Aktyor, yazıçı,
filoloq, aparıcı, məmur... – Mən gənc olarkən
Akif Əli: “Mətbuat xidmətinin rəhbəri işini icra etmək üçün potensialımın 15-20 faizi kifayətdir”
Müsahibimiz Azərbaycan
yazıçısı, filoloq alim, “Mədəniyyət” Telekanalında
“Zaman və Məkan” kulturoloji müəllif
proqramının aparıcısı, Nazirlər Kabinetinin Mətbuat xidmətinin
rəhbəri Akif Əlidir.
Sadaladığımız statusları olmasa belə, etiraf edək ki, Akif Əli həm də təkcə
“Tütək səsi” filmində yaratdığı
Tapdıq obrazı ilə
yaddaşlarda qalacaq kino aktyorudur. Beləliklə, Akif Əlinin
uşaqlığı, gəncliyi,
keçdiyi həyat
yolu ilə
yaxından tanış olaq...
Akif Əli 1952-ci il fevralın 22-də
Şuşa şəhərində anadan olub. M.F.Axundov
adına Azərbaycan
Dövlət Rus dili
və Ədəbiyyatı
İnstitutunu bitirib. 1974-78-ci illərdə “Azərbaycanfilm”,
“Tacikfilm”, “Lenfilm” kinostudiyalarında bir sıra filmlərə çəkilib.
“Uzun müharibədə qısa
görüşlər”
filmində Rüstəm, “Tütək səsi”ndə Tapdıq, “Arxadan
vurulan zərbə”də Fazil müəllim,
“Əgər
biz biryerdəyiksə” filmində Məmməd
və b. obrazları
yaradıb. 1978-1987-ci illərdə Dövlət Televiziya və Radio Verilişləri Komitəsində
çalışıb. Radionun “Satira və yumor” şöbəsində kiçik redaktor,
redaktor və
şöbə
müdiri vəzifələrində
işləyərkən bir neçə populyar radio verilişinin,
televiziyanın Gənclər üçün
proqramlar Baş redaksiyasının Baş redaktoru vəzifəsində
çalışarkən
isə bir sıra
televiziya proqramlarının yaradıcısı, müəllifi, yaxud redaktoru
olub. 1989-cu ildə
Bakı Ali Partiya Məktəbinin əyani kursunu bitirib.
1990-cı ildə “Vətən səsi”
qəzetinin yaradılmasında
iştirak edib və
1991-1993-cü illərdə həmin qəzetin
Baş redaktoru vəzifəsində
çalışıb. Eyni zamanda elmi-pedaqoji fəaliyyətlə məşğul
olaraq Bakı Sosial İdarəetmə və Politologiya İnstitutunda (indiki
Dövlət
İdarəçilik
Akademiyası – L.M.) baş müəllim,
dosent və Mədəniyyətşünaslıq
kafedrasının müdiri işləyib.
1994-cü ildən
Nazirlər Kabinetinin
Mətbuat xidmətinin rəhbəri vəzifəsində
çalışır. 2-ci dərəcəli Dövlət
müşaviridir. Çoxlu sayda elmi və
bədii-publisistik məqalələrin, kino-tele-radio ssenarilərinin, kitabların,
“Mozalan” kino-süjetlərinin
və tərcümə əsərlərinin müəllifidir. Filologiya elmləri üzrə fəlsəfə doktorudur. Ötən il dövlət
başçısı tərəfindən “Dövlət qulluğunda fərqlənməyə
görə”
medalı ilə təltif edilib. Ailəlidir, iki
övladı var.
- Akif müəllim,
uşaqlığınız harada keçib, necə
bir ailədə
böyümüsünüz?
