Əsl durğunluq dövrü indidir
Şirindil Alışanlı: “Ədəbi
tənqidə ömür sərf edən
tənqidçilərimiz azdır”
Müsahibimiz filologiya elmləri doktoru, professor, Estetika və Azad Sənət Akademiyasının (Rusiya) akademiki, AMEA-nın Ədəbiyyat İnstitutun XX əsr (sovet dövrü) Azərbaycan ədəbiyyatı şöbəsinin müdiri Şirindil Alışanlıdır. Şirindil müəllimlə müasir ədəbi proses, ədəbiyyatın dövrləşməsi və s. mövzularda maraqlı söhbət etdik.
– Geniş tərcümeyi-halınız var: elmi rəhbəri olduğunuz dissertasiyalar, elmi məqalələr, iştirak etdiyiniz konfranslar, müəllifi olduğunuz kitablar və s. Bu boyda tərcümeyi-halın içində özünüzü necə hiss edirsiniz?
– Müəyyən dövr sonra insan gördüyü işlərin fərqində olmur. Bəlli yaşdan sonra ancaq yekunlar nəzərə çarpır. Gələcəyə hesablanmayan heç bir elmi, bədii işin əhəmiyyəti yoxdur. Rus şairəsi Marina Svetaeva deyir ki: “Əgər bir əsər bu gün üçün yaradılıbsa, onun gələcək üçün əhəmiyyəti yoxdur.” Elmi sahədə elə problemlərlə məşğul olmaq lazımdır ki, bir ömür yaşasın, hər dövrdə, tarixi kontekstdə ona qayıdanda gərək insanlar orda nəsə tapsın.
– Müasir ədəbi proses barədə tənqidi fəaliyyətiniz zəif görünür, buna səbəb nədir?
– Müasir ədəbi prosesi izləyirəm. Bir vaxtlar Həmid Herisçi
ədəbi manifest
hazırlamışdı. Bu cür hərəkatlar XX əsrin əvvəllərində
Rusiyada var idi. Son 20 ildə postmodernizm
və yeni realizm haqqında daha çox danışırlar. Məsələ burasındadır ki, konkret bir
paradiqma yoxdur. Ona görə də yazıçıların mübarizə
apardıqları ideal aydın
deyil. Müasir ədəbiyyatla cəmiyyət arasında gedən proseslər kəskin fərqlənir.
Bu gün ədəbiyyat
cəmiyyəti lazımı
qədər əks elətdirmir. Yazıçıların və şairlərin böyük bir qismi inersiya ilə yazırlar. Bütün bunlarsa mənə o qədər də maraqlı deyil. Mən Rusiyada Ədəbiyyat İnstitutunda həmin mərhələni keçmişəm.
Bu gün adi
əsərlər yazan
gənc yazıçıları
qınamıram, daha dünya ədəbiyyatında
nə Tolstoy, nə Şoloxov yaranır.
“Nobel” mükafatı alan yazıçıların
bəziləri aldığı
mükafata layiq deyil. Məsələn, mən İosif
Brodskini Rusiyanın böyük şairi hesab etmirəm. Ancaq Brodski antisovet şeirlər yazırdı
deyə ona mükafat verdilər, halbuki həmin dövrdə Rusiyanın çox nəhəng şairləri vardı.
İndiki halda müasir
ədəbi prosesi dəyərləndirməyin özü
çətin problemə
çevrilib. Bu gün boz mətbuat,
hər kəsin kitab çıxarmaq imkanı vəziyyəti daha kəskinləşdirir.
Ədəbi prosesin inkişaf
istiqamətlərini şərh
etməyə ehtiyacı
olan tənqidçilər
var, bu sahənin
axsamasında öz günahımı da boynuna alıram. Bunu izləməyə isə ömür lazımdır. Təhlil edib ortaya qoymaq lazımdır ki, bu gün
yazan yazıçılar
dünənkilərdən nə
ilə fərqlənirdilər,
onlar bədii fikri irəli apardılar, yoxsa geri saldılar, əsərlərin ictimai fikrimiz, sosial həyatımız üçün
əhəmiyyəti var,
yoxsa yox.
– Sizcə, əsərin əbədiliyinin meyarı nədir?
