İstedad + zəhmət = ...
Yubiley
Bu yaxınlarda kitabxanada oturub köhnə qəzetləri vərəqləyirdim. Qəzetlərin birində maraqlı yazıya rast gəldim. Məqalə ömrünün yarısından çoxunu milli kino sənətinə həsr etmiş, istedadlı jurnalist, respublikamızda ssenarist, “mozalan”çı kimi tanınan Azərbaycan mədəniyyət işçisi Vaqif Məmmədova həsr olunmuşdu.
Qəzetdə 60 illik yubileyi ilə bağlı dərc edilmiş təbrik məktubunda deyilirdi: “...Taleyini kinoya bağlamış, uzun müddət sizinlə çiyin-çiyinə işləmiş məsləkdaşlar Sizi həmişə doğma sənətinə sadiq və onun gələcəyinə nikbinliklə yanaşan istedadlı bir kinematoqrafçı kimi tanıyırlar.
“Mozalan” satirik kinojurnalının ərsəyə çatmasında, geniş ictimaiyyətin rəğbətini qazanmasında və jurnalın uzunillik uğurlarında Sizin böyük xidmətiniz var...”
Onun istər “Mozalan” satirik kinojurnalı üçün yazdığı süjetlər, istərsə də müxtəlif qəzet və jurnallarda çap olunmuş məqalələri “Vaqif Hümbətoğlu” imzası ilə gedirdi. Mənim hesablamama görə bu günlərdə Vaqif Məmmədovun 75 yaşı tamam olmalı idi. Onunla görüşmək məqsədilə evinə gedəndə mənzildə yaşlı bir kişi ilə qarşılaşdım. Bu, Vaqif müəllim idi. Onu qocaldan yaşı deyildi. Bir ay koma vəziyyətində qalması və insult keçirməsi bu gözəl insanı yatağa salmış, xarici görünüşünü xeyli dəyişdirmişdi.
1967-ci ildə ilk dəfə gördüyüm uca boylu, sarışın saçlı, mehriban, mavi gözlü, yaraşıqlı bir gəncin – Vaqifin surəti gözümün önündən çəkilmirdi ki, çəkilmirdi. Biz oturub söhbət etdikcə olub keçənləri xatırlayır, xəyalımda isə V.Məmmədovun portreti yaranırdı.
Müəllim,
yoxsa jurnalist?
Vaqif Hümbət oğlu Məmmədov 1939-cu ildə Azərbaycanın dilbər guşələrindən olan Gədəbəy rayonunun Düzrəsullu kəndində dünyaya göz açmış, orta məktəbi də burada bitirmişdir. Həmyerlisi , jurnalist – yazıçı N.Hacızadənin dediyinə görə, Vaqif uşaqlıqdan ədəbiyyat vurğunu idi. Gecə-gündüz kitab əlindən düşmürdü. Görünür elə buna görə də o, sənədlərini Azərbaycan Dövlət Pedaqoji İnstitutuna verir və qəbul olunur.
İnstitutu bitirdikdən sonra az müddət
Saatlıda dərs deyir. Lakin gənc müəllim özü
də başa düşür ki, bu seçim heç də
onun seçimi deyil. Jurnalistikaya
olan həvəs Vaqifi bir an belə rahat
buraxmırdı. Fikri qəti idi: “Mən jurnalist olmalıyam.”
V.Məmmədov yenidən parta arxasına əyləşdi. Jurnalistikanın
sirlərini öyrənməyə başladı. Hələ tələbə ikən onun məqalələri
müxtəlif qəzetlərdə çap olunurdu. Universiteti bitirəndən sonra biz indiki “Azərbaycan”
nəşriyyatında tez-tez rastlaşardıq. Mən “Kino” qəzetində ədəbi
işçi, Vaqif isə “İnşaatçı” qəzetində
buraxıcı, sonradan “Neft kadrları uğrunda” qəzetində
məsul redaktor işləyirdik.
