Əsəd Cahangirin
“Namaz” poemasında “neqativ”
Yazıları
ilə tanış idim. “Ədəbiyyat
qəzeti”ndə, “Ulduz”da, “Azərbaycan”da, “Körpü”də
oxumuşdum tənqidi məqalələrini. “Azərbaycan” jurnalına “Əbədi Cavid – Turana
qılıncdan daha kəskin, ulu qüvvət” ressenziyamı
aparmışdım Cavidin 130 illiyi günlərində.
Onda məxsusi tanış oldum. Hiss olunurdu
ki, təkəbbürdən, eqoizmdən uzaq adamdır, daha
çox müdrikdir. Yazılarında olduğu
kimi. Onun elmi təfəkküründə
həmişə mənbəyə əsaslanan subyektiv
başlanğıc olur. Zahirən ciddi təsir
bağışlayan Əsəd Cahangir söhbət zamanı
çox səmimi göründü mənə. Ədəbi söhbətlərimiz sözü “Namaz”
üzərinə gətirdi. Bu, o anda oldu
ki, onun “O adam” poemasından – Əbülfəz Elçibəydən
danışırdım. “Namaz” poemamı
oxumusunuzmu? – sorğuladı. Yox, –
dedim. Və bəlgəsi ilə “Azərbaycan”
jurnalının 6-cı sayından (2011) oxudum. Xeyli duyğulandım.
Mövlana Cəlaləddin Ruminin 800 illiyinə ithaf
olunmuş əsər Məhəmməd əleyhissəlamın
“Alimin bir günlük elmi, abidin altmış illik ibadətindən
üstündür” kəlamı ilə başlayır. “Namaz” – poema
adlandırılmışdır. Nədən
poema? Lirik-psixoloji, etik-estetik, fəlsəfi
və dramaturji siqlətinə görəmi?! Bəs niyə neqativ? Biz realda,
gerçəkdə idealın neqativləriyikmi, daha çox
itirilənlərikmi?! Yoxsa başqa cür?
Yoxsa müəllif məramı başqadır?
Mahiyyət də bundadır! Məsələ
burasındadır ki, neqativ maddi olanın surəti, caizsə,
qarasıdır. Fikrimizcə, müəllif
də bu neqativ qavrayışından mahiyyətə
keçid almış, mahiyyətin məhz qarada olduğunu,
gizlində, alt qatda olduğunu (meyvədə toxum kimi!) ifadə
etmək istəmişdir. Ə.Cahangirdə
neqativ başlanğıc, davam və sonucdur. Şair buna uyğun olaraq neqativi-qaranı poema boyu hal
və məqamdan keçirmiş, mahiyyəti – nəbatat,
heyvanat və cəmadat mövcudluğu,
obrazlılığında dəyərləndirmişdir.
Neqativ müəllifdə fəlsəfi dərkdir!
Poemanın
forması bir az Nizamidə, bir az Sənai Qəzvinidə
olan kimidir. Yəni “Sirlər xəzinəsi” və “Hədiqətül-həqayiq”in
sanki hekayət və rəvayət forması burada bir hal, bir məqam
paraleli olaraq dəyər almışdır. Bir az
da konkretləşdirək. Mətləb əyan olsun deyə,
gərək deyək: poema dörd hal və dörd məqamdan
ibarətdir. Bu dörd hal və məqam nədir?
Və bunların mahiyyəti nədir? Bunu
da irəlicədən deyək ki, əsər bir rükət
namazın qılınması üzərində qurulmuş:
başlanmış və qurtarmış, dövrəni
qapamışdır. Şair bir dairə, bir
kainat dairəsi, bir fikir, bir xəyal dairəsi içində
bədii süjet, kompozisiya qurmuşdur. Birinci
təsvir, birinci hal – qiyam namazda başlanğıcdır,
Əlif kimi haqqa dayanıb, haqqa qayıdışdır.
Bu hal – ruhun candan sıyırılmağı, ox olub süzmək,
tərki-dünya olmaq, zamandan, maddi dünyadan çıxmaq,
yox olmaqdır! Vaxtın məqamı belədir.
Haqqda bir olmaqdır. Birə, tama yetinmək
üçün idrakı – bu zənci ağlı, bu şəvə,
qaranlıq qatı nurlandırmaq üçün sufi məhəbbətə, ürəyin
Tanrı sevgisinə yetinmək olsun gərək. Şəriət hökmü ilə bir təriqət,
yol götürəsən gərək, mərifətə
dolub Allahla ruhda olasan gərək. Həqiqətə
qovuşasan!
İkinci təsvir – azadlıqdır. Azad ruh həmişə
canda hikkə doğurur. Namazın ikinci
halı rukudur – Allaha əyilməkdir. Sonra
səcdədir. Müncəri adamın bələk,
körpə çağıdır. Bu,
fani aləmin sınaq imtahanı olduğunun əlamətidir,
dördayaqlı çocuq dörd sınıq xətdir (təşbehi,
metaforası) – adamın həndəsəsidir – birinci məqamdır.
Dairəvi, çevrəvi mövcudluğu
qırıb-dağıdıb, həyata, dünyaya gəlişi
ilə mələk misallıdır, ruhu ağ
varaqdır. Bu körpə mələyin
ayağa durması, yeriməsi – qiyama qalxmasıdır. Necə ki, müncəri – zilə yetməyin önəmi
xırda boğazlar, səslərdir. Bu adam
qiyam olub mil duran düz xəttdir. Bu qiyamın
oxşarı, qiyası iki gəncin görüşü
kimidir. Bu görüş bir qiyamdır, Allah sevgisidir! İdealın, ruhaniyyatın qiyamı şair tərəfindən
hər dəfə reallıq təməlində qiymətləndirilib.
Ə.
