Əbədi silinməz iz qoymuş sənətkar
2000-ci ilin dekabr ayında, IV Beynəlxalq «Şərq-Qərb Bakı
kinofestivalının açılış günü
Ümummilli lider Heydər
Əliyevin sərəncamı ilə Azərbaycan kino sənətinin inkişafındakı xidmətlərinə
görə bir qrup
kinematoqrafçı respublikanın fəxri
adları verildi. Onların arasında «Azərbaycanın xalq rəssamı» fəxri
adına layiq görülmüş kino rəssamı Məmmədağa
Hüseynağa oğlu Hüseynov da var idi.
Ümumiyyətlə, kino rəssamı kimə deyilir? Bu peşənin problematikası nədən ibarətdir?
Kino necə dəyişirsə – dəyişsin, o bütün hallarda tamaşa müəssisəsidir, tamaşa sənətidir. Kinodramaturq
Yevgeni Qabriloviç qeyd edir ki, ekrandan deyilən söz nə
qədər dərin, fəlsəfi olarsa, görüntü səfi, sırası daha
incə, gözlənilməz, ifadəli olmalıdır.
Həmin
görüntü səfinə, sırasına kim cavabdehdir? Rejissor? Sözsüz. Operator? Əlbəttə. Lakin rəssamın üzərinə heç də az məsuliyyət düşmür. Onun
filmə çəkdiyi eskizlər əsasında faktiki olaraq kino əsəri üzərində «istehsalat» işi
aparılır. Bu «istehsalat» işi filmin təsvir həllini təyin edir. Ona görə
də rəssam nəinki çəkiliş qrupunun vacib
üzvüdür, həm
də filmin əsas müəlliflərindən biridir.
Azərbaycanın xalq rəssamı Məmmədağa Hüseynov məhz belə peşəkar fırça ustalarından
biri olmuşdur.
Milli kinematoqrafın ən yaxşı səhifələri onun adı ilə bağlıdır. M.Hüseynovun eskizləri əsasında çəkilmiş «Ögey ana» (E.
Rzaquliyevlə birgə), «Böyük dayaq», «Əhməd haradadır?», «Bizim Cəbiş müəllim», «Sehirli xalat», «Nəsimi» (M.Ağabəyovla birgə) və s. filmlər kinomuzun qızıl fonduna
daxil olmuşdur.
M.Hüseynov böyuk, lakin çətin bir həyat yolu keçib. O, 1929-cu il
fevralın 8-də Bakıda dünyaya göz açıb.Bu şəhərdə böyüyüb, ilk rəssamlıq təhsilini də burada alıb.
Məmmədağa bəy nəslindən idi. Babası Hacı Qəninin
varı – dövləti,
paraxodları vardı. Sovet hökuməti Hacı Qəninin əlindən bütün
varını almaqla kifayətlənməmiş, Hüseynovlar ailəsini, yüzlərlə digər
azərbaycanlı
ailələri ilə birlikdə Sibirə sürgün
etmişdi.
1941-ci il idi, artıq Böyük Vətən müharibəsi başlamışdı.
1937-ci il isə hələ də davam edirdi. Kommunistlər varlı ailələrini tamamilə
müflis vəziyyətinə salmalarına
baxmayaraq, ürəkləri hələ də
soyumamışdı. Belə ailələri yük
qatarlarına doldurub sürgünə
göndərməkdə davam edirdilər.
Məmmədağa müəllimin dediyinə görə, 100-ə qədər ailə bir vaqonda 40 gün yol qət etdi, yarımcan vəziyyətdə gəlib mənzil başına
çatdı.
Bundan sonra Hüseynovlar ailəsi üçün doğma evdən uzaqlarda əzablı günlər başladı: Bütün
bu əzab – əziyyətlərə dözməyən gənc ana yad torpaqda vəfat etdi. Həyat
yoldaşını itirən
ata 1943-cü ilin sonunda uşaqlarını götürüb
çox çətinliklə Bakıya
qayıtdı.
