“Heç bir qalın kitab bir
tamaşanın verdiyi qədər məsləhət verə
bilməz”
Salman Qaraçöplü: “Bu gün tamaşaçılarımız daha çox güllələnmə, qırğın, fəlakət olan mövzulara meyllidirlər”
Əsl istedadlar seçilən bəndələrdir və onlarda istedad nişanələri hər halı ilə özünü göstərir. Elə bizim qonağımız, Səməd Vurğın adına Azərbaycan Dövlət Rus Dram Teatrının aktyoru, Əməkdar artist Salman Qaraçöplü (Bayramov) kimi. Aktyor ona verilən imkandan istifadə edərək istedadını nümayiş etdirməyi, tamaşaçı sevgisi qazanmağı, məşhurlaşmağı bacarıb. Amma bu onun ovcuna pay kimi elə-belə qoyulmayıb. O, buna gərgin məşqləri, intizamlı səhnə yaradıcılığı ilə nail olub.
Beləliklə, bu dəfəki qonağımız sevilən aktyor Salman Qaraçöplüdür.
Teatr hamı üçün deyil
- Salman müəllim,
yaxınlarda aldığınız fəxri addan sonra üzərinizdə
hansı məsuliyyəti hiss etdiniz?
- Fəxri
ad aldıqdan sonra məsuliyyətim daha da artdı. Əvvəllər oynadığım obrazları
indi ondan da yaxşı oynamağa, canlandırmağa
çalışıram. İndi
qarşımda daha böyük hədəflərim var.
- Bəs indi hədəfləriniz nədir?
-
Açığını desəm, indi mən ad haqqında
fikirləşmirəm. Düşündüyüm
rollar var ki, onları canlandırmaq istəyərəm. İstərdim ki, dahi sənətkarlardan, dramaturq,
şair U.Şeksprdən, bizim müəlliflərdən,
klassiklərimizdən daha çox obrazlar yaradım. Düzdür indiyə kimi bir sıra maraqlı
obrazlarım olub. Əsasən də, kəskin xasiyyətli
insanların obrazını canlandırmaq istəyirəm
- Salman
müəllim, teatrın bir ayna olduğunu dediyimiz halda
tamaşaçı nədənsə orada özünü
görə bilmir. Sizcə
tamaşaçıların teatrdan kənar düşməsinə
əsas səbəb də bu deyilmi?
- Mən
heç də bu fikirlə razı deyiləm. Teatrlarımızda
bugünkü insanların zövqünə görə hər
cür tamaşa nümayiş olunur. Bu gün
müasir və klassik əsərlər teatrlarda öz əksini
tapır. Misal üçün, Nizami Gəncəvinin
“Yeddi Gözəl” əsəri bir neçə əsrdir ki,
insanların qəlbinə yol tapır. Orada
baş verən hadisələr bu gün aktual deyilmi? Xeyir və şər, xainlik, vətənpərvərlik
bu gün də var və həmişə də olacaq. Nədənsə bugünkü
tamaşaçının fikri yüngül bir şou üzərində
cəmləşib. Sadəcə olaraq,
onlar özlərini əziyyətə salıb, fikirləşmək
istəmirlər. Fikir verirəm ki, getdikcə
zövqlər də daralır. Tamaşaçı
hər şeyi teatrdan hazır gözləyir. Teatr hamı üçün deyil. Teatr seyrçilərdən intellekt, dərrakə və
təfəkkür tələb edir. Onu da
unutmayaq ki, heç bir qalın kitab bir tamaşanın verdiyi qədər
məsləhət verə bilməz.
Biz bu
işin xəstəsiyik
- Qeyd
etdiniz ki, teatr hər adam üçün
deyil, oraya elitar insanlar gedir. Axı bu gün
küçədə rastlaşdığımız
satıcı, sürücü və cəmiyyətin digər
sadə nümayəndələri də
tamaşaçıdırlar. Sizcə bu
insanların səviyyəsinə uyğun tamaşalar
hazırlanmalı deyilmi?
- Cəmiyyətin
sosial təbəqəsi müxtəlif fikirlidirlər. Sovetlər dövründə hər kəs teatra gəlirdi.
O zaman ilk olaraq uşaqları teatra gətirirdilər. Teatra öyrəşən və nağılı
bilən uşaq sonralar böyük tamaşalara gəlirdi.
Bu gün uşaqlara sual edin, görün
hansı Azərbaycan nağılını bilirlər. “Məlikməmməd”, “Cırtdan”
nağıllarını bilən uşaqlarımız
azlıq təşkil edir. Hazırkı
uşaqlar “Şrek”ə, “Maşa və Ayı” cizgi-filmlərinə
meyllidirlər. Amerika sayağı filmlər
uşaqlarımızın daha çox diqqətini çəkir.