Cahangir hər dəfə məqamı mənalandırır,
ona yeni təsvir vasitələri: zəngin metaforalar, təşbehlər,
təkrirlər, sinekdoxalar, simvollar və rəmzlər verir. Gəncliyin bu sevgi qiyamı, hürr olan kütlənin
indi “nümayiş selidir”. “Mitinq dənizi
qalxır, qiyam şəhəri basır”. Özünə,
daş məcrasına sığmayan insan – cəmiyyətə
qarşı qiyam edir. “Meydan” sanki came kimidir,
“vicdansızın vicdanı, imansızın imanı, dini
qiyama qalxıb”. Yəni haqsızlığa,
vicdansızlığa qarşı qiyama gəlib.
Haqqın davası – qiyam havasıdır! Şair təfəkküründə
qiyam – həm dini çağırış, inancdır,
külli-aləmin, vəhdəti-vücudun haqqa qiyamda
olması, ona üz tutmasıdır, həm də,
obrazdır, məcazdır, reallığın ifadəsidir! İnsan maddi olduğundan, o həm də nəfsi
uğrunda ayaqdadır, haqq, ədalət istəyir.
“Ağızının ləzzəti” qiyama qalxır! Şair demişkən, haqlı-haqsız qiyam
içindədir, “zırpı polis zopanı qiyam
üstündə vurur, hakim ölüm hökmünü qiyam
üstündə verir”, bir sözlə, “insan qiyam, dikbaş
qiyam da insandı”. Şairə görə
sevgi – düz gəncliklə yarımçevrə qocanın
ömür-günü də bir qiyamdır – haqqa
çağırışdır, hamı haqq sevgisi istəyir.
Beli əyilmiş qoca da Tanrıya səcdədədir, onun
ölümü, ağ kəfəndə
torpağa baş qoyması isə əbədi səcdədir.
Şair maddi aləmin insanını “vətən
müstəvisində” əzalar həndəsəsi hesab edir. Yenə təşbehi,
metaforası ilə! Doğrudan da, bu dünya –
insanın min bir halı, min bir həndəsi
mövcudluğudur. Həndəsi fiqurudur!
Bir də
var “ilahi vətən”! Müstəvi vətən əza, qəza(-qədər) həndəsəsidirsə,
ilahi vətən – Tanrı rəhmətindəki əbədi
dualardır – fəzalar həndəsəsidir!
Bəs bu fəzalar həndəsəsi nədir? Poemanın
ikinci halında fəzalar həndəsəsi başlayır.
Necə? Maddi aləmin təşbehini,
metaforasını indi mənəvi, ideal aləmin təşbehi,
metaforası əvəzləyir! Şair göylər aləminin
təsvirində də qeyri-adi məcazlar, obrazlar yaradır, –
heyrətlənirik! Allah sevgisi ibadətdir.
Gecə qaranlığında oraq şəklində
parlayan ay sanki ulduz zəmilərini xışmalayır,
biçir. O sanki zəmiyə əyilib. Nidası,
qiyamı qurtarıb. Sualı
başlayıb, dik başı, qəddi əyilib, sual olub.
Elə yeri var deyək ki, dünya insanı – nəbatat,
heyvanat, cəmadat olaraq qiyamdan, rukudan, səcdədən –
beşikdən və qəbirdən keçir. Bu yerdə düşünmək olar ki, şair
mövzunu göylər aləmində davam etdirəcək.
Qəfildən qeybdən bir səs gəlir.
Bu səs insanı xəyal, sevgi dünyasından
dünya sevgisinə, həyatına endirir, qaytarır. Bu insan özü ilə cahaddadır, vəhşilik
dövrünü yaşayır, öz qanını içir,
içindəki vəhşini öldürmək, insaniləşmək
istəyir. Asif Ata yada düşür!
İkinci
məqam başlayır! İkinci məqam vəhşilikdir!
İkinci məqamda biz insanla, vəhşi obrazı ilə tanış oluruq. Bu vəhşini
şair keçmişindən bizə təqdim edir, –
retrospeksiyaya əl atır. Bu vəhşi
keçmiş zamandan günümüzə yol gəlir.
Bu insanın içinə birdən-birə onu qarsalayan bir alov
düşür: qəzəbli canavara dönür. Sonra bu adam “vəhşilik
qızılçasını candan çıxarır”.
İnsan uşaqlıq dövrünü başa vurur! Vəhşilik də bir obrazdır, təşbehi
qızılcadır. Vəhşi
bütün məqamda sirli sualdır. Vəhşi
şir (yaquar, ya vaşaq – fərq etməz, rukudadır, ovunu
rukuda yeyir qanlı dişləriylə, dodaqlarıyla!.. İkinci məqamın mənalandırılması
da güclü təşbehi, metaforası ilədir. Sual insan, nida insan – bu epitet, bu təşbeh
örtülüdür. “Vəhşidən də vəhşidi
başını dik tutan adam” (nida insan –
Ə.Ə) – şair qənaəti belədir. İnsan rukuda
müdrikdir (sual insan – Ə.Ə), rukusuz dikbaşdır, tərsdir!
Şairin nəbatat və heyvanat aləmi ilə insanat aləmi
arasında yaratdığı mənalandırma, təsvir və
məqam da orijinaldır. Sürü vəhşi meşəsi, vəhşilərin
cəmidir, ya vəhşilər camesidir! Şair
qənaətində camedə olan insan belə sualdır, vəhşilər
önündə qiyamdadır, – “demə ki qiyamdasan, qiyamətdə
də olsan, içindəki qurd ilə qalacaqsan, ey insan!”
Niyə? – sualı da bu
məqamda şair üçün bir sualdır! Bir
qiyamdır! Məqamdır!
Üçüncü təsvir – Üçüncü
hal – şairin öz obrazıdır. Fərdiləşdirilmiş
ümumiləşdirməsidir. “Mən” səcdədədir!
Allah eşqi, Allah dərki ilədir, ibadətdədir.
İkinci halda ay-orağı ilə ulduz zəmisini
biçən şair – “Mən” gecə səcdəsindən,
səhərin səcdəsinə qalxıb. Ayı göydən asıb, “möhür” deyib
alnını günə basıb. Günəş ağacına
dönüb budaq-budaq şualayıb, işıq-kölgə
olub qarsayıb kainatı! Sanki bu aşiqin
alnı günə söykəlidir.
