“Dünya
sənin nəyindi ki?”
Gülayə
Poetik ovqatı ənənədən,
daha çox da Səməd Vurğun ədəbi məktəbinin
oturuşmuş çalarlarından gəlirdi
Akif Səmədin.
Təbiət, davranış etibarı iləsə bir növ xalq şairləri Hüseyn Arifə, Qabilə bənzəri vardı. Onun yaşamında qocafəndi yumor hissi ilə ərdəmlik, ağır oturuş-duruş bir araya gəlmişdi. Arada özünün-özünə “qadın alım, ay Akif” deməsi varıydı. Şerin diliylə özü-özünə təsəlli verməyi vardı: “Atan deyil, anan deyil, dünya sənin nəyindi ki?”
Ancaq ömrün elə anı, vaxtın-vədənin o saatı yetişdi ki, nə ata-ana, nə dost-tanış yolundan əyləyə bildi, nə də çoxsaylı məclislərin xumarı sahib çıxdı Akif Səmədə. Yenə ümidinə qaldı dünyanın, dünya yiyə durdu axır gününə.
Cismindən yapışıb qalmaşq itəyənlərdən deyildi Akif Səməd. Özünü şeirə-sözə köçürürdü. Bilirdi ki, dünyada qalmağın tək yolu budu. Hər şeyin azına qaneydi. Ömrün uzanması dərd yeri idi. Yazırdı ki:
Bu dağlar göymü, yermi?
Bu göymü, yer yermi?
Yaşamağa dəyərmi –
Ömür yaman uzundu.
Canından çox sevdiyi, sevib könül verdiyi insanlara “ölüm heç nədi, ayrılıq yamandı, ay gedən, əylən” səslənişiylə həyan olan Akif Səmədə deyən olmadı ki, “Tanı getdiyin yolları, ay gedən, əylən!”
Özünün fəhm etdiyi, gəldiyi qənaət idi ki, “bircə qarış yol varıymış Adəmdən Akif Səmədə...” O bir qarışlıq yol, məsafə səddini haracan adlaya bildiyinin fərqində sonacan heç özü də ola bilmədi. Ancaq mənəvi ömrünün əbədiyaşar ayaq izlərinin şəhadəti belədi ki, əslində, bir kimsənin, heç özünün də xəbəri olmadan belə Akif Səməd Adəmdən özünə aparan yol sədlərini poetik məkan çevrəsində çoxdan adlayıb keçmişdi. Şeirlərinin bənzərsiz səmimiyyəti, sufi düşüncəyə hesablanmış həyat tərzi, özündən yol alıb özünə doğru getmək yaşamı ilə qapı açmışdı bu keçilməzliyə. Külli-kainatın “Uçurar, toz eylər xan sarayını, Kərəmin külünə qıymaz bu dünya” haqqını tanıyırdı və özü də şeirə-sənətə, mənəvi ilkinliyə etinası, əhdə vəfadarlığı ilə Kərəm, Məcnun ömrü yaşayırdı. Kərəm ömrü yaşayanlarsa yalnız şam kimi yanmağın yolunu bilirlər, elə əriyirlər ki, heç yerdə külləri də qalmır.
Yarı zarafat-yarı gerçək şəkildə etdiyi “ya budu dostlar gedəcək, ya da mən dostlar əlindən” xəbərdarlığının ağır başını özünə qıydı Akif Səməd. Dost-tanışdan əsirgədiyini özünə əsirgəmədi.
Ancaq özünə qıydığının hara apardığını, hansı məkana götürdüyünü də bilməmiş deyildi. Bu səbəbdən də gedişinin doğuracağı ağrı-acının dava-dərmanını da özü bildirirdi nəm-nişanıyla:
Sən kövrəlmə, ay atam,
Dözümə yol gedirəm.
Nə vaxtdı itib-batan,
İzimə yol gedirəm.
Yanmaq yaraşır ömrə,
Qulam Allahdan əmrə,
Nəsimi, Yunis Əmrə,
Sözümə yol gedirəm.
Dağda bitən kolmuşam,
Öz-özümü yolmuşam.
Özümdən yol almışam,
Özümə yol gedirəm.