- Azərbaycanın ən füsunkar guşələrindən biri olan Şuşa şəhərində doğulmuşam. Atam Əli Məhərrəmov respublikamızın tanınmış hüquqşünaslarından olub. Mən doğulanda o, Şuşanın prokuroru işləyirdi. Qeyd edim ki, atamın işi ilə bağlı uşaqlığımın bir hissəsi Azərbaycanın müxtəlif regionlarında – Qubadlıda, Zaqatalada, Lənkəranda keçib. Atam həmin rayonlarda prokurorluq sistemində çalışıb. Ailədə üç qardaş, iki bacı olmuşuq. Biz orta məktəbin aşağı sinfində olanda atam Bakıya işə dəvət olunub və burada əvvəl Respublika Prokurorluğunda Mühüm işlər müstəntiqi, Zona prokuroru, sonra isə Ali Məhkəmənin üzvü vəzifələrində işləyib. Uşaqlığım həm mənəviyyat, həm də maddi baxımdan çox gözəl keçib, heç bir problemimiz olmayıb. Biz evdə yaşam problemini ancaq atam 52 yaşında qəflətən vəfat edəndən sonra hiss etməyə başlamışıq. O zaman bilmişik ki, bu dünyada problemlər var, məişət qayğıları var... Yəni atam bizim bütün problemlərimizi özü həll edib, bizim üçün təhsilə şərait yaradırdı. Uşaq vaxtı yeganə qayğımız orta məktəbdə dərsləri yaxşı oxumaq, çoxlu mütaliə etmək olub. Mən məktəbi 1-ci sinifdən sona qədər yalnız əla qiymətlərlə oxumuşam. Mənim həyatımda, formalaşmağımda, mənəvi baxımdan yetkinləşməyimdə atamın çox böyük rolu olub. Təsadüfi deyil ki, mən atamın adını əbədiləşdirmək, onun adının daim mənim və ailəmin üzərində olması üçün 1999-cu ildə rəsmən Məhərrəmov soyadını Əli soyadı ilə əvəz etdim. Həmişə atamın bizə öyrətdiyi doğru yolla getmişəm. O yol təmizlik, düzlük, hüquqa hörmət, dövlətçiliyə xidmət, heç bir əyər-əskiyə, kriminala meyl etməmək yoludur.
- Mirzə
Fətəli
Axundzadə adına Rus Dili və
Ədəbiyyatı
İnstitutunu “Rus dili və ədəbiyyatı”
ixtisası üzrə bitirmisiniz. Oxuyan tələbə
olmusunuz?
- Dediyim kimi, orta məktəb illərində yalnız əla qiymətlərlə
oxusam da, etiraf edim ki, tələbəlikdə
başım kinoya qarışdığından hamı kimi
oxumuşam - gah əla,
gah yaxşı, gah kafi qiymətlərlə. Özüm də oxuyub qiymət
alırdım, bəzən müəllimlər hörmət edib qiymət yazırdılar.
Bir dəfə “Siyasi iqtisad” dərsindən imtahan idi. Mənim də bu fəndən xoşum gəlmirdi,
çünki iqtisadiyyatın siyasiləşdirilməsini qəbul edə bilmirdim.
İmtahanda rus müəllimin
kəsdiyi tələbələrdən biri də
mən oldum.
İmtahan günü möhkəm
qar yağmışdı və
instituta gələn yoldan müəllimlər də, tələblər də
çətinliklə keçirdilər. Müəllim yenidən bilet çəkməyimiz üçün bizim
dördümüzlə
də şərt kəsdi, dedi,
özünüzü əziyyətə salıb oxumamısınızsa,
heç olmasa indi əziyyət çəkin bir faydalı
iş görün, gedin yolu qardan təmizləyin, sonra baxarıq.
Biz oğlanlar təbii
ki, bunu məmnuniyyətlə etdik və
müəllimin
yanına qayıtdıq. Müəllim
dedi indi əllərinizi uzadın
baxım, biləcəm ki, işləmisiniz, ya məni
aldadırsınız. Əllərimizə baxıb
gördü ki, həqiqətən barmaqlarımız soyuqdan
qıpqırmızı olub. “Xoroşo” deyib hərəmizə
bir “3” yazdı. Ümumiyyətlə, maraqlı tələbəliyim
olub. Bir dəyərli dostum var idi -
Aydın Cumayev, sonradan polisdə
çalışdı və
şəhid oldu.