İkinci
halda olan vəhşi üçüncü halda günəş
boyda nöqtədir, səcdədədir! Arximed
nöqtəsidir – həm ölümü, həm də həyatı
yerindən oynadıb. Özündən
olub, ilahi vəcd onu sonnəfəs edib. “Tanrının
qulağına çatan səssiz bir səsdir – varda, ya
yoxdadır, onu da bilmir. “Bilmirəm kiməm, nəyəm!
Bircə şey agahımdır, günəş
boyda nöqtəyəm, səcdədəyəm”.
Üçüncü məqam: səcdədə ağac olan
insanın səcdəsində inamıdır, imanıdır.
Üçüncü məqam – imandır. Bu baxımdan
“ağac” obrazının mənalandırılması,
uyğunsuzluqların bir araya gətirilməsi heyrətamizdir.
İman hardan başlayır? – Şairə görə uşaq
çağlarından: nə qanıb, nə qandıran
vaxtlardan, o çağlardan ki, əlimizlə ağacdan
qılınclar yonardıq, qılınc-ağac oynardıq.
Sonra antiteza başlayır – özümüzün
özümüzlə döyüşümüz – taleyin
çiling-ağacı başlayır: – təşbehi,
metaforası gözəldir. 14-15 yaş imanı
duymaq, haqqın namazına qalxmaq
çağımızdır. Məqam
çağımızdır! Belə olanda biz
bir nar ağacı, (ya xurma, ya buğda – fərq etməz) cənnət
meyvəsi oluruq. Nar ağacına əl
vurmaq, nəfsə toxunmaqdır. Elə bu,
insanın dar ağacına tuş gəlməyi, bu
dünyanın əziyyətlərini gözüaltına
almağı, qiyam olmaq kimi bir haldır, bu, bir nağıl,
bir həyat ağacıdır. Zərdüşt və
“Avesta” yada düşür! Tanrının gerçək olan
fəlsəfəsidir! Dara çəkən, fəqət
darda qoymayan Allahın sirridir, sirri-xudadır. Bəs bu Tanrının dara çəkdiyi, həm də
darda qoymadığı bu ömür məqamı nədir?
Mənə
şəkk etmə oğlum!
Get yer
üzü döşəyin,
Göylər sənə dam olsun.
Mənə
ömürlük eşqin,
Qoy sənə cəzam olsun.
Mənim
cəzam sevgidi...
Sevgi,
ilahi vəcd olan yerdə dünya gözəldir! Mənim Tanrım gözəllikdir, sevgilər
qoynudur. Hüseyn Cavid yada düşür! Belə olanda hər şey fəlsəfədə, dəyərdə
görünür. Necə? Buludlardan ələnən yağış ağac
üçün dəstəmaz suyudur. Elə
nar ağacı üçün, elə bu narın içindən
gələn göz yaşının arıdan arı suyudur.
Bu nar ağacının meyvələri bu
ağac-insanın təşbehi, metaforasıdır. Kölgəsi canamazdır. Bu
insan – başını canamaza qoyub ağlayır ağac.
Şair təsviri gücləndirmək üçün
sadalama intonasiyasına, bədii təkrirlərə güc
verib, insan ruhunun ehtizazlarını dilləndirib:
Göz
yaşları axar ha,
Göz
yaşları qalxar ta
Ağac
budaqlarına,
Ağac
yarpaqlarına,
Ağac
çiçəklərinə
Nə ki
budaqları var,
Nə ki
yarpaqları var,
Nə ki
çiçəkləri var,
Ağacın göz yaşıdı.
İnsan göz yaşından çiçəkləyər. Dərd
insanı yetirər, insan dərddən boy verər, anlamaq dərkindən
kamala dolar, meyvələyər. Mirzə Ələkbər
Sabir yada düşür! İnsanın doyumsuz ruhunu şair
yaxşı oxuyur, yaxşı dilləndirir:
Meyvələri
ağacın
donmuş
göz yaşlarıdı,
Yarpaq
kipriklərinə
qonmuş
göz yaşlarıdı.
Bu
ağlağan ağaclar,
Bu
ağlaşan ağaclar,
yaşıl buluddu, bardan
ağırlaşan ağaclar.
Yel öpər,
kövrəkləşər,
Fağırlaşar ağaclar.
Tökülər
ha, yağar ha,
Meyvə-meyvə
yağışlar,
Alma-alma
damlalar,
Heyva-heyva
yağışlar,
Xışma-xışma
yağışlar,
Heybə-heybə yağışlar.
Rəngli
göz yaşlarını,
toppuş
əllərimizlə
Gülə-gülə
yığarıq,
silə-silə yığarıq,
Könlümüz
silələnməz,
Könlümüzü silmərik.
Göz
yaşını satarıq,
göz
yaşını çəkərik
göz
yaşını alarıq,
göz
yaşını içərik.
Göz yaşını içmərik.
Əsəd
Cahangir yenə də orijinal təsvir – təşbeh, metafora
verir: kök ağacın dişidir. Bəxtiyar Vahabzadə
yada düşür! O deyirdi: “Kökü var torpağın,
daşın da, adamsa kökünü gəzdirir
başında”. “Kitabi-Dədə Qorqud”da
İç oğuzlar Bozok, Dış oğuzlar Uçok
adlanıb. Əsatirə görə
Bozoklar oğuzun göylər aləmindən gələn
qadından olan oğulları Gün xan, Ay xan, Ulduz xanın nəslindəndir.
Uçoklar isə Oğuzun ağac
koğuşundan tapıb evləndiyi qadından olan
oğulları – Göy xan, Dağ xan, Dəniz xanın nəslindəndir.