Xoş
bir təsadüf Vaqifi C.Cabbarlı adına
“Azərbaycanfilm” kinostudiyasına gətirib
çıxarır. O vaxtı kinostudiyanın direktoru, rejissor
və aktyor A.İsgəndərov idi.
Adil
İsgəndərovun xeyir-duası ilə
Adil
müəllimin dediklərindən: “Vaqif duru adamdır. Duru adamların işi də, sənəti də duru
olur. Onun sənədlərini
hazırlayıb yanıma söhbətə gətirmişdilər.
Diqqət verdim, gördüm dupduru, aydın
baxışları var. Suallara cavabı da ürəyimdən
oldu. Alıb ərizəsinin üstünü yazdım və
dedim ki, əmr hazırlayın.
Xronika
şöbəsinin məsul işçilərindən biri
qayıtdı ki, bəlkə iki-üç ay gedib-gəlsin
yoxlayaq, görək ki... Onun sözünü
ağzında qoydum. Dedim ki, indi onun çalışan
vaxtıdır. Sabah 9-da gəlib otursun redaktor
stolunun arxasında.
Aradan xeyli keçdi. Bir gün həmin məsul
işçidən soruşdum: “Təzə əməkdaşımız
necə işləyir?” Dedi: “Adil müəllim, sağ olun ki,
bizə belə işçi verdiniz, bu oğlan kinostudiya
üçün əsl tapıntıdır. Yaxşı
gələcəyi var.”
Sonralar
Vaqifə ev verdik, vəzifəsi də
yüksəldi. Çox yerlər gəzdi,
çox filmlər çəkdi, çox da mükafatlar
aldı. Bunlar nəyin hesabınadı?
Əlbəttə, zəhmətin, istedadın! İndi
mən Vaqifi sənədli kinomuzun sütunlarından biri
sayıram. Azərbaycan kinosu belə
sütunlar üstündə ucalıb, şöhrətlənib.”
V. Məmmədov
kinostudiyanın Xronikal-sənədli, elmi- kütləvi və
tədris filmləri studiyasında işlədiyi dövrdə
40-dan artıq sənədli filmin ssenarisini yazmış, “Sovet
Azərbaycanı”, “İncəsənət”, “Gənc nəsil”
kinojurnallarını redaktə etmiş, eyni zamanda bu jurnallar
üçün müxtəlif mövzularda süjetlər
üçün yüzlərlə mətn
yazmışdır.
Böyük həyat məktəbi
V.Hümbətoğlundan
aldığım müsahibədən: “Mənə elə gəlir
ki, sənədli kino sahəsində işləmək jurnalist
üçün böyük həyat məktəbidir. Birincisi, həmişə həyatın axarına
düşürsən, əmək adamları arasında
olursan, onların qayğıları, istək və
arzuları ilə yaşayırsan. “Kəndimizin qəhrəmanı”,
“İlisu kəndinin camaatı”, “Poçtalyon Həcər”, “Nəsrimizin
ağsaqqalı” və s. filmlərin ssenarisi bu istəklə
yaradılmışdır. İkincisi, öz
bacarığını, qələmini sınaqdan
çıxarırsan, nəyə qabil olduğunu özün
üçün aydınlaşdırırsan.”
Azərbaycanın
xalq yazıçısı Süleyman Rəhimova həsr
olunmuş “Nəsrimizin ağsaqqalı” sənədli filmində
(1970) yazıçıya ilham verən doğma yurdu,
dağlar, qayalar, coşub daşan çaylar, vadilər, dərələr,
yollar, körpülər, kəndlər əks olunmuşdur.
Fotoşəkillər bizi onun mənalı həyat yolu ilə
tanış edir.
Yazıçı
iş otağında yaradıcılıq planlarından
danışır. Görkəmli rus tənqidçisi
Z.Kedrina Süleyman Rəhimovun sovet ədəbiyyatında,
habelə ictimai həyatımızda tutduğu mövqedən
söhbət açır.
