“Həmişə aşiq
könlü büryan
olar”
Görkəmli şair və dövlət xadimi
Qazi Bürhanəddin... Oğuzların Salur boyundan idi. Dünyaya Qeysəriyyə şəhərində göz açmışdı. Sivasın naibi olmuş, qəzəllərdən,
tuyuğlardan və rübailərdən
ibarət türkcə divan
bağlamışdı. Bir çox elmi əsərlərlə
bərabər ərəb, fars dillərində
yazdığı şeirlər də məlumdur. Qara Yoluq Osman
bəylə döyüşdə həyatını qeyb etmişdir. Doğum və vəfat tarixi
1344-1398-ci illər arası çevrələnib. Cəmi 54 il... Ancaq bu
54 ilin kvadrata, kuba, sonsuzluğa qədər
yüksəldilən gerçəklikləri, əbədiyyətə
qovuşan həqiqəti lap
ilkdən, əzəldən məlumdur. Necə deyərlər,
bir məşhur deyimdə səsləndiyi
kimi, gedən cismi idi; qəzəllərinə, tuyuqlarına və
rübailərinə bətlənib-bələnərək
günümüzəcən yetən, həmişə türk insanı ilə olan
ruhu, mənəvi varlığı isə
çağdaşımız, müasirimizdir.
O, qısa ömründə gəlimli-gedimli dünyanın çox üzünə bələd olmuşdu. Qüdrətin qüdrətinə baş endirmək sürüşkənliyinə hesablanan insanlığın reallıqları bu qısa ömrünün başı üstündən acı rüzgarlar kimi az ötüb-keçməmişdi. Elə bu səbəbdən də gəldiyi qənaətləri ulu, qos-qoca bir dünyagörmüşlüklə şerin, sözün vəfalı yaddaşına köçürürdü. Yazırdı ki:
Yaxşı anladım, cahanda vayə yox,
Yardan özgə bu xumardı, ayə, yox.
İki aləmdə ümid sərvər dürür,
Andan ayru daxı hiç ərmayə yox.
Həyatın, qismətin çoxuna yox, azına, halallıqla verilənin şükrançısı idi. Böyük
Yaradanının və
könül həmdəminin
tək bircə təbəssümlü baxış
anını, isti nəzərini taleyin xoş töhfəsi hesab edənlərdən idi:
Görmədim sən tək lətif, nazük cəvan,
Taruna olsun fəda canü cəhan.
Qətrəcə lütfün bizə
itər olsa,
Qətrə tək ola qatumda bir ümman.
Gözlərin dərdlərin dərmanudur,
Canu dil ol ikinin qurbandur.
Canuma sevmək səni irağ üşdürür,
Netsə olur, ol çələb
fərmanudur.
Dünyanı ərənlərin meydanı
olaraq bilənlərdən
idi Qazi Bürhanəddin. Hər zamanın bir
igidin meydanı olması reallığının
içinin içini bilirdi. Ən qızğln, sürəkli
cəngi, savaş anlarında, ən uğurlu, sücaətli qələbə günlərində
belə qədərin
dəyişkən, dönəmli
aqibətinə etinalı
idi. Təmənna,
şöhrət azarının
boğazlara saldığı
çatının, ipin
son ucundakı tikəyə
uçunmaların kədərli
aqibəti onun böyük dünyagörmüşlüyünün
əzəməti önündə
heçə-puça dönüb
də əriməkdəydi:
Necə
ki, gögdə günəş seyranıdur,
Bu cahan ərənlərin
meynadıdur.
Yevü
nedürgil, alu bağıqlaqıl,
Hər zaman bir yigidin dövranıdur.
Canı
göz ovutmağa xumar imiş,
Qatı könül yıxmağa
memar imiş.
Dilədim halım ki, gözünə deyim;
Terfə budur, gözləri bimar imiş.
Könlüm tək görmədim
bir çin könül,
Qamu könül
könlümə purçin
könül.
Dolaşıb zülfünə itirmiş
özün
Ey könül, qara könül, misgin könül.
Ən qanlı savaşların, qılınc, nizə təhdidlərinin altında
belə öz ürək həmdəminin
zülfünə dolaşıb
özünü itirən
könlünün pərişanlığından
yana səksəkəli
olan Qazi Bürhanəddin yenilməz
bir sərkərdə,
zərif söz ustası kimi gələcəyin böyük
dövlət qurucusu və ədəbi məktəbi olan Şah İsmayıl Xətainin mənəvi təməl daşını
qoymaqdaydı. O, qəhrəmanlıq
və şairlik dühasını bir araya gətirə bilməyin ilkin toxumlarını əbədiyyətin
yaddaşına ilkin səpənlərdən idi.