Onunla birlikdə təqaüdümüzdən kəsib saxlayır, hər semestrdə tətil olanda SSRİ-nin müxtəlif şəhərlərinə gedib gəzirdik. Az pula
çox şey görməyə, öyrənməyə
çalışırdıq.
- İxtisas seçiminizə ailənizin təsiri olubmu?
- Atam, sovet dövründə yaşamasına baxmayaraq çox demokratik adam idi və övladlarına heç bir məsələdə təzyiq etməzdi. Əslində o, mənim hüquqşünas olmağımı arzulayırdı. Ancaq mən mədəniyyət sahəsini seçdim, çünki atamın işinin nə qədər ağır, əzab-əziyyətli olduğu gözümün qabağında idi. Bəlkə də atamızın gecə-gündüz cinayətkarlıqla mübarizəsi, hüquq-mühafizə sistemindəki məşəqqətli işi biz uşaqların hamısını başqa-başqa sahələri seçməyə vadar etdi. O mənə də etiraz etmədi və mən ilk əmək fəaliyyətimə kinodan başladım.
- 1974-cü ildə
institutu bitirdiniz və filmlərə
çəkilməyə
başladınız. Necə oldu ki, birdən-birə
filmə
çəkilmək fikrinə
düşdünüz?
- Yox, birdən-birə olmayıb. Əvvəlcə dram dərnəyində məşqlərə gedirdim, sonra
institutda oxuya-oxuya həm
də
kinostudiyanın nəzdində böyük sənətkar Adil İsgəndərovun
rəhbərlik etdiyi iki illik
kinoaktyorluq kurslarında oxudum. Sənətə marağım böyük idi. Hətta
institutu bitirməmişdən məni kino sınaq
çəkilişlərinə dəvət
edirdilər.
Çünki “Azərbaycanfilm”
kinostudiyasında yaradıcı adamlarla bir növ
qaynayıb-qarışmışdıq və məni
tanıyırdılar. İnstitutun son kursunda olanda ilk dəfə istedadlı kinorejissor Oqtay
Mirqasımovun “Min birinci qastrol” filmində
rejissor assistenti kimi çalışmağa
başladım. Sonra kinofilmlərdə rollar təklif edildi. O cümlədən, respublikadan kənarda, Tacikistanda, Rusiyada da kino
çəkilişlərində oldum.
- Akif müəllim,
maraqlıdır, hüquq-mühafizə
orqanlarında çalışan atanız aktyor kimi kinolara
çəkilməyinizə,
ümumiyyətlə, münasibət
bildirmirdi, yoxsa haradasa narazılığını hiss
etdirirdi?
- Nəinki
narazılığını bildirirdi, əksinə,
çox qürur duyurdu mənimlə ki, oğlu öz
gücünə gedib
Moskvada, Leninqrada, Tacikistanda işləyir,
çalışır, filmlərə çəkilir. Sovet vaxtı mədəniyyət,
mənəviyyat sahələri öndə
idi. Pul, kapital, var-dövlət
indiki kimi dəbdə deyildi. İndi
bunların yeri dəyişib,
hər yerdə pul birincidir, sonra mənəvi məsələlər
gəlir. Atam da
bilirdi ki, oğlu mədəniyyətlə, mənəviyyatla məşğul olur,
küçədə avaralıq etmir.
Özü də mən çəkildiyim filmlərin hamısında əsas rolları ifa
edirdim, yəni ciddi
yaradıcılıq işi ilə
məşğul
idim. Odur ki atam etiraz etməzdi.
Sadəcə təəssüflənərdi
ki, nahaq hüquqşünas olmadın...