Bu filmlərdə isə əsasən azadlıq
tərənnüm olunur. Bunlara baxan
uşaq isə valideynlərini məhkəmə, yaxud başqa
şeylərlə hədələyir. Hər
şey təməldən başlayır. Nə
üçün bizim Rus Dram Teatrının
tamaşaçısı həmişə bol olur? Çünki ruslar uşaq yaşlarından teatra gəlirlər.
Bu gün tamaşaçılarımız daha
çox güllələnmə, qırğın, fəlakət
olan mövzulara meyllidirlər. Teatrda əsas
problemlərdən biri də gənc dramaturqların
olmamasıdır. Aktyor elədir ki, 5 manat
qazanmasa belə, öz işini tərk etməz. Biz bu işin xəstəsiyik. Günlərlə
teatrda məşq etsəm heç yorulmaram, ancaq başqa bir
işdə işləsəm zülm çəkərəm.
Sünilik, pafos mənim ən zəhləm
getdiyi şeylərdir. Bəzi problemlər
bir zamanlar tamaşaçıları teatrdan uzaq saldı.
Əsasən də gənclərin pafosdan,
süni çıxışlardan xoşları gəlmir.
Pafos da yaxşıdır, lakin gərək elə
olsun ki, insanları silkələyə bilsin. Bunlar yoxdursa, quru-quru mesaj göndərməyin
heç bir faydası yoxdur. Bəzən
aktyorun dediyi söz nə qədər güclü olsa belə,
heç birinci cərgədə əyləşən
tamaşaçıya da gedib çatmır. Belə olan halda axırıncı cərgədəki
tamaşaçıya necə çatacaq? Ancaq
elə aktyor var ki, səhnədə pıçıltı ilə
danışsalar belə, axırıncı cərgədəki
tamaşaçının ürəyini dəlib keçir.
Bu gün az da olsa belə
aktyorlarımız var, ancaq dramaturq və rejissorlarımız
yoxdur. Əvvəllər rejissorlar xarici ölkələrdə
ustad dərsləri keçirdilər. Hər
ölkədən bir təcrübə öyrənirdilər.
İndi nə klassika qalıb, nə də
modern. Heç yaxşı teatr fəaliyyəti
də qalmayıb. Çox
sürüşkən bir ab-hava yaranıb.
- Danılmaz faktdır ki, bu gün
Opera və Balet Teatrı ilə Rus Dram Teatrının zalı
doludur. Həmin teatrlar hansı siyasəti yürüdürlər
ki, tamaşaçı probleminə tuş gəlmirlər?
- Bizdə
tamaşaçının zövqünə uyğun
tamaşalar daha çoxdur. Tamaşalara dünya
ulduzlarını əlavə edərək ona maraq
qatırıq. Rus Dram Teatrında
yüngül komediyalar da yer alır ki, bunlar müasir gənclərin
zövqünü oxşaya bilir. Ona görə
gənc tamaşaçılar bizim teatra çox üz tutur.
Düzdür, son zamanlar ciddi
tamaşalarımız çoxalıb. Ancaq
bizdə xarici ölkələrdən gəlib tamaşa qoyan
rejissorlar da çoxdur.
Qastrollarda olarkən həmin ölkənin
teatrlarındakı şəraitə baxmaq imkanlarımız
da olur. Misal üçün Rusiyanın hər şəhərində
adı ilə tanınan bir teatr var. Bundan əlavə teatr
studiyaları fəaliyyət göstərir ki, insanlar oraya
bilet tapa bilmirlər. Özəl teatrlarla
dövlət teatrları arasında rəqabət
gün-gündən artır. Teatrlarda
klassiklərə çox müraciət olunur. Biletləri isə 40 dollardan aşağı tapmaq
mümkün deyil. Onlar teatra bayram kimi gəlirlər.
Bizdə isə ya toya gedənlər, ya da ərə
gedən xanımlar elə bəzənir. Xaricdə
hər kəs teatra səliqəli şəkildə,
böyük həvəslə gedirlər. Təəssüf
ki, bizim tamaşaçılarda elə bir ruh yoxdur. Son vaxtlar artıq bizdə də bu sahədə
müəyyən işlər görülür. Xaricdən mütəxəssislər dəvət
olunur. Biz M.F.Axundovun əsərlərini
xaricdə nümayiş etdirəndə təəccüblə
baxırdılar. Görürdülər
ki, Azərbaycanın da vaxtilə belə komediya yazarı olub.
Bu gün teatra maraq yoxdur. Gənclər
daha çox şou biznesə qatılmaq, mahnı oxumaq istəyirlər.
Oxusunlar, amma ölkə əhalisinin hamısı müğənni
olmamalıdır ki...