Və ondan Şah İsmayılacan hələ
143 illik bir zaman məsafəsi var idi. Ancaq ruh, düşüncə diriliyi, baxış özünəməxsusluğu eyni dəyərlərdən
qaynaqlanırdı. Qazi
Bürhanəddin kişilik,
ərənlik əyarlarını
şeirin, sözün
ilahi diqtəsiylə ünvanlayırdı Şah
İsmayıl Xətai
gələcəyinə:
Ərənlər öz yolunda ər tək gərək,
Meydanda erkək kişi
nər tək gərək.
Yaxşı, yaman, qatı, yumşaq olsa xoş,
Sərvərəm deyən kişi erkək gərək.
Haqq əzəldən nə yazmış isə, bolur,
Göz nə ki, görcək ilə görür.
İki aləmdə həqqə sığınmışıq,
Toxtamış nə ola,
ya axsaq Teymur...
Eyni cəngavərlik, canfədalıq
düşüncəliyi şah
İsmayıl Xətai
yazacaqdı ki:
Mənim
yolumda yektalər gərəkdir,
Dini-imanı yəğmalər gərəkdir.
Nə bilsin məni hər başı gözli,
Könül gözündə binalər
gərəkdir.
Mənəm sultan Xətai Heydər
oğlu,
Mənim yolumda qovğalar gərəkdir.
Doyumsuz bir gözəllik sevdalısı olan Qazi Birhanəddinin öz könül həmdəminə olan istəyi, bənzərsiz duyğuları bu biçimdəydi:
Nazlısan, nazəninsən,
bilməzəm cananəsən.
Canımızsan, canımızsan,
bilirəm cananəsən.
Sərvi
boyundur,
qiyamət qorxuram bundan qopa,
Fanidir xüftə gözün,
üşənürəm oyanasan...
Şah İsmayıl Xətai də eyni məftunluq
və aşiqanəliklə
könül dostunu həm də əqidə, silahdaş, yoldaş və arkadaş qismində görməyin istəklisiydi:
Ey könül, sidq ilə hər kim
şah ilə yoldaş ola –
Yüz gərək döndərməyə,
hər necə kim, yol daş
ola.
Yolu gər daş ola,
gər yay ola, gər oxu
qılınc –
Mürşidindən dönənin
məni də ismi daş ola.
Qazi Bürhanəddin
könül dostuna aşiqliyi, sönməz sədaqəti öz ömür yolunun mənası, məramı
kimi qəbul edirdi və opnun hərb meydanlarındakı qalib savaşlarının gücü-qüvvəsi
də əslində bu sədaqət hissinin gerçək ifadələri idi. Onun savaşlarının
bətnində əslində
xilaskarlıq, qorumaq, fəda olmaq reallığı dayanırdı.
Sevdiyi uğrunda tarana getməyin gerçək üzü,
həqiqəti Qazi Birhanəddinin şeirlərindən
xüsusi bəxtiyarlıqla
özünü nişan verməkdədi:
Ol göz ki, üzün
görməyə -
göz demə ona.
Ol üz ki, tozun
silməyə -
üz demə ona...
Ol söz ki, içində,
sənəma,
vəsfin yox –
Sən badi-hava tut onu,
söz demə ona...
Onun poeziyası
və həyat anlayışı Əhməd
Yəsəvi, Mevlana Cəlaləddin Rumi dünyagörüşündən süzülüb gəlirdi. Dünyaya baxışını
Mevlananın “Tanrıysa
muradın, düşünüb
durma dərin – Dünyanı unut, maddini unut, mənayi
burax” düşüncəsi
Qazi Bürhanəddin bütün yaşam tərzini qansayırdı.
Və eyni əxlaq, dünyagörmüşlüklə
bəyan edirdi ki:
Həmişə aşiq könlü
büryan olar,
Hər nəfəs
qərib gözü giryan olar.
Sufilərin diləyi mehrab,
namaz,
Ər kişinin
arzusu meydan olar.
Tam yetkin, görüb-götürmüş
bir Oğuz əxlaqı, Oğuz düşüncəsidi. Bu düşüncəylə dünyaya
gəldi, söz və hərb meydanlarında ölümsüzlüyünü
qazandı. “Qutadqu
bilik”də ifadə olunan gerçəklərin
həqiqətini yaşadı:
Fikirləş, ey sübhün
huşyar adamı;
Dünya bir kişiyə vəfa qıldımı?
Gülayə
kaspi.-2014.-13-15 dekabr.-S.22.