Filmdə yazıçının sovet və xarici
ölkə xalqlarının dillərində nəşr
olunmuş əsərləri nümayiş etdirilir. Bundan əlavə
filmə “Mehman” və “Su ərizəsi” əsərləri əsasında
çəkilmiş kinolentlərdən fraqmentlər də
daxil edilmişdir.
Jurnalist-yazıçı
N.Hacıyevin dediklərindən: “Neçə illər qabaq “Nəsrimizin
ağsaqqalı” filminə keçirilən baxışı
xatırlayıram. Film çox bəyənilmişdi.
Onun qəhrəmanı da sevinirdi, yaradıcıları da!
Süleyman
Rəhimov neçə vaxtdan bəri tanıdığı,
ülfət bağladığı Vaqif Hümbətoğluya
xüsusi təşəkkürünü bildirdi və
üzünü ona tutub dedi: “Mən bu filmə baxarkən
qanadlı qartala döndüm. Sən bu gün,
necə deyərlər, məni tarixə saldın. Biz köçüb gedəcəyik, sənin bu
filmin gələcəyə üz tutacaq, yeni nəsillər
Süleyman Rəhimovu sənin bu filmində canlı olaraq
görəcəklər. Qoy mənim – bu
qocaman Süleymanın qəlbindən qopub gələn təşəkkürlər
sənin üçün bir xeyir-dua olsun, sənə uğur
dalınca uğur gətirsin!”
Bu anlar bəlkə də Vaqifin həyatında ən
xoşbəxt anlar idi. Bəli, Süleyman Rəhimov kimi söz nəhəngi
onun haqqında ürəkdən gələn səmimi sözlər
deyir, fikirlər söyləyirdi.”
1971-ci ildə
istehsal olunmuş “Kəndimizin qəhrəmanı” rəngli sənədli
filmində isə Qax rayonu Sarıbaş kənd sakini, kolxoz sədri,
Sosialist Əməyi Qəhrəmanı Həsən Mirzəliyevin
keçdiyi mənalı həyat yolundan söhbət
açılır.
Film
hünərli, cəsarətli, əməksevər kolxoz sədrinin
kənd təsərrüfatı məhsulları
istehsalının inkişafına, dövlətə əkinçilik
və heyvandarlıq məhsulları satışına dair
beşillik planın yerinə yetirilməsində
qazandığı nailiyyətlərə görə Əmək
Qəhrəmanı adına layiq
görülməsindən, onun iş təcrübəsindən
danışır. Eyni zamanda filmdə
kolxozçuların fədakar əməyi, onların kəndi
abadlaşdırmaq üçün gördükləri tədbirlər
öz əksini tapmışdır.
Yuxusuz gecələrin
bəhrəsi
Hər
bir iş böyük zəhmət hesabına başa gəlir.
Vaqif də “Qəhrəmanlar ölmürlər”,
“İki məktəbin dostluğu – ürək dostluğu”,
“Sibir sınaqları” sənədli filmlərinin bütün
epizodlarının çəkilişlərində həm
ssenarist, həm də redaktor kimi iştirak etmişdir. Bu filmlərin istehsalı ilə əlaqədar BAM-a,
Ukraynaya gedib çıxmışdı. Hətta
qışın şaxtasına düşüb, yayın
qızmar günlərində saatlarla günün altında
qalıb, nə qədər yuxusuz gecələr
keçirmişdir.
1969-cu ildə
çəkilmiş “Qəhrəmanlar ölmürlər” sənədli
filmində 1969-cu ildə SSRİ-nin Çin Xalq Respublikası
ilə həmsərhəd olan Damansk adasında baş
vermiş faciəli hadisələrdən, həmyerlilərimiz,
igid döyüşçülər – polkovnik Demokrat Leonov və
sıravi əsgər Tofiq Abbasovun göstərdikləri qəhrəmanlıqlardan
bəhs olunur. Göstərdikləri hünər
filmdə gənc nəslə örnək kimi səslənir.
