Sözün ətri, fikrin rəngi
Oxumaq istədiyin kitabın müəllifini yaxından tanıyanda onun yazdıqları misralara, sətirlərə daha da diqqətlə göz gəzdirirsən. Məsuliyyətli olmağa çalışırsan. İlk vərəqlərini səhifələməyə başladığım «Cənnətdən yuxarı…» kitabının müəllifi Təranə Vahidi tanıdığım elə də uzun müddət deyil. İlk olaraq onun «Publika. az» saytında verilmiş «Vağzaldakı qarı» hekayəsini oxumuşdum. Hekayənin dili, süjet xətti çox xoşuma gəlmişdi. Sonra həmin saytın təqdimat mərasimlərinin birində özü ilə görüşüb yaxından tanış olmuşduq. Tanışlığımız zamanı Təranə xanım bildirdi ki, yaxın zamanlarda hekayələr kitabı işıq üzü görəcək.
Nəhayət, deyildiyi
və gözlənildiyi vaxtdan gec də olsa
kitab çap olundu. Ötən
ilin son günlərində «Cənnətdən
yuxarı»nın Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin «Nətavan» klubunda təqdimat
mərasimi keçirildi. Sanki bu Təranə Vahidin
oxuculara yeni il hədiyyəsi idi.
Təqdimat mərasimində
çıxış edənlər kitab
haqqında xoş sözlər söylədilər, müəllifə uğurlar
arzuladılar. «Cənnətdən yuxarı»ya ön
söz yazmış dramaturq
Əli Əmirli, tanınmış yazıçı Mustafa Çəmənli, istedadlı şair Qulu Ağsəs, «525-ci qəzet»in baş redaktoru Rəşad Məcid, «Ulduz»
jurnalının redaktoru,
tanınmış yazıçı Elçin
Hüseynbəyli,
«Azərbaycan»
jurnalının redaktoru İntiqam
Mehdiyev və
başqaları çıxış edərək kitab
haqqında təəssüratlarını,
fikirlərini
iştirakçılarla bölüşdülər. Təranə Vahidin
ünvanına xoş sözlər söylədilər. Müəllifə «Ədəbiyyata xoş gəlmisən» dedilər.
Təranə Vahidin
kitabını oxumaq elə də
çox vaxt
aparmadı. Çünki buradakı hekayələr, esselər
və miniatür duyğular o qədər maraqlı idi ki, adam
onlardan ayrılmaq, oxuduğunu
yarımçıq qoymaq istəmirdi. Təranənin hekayələrinin dili çox rəvandır,
oxunaqlıdır. Sanki rahat
bir asfalt yolla gedirsən.
Heç yerdə
çala-çökəyə düşmürsən, ruhun
da incimir. Hekayələrin bədiiliyi,
şeiriyyatlığı güclü olduğundan cümlələr şeir
misralarına oxşayır. Bir-birindən
maraqlı olan hekayələr elə bil
şeirlə nəfəs alır, təravətli misralardan
su içir. Hər səhifədən sanki sözün xoş ətri, xoş
qoxusu duyulur. Yerində işlənmiş maraqlı bənzətmələr oxucuya
zövq verir,
könülləri
oxşayır.
Görkəmli
dramaturq Əli Əmirov kitaba yazdığı ön sözdə
də bunu çox qabarıq
şəkildə göstərib: «Təranə Vahidin
hekayələri gözəl şeir
kimidir, onları dəfələrlə
oxuya bilərsən, hər oxunuşda
da sözün gözəlliyindən, fikrin,
ifadə tərzinin, təzə-tərliyindən, duyğuların dərinliyindən, təbiiliyindən hədsiz zövq
ala bilirsən».
Əli müəllim
bu sətirlərlə Təranənin
yazdıqlarının nəbzini
dəqiq tutub, sanki hekayələrin kardioqrammasını
çıxarıb.