Səmavi qadından olan övladlar daha
üstün tutulub. Odur ki, oğuz
onları sağ yanında, o birini isə sol yanında
otuzdurub. Bu ağac əslində əfsanə,
əsatirimizdən gələn bir gerçəklikdir. Bu ağac oğuz qızlarını, göy-yer
qızlarını yetirir həyati istəyilə. Ə.Cahangir “vəhşi” antitezasını indi bir
gözəllik, heyrət içindən özünə
qaytarır. “Hanı Qazlıq dağı, hanı
başı dumanlı, yaşıl tumanlı dağlar,
tumanı düşük adam, imanı
düşük insan”. Əsəd Cahangir isə
“kök insanın dişidir” – deyir. Sonra elə
özü də kökə qayıdış edir: “Adam
kökü başında düzü-dünyanı gəzər”.
Niyə? Ə.Cahangir
dünya ağacının mahiyyətini bilir. Bilir ki, bu
dünya da bir ağacdır, bu adam da bir
ağacdır – yarı yerin altıdır, qəbirdir, yarı
yerin üstüdür – beşikdir, səbrdir, yaşlı
pirdir. Əfsanə, əsatir və hədislərimiz yada
düşür! İnsan həm də
ağacdır. Şair
üçüncü məqamda oxucunu çox hikmətlərlə
hali edir. İnsanın hallarını – həm
də müasir insanın öz aqibətini
danışdırır. Bu ağac – adam
kimidir, indiki halında ağac başı aşağı
duran adama bənzəyir. Ağaclar
Tanrısının üzünə baxa bilmir,
başını yerə soxur – günahlarına görəmi?
Bəli. Bu yerdə
Ə.Cahangir kifayət qədər obrazlıdır, folklorlu,
müdrik və fəlsəfi görünür. Sufilik
yada düşür! Əhməd Yəsəvi, Əhməd
Yuknəki yada düşür! Şair elə onlar kimi əxlaqi
və estetikdir! Biz Tanrının bir genə, koda
saldığı, azad buraxmadığı bir
varlığıq! Elə səma kitablarıyla, peyğəmbərlərlə
bir nöqtəyə, başlanğıca çəkilmiş
varlığıq: Ağac sahibinin çidarladığı
yerdən bir addım da kənara atmayan yaşıl qanadlı
atdır. “Ayağı var, qaçmaz o,
qanadı var, uçmaz o. (Tapmacalarımız yada
düşür!) Qanadlı at görmədin,
Qırat, Dürat görmədin, Alı kişinin oğlu?”
“Koroğlu” yada düşür!
Biz Tanrı bəndələriyik. Əmanətik,
ömür də bir fürsətdir. Bu yerdə
Ə.Cahangir “Koroğlu”nun fəlsəfi azadlıq əzəmətini
– haqdan enmə qüdrətini simvolikləşdirir:
“Tanrının Çənlibeli, Tanrının qalasısan? Nəsiminin
təndə canı neylərəm fəlsəfəsini bəlgələyir:
Səndə Tanrı gizlənib, bilmirsən, təndən
anrı gizlənib, görmürsən?” Hürufilik yada
düşür! Nəsimi yada düşür! Ə.Cahangir əfsanəyə,
Quran ayələrinə, hədislərə varır: səsi,
sözü qüdrətdən, haqdan gətirir. İnsan – ağac haqdan gələnlik bilir. Həvva da, Adəm də ilk bəşər
övladıdır, Tanrı dərgahından gəlib,
Tanrı məbədidir. Tanrı kimi ölümsüz,
Tanrı kimi əbədidir – Tanrıdan doğulan Tanrıda da
davam etməlidir – Tanrıdan doğ balanı! Qiyamlı, səcdəli,
məqamlı ol – ömür, həyat, insan fəlsəfədir,
ibadətli, imanlı ol əbədən deyir müdrik
şair:
Bilmirmisən
Həvvadan
Neçə
milyard il öncə
Asya, Məryəm,
Xədicə,
Fatimə
boyundansan,
Göylər ulusundansan.
Əsəd Cahangir poemada kifayət qədər hikmətli,
əxlaqi və fəlsəfi görünür. Elə müqəddəs
kitablardan gələn obrazlarla, rəmzlərlə; Həvva
(ilk qadın, Adəmin zövcəsi), Asya (Firanın zövcəsi,
Musa peyğəmbəri dəryada sandıqdan xilas edən
qadın), Məryəm (İsa peyğəmbərin anası),
Xədicə (Peyğəmbərin /s.a.s/ qadını), Fatimə
(Fatimeyi-Zəhra, Peyğəmbərin /s.a.s/ qızı,
Əli-əleyhissalamın qadını) ilə;
Gündoğdı, Altunsaç, Ötükən, Hofsiman,
Ərəfat, Savalan, “Quran”da adları çəkilən
İnsan varlığı və olaylarla, “Qurani-Kərim”lə
danışır:
Qutsal
kitabını aç,
bir
Tanrısal cocuq doğ!
Adımı
qoy Gündoğdu,
Adımı
qoy Altunsaç!
Qoy
qız olum, ya oğlan!
qaranlığı yar, gətir!
Dünyaya
yeni insan,
yeni
xilaskar gətir!
Dünya
məni gözləyir,
beşinci qadın!
Dünyanı gözəllik xilas edəcək? Edəcəkmi?
Bu beşinci qadınla gələn xilaskar – ilahi bir nurdur,
gözəllikdir! Lakin onun bu günkü
müncəri – acı gerçəkləri də var. Sən
göbələk deyilsən, Torqovı küçəsində
göbəyini açma gəl. Bəxti, bətni
bu cür yox, Qutsal kitabını açıb, bir Tanrısal
çocuq doğ. Adını Gündoğdı,
Aytoldı, Ögdülmüş, ya Odqurmuş qoy, nə fərqi,
– təki dünyaya yeni İnsan gətir! “Kutadqu-bilik” yada
düşür!
İnsan
olduğu yerdən uzaqlaşıb – haqqın doğulduğu
yerdən, Allahdan olduğu yerdən uzaqlaşıb! İndi adamın başı-əxlaqı cibi olub.