Bu günahsız ailə 10 ildən artıq «xalq düşməni» damğasını əsassız olaraq öz üzərində gəzdirməli oldu. Məmmədağa müəllim deyirdi ki, heç bir
taxsırımız olmaya – olmaya neçə illər
gözü kölgəli
yaşadıq. Yalnız 1956-cı ildə bu ailə bəraət
qazana bildi. Hətta
bundan sonra M.Hüseynov Ümumittifaq Günahsız Qurbanlar
Assosiasiyası Azərbaycan
şöbəsinin
üzvü oldu.
Bir
neçə on illər keçəndən sonra Ermənistanıın Azərbaycana qarşı apardığı
işğalçılıq müharibəsi zamanı saysız –
hesabsız qaçqınları görən Məmmədağa müəllim deyəcəkdir: «Bugünkü
köçkünlərlə bizim taleyimiz arasında bir yaxınlıq, bir
oxşarlıq görürəm».
Hələ uşaq ikən həyatın ağır
sınaqlarından keçən, taleyin sərt üzünü görən Məmmədağa Hüseynov qısa,
lakin ağır sürgün həyatından sonra Bakıda Ə.Əzimzadə adına
Azərbaycan
Dövlət Rəssamlıq məktəbində təhsil alır. Kinoya olan sonsuz maraq onu Moskvaya,
UDKİ-nin kino rəssamlığı
fakültəsinə gətirib çıxarır. İnstitutda oxuduğu illərdə o, Boqorodski,
Şeqal, Şpinel kimi görkəmli
sənətkarlardan kino rəssamlığının
sirlərini,
xüsusilə səhnə texnikasını, dekorasiya sənətinin incəliklərini dərindən öyrənir. 1955-ci ildə təhsilini başa vurub Bakıya
qayıdan gənc rəssam Moskvada ali təhsil almış ilk azərbaycanlı rəssamlardan biri olur.
Bundan sonra Məmmədağa Hüseynovun həyatının ikinci dövrü
başlanır. Bu dövr, onun C.Cabbarlı adına
«Azərbaycanfilm»
kinostudiyasında kino rəssamı kimi fəaliyyətə başladığı böyük və şərəfli illəridir.
Onun kinoda
ilk kişi rejissor Ə.İbrahimov və Qurinin «Bir məhəllədən iki nəfər» filmi (1957) ilə bağlıdır. O, bu film
üçün eskizləri rəssamlardan E.Rzaquliyev və K. Nəcəfzadə ilə birgə hazırlamışdır. Filmdəki
hadisələr Şərq ölkələrindən
birində baş
verir. Burada dəqiq
ünvan göstərilməsə də
rəssamlar tərəfindən
seçilmiş naturalar, eskizləri
əsasında
hazırlanmış dekorasiyalar, interyerlər hadisələrin məhz xaricdə cərəyan
etdiyinə
tamaşaçıları inandırır.
Rejissor Ə.İbrahimovdan sonra
Məmmədağa müəllim H.İsmayılov,
A.Quliyev, A.İsgəndərov, K.Rüstəmbəyov, H.Seyidbəyli, Ə.Atakişiyev, R.Şabanov, T.İsmayılov,
T.Tağızadə, R.İsmayılov kimi müxtəlif dəst-xəttə malik digər tanınmış
rejissorlarla da çiyin-çiyinə işləmiş, Azərbaycan kinosunun
markasının daim uca saxlanılması üçün əlindən gələni əsirgəməmişdir.
O, rejissor
H.İsmayılovun çəkdiyi iki filmdə - «Ögey ana» və «Böyük dayaq» kinolentlərində işləmişdir. Hər iki filmdə qaldırılan
problemlər müxtəlif olsa da məkan Azərbaycan kəndləridir.
Ögey ananın mənzili, kolxoz sədri Rüstəm kişinin həyət – bacası, kənd evlərinə xas olan əşyaların düzgün yerləşdirilməsi qəhrəmanların daxili aləmlərinin üzə çıxarılmasına
xidmət edir. Birincidə, ögey anaın
doğmalığı açılıb göstərilir, ikincidə isə ciddi siyasi, əxlaqi və tərbiyəvi
problemlər
qaldırılır.
