
doşabsız olmazdı. Şəhriyar
demişkən, kənd əhli bilir ki, doşabsız xəşil
olmaz. Yadımdadır ki, qarajiyəri
ağrıyan adamlara da səhər-səhər müəyyən
miqdarda doşab içməyi məsləhət görərdilər.
Doşab xəmiri irinli yaraların qənimidir.
Əvvəllər ürək-damar xəstəliklərində
dava-dərmandan çox, tut qurusu insanların dadına
çatardı. Neçə ki,
ömrüm var, tut doşabı bişirəcəyəm.
Kim bilir, bəlkə də elə bu sinnə
çatmağımın səbəbi daha çox tut qurusu və
tut doşabı yeməyimdir.
Xalçalar
analarımızın ürəyinin hərarətidir
Tənənəmdə xalçaçılıq sənəti
geniş yayılıb. Uzun illər burada, əsasən,
payız-qış aylarında hər evdə hana qurular,
xalça toxunar, qızlara cehiz hazırlanardı. Xalçaların hər birinin də öz
naxışı və öz müəllifi olardı. Ona görə də yalnız xalqımıza məxsus
xalçalar bizdən başqa heç kəsə sirr verməzdi.
İllər ötdükcə müasir
elmi-texniki yeniliklərin tətbiqi, xalçaların sənaye
üsulu ilə toxunması bu qədim sənətə fərdi
ehtiyacı bir qədər azaltdı. Amma
zaman sübut edir ki, xalqın hələ qədimlərdən
yaratdığı nə varsa o, bu gün də öz qiymətini
saxlayır. Bəlkə elə bu səbəbdəndir
ki, dövrümüzə qədər gəlib çatan
xalçaçılıq sənəti bu gün də Tənənəmdə
analarımızın-nənələrimizin əlinin
sığalı ilə, ürəyinin istisi
yaşadılır. Təbii ip, boya, əriş,
arğac vasitəsilə yaranan xalçalar öz keyfiyyəti
ilə də əvəzolunmazdır. Milli
mədəniyyətimizi və xalq sənətini bir nəsildən
digərinə daşıyanlar zaman-zaman gözəl
xalçalar toxuyub araya-ərsəyə gətiriblər.
Kənddə yaşayan hətta gənc
qızların belə bu sənətə marağı
çoxdur. Son illər qədim el sənətinin
biliciləri xalça toxumaq üçün məşğulluq
orqanları ilə müqavilələr bağlayıb dəzgah,
alətlər, əriş, arğaj və rəngli iplər
alırlar. Əsasən,
kiçikölçülü xalçaların yalnız
Naxçıvan bölgəsinə aid naxışlarla
toxunmasına diqqət yetirilir. Təkcə bu il kənd
sakinləri Güllər Salmanova və Məlahət Həsənova
hər biri 2, Nazilə Allahverdiyeva isə 1 xalça toxuyaraq
rayon məşğulluq mərkəzinin xətti ilə
satış-sərgilərə təqdim ediblər.
Səltənət Həsənova
xalçaçılığın sirlərini
qızlarına, nəvələrinə də həvəslə
öyrədir.
Xalçaçı qadının əl işləri
doğurdan da tərifəlayiqdir. Onun dediklərindən:
-
Xalçalarımızın bənzərsizliyinin bir sirri də
bu dağ kəndində bəslənən qoyun-quzulardan
yunudur. Həmin yundan əyrilib hasilə gətirilən
iplər yeddi rəngin min bir çeşidinə
bürünüb ev-ev xalçalara daşınır, palazlara
hopdurulur. Belə xalça-palazlar kənd
evlərinin Günəşə açılan pəncərələrindən
daha cazibədar görünür. Çünki
bu xalçaların ilkin yaradıcısı elə
özümüzük. Analarımız, nənələrimizin
ürəyinin hərarəti, barmaqlarının izi yaşayan
bu xalçalar əvəzsiz sənət əsərləridir.
Bizim vəzifəmiz isə qədimdən
xalqımıza məxsus olan bu sənətin indiki dövrdə
yaşadılması, gələcək nəsillərə
çatdırılmasıdır.
Çox
yaşamağın hikməti
Dağlar arasında, yaşıllıqlar qoynunda yerləşən
Tənənəm əsrlərdir ki, sakinlərini öz nemətləri
ilə yaşadır. Tanrı təmiz dağ havası, dupduru
bulaq suyu, uzunömürlülük payı qismət edib bu kəndin
sakinlərinə. Hazırda Tənənəmdə
yaşı 80-100 arasında, hətta 100-dən çox olan
40-a yaxın sakin yaşayır. Burada təbiətin
sirri-sehri adamı heyrətləndirir. Tənənəmlilər
uzunömürlüyün hikmətini kəndin təbiətində,
bu yerlərin saf havasında-suyunda görürlər. 102
yaşlı Bəyim Qəribova onu da dedi ki, qocalıq bir
köynəkdir, çalış əyninə geymə, geysən
çıxara bilməzsən, bu kənddə qocaldım
deyib, qocalığa əl verəni görməmişik. Hansı yaşda olursa-olsun, adamlar əkin-tikindən,
mal-qaraya qulluqdan qalmır, yoruldum demirlər. «Qaraqaya»dan qalxan Günəşi də ilk salamlayan
qocalar olurlar. Onlar halal zəhmətdən
güc alır, gümrahlıq tapırlar. 90 yaşlı Əli Salmanov isə bildirdi ki, bu kənddə
hər kəs illik ruzisini malından, heyvanından, bağından,
bağçasından, əkindən, biçindən tədarük
edir. Qışa vaxtında
hazırlaşırıq ki, şaxta düşəndə,
dağların başını qar alanda heç nədən
korluq çəkməyək.