Bu hadisə
baş verəndən az sonra xronika
birliyinin yaradıcı heyəti, o cümlədən ssenarist
V.Hümmətoğlu Damansk adasında olmuş və burada
çəkilişlər aparmışlar.
V.Hümbətoğlunun
dediklərindən: “Biz Damansk adasının
yaxınlığında yerləşən İman şəhərinə
gələndə burada bakılı D.Leonovun məzarını
ziyarət etdik. Onun anası ilə
görüşdük. Ertəsi
günü Kamennı Rıbalov qəsəbəsinə gəldik.
Digər həmyerlimiz T.Abbasov burada qardaş məzarında
torpağa tapşırılıb. Burada
olarkən Tofiqi tanıyan adamlarla – komandirlər, siyasi
işçilər və sərhədçilərlə
söhbət etdik. Onların hamısı
həmyerlimizin ancaq yaxşılığına
danışdılar, “Tofiq bölməmizin fəxri idi –
yaxşı döyüşçü, qayğıkeş
yoldaş idi” – dedilər. Bəli, Tofiq əsil
qəhrəmanlar kimi vuruşurdu. O, bir qəhrəman
kimi də həlak oldu.
İndi
doğma yurdu Dəvəçidə adına
küçə var – Tofiq Abbasov küçəsi. İndi
orada adına məktəb var – Tofiq Abbasov
adına məktəb! Mənim ən çox yadımda
qalan filmlərimdən biri “Qəhrəmanlar ölmürlər”
kinolentidir.”
“Sibir sınaqları” da çox maraqlı və
baxımlı kinolentdir. Bu sənədli film 1975-ci ildə Azərbaycanda çəkilməsə
də burada respublikamızın elçilərinin uzaq diyarda
göstərdikləri hünərdən söhbət gedir.
Kinooçerkdə BAM üçün tayqada qəsəbə
salan Azərbaycan imşaatçılarının fədakar əməyindən
bəhs olunur.
Onlar 15 nəfərdir, aralarında üç qız var:
Nüşabə, Nazilə, İrina. Briqadaya Həsənağa
Zeynalov rəhbərlik edir. Uşaqlar
meşə qırır, yol salırlar. Buradan
uzunluğu 3200 kilometr olan dəmiryol xətti keçəcək.
Vaxt gələcək bu yerlərdə Ulkan
(Uluxan – A. K.) stansiyası tikiləcək.
“Sizi deyib
gəlmişəm...”
Haqında danışdığımız əhvalatlar,
filmlər Vaqif Məmmədovun həyat və
yaradıcılığının birinci dövrünü əhatə
edir. Onun həyat və
yaradıcılığının ikinci dövrü əsasən
“Mozalan” respublika satirik kinojurnalındakı gərgin və məhsuldar
fəaliyyəti ilə bağlıdır.
Bu jurnalın ilk nömrəsi 1971-ci ildə
buraxılmışdır. Əvvəllər
kinojurnal kinostudiyanın bir bölməsi kimi fəaliyyət
göstərirdi. Jurnalın redaksiyası 1980-ci il yanvarın 1-dən “Azərbaycanfilm”
kinostudiyasının tərkibindən ayrılıb, Azərbaycan
Dövlət Kinematoqrafiya Komitəsinin orqanına-respublika
satirik kinojurnalının təsərrüfat hesablı
müstəqil baş redaksiyasına çevrildi. Məhz həmin vaxt jurnalın rəhbərliyi V.Məmmədovu
redaksiyaya işləməyə dəvət etdi. Vaqif müəllim “Mozalan”da 1980-2002 ci illərdə
böyük redaktor, sonradan məsul katib işləmişdir.