Təranə Vahidin kitabındakı hekayələrin bir çoxunun mövzusu kədərlə, qəmlə yoğrulub. Bu hekayələrin üzü gülmür, qaşqabağı açılmır. Qaçqınlıq mövzusu, torpaq həsrəti, yurd nisgili adamın qəlbini üşüdür, ürəyini yandırır. Qələmə aldığı bəzi hekayələri həyəcansız oxumaq olmur. «Tapılmayan torpaq», «1993-cü ilin qışı», «Müharibə, nənəm və itən vaxt», «Vağzaldakı qarı» və başqa hekayələri oxuyanda isə göz yaşlarını saxlamaq olmur. Bu mövzular kitaba «göydən» düşməyib. Çox güman ki, müəllif belə kədərli, qəmli hadisələrin canlı şahidi olub. Əgər belə olmasaydı, qələmə aldıqları bu qədər təbii, bu qədər canlı və bu qədər yanıqlı olmazdı.
Müəllif
1971-ci ildə
Laçın rayonun Mişni
kəndində dünyaya
göz açıb. 1992-ci ilin may ayında isə doğma
ocaqlarından, uzun illərdən
bəri
yaşadığı dədə-baba yurdundan
didərgin düşüb. Həmin
gündən Təranənin həyatının təlatümlü, narahat və
həyəcanlı günləri, anları
başlayıb. Ağır qaçqınlıq günləri Təranəyə həyatın
hər üzünü göstərib. O keşməkeşli günlərdə
Təranə gördüklərini yaddaşına
köçürərək özü
ilə
yaşadıb, sonralar kədərli,
qəmli hekayələrə
çevirib. Ona
görə də bu
əsərlər çox qəmgin və təsirlidir.
«Cənnətdən yuxarı» kitabını yaralanmış və güllə yerlərindən qan axan bir insana bənzətmək olar. Bu insan dərdlidir, gözləri yaşlıdır, ürəyi qubarla doludur. Gecə-gündüz doğma ocaqlarının həsrətini, nisgilini çəkir. O yerlərə qayıdacağı günü intizarla gözləyir. Daim gözləri yollara dikili qalır. Amma sabahlara ümidlə baxır, əgər ömür vəfa eləsə, günlərin birində illərdən bəri həsrətini çəkdiyi doğma ocaqlara qayıdacaqdır.
Oxucu kimi
deyə bilərəm ki, kitabın
ən kədərli hekayələrindən biri
də «Tapılmayan
torpaq»dır. Erməni
işğalçıları kəndlərinə hücum
çəkəndə başqaları var-dövlət götürməyə tələsəndə
Qərib kişi də
bir ovuc torpaq əsgiyə büküb
ürəyinin
başına qoyur. Qaçqınlıq
vaxtında neçə
dəfə yaşayış
yerlərini dəyişsə də, Qərib
kişi bir ovuc Vətən
torpağını göz bəbəyi kimi qoruyub saxlayırmış. Onu
evdə harada gizlətdiyini
kimsəyə demirmiş.
Fikirləşirmiş
ki, ölümünə az
qalmış onun yerini
oğullarına deyər.
Övladlarına tapşırırmış ki,
o bir ovuc
torpağı qəbrimin
üstünə
atarsınız. Amma bu
da ona nəsib olmur.
Qismət elə gətirir ki,
ölümünə
bir neçə
gün qalmış qərib kişinin dili tutulur.
Ağzını açıb bir kəlmə olsun söz deyə
bilmir. İçində
çırpına-çırpına qalır. Yanıb
yaxılır, ha qımıldanır, ha çalışır özündə güc
tapıb torpağı gizlətdiyi
yeri heç kimə deyə bilmir.