Özünə aparan yolların aydın üfüqlərində qanı-qadanı belə haqq yaraşığı qismində görürdü, o qana-qadaya tapınmağın cəfasına tab etməyi taleyin xoş qisməti kimi qəbul edirdi:
Çox da ki, şimşəklər haqqa şığıdı,
Bu qanlar-qadalar haqq yaraşığıdı,
Akifə oxşayıb, haqq
aşığıdı,
Ulu sevgiləri söyməz
bi dünya.
Nə sevincini, nə də təəssüfünü
ürəyinə yük eləyib aparmadı. Şeirə köçürdü, kağıza yazdı.
İndi
o yazılanları birər-birər oxuduqca Akifin hansı məkanda, hansı
vaxtda, saatda, dəqiqədə belə hansı ovqatda olmasının gerçək şəkili
cizgilənir
göz önündə. Bilirsən ki, məhz həmin
dəqiqədə onun könlündən
nələr keçib. Məsələn,
biri elə gedə bilməmək ağrısı:
Gedəsiydim bu şəhərdən vaxtında,
Ürəyimi bada verdim, getmədim.
Arzuların qanadında uçurdum,
Qanadları oda verdim, getmədim.
Üzə durdum, qürbət eldə
ölmədim,
Ölmədimsə, ürəkdən də
gülmədim.
İşıq gələn div eviymiş, bilmədim,
Səs gələnə
səda
verdim, getmədim.
Ayrılıqmı, aydınlıqmı qoxur dan?
“Dilqəmi”mi,
“Ruhani”mi oxur dan?
Məndən ötrü göz yaşları axıdan
Yurd yerini yada verdim, getmədim.
Getməyiylə nəyi
aparacaqdı ki? Olanını şeirə-sözə vermişdi, nəyi vardısa
hissin-duyğunun girovundaydı,
anası onu daş doğmamışdı
ki, düşüb qala, quş doğmamışdı ki,
uçub gedə bilə.
Bu torpağa oğul,
vətəndaş doğmuşdu, oğul doğulanların ömrü
isə
Adəmlə özü arası döyüşlə
izlənən Allah payıdı. Kim onu necə
qavrayırdı, kim necə başa düşürdü, anlayırdı-fərqində deyildi, ən yaxşısını
doğru olanı özü bilirdi, özünəməxsus bir şuxluqla, ədayla yozumunu, açmasını
özü faş edirdi qəlbindəkini:
A bəxtəvər, elə bilmə
Yadam mən Akif Səmədə.
Dərd ha deyil, düşmür çiçək
Badamdan Akif Səmədə.
Anam məni
daş doğmadı,
Gözlərimdə yaş doğmadı,
Ağac
yaxın, daş doğmadı,
Adamdan Akif Səmədə.
Bütün dağınıqlığı, dərbədiyarlığı
ilə
bərabər o, öz məqamını,
yerini-yurdunu yaxşı
bilirdi. Hərdən adama elə
gəlir
ki, Akif dost-tanış içinə, elin üzünə ancaq çölünü
aparırdı. Varıb getdiyi
məkanlara
ancaq quru cismini götürürdü.
İç dünyasını isə
pünhan hücrəsində əmanət qoyub gedirdi. Şeirə ismarlayırdı, sözə
tapşırırdı, Allaha
əmanətləyirdi. Elə hey özü-özüylə
danışırmış kimi çevirirdi sözünün səmtini:
Güldən soruşan tapılmır,
Soruşurlar xardan məni.
Əkilməmiş ağacda nar,
Asın həmin
nardan məni.
Yazını fələklər yazır,
Məzarı mələklər qazır.
Kətilim, kəndirim
hazır,
Eləməyin dardan məni.
Çənim gəldi
burum-burum,
Yolum daşdan
hörüm-hörüm.
Mən çəkəni çəksin
görüm,
Kim elədi
yardan məni.
Hər sözü
bir mətləb,
əhlət daşıdı, nə var ki, Akifdən yazmağa belə. Bamazə bir söhbətinin yamacına
söykənib
uzun illərin unudulmaz
xatirələrini dilə
gətirmək məqamı
tapan dostlarının,
poeziyasevərlərin yaddaşında necə var, elə
qalıb Akif Səməd. Sözün eyham pərdəsinə aşina olan, könlün pünhan istəyini
sarı simdə dindirə
bilməyin
dilini bilən, təbiilik, ilkinlik missiyasının daşıyıcısı olaraq
ömr edən bir şair idi... Bu dəyərlər onun ruhundan gəlirdi,
yaranışdan belə idi. Hər dəfə bənzərsiz təbiəti, yaşam
tərzi
haqında söylənilənləri dinləyə-dinləyə Akifin öz tapşırmasını, kövrək, umacaqsız könül səsini
xatırlayıram:
Xatirə göynətmə, illərə dəymə,
Qor olar altında, güllərə dəymə,
Bağrı şan-şan olan
güllərə dəymə,
Gül səsi-göz
yaşı, ney
səsi-yanmaq...