– Əgər sənət sənətdirsə, bəşəriyyətin bədii tərəqqisində rol oynayıbsa həmin mətnlər əbədi yaşayır. Füzuli yaradıcılığı bu gün niyə yaşayır? Onun yaşamasının sirri onun ifadə sisteminin mükəmməlliyində, poetikasının möhtəşəmliyindədir. Bu gün biz Səməd Vurğuna hansı cəhətdən yanaşsaq onun böyüklüyü görünür. Onun əbədiliyi yazı dilində Azərbaycan bədii şüurunun yaşamasındadır. Mətnin əbədiliyinin meyarı yüksək sənətkarlıqdır. Bizim elə şairlərimiz var, indi onların şeirlərini oxuyanda görürük ki, bunlar şeir deyil, patetikadır, çağırışdır, şüarçılıqdır, süni pafosdur. Tarix belələrini unudur, süniliyi bağışlamır. Yaşar Qarayev deyirdi ki, Füzuli böyükdür, yoxsa sufizm? Füzuli bu gün də yaşayır, sufizm isə təriqət kimi sıradan çıxıb. Sosrealizm yoxdursa da Cəfər Cabbarlı yenə də var. Sənətkar və sənət əsəri əbədi yaşamaq üçün bütün izmlərdən yuxarıda dayanmalıdır.
– Qloballaşma dövründə ədəbiyyatda milli meyllər məsələsi nə dərəcədə aktualdır?
– İndiki anlamda qloballaşma Amerika həyat tərzinin təbliğindən başqa bir şey deyil. Milli düşüncə istənilən halda daha böyük amildir. Qloballaşmanın yaxşı xüsusiyyətlərinin mənimsənilməsi ilə yanaşı, hər xalq öz dilini, mədəniyyətini, milli düşüncəsini qorumalıdır. Avropa romantikləri daim şərqə meyl ediblər, Şərq romantikləri isə Avropaya. Çünki hər ikisi bir-birini ideal zənn edirdilər. Əsl ideal isə bəşəri dəyərlərin qlobal fikr kimi ədəbiyyatda əksini tapmasıdır. Yaxın tarixi keçmişə baxsanız, Azərbaycan xalqını xalq kimi qoruyan onun dili və ədəbiyyatı olub. Azərbaycanın söz xəzinəsi olmasaydı, bugünkü dəyərləri qoruyub-saxlamaq mümkün olmazdı.
– Türkiyədə Elif Şafak və Orxan Pamuk Qərb və Şərqin maraqlarına xidmət edəcək əsərlər yazdılar və dünya onları qəbul elədi. Regional olaraq Qərblə Şərqin astanasında yerləşsək də, bizdə bu cür əsərlər yaranmadı, sizcə, buna səbəb nə idi?
– Təəssüf ki, dünyaya çıxmaq baxımından 60-cı ildə ədəbiyyata gələnlərdən belə istədiyimiz nəticələri görmədik. Ədəbi gedişat elədir ki, qəfil yaranır o cür yazıçılar. Bu cür yazıçılar qeyri-adi tarixi dövrdə meydana gəlir. Mən inanıram ki, bu cür əsərlər bizdə də yazılacaq.
– Bu gün dünənki insan üçün mənəvi iztirab sayılan hallar, yeni dövrdə norma kimi qəbul edilir. Belə olan halda Tolstoy, Şoloxov kimi yazıçılar yetişə bilməz axı.
– Mənəvi eroziyaya aparan amillər heç vaxt ədəbiyyatı irəli aparmayıb. Boz ədəbiyyatı qəbul eləmirəm, insanı həyata səsləməyən əsərləri sevə bilmirəm, əxlaqsızlığı normaya çevirən bədii nümunələri qəbul eləmirəm. Ədəbiyyat həyatın çirkinliyini də gözəl göstərməlidir. Deyirlər seks insan həyatının təbii qanunlarından biridir. Ancaq insanın başqa fizioloji prosesləri də var, onların hamısını ədəbiyyata gətirmək olmaz axı. Nizaminin “Xosrov və Şirin” əsərində Xosrov Şirini bulaq başında çiməndə görür. Ancaq Nizami onu elə gözəl təsvir edir ki, oxucu da ikrah hissi oyanmır, əksinə insan həyatdan, gözəllikdən zövq alır. Yəni sənətkarlıqdan çox şey asılıdır.
– Klassik ədəbiyyatdakı didaktik
ünsürləri romantizm yox realizmə aid edirlər.
Belə olan halda “klassik ədəbiyyat romantik ədəbiyyatdır, yoxsa
realist” kimi suallar meydana gəlir. İstərdim bu barədə danışaq.
– XX əsrin
əvvəlində romantizmi
inkar edirdilər. Ancaq müəyyən məqamlarda
həyatın dərinliklərini,
keçidlərini romantizm
daha qabarıq göstərib. V.Hüqo
romantikdir, ancaq həyatın iç üzünü realistlərdən
daha çılpaq əks etdirib. Bizim klassik ədəbiyyatımız
Şərq romantizminin
bir hissəsidir, realizm deyil.