Tənənəmin ahıl sakinlərindən biri də
95 yaşlı, nəvəli-nəticəli Qəndab nənədir. Kənddə
hamı onu dilli-dilavər, hazırcavab, adət-ənənələrimizin
bilicisi kimi tanıyır. Qəndab nənə
deyir ki, əvvəllər toxumu yerə ağsaqallar, kəndin
sayılıb-seçilən kişiləri səpərdilər.
Çünki torpaq halallıq sevir, gərək toxumu halal kişi əksin ki, bolluq olsun. Kəndin
qoca kişiləri payız gələnə yaxın hətta
dağların döşlərini, yamacları cütlə
şumlayar, öküzlə, kəllə tapanlayar,
buğdanı torpağa əllə səpərdilər.
Biçinlə, döyməklə, sovurmaqla isə
cavanlar məşğul olardılar. Toxumu torpağa əlibərəkətli,
torpağın dilini bilən adam əkirdisə,
onda hamı inanırdı ki, sünbülün dəni bol
olacaq, xırmanda buğda tayları bir-birinə söykənəcək.
90 yaşlı Gülü nənə isə deyir ki, Tənənəmdə
ta qədimlərdən ağbirçəyə hörmət,
ağsaqqala ehtiram olub. Ailələrdə gəlinin gəlin
yeri, nəvənin nəvə yeri, oğulun da ki, öz yeri
var. İndi də bu ənənə davam edir, ədəb-ərkana
sahib olmayanı kənd qınayır, öyüd-nəsihət
verir. Böyüklər gənclərə
həmişə yaşamağın təhərini,
qaydasını öyrədirlər. Bizdə
elə adətlər var ki, yalnız özümüzə məxsusdur
və respublikamızın heç bir yerində rast gəlməzsən.
Bir misal çəkim: Kəndin nişanlı
qızlarının toyda iştirak eləmələri
üçün məclis sahibi musiqiçiləri onların
yaşadığı evin qapısına göndərir və
zurna-balabanla məclisə dəvət edir. Hazırda
Tənənəmdə gəlinə parça aparma adəti də
yaşamaqdadır. Şərur
yallıları isə kənd toylarında daha çox ifa
olunan rəqslərdəndir.
Kənddə qonağa xüsusi ehtiram göstərilir və
o, evin baş tərəfində əyləşdirilir. Bundan əlavə,
sakinlər xeyirdə-şərdə bir-birinə dayaq olur,
keçirilən mərasimlərdə
cavanlı-böyüklü hər kəs bir nəfər kimi
iştirak edər.
Tənənəmlilər həm də sinədəftərdirlər. Burada kimi dindirsən,
çoxlu xalq yaradıcılığı nümunələri
danışacaq, hər kəlməbaşı bir el misalı çəkəcək, fikirlərini
ata-babalarımızdan bu günümüzə gəlib
çatmış müdrik kəlamlarla izah etməyə
çalışacaqdır.
Közərən
ocaqlar
…Axşama
doğru Tənənəmdən ayrılırıq. Ətraf payızın ahəngdar sakitliyinə
bürünüb. Gurhagur yanan qaz
sobaları evlərə istilik gətirir, elektrik lampaları
dağ kəndinin gecəsini də gündüzü kimi nurlu
edir. Bəzi həyətlərdə təndirə
dastana, çırppa salınır. Çatılan
ocaqlardakı közərən odun üzərində
bişirilən kartof-soğan kababı, şişlərə
düzülən əmlik quzuların buğlanan əti
yolçunu yoldan eləyir. Alçalı-ərikli
umacaşının, güncütlü qovurğanın,
qovudun ətri də bir tərəfdən adamı bihuş
edir. Tənənəmdə həm də elə bir ev tapmazsan ki, payızdan hazırlanıb
saxsı küpələrə, şirli qablara
yığılıb qış üçün tədarük
edilən yağlı dana, yaxud qoyun qovurması, ovulub yaydan
torpağa basdırılmış çaşırlı, nanəli
küpə pendiri olmasın. Həmin ləziz
yeməklərdən dadmaq bizim də könlümüzdən
keçdi. Elə kənd sakinləri də
buraxmaq istəmirdilər. Amma artıq gec idi…
Düşünürdük: Buraların necə də gözəl mənzərələri, özünəməxsus adət-ənənələri var. Ucsuz-bucaqsız meşəlikləri, bərəkətli torpağı, gözoxşayan gözəllikləri, könülaçan və zümzümə ilə axan bulaqları, kəhrizləri olan kənddə yaşamaq dünyanın ən böyük xoşbəxtliklərindəndir. Elə Tənənəm kəndinin sakinləri kimi…
Cəfər
ƏLİYEV,
Elman
MƏMMƏDOV,
Şərur
rayonu
Kaspi.- 2014.- 3
dekabr.- S.9-10.