Qərib kişinin vəziyyətini müəllif belə təsvir edir: «Qərib yenə inildədi, nə isə demək istədi, bacarmadı. Əli-ayağı
kimi, dilindən
də elə bil
daş asılmışdı. Bircə çuxura
düşmüş gözləri
yaşayırdı, bu gözlərdə də
ölümün kölgəsi
dolaşırdı... »
Dili söz
tutmayan Qərib
doğma ocaqlarından uzaqlarda,
o yerlərdən gətirdiyi bir ovuc Vətən
torpağına da əli
çatmamış, gizlətdiyi
yeri övladlarına deyə bilməmiş
dünyadan köçür.
Torpağı evdə
hamı axtarır ki, Qərib kişini dəfn eləsinlər. Amma
torpaq tapılmır ki,
tapılmır. Axşamın düşdüyünü
görən molla da çıxıb gedir. Meyit ortalıqda
qalır. Bu kədərli səhnəni Təranə xanım belə qələmə alıb: «Neçə illərdir ki,
yağış yağır. Neçə
illərdir ki, ölüm komalardan, daxmalardan, qazmalardan adamları daşıyır.
Neçə illərdir ki,
bir milyon adam Qəribin
son arzusunu axtarır.
Neçə illərdir ki,
yağışın altında Qəribin
cənazəsi gözləyir… Lap
üzə durub. Torpaq tapılmır ki, tapılmır…»
«Müharibə, nənəm və itən vaxt» hekayəsi də qəm-kədərlə yüklənib. Müəllif bu sətirləri hansı hisslərlə yazıb ilahi! Buna ürəyi necə tab gətirib, qəlbi necə dözüb? Kitab bu yükü səhifələrində necə daşıyır? «…Qarabağ-Vətəndir, dağı-daşı, kolu-kosu, odu-ocağı, eli-obası, pisi-yaxşısı ilə… Şuşa-Laçın əldən gedəndə baharın oğlan çağıydı. Bu vaxtlar Qarabağda qan qaynayır. Amma Xocalı qanımızı elə qarltmışdı ki, o bahar qan qaynamadı».
Müəllif qaçqınların dərdini öz dərdi, öz səri bilir. Onlarla birgə kədərlənir, güləndə də qaçqınlarla bərabər gülür. Torpaqlarından didərgin düşəndən sonra Təranə xanım nənəsini də itirir. Ondan yalnız bir boğça yadigar qalır. O fikirlərini belə ifadə edir: «Nənəm o köçdən sonra çox yaşamadı. Dərdini götürüb heç kimlə halallaşmadan çıxıb getdi. İllər keçdikcə hər gün köç bir az seyrəkləşir. «Çaşqın köç» tablosu isə ürəyimin divarlarından elə asılıb ki, axşam-səhər yolum köçün içindən, köç içimdən keçir».
«93-cü ilin
qışı». Təranə xanımın qələmə
aldığı hekayələrdən biri də belə adlanır.
1993-cü ilin qışı hər kəsin yaddaşına bir cür həkk olunub.
Bu hekayənin
qəhrəmanı olan Həvva
arvadın isə həmin ilin
qışında başına dəhşətli faciə gəlir. Adar-madar
balasını Murovda itirir.
Amma hava
şaxtalı, boranlı olduğundan onun meyitini tapıb dəfn eləmək mümkün
olmur, havaların isinməyini – yazı, yayı gözləməli olurlar. Hekayədə ananın çəkdiyi iztirablar kədərli sözlərlə, qəmli notlarla
qələmə alınıb. Ana
intizarla havaların isinməyini gözləyir.
93-cü ilin qışı isə çox
sərt keçir, havalar
açılıb, isinmək
bilmir.