– Sosrealizm,
sizcə, necə metod idi?
– Sosializm
realizmi ən uzun ömürlü yaradıcılıq metodu
olub. Həmin dövr ədəbiyyatına,
mədəniyyətinə sənət
müstəvisində maraq
var. O dövrdə çəkilmiş
tablolar bu gün daha baha
qiymətə satılır.
Heç
bir ədəbi dövrü biri-biri ilə qarışıq salmaq olmaz. Sosrealizmin sənət tələbləri
bugünkündən daha
ciddi idi. Hətta sosial sifariş də daha mütərəqqi
idi. Bu gün
yazılan mədhiyyələr
belə sənətkarlıq
baxımından aşağı
səviyyədədir. Azərbaycan nəsr dili XX əsrdəki qədər
zəngin dövr yaşamayıb. Əbülhəsəndən Əkrəm Əylisliyəcən
yazıçıların yazdıqlarına
fikir ver, gör neçə zəngin ədəbi dildə yazıblar. Böyük bir epoxadır bu, onlar Azərbaycan bədii dilinin inkişafında heç vaxt olmayan qədər
böyük iş görüblər. Öz ölkəndə bu cür sənətkarlar insana adi görünür,
ancaq bir az kənardan
baxanda insan qiymətini daha yaxşı bilir. Moskvada oxuyanda Qara Qarayevin
musiqilərini eşidəndə
sevinirdim ki, bax bu bizim
musiqidir. Bir gün
bu bayağılıqlardan
qurtarıb həmin estetikaya qayıdacağıq.
Sosrealizm
dövrünü durğunluq
dövrü deyirlər,
əslində, əsl
durğunluq dövrü
indidir.
– Müasir
tənqidimiz sovet tənqidindən az
fərqlənir, sizcə,
buna səbəb nədir?
– Dünyada
roman janrının poetikasında,
strukturunda gedən prosesləri müasir tənqid izləməlidir.
Nəsrlə məşğul olan tənqidçiləri
düşünəndə elə biri gözümün
qabağına gəlmir
ki, o roman janrını
dünya ədəbiyyatı
ilə müqayisədə
dəyərləndirmək iqtidarında olsun. Yeni təfəkkürlü analizlər
üçün dünyada
gedən proseslər izlənilməlidir. Bu işə ömür sərf eləmək lazımdır. Hələlik ədəbi tənqidə
ömür sərf edən tənqidçilərimiz
azdır.
– XX əsrdən
yazıçılara çoxlu
titullar verilməyə
başladı. Bundan sonra
yazıçılar haqqında
mif yarandı. Bu cür miflərin
ədəbiyyatımıza ziyanı barədə fikirlərinizi eşitmək
yaxşı olardı.
– Mifləşdirmə
bütün dövrlərdə
olub. Ancaq Sovet dönəmində,
müasir zamanda da daha geniş
yayılıb. Losev deyir
ki, hər kəs mifdir. Vaxtı ilə Brejnevi bütləşdirmişdilər, gecə-gündüz onun üç əsərini müzakirə edirdilər.
Sovet dövründə hər xalqdan bir yazıçı
seçib mifləşdirirdilər
və elə siyasət yeridirdilər ki, sanki o mifi
yaradılmış yazıçıdan
başqa böyük sənətkar yoxdur.
Mif yaradılmış yazıçını
da kimsə tənqid eləmirdi, onun əsl qiymətini
vermirdilər. Bir dəfə
belə bir təcrübə apardım.
Bəxtiyar Vahabzadənin şeirlərini
zəif bir şairin adından verdim gənc tənqidçiyə ki, fikirləri məqalə şəklində yaz.
Zəif bir şairin şeirlərinisə Bəxtiyar
müəllimin adından
bir başqa tənqidçiyə verdim.
Birinci tənqidçi
Bəxtiyar müəllimin
titullarına, Xalq Şairi adına
görə ona verdiyim zəif şairin şeirlərindəki
dərin fəlsəfədən,
böyük tərənnüm
qabiliyyətindən yazıb
gətirdi. İkinci gənc tənqidçi
isə Bəxtiyar müəllimin şeirlərində
yersiz fəlsəfəçilik,
absurd ideyalar barədə
yazmışdı (gülür).
Yəni yazıçı haqqında
yaranmış mif onun əsl qiymətini
almağa imkan vermir.
Fərid Hüseyn
Kaspi.-2014.-22-24 fevral.-S.11.