Bu insan Adəmdən, Həvvadan, diziaçıq ingilisdən,
uzunətək türkməndən, səndən, məndən,
dördlükdən: od, su, hava və
torpaqdan gələndir. O insandır ki, indi “başını
qıçının arasına soxub, Freyd törəməsi
olub”. Ziqmund Freyd yada düşür! Allahdan
başlanğıc götürən, Allahla bir olan insan
özünü itirib, özündə deyil, dirilik olan
birliyində deyil!
Günah – obrazdır Əsəd Cahangir təfəkküründə. İlk insan
öz başlanğıcını ondan götürür.
Cənnətdən endirilən Adəm, Həvva
– yerə enmiş Tubadır. Bu ağac –
insan indi dilsiz müttəhim, günahsız müqəssirdir.
İndi bu ağac – insan göyə çəkilmiş
sirdir. Şair sonra bu ağac – insanın
dünya boyu, yer üstü törətdiyi işləri
obrazlaşdırır. İndi Romanın
vizitorları insanları diri-diri tonqala atır. Azadfikirliyi diri-diri yandırır, dini
ayrıseçkilik edir. Kökü bir olan
insan İsadan, Musadan, xaçpərəstlikdən
ayrılıb. Romalılar İsanı
çarmıxa çəkib, həvarilər Məryəmi
havarından alıb, Cəbrail, Əzrail, Mikayıl – mələklər
İsadan üz döndərib. “İncil” yada
düşür! Bu heyndə şair
İsanın təsvirinə, obrazına da məxsusi yer
ayırıb. Nə üçün belə?
Çünki “İsa çarmıxa çəkilmişdi,
ağaca qandallanmışdı”. Bu ağac obrazından
da ayaq götürən şair məramını
yaxşı ifadə edir, ağac insanın poetik dərkində
obrazlaşır, fərdiləşir:
Haqqın
şahənşah oğluna,
Tanrının
insan balası,
insanın Allah oğluna
var aləmdə,
gen dünyada
bircə
ağac dayağıydı,
baş
gecən baş, əl gecən əl,
ayaq gecən,
ayağıydı,
bədən, sinə, kürəyiydi,
insan
ağac, ağac insan,
iki tən,
bir ürəyiydi.
Bu ağac-obraz mətn boyu mənalandırılır, dəyər
və qiymət alır. Necə? “İsa
ayaqlarını ağaca dirəyib, ağac ayaqlanırdı,
“döz” deyirdi İsaya. Ağac indi
İsanın gülrəng qanını içib
çiçəkləyirdi. İnsan
qanını ağaca tökürdü. Ağac
insanın günahlarını özünə çəkirdi,
Adəmin, Həvvanın günahlarını içirdi”.
Fəqət... “İsa çarmıxdan
uçub göylər aləminə çəkilmiş,
ağac isə dururdu”. İnsan
Tanrısına qovuşmuş, ağac isə “iki min yeddi ildi
çarmıxdadı”. Bu, kifayət qədər
sərt ittihamdı. Şair ümumiləşdirmələrində,
fərdiləşdirmələrində müvazi
görünür. Fərdiləşdirmələrində
– təsvir obrazlıdır, ümumiləşdirmələrində
mənalandırma, qiymətləndirmə və dəyərləndirmə
əsas bədii keyfiyyətdir:
Era –
çarmıx erası...
Sən nə
dünyasan belə,
çarmıxbazlar dünyası?!
Çarmıxdan
asılan yox,
indi
öz boğazından
hərə bir çarmıx asır,
Dəmir
ürək azdımı,
hələ ürəyi üstdən
bir də
dəmir mıx asır?
nə
atəşgah, sinaqoq,
nə məscid
hayındadı,
nə kəlisa
gözləyir!
Dünya
bu çarmıxları
boğazından asacaq,
dünya
çarmıxbazları
boğazından asacaq,
yeni
İsa gözləyir!
Əsəd Cahangir mətləbi, obrazı irəli
buraxır, sonra ona çatmağa can atır. Dində, əfsanə
və əsatirlərdə olan kimi çalışır ki, əsatirlərdəki,
hədislərdəki süjeti saxlasın. Bilirik ki, İsa çarmıxdan qurtarıb qeyb olub
göyə. Hesab edirik ki, şair fikrini
deyib qurtardı. Müəyyən mətn
məsafəsindən sonra o yenidən mətləb
üstünə qayıdır, məramını
tamamlayır. Dinə görə İsa
yenidən qayıdacaq. Dünya çarmıxbazları
boğazından asacaq, yeni İsa gözləyir!
Əsədin poetik təfəkküründə obraz
diridir, mənasıyladır. Bu obraz
“canındakı qırışla bəlkə neçə
yüz ili göstərən bir saatdır. Ağac yarpaqlı tarix, inadkar tarixçidir, qoca
tarix ərgənlik bir qız kimi çiçəklənir
ağac budaqlarında”. Bənd-bənd, misra-misra irəliləyən
mətndə bəzən təəssüf ki, müəllif zəifləyir,
sətirarası boşluqlar, uyuşmazlıqlar
görünür: “O quru, o budaqdan, bilirmisən, ey insan?” Sanki memar zərifliyi ilə işlənmiş bir
hörgüdən ayrı dayanıb belə kərpic-sətirlər.
Ə.Cahangir
mənalandırma üçün folklordan, nağıl və
dastanlardan gələn obrazları müasir olaylar
işığında əlaqələndirir, onların tarixi
mənasını vaxtın indisində canlandırır, fakta
dəyər, qiymət verir:
Gecə
Tanrı Günəşi
alıb
cibinə qoyar,
günü pis günə qoyar.
gecə
bir Qara kitab,
gecə
Tanrı işığı,
kölgələr qarabala,
gecə
Qara Kişidi.
Ağaclar
növbəsini
haqqa verər
gecələr.
Tanrı
layla çalar hey,
ağaclar hey dincələr.