Güldə göz yaşını, neydə
yanmağı görmək Mevlanədən gələn əmanətdi. Akif bu əmanətin gerçək
aşiqlərindən, saxlanclarından biri idi. Akif sözü həm azadlıq, həm də qəfəs cismində,
simasında görürdü.
Bir sözdən
gələn min səsin
peşində
idi. Bilirdi ki, bu təsvirəgəlməz
dünya elə bir sirru-xudadı ki:
Gah yatırdar, gah oyadar,
Şeytandı, küfrdü, ayadır.
Göylərdən enib qayıdar,
Yerdə haqqa əvəzdi söz!
Elə bu sözün bənzərsiz varlığı ilə də
“bəlkə də
aşıq şerinin
sonuncu bənd-bərəsi olan” (V.Yusifli) poeziya nümunələrini özünəməxsus bir dünyagörmüşlüklə misradan-misraya
nəqş
edirdi, “klassik aşıq şeri ilə
XX əsr bədii
təfəkkürünün
qaynağını” əks elətdirə
bilirdi yazdıqlarında:
Bir ömür yaşadıq,
qalsın ağlara,
Yarısı ehtiyac, yarısı sərxoş.
Dastanlar
uydurduq qoca dağlara –
Çiçəyi havalı, arısı sərxoş.
Ölümü ömrün sonu
bilməyənlərin dərgahına tam bir sufi əxlaqı,
türk təfəkkürü,
Şəms
Təbrizi,
Füzuli, Hacı Bektaş Vəli müridliyinin
könül xoşluğu
ilə
gedirdi Akif Səməd. Bilirdi ki:
Eşq mərifətdən anrıdı,
Aşiqə yiyə
Tanrıdı.
Mərəkə hələ sonradı,
Ölüm ömrün sonu
deyil –
Beşikdən qəbr
evinəcən atılan hər addımın
ölümə
doğru getdiyini bilə-bilə, görə-görə yolunu bir deyil,
mindən
o yana bildiyi
İncəyə aparan çığırla-izlə getmək
təşnəsiydi başdan-binədən.
Türkiyədə, İraqda, bir çox başqa türkdilli ölkələrdə
poeziya müsabiqələrinin ödüllərini aldığım günlərin sevincini yaşadığım
anlar olub. Ancaq yubiley
günlərimin
birində
mənə Akif Səmədin adıyla bağlı verilən
ödülün sevincini
heç unutmadım.
Dostları onu çox vaxt öz aralarında
“ağır taxtalı
kişi” deyə yad edirdilər. Yəni, səbrli,
təmkinli,
ağayana. Ancaq bilmirəm
ki, ən pünhan duyğularımı ruhuna
qatdığım bu şerimi sonacan dinləməyə hövsələsi çatardımı
Akifin:
Gəlsin, kamil olan yozsun
yuxumu,
Ömrümə-günümə yazsın yuxumu,
Hər an gözlərimdən
assın yuxumu,
Tanrının rəsmini
çəkir
qələmim.
...Ömrümdə-günümdə hər
anım olub,
Çıxmışam seyrinə,
seyranım olub.
Heyran olduğumdan,
heyranım olub.
Tanrının rəsmini
çəkir
qələmim.
Söykəyib başını səbr daşına,
Söyləyir sirrini can sirdaşına.
Qəmli bir aşiqin məzar
daşına
Tanrımın şəklini çəkir qələmim.
P.S. Dünən
sevgililər günü idi. Hər kəs öz
yarına açdı könlünü.
Bilirəm, obaşdan, hamıdan əvvəl Sözü
salamlardı Akifin ruhu.
“Sevirəm” söyləmək azdı, yolunda
ömrünü qoymağı qıyasan
gərək” – deyərdi.
Kaspi.-2014.-16-17 fevral.-S.24.