- Cəmiyyət
tərəfindən
kifayət
qədər
sevilən
filmlərə
çəkilmisiniz. Oxucularımız
üçün həmin filmlərdə
kadr arxasında qalanlar da maraqlı olardı...
- Kino çəkiliş meydançalarında maraqlı hadisələr çox olur. Düşənbədə çəkildiyim “Uzun müharibədə qısa görüşlər” filmində özbəkistanlı məşhur kinoaktrisa Tamara Şakirova ilə sevgililəri oynayırdıq. Bir dəfə çəkilişdə onunla birlikdə ikimiz də atın belində basmaçılardan qaçırdıq. Basmaçılar bizə çatanda mən (Rüstəm obrazı – A.Ə.) mərdlik nümunəsi göstərərək atdan düşüb Tamaraya dedim ki, sən çap get, mən quldurları saxlayaram. Amma bir dublda çox tələskənlik edib atdan düşən kimi, Tamara yerini sahmanlamamış, ata necə qamçı çəkdimsə, at zərbədən sıçradı, Tamara yuxarıdan aşağı üzüquylu yerə dəydi, yazıq qızın ürəyi getdi. Tez təcili yardım çağırdılar. Bütün bədəni, sifəti gömgöy olmuşdu. Mən də təbii ki pərt oldum və çox üzr istədim...
“Tütək səsi”” filmini Qusarın Ənux kəndində çəkirdik. Yerli əhalinin bizə münasibəti mənə çox təsir edirdi. Təsəvvür edin ki, çəkilişlərarası hər fasilə olanda kəndin camaatı evindən bal, qaymaq, pendir, çörək götürüb gəlirdilər ki, “ay bala, arıq uşaqsan, sınıxmısan, ye, kökəl”. Amma rejissorumuz Rasim Ocaqov icazə vermirdi yeməyə, çünki Tapdıq müharibə dövrünün ac-susuz uşaqlarından idi. Bax, kənd camaatının əsil azərbaycanlılara məxsus o xasiyyəti adamı hətta kövrəldirdi. Mən həm təsirlənir, həm də nəticə çıxarırdım ki, mədəni insan belə olar, qayğıkeş, həssas. Mədəniyyət o demək deyil ki, gedib Opera və Balet Teatrında tamaşaya baxasan və böyük materiyalardan danışasan. Mədəniyyət daha çox insanın öz içində, mənəviyyatındadır, onun yaşadığı məkanda deyil. Azmı olub ki, dağın başında çox mədəni bir çoban da görmüşük, amma paytaxtda qaba, kobud, mənəviyyatsız bir mədəniyyət xadimi ilə də rastlaşmışıq.
- Akif müəllim,
kinoda yaratdığınız rollar çox uğurlu idi, yəni
bu sahədə
özünüzü sübut edə bildiniz.
Bəs
necə
oldu ki, kinodan getdiniz?
- Kinodan özüm könüllü getdim.
Fikirləşdim ki,
bu, mənim peşəm deyil. Sadəcə, rejissorlar dəvət
edir, mən çəkilirəm. Bir neçə filmdə əsas obrazları yaratdıqdan sonra
düşündüm ki, bəsdir,
gedim öz peşəmin
dalınca, qoy başqa istedadlı cavanlar gəlsin kinoya. Mənimsə işim
yazı-pozu, qələm işidir, elmdir, ədəbi yaradıcılıqdır. Sonra
uzun illər radioda və televiziyada redaktor
kimi çalışdım.
- 1989-cu ildə Bakı Ali Partiya Məktəbini bitirdiniz. Necə oldu ki, yaradıcı adam siyasi məktəbdə təhsil almağa qərar verdi?