Tanrı
özü dayanar
özünün keşiyində.
Poemanın Günah obrazının antitezası Gecə
obrazıdır. Gecə bakirəlik misalıdır
şair nəzərində. “Ağaclar
növbəsini haqqa verər gecələr”. Gecənin əyarı
gündüz obrazıdır, gecəylə qiyasda
gündüz daha duyumlu və mənalıdır:
İnanma
gündüzlərə,
baxsana,
gün
düz
deyil.
Görmürsən,
sabaha da,
Axşama da əyilir?
Gündüz
haqqın üstünə
İşıqdan kölgə salır.
Tanrının
kölgəsini
Göylərdən
yerə çırpır,
Birliyə bölgə salır.
Poemanın
strukturunda, süjetində bir təsvir, bir də mənalandırma
və dəyərləndirmə dayanır:
Bölgəçilik
başlayır,
Ölkəçilik başlayır.
başlayır qazaxçılıq,
başlayır şirvançılıq,
İrançı,
turançılıq,
incilçi, qurançılıq,
sizçi, oçu, mənçilik,
hər
cür ikitirəlik,
hər
cürə düşmənçilik.
hamı
eyni cür yatır,
eyni
cür durmur hamı,
olurlar
tikə-tikə,
olurlar
çilik-çilik.
Çiliklənir
Tanrının
bütöv gecə kölgəsi
Hər
ağacın dibində
bircə
tikəsi qalır.
Kölgələr
tanrıçalar,
kişi
qırıqlarıdı.
Əsərin
obrazları şair duyumunun həssaslığını,
poetik tapıntılarını orijinal təqdim edir: Günəş
qırğı, kölgələr anaları ağacın
qanadları altına başını təpən cücələrdi
– təsvirdə canlılıq, orijinallıq var!
Əsəd Cahangir poemada daha çox məcazlı
(metafora, təşbeh, simvol), məntiqli və mühakiməlidir. Torpağı
qorumağın nə qədər yeni təsvir müəyyənliyi
var, təzə və təravətli.
Torpaq
haqdır!
Qırğılar
çiliklənmiş
haqqa
caynaqlarını,
adamlar
ayağını,
ağaclar başın qoyar.
Ağac
haqqa söykəkdi,
cavabdehdi
başıynan,
haqq
qırğının caynağı,
sənin
altı palçıqlı
ayağındadı, insan!
Bədii qavrayışda mənalandırılan ağac
obrazı həm irreal, həm də real plandadır. Ağacın
maddi dəyəri çağdaşlıqla, müasirliklə
yozulur. Belə olanda insan-ağacın daha çox təhrifləri,
kökdən qaçmaları, yadlaşmaları ilə tanış oluruq. İrreal təsvirlərdə
isə ağac ilahiləşir, ilkinliyə
qayıdışları ilə olur. Hər bir halda
şair orijinal təşbeh və metaforalarla
görünür: meşənin namaza dayanmasının
obrazlı təsviri, müncəri yenidir:
Meşə
came
namazı
qılan
ağaclardı, bax.
Yolun
düşübmü bir yol
o
yamyaşıl cameyə?
Dolanmısanmı
onun
hava
divarlarını?
Qalxmısanmı
şəfəqdən
enən
minarəsini?
Dinləmisən
Tanrıdan
gələn azan səsini?
Ağacın təşbehi, metaforası olan Qarabağ
igidləri həm də şair istedadına, müasirlik və
tarixiliyə yaxşı ayət olunur. Ağacı əyən,
kölgəyə dəyən balta ədalətə
tuşlanıb. Bu, şahidi olduğumuz həqiqətdir:
Bağ
ağacdan başlayar,
başlamadı Qarabağ
nə
erməni, nə türkdən,
nə
aypara, nə xaçdan.
Başladı
Topxanada
kökünə balta dəyən
adicə
bir ağacdan.
O ağac
Qarabağın
birinci
şəhididi.
Qarabağ
ağacları
igidlər igididi,
başlarını da kəssən,
torpaqdan
baş qaldıran
ölümsüz qəhrəmandı.
Poemada ağacın təşbehi, metaforası başqa
bir məqamda Şəhidlər xiyabanı, Kərbəla
meydanıdır. Hər ağac bir Hüseyndir:
Qırılmış
meşəyə bax,
Kərbəla
meydanıdı,
Hər
ağac bir Hüseyn!
Qırılmış
meşəyə bax,
Şəhid
xiyabanıdı,
Hər
ağac bir yarpaqlı,
Çiçəkli
sinə daşı,
Özündədi gülləri.
Əsəd Cahangir Qarabağ, Şəhidlər
xiyabanı təhkiyəsi üzərində geniş
dayanır, müasir ağrı-acılarımızı, faciələrimizi
obraz-obraz inkişaf etdirir. İndi “başdaşı” şair
yaddaşında bir sinekdoxa, bir orijinal təşbehdir,
metaforadır:
Şəhidlər
xiyabanı
daşadönmüş əlindən
daşa
dönmüş meşədi.
Hər
başdaşı bir pöhrə,
hər
başdaşı bir çöhrə.
Görmürsən
başı çallı,
Gen ətək,
beli şallı,
“Anan
ölsün, ay bala
Sən hara, bura hara?”
deyən
ağsaçlı qarı
gözləriynən sulayır
qranit
budaqları?
Bilmirsən
o, Hüseynə
süd
verən Fatimədi?
Şair
bayatının, laylanın, oxşamanın yerini təbii gətirir,
onları mətnin, bölgünün içinə təbii
otuzdurur, kompozisiya səddi yaratmır:
Fidan
körpəciyinə
ağlamaz, öyüd verər:
“Körpə
balam, yaş balam,
balama
qardaş balam.
A
döşəyi nəm torpaq,
a
yorğanı daş balam
neçədi halın elə?
Özünü
yelə verdin,
canımı ört üstünə,
üstünü qalın elə”.