Oğlunu torpağa tapşırandan sonra isə Həvva ana onun yoxluğuna dözə bilmir. Həyatının, ömrünün kədərli illərini yaşayır. Günlərin birində isə dünyaya, həyata həmişəlik əlvida deyir. Müəllif hekayəni bu sözlərlə tamamlayır: «Əslində 93-cü ildə ölən Həvva arvadı qonum-qonşu on il sonra yığışıb torpağa tapşırdı…93-cü ilin qışını unudanların biri də azaldı…»
Kitabdakı hekayələrin hər biri
haqqında ətraflı
söz salıb söhbət açmaq olar. Amma bu
yolu tutub oxucuları yormaq fikrində
deyiləm. Qısaca
olaraq onu demək olar
ki, hekayədəki qəhrəmanların hamısını bir dərd
birləşdirir. Torpaq dərdi,
Vətən dərdi. Doğma
ocaqlara dönmək
həsrəti. Bu
hekayələrdə həm
də erməni
işğalçılarına qarşı böyük
nifrət var. Çünki hekayədəki insanların başlarına gələn faciələrin baiskarları
qaniçən, vəhşi və qəddar ermənilərdir. Kitabın hər cümləsi, hər sətri intiqam
ruhunda yazılıb. Qoca
da, cavan da – hamı «intiqam» deyir.
Təranənin hekayələri uzun-uzadı, yorucu deyil. Onun bir hekayəsini oxumaq uçun saatlarla gözünü vərəqlərə dikmək lazım gəlmir. Təranə xanım çox böyük hikmətləri, mövzuları, hadisələri bir neçə vərəqə sığışdıra bilir. Bunu çox gözəl bacarır. Bu isə heç də hər kəsə nəsib olmayan bir istedad və qabiliyyətdir. Bu mənada götürəndə Təranə Vahid çox xoşbəxt insandır. Hekayələr nə qədər qısa olsa da, təsiri adamın qəlbinin dərinliklərinə qədər işləyir, uzun müddət adamın ürəyində dolaşır, yaddaşına hopub qalır.
Kitabdakı hekayələrdə, esselərdə elə sözlər, elə obrazlı ifadələr var ki, oxuduqca adam buna heyran qalır. Qələmi götürüb həmin sətirlərin altından xətt çəkirəm. Həmin sözlər, sətirlər adamı xeyli düşündürür. Onlardan bir neçəsini oxucuların da diqqətinə çatdırmaq istəyirəm:
«Boş qəlbinə haradansa
bir ovuc sevinc doldu», «Ürəyinin döyüntüsü
dənizin
çırpıntısına qarışmışdı», «Bacarsan, gözlə
məni – dəli küləklər qara
buludları başımızın üstündən qovanacan»,
«Dərdim böyük deyil, belə baxanda
elə də balaca
deyil. Nə
böyük, nə
də kiçik olmayan dərdimi yerə qoydum,
yer götürmədi,
göyə
uzatdım, göy sahib
durmadı», «Adamlar intihar
edəndə özünü
suya, balıqlar intihar
edəndə özünü
sahilə atır», «Yalan yol kimidi.
Nə əvvəli var, nə də axırı», «Gecəquşu səhərəcən gecəni dimdikləyib axır
qaranlıqdan bir dişdəm qopartdı, o
yerdən dan yeri ağardı…»
Təranə Vahidin
bütün hekayələrində yağış
yağır. Sanki adam
bu sətirləri oxuduqca
üz-gözünə
yağış damcıları düşür,
gözlər
qırpılır, sifət
üşüyür. Bu yağış yollara yağır, bu
yağış həm
də işğal altında qalmış
Laçına, Şuşaya, Cəbrayıla, Ağdama, Zəngilana
və başqa işğal olunmuş ərazilərə də
yağır… Yəqin
ki, elə
yağışlı bir gündə bütün
qaçqınlar öz doğma
ocaqlarına qayıdacaqlar. Amma
qayıtmayanlar da olacaq.
Qərib kişi, Həvva
ana kimi onlarla, yüzlərlə qaçqın dərdə, həsrətə və
nisgilə dözməyib çoxdan
dünyalarını dəyişiblər.
Vahid MƏHƏRRƏMOV
Kaspi.-2014.-1-3 fevral.-S.14.