Gənc rəssam 1955-ci ildə diplom işini – yazıçı Mehdi Hüseynin «Səhər» romanı üzrə çəkdiyi tərtibat eskizlərini müvəffəqiyyətlə müdafiə edəndə Bakı kinostudiyasında həqiqətən «Səhər» bədii filminin tərtibatını verəcəyini xəyalına belə gətirməmişdi. Lakin rejissor
A.Quliyev bu filmin çəkilişi
üçün yaradıcı heyəti
təşkil edəndə M.Hüseynovu qrupa
quruluşçu rejissor kimi dəvət etdi. Gənc rəssam da rejissorun
etimadını doğrultdu. «Səhər» kimi geniş miqyaslı tarixi –
inqilabi filmin bədii
tərtibatını
verməkdə institutda öyrəndikləri onun köməyinə çatdı.
Mədənlərdə fəhlələrin tətil etmələri, Rəhim bəyin evi, Pirəlinin həyəti, neftin çıxarılması prosesi – bu və ya digər səhnələr ekranda inqilabdan əvvəlki ab – havanı təbii şəkildə canlandırmağa kömək etdi.
Məmmədağa müəllimin yaradıcılıq tərcümeyi – halında 25-dən artıq filmin, o cümlədən «Kölgələr sürünür»,
«Dağlarda döyüş», «Liftçi qız», «İntizar»,
«O qızı tapın», «Qızıl qaz», «Ömrün səhifələri», «Xoşbəxtlik qayğıları», «Əlavə iz», «Qocalar, qocalar», «Asif,
Vasif, Ağasif» və s. kinolentlərin adları vardır. Bu siyahının
arxasında isə
kino rəssamının
yaradıcılıq axtarışları, yuxusuz gecələri, gərgin
zəhməti durur.
Onun filmləri arasında ikisini xüsusilə qeyd etmək istəyirəm.
Müharibə mövzusu rəssam M.Hüseynovun həm kino fəaliyyətində, həm də fərdi yaradıcılığında əsas yer tutur. İstər Ümumittifaq və respublika rəssamlıq sərgilərində nümayiş etdirdiyi əsərlərində, istərsə də bədii filmlərə çəkdiyi eskizlərində bu mövzunun təsviri həllini vermək , o
dövrün obrazını, mühitini, məişətini təbii yaratmaq üçün gərgin axtarışlar
aparmalı olmuşdur. «Bizim Cəbiş müəllim» filmi üçün çəkdiyi eskizlər, xüsusilə «Körpüdə» eskizi bu cəhətdən
çox maraqlıdır.
. . . Gəmi
körpüyə
yan almışdır. Rusiyanın
hansısa şəhərindən
köçürülmüş adamlar təlaş içərisində
gəmini tərk edirlər. Onların üzlərində əzab – əziyyətlə kədər bir – birinə
qarışmışdır. Ön planda təsvir edilən qadın, körpəsini bağrına bərk – bərk sıxmış
halda həyəcanla irəliləyir. Digər uşağı isə anasının qolundan tutub
ondan geri qalmamağa çalışır. . .
Rəssamın yaratdığı «Körpüdə» eskizinə baxarkən inanırsan ki, hadisələr məhz müharibə dövründə cərəyan edir. Bitmiş bir əsər kimi
düşünülmüş bu kompozisiya kütləvi aktyor oyunu
üçün rejissora müvafiq plan seçməkdə çox kömək edir.Buna görə də kino rəssamı işlədiyi hər eskizin ekranda necə canlanacağını
qabaqcadan görə bilir.Nəticədə eskiz əsasında qurulan dekorasiya söjetlə həmahəng olur, hadisələrin fəal
iştirakçısına çevrilir.
M.Hüseynov kino sahəsindəki yaradıcılığında bu cəhətə daha çox fikir verir, onu
işinin meyarı hesab edir.