Dördüncü təsvirdə Əsəd Cahangir
dördüncü hal və məqamı “daş” obrazında
canlandırıb. “Ağacın” – nəbatat aləminin
insandan keçən fəlsəfəsini verən şair
sonra “daşın” obrazını yaradır, onu mənalandırır.
Nə üçün? “Ağac”
obrazı qane etməzdimi? Bəlkə
heç “daş” obrazı lazım deyildi? “Ağacdan”
“daşa” keçid nə üçündür? Məsələ
burasındadır və şair görümüdür ki,
“ağac” ömrün “vəhşilik” – gənclik
çağına, “daş” qocalıq, müdriklik, zaman və
yaddaş çağına işarədir. Təkcə
bumu? Fikrimizcə, qaranı, neqativi
cansız varlıqlardan, sonra nəbatatdan, sonra heyvanatdan
keçirən şair daha sonra daş obrazına – qara, neqativ
qavrayışına baş vurur. Daş da
neqativi daha çox göstərir.
Ağacı
kəsmək, qırmaq ölümsüz olan şəhidliyi
öldürməkdir, unutmaqdır:
Öldürmə
meşələri,
doğrama şəhidləri,
Şəhidlər
ölümsüzdü!..
Səcdə
ağac deməkdi,
ağac
səcdə, niyə bu
əlifbeyi qanmırsan?
Şair poemada dörd hal, dörd məqam göstərir. H.Cavid, “Peyğəmbər”
yada düşür! Peyğəmbərin həyatından 4 məqam
keçib: Dəvət, Hicrət, Besət, Nüsrət. Şair bu dörd məqamdan hallanıbmı? Bilmirik. Nəsirəddin Tusi yada
düşür! “Əxlaqi-Nasiri” yada düşür! Hər halda Ə.Cahangir də dörd məqam,
dörd hal düşünüb, onun fəlsəfəsini, əyarını
göstərib. Bunlardan sonuncusu – 4-cü
hal – dua məqamıdır. Bu məqam
insanın Allah eşqi, Allah sevgisi ilə dolu olan
çağıdır, bu, vaxt hüdudsuzluğu,
zamansızlığıdır. İnsan
dua anında halbahal olur, özünü qaimi-qədim bilir,
daş ömrü yaşayır. Sirlər!..
gizlinlər!.. Həm də
Tanrısından aman istəyir, səhvlərinin,
günahlarının bağışlanmasını diləyir,
təmizlənir, dünyasına qayıdır.
“Namaz” poemasında hər məqam bir salnamədir, hadisədir,
ömrün tərcümeyi-halıdır. Şair
“daşın” sevgisini gəncliyin sevgisindən başlayır.
Gəncliyin məhəbbəti ağlın
sönməsi, şüurun oyanması, dərk olunması,
fikir, düşüncənin başlanması məqamıdır.
Bu məqam əslində gəncliyin cahillikdən aqilliyə
yol alması, sufiliyin,arifliyin təzahürüdür.
Qaradan, neqativdən qopmaq ciddi-cəhdidir.
Ürəyimizi işıqlandıra-işıqlandıra Allah
dərgahına yol gedirik – qaradan ağa doğru yol gedirik –
eşq məqamına doluruq, Rövşənləşirik,
işığa doluruq Qor Alının önündə! Koroğludan – görməzlikdən, bilməzlikdən
bilməkliyə, işığa – Qoroğluya doğru yol
götürürük.
Şairin sevgi məqamında qaranlıq-işıq yeni
məna çalarları alır, daş kərpiclərin Misri
qılıncına dönür, qatı zülmət
Qıratla qaradan ağa çıxır. Ağ-nur altında hər
şey özündən çıxır, bir keyfiyyətə
dolur – belə olanda nə ağ, qara, nə
xeyir-şər, nə ağac, nə daş, nə də vəhşi
ilə bəşər – hamısı bir günəşin zərrəsinə
çevrilir. İşıq olur! Abdulla Şaiq yada
düşür! Elə bu anda şair mənalandırır:
“Bildin ki, Tanrı niyə bu dünyanın himinə bir Qara
daş qoyubdu (qəflətdən, qaranlıqdan ayıl) – Kəbə
daşı qoyubdu”. Şair təsvirində – bu
Daşa insanın pərəstiş dövrü gəlir.
Bu daş artıq işıq mənbəyi,
ilahi nur qaynağı, insan ömrünün mahiyyət və
fəlsəfəsidir – son səcdəsi, axır-aqibəti, cənnətdə
başlanan ömürdür. Hər kəsə
nəsib olmayan, lakin mərhəmətli və
bağışlayan allahın rəhməti ilə başlanan
ömürdür, həyatdır. Məqam – halı,
hal–məqamı yetirir:
Qara
daşın üzündən
öpən zəvvar qardaşım,
ehramı
qar qardaşım!
Mən Sən
öpən o daşın
içi
nədi, bilirəm,
dışı nədi, bilirəm.
Bu
ağ-qara güzgünün
adamı
nəmənədi,
ağacı, vəhşisi nə,
daşı nədi, bilirəm.
Hər nə
varsa, məndədi,
müslüm, tərsa məndədi.
Sonra şair qəfləti xitaba başlayır. Bu xitabda yenə
bir hal duyuruq, çağdaşlıq oxuyuruq. Məqam – mahiyyətdir, batin; hal zahir, təzahür
olaraq görünən. Bu zahirdə prezident, bər-bəzəkli
salonların ağ, hamar aynalarında pəzəvəng
harınların “qara”sı sənə, mənə əks
edir: “Sən baxan aynaların arxasına çəkilib qara
xalqın taleyi, xalqın qara taleyi. Qarasız
ayna olmaz – xalqsız prezident olmaz!”
Əsəd Cahangir fəhmində, dərkində
qaranın alt qatı kimi, ağın da üst qatı var. Buna
qiyas olaraq daşın da alt qatı, üst qatı gəlir. “Qaranın alt
qatı şah oğlu şah Abbasdır, adi Abbas olub Qaraca
Çobana varmır, yeri-yurdu, sərvəti talanıb gedir –
Qaraya varmır”. Bu ağ-aynanın alt
qatı olan qara “İraqda yandırılan nakam
oğul-qızların günüdür, qarasıdır.
