Tarixi Nadir...
Nadir şahın tarixi xronikası...
«Tarix yazmaq tarix yapmaq qədər
mühümdür. Yazan yapana sadiq qalmazsa dəyişməyən
həqiqət insanlığı çaşdıracaq bir
mahiyyət olar»
M.K.Atatürk
Tarixi oxumaq da, yazmaq da; oxunanlara,
yazılanlara baxmaq da insan təxəyyülü
üçün zövqdür, təkrardır və
keçmişə salamdır. Şəxsiyyətləri
salamlamaq - Əmir Teymur, Ağa Məhəmməd şah Qacar,
Nadir şah - son dərəcə fərəhləndiricidir.
Məhz adlarını çəkdiyim nəhənglər
bu gün Akademik Milli Dram Teatrının repertuarının
ağır çəkili isimləridir.
Tarixi Nadir - oğuz türklərinin
Əfşar qolundan olan Nadir şahın hökmranlıq etdiyi
dövrü əhatə edir. Bu səbəbdəndir
ki, Nadir şahın tarixi qələm əhli
üçün hər zaman maraqlı olub. Və Azərbaycan ədəbiyyatının görkəmli
şəxsiyyətlərindən biri Nəriman Nərimanovun
“Nadir şah” faciəsi günümüzə qədər əlimizdə
olan ən dəyərli nümunə sayılıb. Ailə faciəsi üzərində daha çox
dayanan Nərimanovun “Nadir şah”ı qaçaq-quldur
keçmişindən hökmdar-şah dövrünə qədər
uzun bir yol gedən tarixi yaradır. "Nadir öldü,
İran öldü"... Nərimanovun “Nadir
şah”ı bu sözlərin kontekstində
araşdırılır, özünün kütləyə təsir
gücünü itirmir.
Azərbaycan tamaşaçısı müxtəlif illərində
Nadir şaha Nərimanovun gözü ilə baxıb, o şəkildə
də qavrayıb. Teatr “Nadir şah”ı ilk dəfə rus dilində
1906-cı il fevralın 8-də, 7 ay sonra -
1906-cı il sentyabr ayının 8-də əsər Azərbaycan
dilində ilk dəfə tamaşaçılara göstərilib.
Azərbaycan səhnəsinin görkəmli simalarından
C.Zeynalov, H.Ərəblinski, A.M.Şərifzadə, S.Ruhulla,
M.Mərdanov, M.Sənani, M.Əliyev və başqaları
"Nadir şah" faciəsində müxtəlif rolları
ifa ediblər. Hüseyn Ərəblinski 1907-ci
ilin əvvəllərindən başlayaraq ömrünün
sonuna qədər dəfələrlə Nadir şah rolunda
böyük sənətkarlıqla çıxış edib.
Faciəli ölümünə bir gün
qalmış oynadığı son rolu da Nadir şah olub.
Nadir
şahın tarixi ilə dekabrın 24-də Akademik Milli Dram
Teatrında premyerası olan Yunus Oğuzun “Nadir şah”
romanı əsasında hazırlanmış iki hissəli
dramatik xronika vasitəsilə bir daha tanış
oluruq. Yunus Oğuz N.Nərimanovun “Nadir şah”
yanaşmasını nəinki heç bir nöqtədə təkrarlamayıb,
daha da irəliyə gedərək, nəhəng-fateh Nadir
şahı yaratmağa çalışıb. İxtiyari olaraq, müasir-fərqli Nadir şahı
qəbul etmək o qədər də asan deyil. Bizim illərlə
tanıdığımız quldurluqdan taxt-taca gələn
Nadir, Yunus Oğuzun qələmində güclü xarakter
sahibi, səmimi, qayğıkeş insan, mahir sərkərdə,
hökmdar, diplomat və eyni zamanda ziddiyyətli tərəfləri
olan Nadir şah kimi səciyyələndirilir.
Rejissor Gümrah Ömərin dramatik xronika kimi müəyyənləşdirdiyi
“Nadir şah” tamaşasında qəhrəmanın
keçmişi, yaşamı öz əksini tapsa da, Nadirin
şahlıq dövrü əsas başlanğıc nöqtəsi
kimi müəyyənləşir. Tamaşanın
rejissoru Gümrah Ömər bir qədər tarixi-xronoloji, bir
qədər də psixosof poetikasından çıxış
edərək obrazların daxili psixologizmini və
ovqatını təsvir etməyə çalışır.