Rəssam M.Hüseynovun müharibə ilə bağlı fikirləri də maraqnlıdır. O, deyirdi: «Elə bir ailə yoxdur ki, orada müharibə öz nişanəsini qoymasın, bizim ailə də o cümlədən. O vaxt mənim on iki yaşım var idi. Nə mən, nə də qardaş və
bacılarım uşaqlıq illərinin
necə gəlib keçdiyini hiss
etmədik. Biz birdən
– birə
böyüdük. Müharibə nə qədər günahsız
adamı öz ağuşuna aldı. Bunlar
haqqında danışmaq mənim
üçün çox çətindir.
Ona görə
də çəkilişində iştirak etdiyim
filmlərdə və fərdi
yaradıcılığımda dönə
– dönə bu
mövzuya müraciət
edirəm. Mən bunu hər şeydən əvvəl vətəndaşlıq borcu
sayıram»
Bəzən belə bir fikir də yürüdülür ki, mövzusu müasir həyatdan alınmış filmlərdə guya rəssamın işi o qədər də çətin deyil. Axı,
ssenaridə təsvir olunan şəhərin görkəmi,
adamların geyimi, davranışı hamıya, hər bir
tamaşaçıya məlumdur.
Həqiqətdə bu belə
deyil. Tarixi mövzu kimi müasir mövzu
da kino rəssamından
cəsarətli axtarış və gərgin yaradıcılıq qüvvəsi tələb edir. Biz bunu rəssamın işlədiyi «Böyük dayaq», «O
qızı tapın», «Bizim küçə», «Əhməd haradadır?», «Xoşbəxtlik qayğıları»,
«Liftçi qız», «Qızıl qaz», «Əlavə iz», «Asif, Vasif, Ağasif» və s. filmlərdə aydın görə bilərik.
Rejissor
H.İsmayılovun çəkdiyi «Böyük dayaq» filmi müasir
kənd həyatını, kənddə yaşayan camaatın məişətini,
qayğılarını,xalqdan ayrı
düşmüş kolxoz sədri Rüstəm kişinin faciəsini ekranda canlandırır. Rejissor işi baxımından film zəif olsa da, hadisələr illüstrativ xarakter daşısa
da rəssam
M.Hüseynov və
operator X.Babayev Azərbaycan
təbiətinin gözəlliklərini, müasir kəndin xarakterik cəhətlərini
tamaşaçıya çatdıra bilmişlər. Rəssamın
istər bu, istərsə də
digər filmlərə çəkdiyi
eskizləri nəzərdən
keçirərkən görürük
ki, M.Hüseynov incəsənətin bu növünün geniş
imkanlarından ustalıqla istifadə
edərək, professional
fırça ustası olduğunu təsdiqləmişdir.
Bəzən elə olur ki, rəssamın film üçün çəkdiyi eskizlərin bir hissəsi çəkiliş prosesində müəyyən dəyişikliklərə uğrayır. Bununla belə rəssam işi istər rejissor, istərsə
də operator
üçün ilk görüntü lövhələrini yaradan və
kinonun əsasını
təşkil edən komponentlərdən biridir.
M.Hüseynovun kinematoqrafiyanın incəliklərinə dərindən bələd olmasının, ssenaridə qaldırılan məsələlərlə bağlı maraqlı
kompozisiyalar qura bilməsinin nəticəsidir ki, onun eskizlərinin böyük əksəriyyəti rejissor duyumu, fikri ilə üst – üstə düşür və yeni quruluşda öz əksini ekranda tapır.
İnsanları
düzlüyə, halal əməklə məşğul olmağa çağıran «O qızı
tapın» detektiv filmi üçün çəkilmiş orijinal məkan quruluşlu sərt cizgili eskizlər, xüsusilə filmin finalında istifadə olunmuş, tikintisi
yarımçıq qalmış binanın konstruktiv
formalı interyeri, burada baş verən hadisələrin gərginliyini artıran
işıq – kölgə effektlərindən bacarıqla istifadə olunması rəssamla operatorun birgə işinin uğurlu yekunudur.