- Gənc yaşlarımda artıq
AzTv-də baş redaktor idim və bu, Sovet dövründə kifayət qədər yüksək nomenklatur vəzifə sayılırdı. Yeri gəlmişkən, mən televiziya karyerama
görə mərhum Elşad Quliyevə minnətdaram. O
istedadlı gənclərə həmişə inanırdı və ürək genişliyi ilə yol açırdı. Beş il
baş redaktor işlədikdən sonra Mərkəzi Komitədən perspektiv üçün Bakı Ali Partiya Məktəbində təhsil almağımı məsləhət bildilər. Amma məktəbi oxuyub qurtaranda artıq Sovet
hökuməti
dağılmaq üzrə
idi. Azərbaycanda da hakimiyyətə elə bir “bambılı” adam gəldi ki, onun bütün siyasi
xəttinin əleyhinə idim. Ümummilli
lider Heydər Əliyev yenidən hakimiyyətə qayıdana qədər
dövlət
işindən kənarda qaldım.
“Vətən səsi” qəzetində işləyə-işləyə paralel olaraq Bakı
Sosial İdarəetmə və Politologiya İnstitutunda Mədəniyyət
kafedrasının müdiri işləyirdim.
Sonra ulu öndər
Heydər Əliyevin
xeyir-duası ilə
1994-cü ilin oktyabrında Nazirlər
Kabinetinin Mətbuat
xidmətinin rəhbəri vəzifəsinə təyin olundum.
- Yəqin ki, o zamana qədər Heydər Əliyevlə əlaqələriniz var idi?
- Heydər Əliyev hələ Naxçıvanda olanda “Vətən səsi” qəzetindən onunla mütəmadi əlaqə saxlayırdıq. Heydər Əliyev
Naxçıvan Ali Məclisinin
bütün iclasları haqqında məlumatları
bilavasitə bizim
redaksiyaya göndərirdi
və biz dərhal çapa
verirdik. Bu o zaman idi ki, Bakıda Heydər Əliyevin adı
yasaq idi, onun haqqında danışmaq belə təhlükəli
idi, nəinki
haqqında qəzetdə yazı dərc etmək. İstər
Vəzirov, istər Mütəllibov, istərsə də
Xalq Cəbhəsi hakimiyyəti qorxusundan Heydər Əliyevin
adını yaxın buraxmırdı. İqtidar qəzetləri onun haqqında ancaq tənqid yazanda, biz “Vətən səsi” qəzetində təkcə Naxçıvandan göndərilən materialları dərc etməklə kifayətlənmirdik, həm də Heydər Əliyev şəxsiyyəti haqqında müsbət məqalələr yazıb çap edirdik,
ictimai fikrə onu Azərbaycan dövlətçiliyini xilas edəcək yeganə rəhbər kimi təqdim edirdik.
- İyirmi ilə yaxındır ki, Nazirlər Kabinetində Mətbuat xidmətinə rəhbərlik edirsiniz. Kəsərli qələmi olan yaradıcı bir adam bu
müddət ərzində bu vəzifəyə necə sığışıb? Sizin üçün
darıxdırıcı deyil ki?
- Mən oturub öz işimi işləyirəm, neyləməliyəm ki?! Qeyd
etdiyim kimi, Bakı Ali Partiya Məktəbini bitirmişəm, idarəçilik təcrübəm çoxdur. Bu gün vəzifədə olanların bəzisinə
Politologiya İnstitutda dərs
demişəm.
Mən
əgər bu gün müstəqil Azərbaycan dövlətində
çalışıramsa, vəzifəmin
böyüklüyünün-kiçikliyinin heç bir əhəmiyyəti
yoxdur. Amma sizin o fikirlə razıyam ki, mənim təcrübəmi,
bacarığımı, imkanlarımı nəzərə alanda, mətbuat xidmətinin rəhbəri işini icra etmək üçün
potensialımın 15-20 faizi kifayətdir.
Ancaq yenə
deyirəm, rəhbərlik hər
şeyi daha dəqiq
bilir.
- Amma
yaradıcılığı da heç vaxt kənara qoymamısız, bu illər ərzində məqalələriniz, kitablarınız
çıxıb.