Rejissor Nadir şahın nəhəngliyi ilə
eyni müstəvidə onun əxlaqi dəyərlərini, səmimiyyətini
də yaddan çıxartmır və aktyorların
ifasında məhz buna nail olmağa cəhd edir.
Səhnədə qurulmuş konstruksiya (quruluşçu
rəssam İlham Elxanoğlu) bir neçə funksiya yerinə
yetirir. Bu həm zirvəyə-taxta gedən yoldur, həm xəyalla
reallıq arasında körpüdür. Səhnənin
önündə qurulmuş iki taxt bizdə Nadirdən sonra
parçalanacaq imperiya təsəvvürünü yaradır.
Arxa səhnədə isə biz saray
divarlarını görürük. Hadisələr məhz
bu məkanda davam edir...
Xalq artisti Ramiz Novruzun Nadir şahı təmkinli,
soyuqqanlı görsənməyə çalışsa da,
daxilən fırtınalarla çarpışan, hakimiyyət
yükünün ağırlığını hiss edən
nadir şahdır. Aktyorun ifasında biz yalandan deyil, həqiqətən
taxta çıxmağa məcbur edilmiş və taxt-tacın
təsiri ilə dəyişməyə məcbur olmuş bir
şahı görürük. O, iztirablar içindədir.
Oğlu Rzaqulunun və hətta sui-qəsdçinin
gözlərini çıxartdırarkən biz aktyorun gözlərindəki
iztirabı aydın şəkildə görürük. Ramiz Novruzun aktyor portretində heç bir zaman gizlənə
bilməyən çılğın səmimiyyəti onu Nadir
şahın kütlədən olan sadəliyinə daha da
yaxınlaşdırır. Məhz
R.Novruzun Nadir şahı xalq içindən
çıxmış – sadəliyi heç bir zaman taleyindən
silməyən Qəhrəmandır.
Əməkdar artist Məmməd Səfanın Nadir
şahı isə nəhəng, qəddar, hiyləgər,
siyasi ağlı sayəsində əldə etdiyi hakimiyyəti
itirməmək üçün hər şeyi etməyə
hazır olan bir şahdır. Ənənəvi
qaltanlı səsi və fərqli oyun üslubu ilə M.Səfa
obrazın daxili gərginliyini, hakimiyyət hərisliyini
qabarıq şəkildə verə bilir. M.Səfanın
Nadir şahı soyuqqanlıdır. Hətta
oğlu Rzaqulunun gözlərini çıxartmaq əmri verərkən
belə soyuqqanlılığını itirmir. Nadir şah təhlükəli kombinasiyalarla rəqibini
çaş-baş qoyan şahmatçıdır. O, məharətlə
əsas rəqibi, təhlükə mənbəyi olan
Rusiyanı nəzarətdə saxlayır, Osmanlılarla
münasibətlərini tənzimləyir. M.Səfanın
Nadir şahı həm də təkəbbürlü,
lovğa biridir. Və o, sonda məhz bu
lovğalığın, mənəm-mənəmliyin
qurbanı olur. M.Səfanın aktyor
partiturasından irəli gələn cizgilər onu köləlikdən
gələn Nadir deyil, şəcərə etibarilə
hökmdar soyundan gələn Nadir şah kimi təsvir edir.
Rejissorun aktyor heyətindəki rol
bölgüsünün nizamına əsasən bir aktyor bir
neçə rolda çıxış edirdi. Əlbəttə
ki, tarixi-xronoliji tamaşalarda bu qayda ənənəvidir.
Lakin bəzi aktyorların müxtəlif rollarda
eyni səs tonu ilə danışmaları, hətta eyni oyun tərzi
ilə oynamaları mükəmməl dəyişmə
texnikasına imkan vermirdi. Dəyişən
qəhrəman-personajlar deyil, sadəcə qrim və geyimin
olduğu açıq-aydın görünürdü.
Əməkdar
artist Vidadi Həsənov - tamaşada I Mahmud, Moğol
şahı Məhəmməd Şahın vəziri Səadət
xan, Əmir Teymur və Əbül Feyz rollarında
çıxış edir. Aktyorun ifa etdiyi Əbül Feyz və
Sultan Mahmud bizə “Şah və şair”
tamaşasındakı Hüseyn bəy Lələni, Səadət
xan bizə “Şah Qacar” tamaşasındakı Şeyx Cəfər
Tonkobunini xatırladırsa və Əmir Teymur obrazında isə
biz “Məqam” tamaşasında İrakli Arkadieviçi
görürük. Lakin bütün bu tarixi
rolları, daha doğrusu qəhrəmanları V.Həsənov
özünəməxsus aktyor texnikası ilə güclü
personajlara çevirib, özünkiləşdirə bilir.