İraq (nə fərqi var – harada?)
xarabalıqlarında bayquşlar ulayır. Bu daşın alt qatı hər kəsin son qisməti
olan bircə cüt qara daşdır. Sinə
və çənə üstündə saxlanan qara daş ki,
bu dünyadan daşbaşımızdır heyrətamiz təşbehi,
metaforası olaraq. Biri baş daşımız, o biri sinə
daşımızdır! Daşlar etibarlıdır!
“Daş”ın üst qatı – təzahürü
daşın çay döşündə oturub dua etməyidir,
bağışlanmaq diləyidir Tanrısından. Nə
üçün? Çünki “bu gün
mən bir yetimin ayağın qanatmışam”. Şairin
“daş”ın üst qatını mənalandırması
getdikcə sıxlaşır, dağ – daş camesidir, sıra
dağlar Məkkədir, Mədinədir, ən uca və qədim
dağ Kəbədir, çaylar isə duaya, səcdəyə
enən dağların göz yaşıdır: “Buludlar da
ağlayır dua üstündə, insan!” Dənizlər,
okeanlar da dünyanın göz yaşıdır, gəmilər,
zəmilər, qayıqlar, balıqlar göz
yaşındadır. Planetlər bir damla göz
yaşının, haqqın başına dönür!
Ulduzlar
Yerə düşmür,
yağır göz yaşı kimi,
göyə atılan daşlar
ulduz,
planet olur,
yorulmur
dayanmaqdan,
Tanrının
hüzurunda,
usanmır Yaradanın
başına fırlanmadan.
Şairin yaddaşını – bilgilərinin birini o biri
çağırır, planetin haqqın başına
fırlanması həm də mövləvi daşların
fırlanmasıdır. Şəms Təbrizi, Cəlaləddin Rumi yada
düşür! Şair qənaəti də budur: Dünya
kainat – vəhdəti-vücud haqqa, ulu Tanrıya ibadətdədir.
Qiyamdadır! Səcdədədir!
Əsəd Cahangirin obrazla mənalandırma arasında tənasüb
gözləməsi, hər obraza məna və dəyər
vermək ustalığı; sözün, ifadənin,
simvolların, rəmzlərin, məcazların yerinə
düşməyi, dəqiqliyi də təəccüb
doğurur.
Görünür, ciddi sənət can yonqarıdır! Poema yeddi hecalıya, danışıq
intonasiyasına, folklorlu, klassikalı təhkiyəyə,
möhtəviyyatlı ədəbi dilə (şifahi və
yazılı), üsluba gözəl oturub. Bu, şair
istedadıdır, mənəviyyat hüdudsuzluğu və zənginliyidir!
Xalq deyimləri həm hərfi, həm də məcazi
mənalarıyladır. “Daşı
tök ətəyindən” – ifadəsi insanın haqq yoluna
qayıdışı, tərslikdən əl götürməyi,
çağırışıdır, peşmanlığa
tövbəsidir. Hər məqamda, hər halda
mövcud təzadlar bədiiliyi, poetikliyi artırır. Sonra “daşı tök ətəyindən” ifadəsi
“Tanrı özü tökəcək ətəyindən
daşları” misrası ilə əvəzlənir. Qiyamətin
də ifadəsi “daş” obrazı ilə dürüst mənalandırılır!
Əsəd Cahangirə görə bütün
qalaktika sanki bir camedir, planetlər camesi. Allaha
sitayişdə, səcdədədir. Onların
da mehrabı Günəşdir. Hər zərrədə
Tanrı izi, Tanrı nişanəsi. Hər şey
Tanrıya duadadır, sevgidədir, çıxılması
mümkün olmayan sevgilərdə! “Sevgilərdi
ilk nənni, sevgilərdi son yuva”. Beşiklə
başlanan ömür qəbirlə qurtarır – dairə
qapanır. Nöqtə nöqtə
üstünə düşür.
Proloqu olmayan (fəqət bunu epiloq olaraq namaz, qoca,
ağac və daşın birliyində öncələmək
də olardı, necə ki epiloqda sonuclanıb) poemadakı
epiloq – ağac və daş obrazları da vəhdətdə, birdə
yaxşı mənalandırılıb. Bu məna, mahiyyət məqamı
isə insanın əbədi səcdəsi, duasıdır
Tanrısına:
Tapdım
Namaz kişini!
Qaragöz
heyvanını
bağlayıb bir ağaca,
yenə
qaldırıb qiyam.
Heyvan yenə
rukuda,
ağac
yenə səcdədə...
Bütöv
bir rukət olsun
deyə
tanış panoram
ağac
dibindəki daş
dua edir
yenə də...
Tanış panoram – bizə əyan olan budur ki, bu
cansız, canlı, heyvanat və insanat aləmi - həm də
bütün bunlar insandan keçib – qiyama, səcdəyə gəlir.
Əsəd Cahangirin “Namaz” poeması dini-mistik, fəlsəfi-etik
mövzuda yazılmış uğurlu, müəllifin zəngin
əxlaq və mənəviyyatını bəlgələyən
qiymətli, əhəmiyyətli əsərdir. Təsadüfi deyil ki,
orijinal formasına, mətn-strukturuna,sufi-
irfani ideya-məzmun fərdiyyətinə və əsrarəngiz
poetik siqlətinə görə əsər “Beynəlxalq Rumi
mükafatı”na layiq görülüb.
Biz
özü və sözü imanlı, tanınmış
şair və tənqidçimizi uğurlu poeması
münasibətilə ürəkdən təbrik edir, ona
möhkəm can sağlığı və yeni
yaradıcılıq uğurları arzulayırıq!
Əlizadə
Əsgərli,
Kaspi.-2014.-5-7 iyul.-S.18.