- Yaradıcı adam şübhəsiz ki, heç vaxt
yaradıcılıqdan qala bilməz. Mən də kənarda qalmamışam. İşdən
sonra, istirahətdə, məzuniyyətdə, ezamiyyətdə kitablarımı, məqalələrimi işləmişəm.
- Akif müəllim, “Mozalan”üçün
yazdığınız ssenarilərə görə vaxtilə tənqidlərə tuş gəlməmisiniz?
- Tənqid edən mənəm, məni kim tənqid edə bilər ki? (gülür
– L.M) Əgər mən hardasa haqsızlıq etsəm, qeyri-obyektivliyə, qərəzə yol versəm, təbii ki, mənə etiraz bildirər, tənqid edərlər. Amma yazanda heç vaxt
qərəzli və sübutu, əsası olmayan
şey yazmaram. Buna görə neçə illər öncə
yazdıqlarımın altından bu gün də qol çəkə bilərəm. Təbii ki, mənimlə razılaşmaya bilərlər ki, belə yox, elə olmalıdır və s. Amma bu
yaradıcılıqdır, hərənin bir zövqü var. Amma mən hələ eşitməmişəm ki, kimsə mənim yazımda qeyri-obyektivliyə, ədalətsizliyə yol verdiyimi desin.
- Təəssüflənmirsiniz ki, 20-30 il əvvəl “Mozalan” üçün yazdığınız ssenarilərdəki problemlərdən bəziləri hələ də həllini tapmayıb.
- O
problemlər insanlığın problemləridir, eramızdan əvvəl də var idi, gələcəkdə də ola bilər. Məsələn,
eradan əvvəlki antik ədəbiyyatda gəlin-qayınana
problemi haqqında “Qayınana” pyesi yazılıb, bu gün də bu mövzu
aktualdır. Yəni
bunlar elə
mövzulardır ki, insan olduqca mövcud olacaq. Bunlar hamısı nəfsə, mənəviyyata bağlı məsələlərdir. Mirzə Fətəli Axundzadə
də, Mirzə Cəlil də,
Mirzə Ələkbər Sabir də
yazırdı, bizdən
sonrakılar da yazacaq. Nə qədər ki, cahillik var, nadan
insanlar var, onları tənqid
edən bədii mətnlər də olacaq.
- Çoxları deyir ki, müasir gənclərimiz hissdən, emosiyadan, mənəviyyatdan uzaqdırlar,
informasiya texnologiyalarına, kompyuterə daha çox meyllidirlər. Siz necə
düşünürsünüz?
- İnformasiya texnologiyalarının inkişafı təbiidir və bu, bəşəriyyətin yoludur. Hesab edirəm ki, mənəviyyat gənclərdə öz yerində qalır, sadəcə, kim
hansı gənci görmək istəyirsə, onu da görür. Məsələn, mən Azərbaycanda çox
istedadlı, yüksək
mənəviyyatlı,
bacarıqlı gənclər görürəm. Ədəbiyyatdan tutmuş biznesə,
iş adamından tutmuş incəsənət adamına qədər çox bacarıqlı gənclərimiz var. Amma təəssüf edirəm ki, Azərbaycanda elə gerizəkalı, pisniyyətli, paxıl adamlar var ki,
müasir gəncliyi nəinki görə bilmir, ümumiyyətlə, istedadlı şəxsi görmək istəmir, gözü götürmür. Mən ömrüm boyu
belə
nadanlığın əleyhinə olmuşam. Hesab edirəm
ki, Azərbaycanın
istedadlı gənclərinə hər kəs
yol verməlidir.
Qoy səhvlər etsin,
çünki gəncliyin
səhv etmək ixtiyarı da var.
Ancaq həyat davam
etdikcə o səhvlər üzərində inkişaf da gedəcək. Bugünkü
hər istedadlı gənc sabahkı yetkin vətəndaş kimi bu xalqa, bu vətənə,
bu dövlətə xidmət edəcək.
Söhbətləşdi:
Lalə
MUSAQIZI
Kaspi.-2014.-14 fevral.-S.21.