“Nadir
şah” tamaşasında hakim atalıq, münəccim, Leyli
Əbdül Əfəndi və Rusiya elçisi Qolitsin
rollarını ifa edən Əməkdar artist İlham
Hüseynov üzərinə çox böyük iş
götürsə də, hər zaman olduğu kimi bu dəfə
də stabil oyun tərzini qoruyub, saxlaya bilir. Lakin
elə İ.Hüseynovun oyununda da-onun hakim atalığı
ilə Əbdül Əfəndi obrazı arasında tək fərq
onun geyimində və saqqalındadır. Anadolu
qazisi xarici görünüşcə 70-80 yaşlı qoca
olsa da, oyun tərzi və səs tembri baxımından 30-35
yaşlı cavanı xatırladır. Aktyorun
Münəccimi əməlli başlı şarlatandır.
Biz aktyorun ifasında bütün varlığını
cinlərə, ifritlərə bağlamış birini
görürük.
Tamaşada bir neçə rol (Nizamül-mülk, Təhmasib
xan Cəlayir və Qızlar ağa) ifa edən əməkdar
artist Elşən Rüstəmovun Təhmasib xanı
soyuqqanlı birisidir. Biz aktyorun ifasında Nadirin sağ əli,
hətta əlindəki kəsərli qılınc olan Təhmasibi
görürük. Tamaşanın sonunda da
ilk ölümcül zərbə elə bu qılıncdan gəlir.
Nizamül-mülk rolunda isə aktyor
savaşın qarşısını almaq üçün
böyük səylə çalışan, öz
ağıl və bacarığını sülh, əmin-amanlıq
yolunda istifadə etməyə çalışan bir qəhrəmandır.
Məşhur
Moğol hökmdarı Məhəmməd şah - Oqtay
Mehdiyev... Oqtayın Məhəmməd
şahı əhli-kef biridir. Hətta
Nadirin Hindistana hücumu məsələsini müzakirə edərkən
belə o, öz əyləncəsindən qalmır. Məhəmməd şah öz fikri, qənaəti
olmayan, vəzirlərinin sözüylə oturub-duran və
sonucda peşiman olan bir hökmdardır. Aktyorun
ifasında biz şah-hökmdar deyil, daha çox marionet kukla
görürük.
Nadir şahın oğlu Rzaqulunu isə Hikmət Rəhimov
canlandırır. Aktyorun oyun üslubunda Rzaqulu hiyləgər,
soyuqqanlı, ovunu tələyə salmaq üçün məqam
gözləyən diplomatik bir ovçunu görürük.
Atasının ölüm xəbərini alarkən
o, cəllada vəzirlərin boynunu vurmaq əmri versə də,
daxilən onun fərəh, sevinc keçirtdiyi aydın duyulur.
Hakimiyyət üçün arvadı Fatimən
Soltan bəyimi (Könül Cəfərzadə), onun
qardaşı Təhmasibi və uşaqlarını
öldürən Rzaqulu atasına-Nadir şaha da sui-qəsddən
çəkinmir. Lakin sui-qəsdçinin ələ
keçməsi və tanınması nəticəsində
Rzaqulu ifşa olunur və gözləri
çıxarılır.
Tamaşada
gənclər-Şamil İbrahimov (Nəsurullah), Elgün Həmidov
(Dauran xan), Vüqar Hacıyev (Məhəmmədxan Türkman,
Miyanqala sərkərdəsi), Könül Cəfərzadə
(Fatimə Soltan bəyim) maraqlı oyun tərzləri ilə
diqqəti cəlb edə bilirlər.
Yunus Oğuz və Gümrah Ömərin “Nadir
şah”ı sonucda əbədiləşmiş qəhrəmana
çevrilir.
Öz ismini nəhənglər cərgəsinə
daxil edən Nadir şah türkçülüyün (sonda
qurdun ulaması), mərdliyin (Nadir şahın sonda
qılınc ilə abidələşməsi) və xalqın
sərkərdəsinə çevrilən rəhbərin tarixi
imzasını ata bilir.
Niyaz Cəfərov
Teatrşünas
Kaspi.-2014.-26 dekabr.-S.12.