«Bizim Cəbiş müəllim», «O qızı tapın», «Nəsimi», «Xoşbəxtlik qayğıları». Göründüyü
kimi rəssam
M.Hüseynov rejissor H.Seyidbəyli
ilə dörd bədii filmdə işləyib. Və bu
filmlər neçə – neçə onillər keçməsinə baxmayaraq
bütün zamanlarda ekranlardan düşmür,
tamaşaçılar tərəfindən maraqla
baxılır.
M.Hüseynovun
dediklərindən: «Mərhum sənətkarımız Həsən müəllimlə möhkəm dost idik. O, gözəl yazıçı, rejissor olmaqla yanaşı, xeyirxah və mehriban bir insan kimi də həmkarlarının hörmətini qazanmışdı. Onunla birgə
film üzərində işləməkdən
hamı razı qalırdı. Çünki
bu rejissor hər şeyi
irəlicədən görür, hiss edirdi. Musiqini də,
rəssamlığı
da gözəl
başa düşürdü. Onunla işlədiyim günlər ömür
kitabımın ən
maraqlı səhifələridir».
Rəssamın rejissor A.İsgəndərovla birgə işi olan «Əhməd haradadır?»
kinokomediyası da tamaşaçıların sevə – sevə baxdıqları filmlərdən biridir.
Bu gün
nəinki
ölkəmizin paytaxtı Bakıda, elə bütün bölgələrdə möhtəşəm abadlıq işləri aparılır: yeni – yeni
binalar, körpülər tikilir, yollar salınır. «Əhməd haradadır?» filmini çəkən qrup 60 – cı illərin əvvəllərində rayonlarda müasir tipli,
nümunəvi şəhərlərarası avtobus dayanacağı tapa bilmədikləri üçün filmin rəssamı M.Hüseynovun eskizi əsasında naturada «avtobus
kassası» dekorasiyası tikilmişdir. Bundan
başqa tikinti idarəsinin
foyesini, vestibülünü, rəisin
kabinetini, Yaşıl teatrın səhnəsini əks etdirən eskizlər rəssam təfəkkürünün,
bacarığının məhsullarıdır.
Həm
də rəssamın istər bu, istərsə də
digər filmlərə verdiyi eskizlər ayrı – ayrılıqda bir sənət əsəri kimi diqqəti cəlb edir.
M.Hüseynov təsviri sənətin müxtəlif növlərində və janrlarında çoxlu rəngkarlıq və qrafika əsərləri yaratmışdır.
Məmmədağa müəllimin dediklərindən: «Hər bir kino rəssamı kimi mən də kino ilə bərabər fərdi yaradıcılıqla da
məşğul
oluram. Mən
rəngkaram. Hansı ölkədə olmuşamsa, orada
xırda eskizlər
hazırlamışam. Sonra emalatxanada bu
eskizlər əsasında əsərlər
yaratmışam. Suriyada olarkən silsilə əsərlər
hazırlamışam. Mərakeş və
İspaniyaya səfərlərimdən
sonra da xeyli əsər işləmişəm.
Bir tərəfdən fikirləşirsən ki, ömür keçir, yaşa dolursan. Ancaq yaşayıb yaratmaq həvəsi əvvəlki kimi qəlbində alovlanır, indii daha
çox iş görmək istəyirsən. Digər tərəfdən təsəlli tapırsan ki, ötən günlərin hədər getməyib, sən də bir iş görmüsən, həyatda bir iz qoymusan. . .»
Bəli, Azərbaycanın xalq artisti, görkəmli kino rəssamı Məmmədağa Hüseynov
böyük lakin çətin həyat və yaradıcılıq yolu keçmiş, sənət aləmində – mili kinomuzda və rəssamlıq sənətində özünə əbədi silinməz iz qoymuşdur.
Aydın
Kazımzadə,
Əməkdar incəsənət
xadimi
Kaspi.-2014.-8-10 fevral.-S.14.