- Biz tələbə olarkən
teatrşünas Məryəm Əlizadə deyirdi ki, teatr
qaranlıq cəmiyyətə işıq tutan
çıraqdır. O öz işığı ilə cəmiyyəti
öz arxasınca aparır. Nə
üçün bu gün cəmiyyət o
işığın arxasınca gedə bilmir?
- Həmin
işığın arxasınca gedə bilməməyimizin səbəbi
sosial problemlərin artmasıdır. İndi hər
şey çox adiləşib. Hamı
işin maddi tərəfini düşünür. Gənclər
deyirlər ki, 4 il universitet oxuyub 160 manat
maaşa necə işləyim? Onlar
düşünür ki, bu gün aktyorlar acından
ölürsə, bu sənət nəyimə lazımdır.
Ona görə də gənclər alver etməyi
səhnəyə çıxmaqdan üstün tuturlar. Quruluşçu rejissor da, yazar da teatrda
çalışmaq üçün maraqlı
olmalıdır.
Rus Dram Teatrı böyük bir
körpüdür
- Sizcə Rus Dram Teatrında
çalışan aktyor başqa teatrda uğur qazana bilərmi?
- Digər teatrların tamaşalarını da
izləyirəm. GTT-da tamaşalar həm çoxdur, həm də
maraqlı seçimlər var. Nəhəng Akademik Milli Dram
Teatrının gözəl aktyorları çoxdur, ancaq
seçim şansı çox azdır. Oranın yaxşı
rejissora və dramaturqa ehtiyacı var. Bunu kənardan izləyən
tamaşaçı kimi deyirəm. Bizdə rus dilli aktyorlar
problemi yaşanır. Bizim tamaşaçısı
çoxdur. Tamaşaçı problemi yaşamırıq.
Çox zaman Rus Dram Teatrı nəyimizə lazımdır
kimi fikirlər səslənir. Bizim teatrın üzərinə
böyük yük düşür. Çünki bizim
Qarabağ kimi acımız var. Çalışırıq
ki, Azərbaycanın klassiklərini üzə
çıxarıb, onları dünyaya nümayiş etdirək.
Rus Dram Teatrı böyük bir körpüdür. Hətta
deyərdim ki, münasibət qurmaq üçün birinci
körpülərdəndir. Kimə müqavimət göstərmək
və özünü təsdiq etmək istəyirsənsə
onun dilini bilməlisən. Ruslar da bizim üçün vacib və
lazım olan dövlətlərdən birincisidir. Rus Dram
Teatrı insanların təfəkkürünü Azərbaycana
qarşı dəyişmək üçün ən
yaxşı vasitələrdəndir. Biz komediyalarımızı,
klassik əsərlərimizi xarici dildə təbliğ edirik.
Rus Dram Teatrı Azərbaycana çox lazımdır.
Teatrın səhnəsində aktyorlar soldat kimi işə
ciddi yanaşırlar. O, ki qaldı sualınıza ana dilim, Azərbaycan
dilidir. Mən
Rus Dram Teatrından başqa digər teatrlarda da obrazlar
canlandırmışam. Belə ki, İrəvan Dövlət Azərbaycan
Dram Teatrında baş rola dəvət olunmuşam. Mədəniyyət nazirliyinin göstərişi ilə
Türkiyədə türk dilində obrazlar
canlandırmışam. Yəni mənim bu
sahədə çətinliyim yoxdur. Azərbaycanın
folklorundan da, milli musiqidən də, onun alətlərindən
də xəbərdaram. Mənim ehtiyat xəzinəmdə
bunların hamısından var.
- Bəs bu biliklərinizdən səhnədə
yetərincə istifadə edə bildinizmi?
-
1996-97-ci illərdə teatra gələndə baş
rejissorumuz Aleksandr Şarovski mənə dedi ki, nə
bacarırsan? Mən birinci xalq
mahnılarından başladım. Soruşdu
ki, sazda, tarda necə, ifa edə bilirsənmi? Mən də bacardığımı deyəndə,
Şarovski söylədi ki, sənə saz alacam, əgər
ifa edə bilməsən aləti geri qaytaracam. Özümə əmin olduğumdan onunla
razılaşdım. İlk dəfə
Lütfi Məmmədbəyovun yubileyində sazla
çıxış etdim. Ondan sonra o saz
17 ildir ki, bizim hansısa tamaşamızda səslənir.
Buna görə mən baş rejissorumuz Aleksandr
Şarovskiyə minnətdaram. Məndə
nə var idisə o, hamısını dartıb
çıxarmağı bacardı.
Xəyalə Rəis
Teatrşünas
Kaspi.-2014.-4 iyul.-S.11.