“Mozalan”ın bir çox süjetlərinin
redaktoru olmuşdur. Ara-sıra özü də
“Mozalan” üçün süjetlər yazmışdı.
Onun ssenari müəllifi olduğu “Narazılıq”, “Bir məktubun
izi ilə”, “Sən saydığını say”, “Nəticə”,
“Örtülü bazar”, “Belə getsə...” və sairə
süjetlər tənqid hədəflərinin kəsərliliyi
ilə diqqəti cəlb edir.
V.Məmmədovun
dediklərindən: “Əgər “Molla Nəsrəddin”
dörünün cəhalət və avamlıq girdabında əzilən,
avam, geridə qalmış, dini mövhumatın,
zorakılığın və ədalətsizliyin qurbanı
olan, adamların halına acıyıb, onları bu kökə
salan ictimai quruluşu mətbu sözün kəsəri ilə
tənqid atəşinə tuturdusa, “Mozalan” öz
dövrünün yetirməsi kimi cəhalət və
avamlıq daşını atıb, artıq savadlanmış,
ağı-qaradan ayırmağı bacaran, öz mənafeyini
güdən, cilddən-cildə girən, dövlətin və
xalqın malını yeməkdən utanıb qızarmayan,
çox ustalıqla gözdən pərdə asan müxtəlif
təbəqədən olan adamları, hər cür
antipodları ifşa edirdi. Rəngli ekran vasitəsi
ilə tamaşaçı kinodramın “qəhrəmanlarını”
əyani şəkildə, canlı formada görür, onlara
gülür, nifrət edirdi.
Mən hər
dəfə “qəhrəmanlarımızla” görüşə
gələndə “Molla Nəsrəddin” babanın məşhur
kəlamını yada salırdım: “Sizi deyib gəlmişəm...”
90-cı
illərin əvvəllərində ölkəmiz
başsız qalanda, necə deyərlər, ara
qarışıb, məzhəb itəndə, bütün sahələrdə
olduğu kimi, kino sahəsində də durğunluq əmələ
gəldi. Vaxtilə 1200 işçisi olan kinostudiyada demək
olar ki, adam qalmamışdı.
Jurnalist-yazıçı
N.Hacıyevin dediklərindən: “Bir zaman arı pətəyi
kimi qaynayan çəkiliş pavilyonları, montaj otaqları
necə də kimsəsiz idi, suyu sovrulmuş dəyirmana bənzəyirdi.
Qəhər məni boğdu. Soruşdum:
- Vaqif, nə
əcəb sən də çıxıb bir yerə getmirsən?
Tutulan
kimi oldu:
- Hara
gedim, - dedi. - Bütün ömrüm burada keçib. Kinostudiya mənim iknci ailəmdi. Ad-sanım, şöhrətim hamısı bura ilə
bağlıdır. Buradan ayrıla bilmərəm.
İnanıram ki, belə getməz. Yenə kinostudiyamız öz qaynar həyatına
qayıdar.”
1993-cü
ildən sonra C.Cabbarlı adına “Azərbaycanfilm”
kinostudiyası tədricən öz əvvəlki məcrasına
düşməyə başladı. V.Məmmədov
2002-ci ildən kinostudiyada redaktor işlədi, bədii
şuranın üzvü oldu. 2009-cu ildə
təqaüdə göndərildi. Bir ildən sonra... Vaqif müəllim ağır xəstələndi,
yatağa düşdü. Olub keçənləri
qələmə aldığı, “Yaşadığım
ömür, keçdiyim yol” xatirələr kitabı
yarımçıq qaldı.
Bu gün 75 yaşı tamam olan yubiliyara – Azərbaycan
kinopublisistikasının inkişafında xidmətləri olan
həmkarımız Vaqif Məmmədova tezliklə
sağalıb ayağa qalxmasını və xatirələr
kitabını yazıb başa çatdırmasını arzu
edirik.
Aydın
Kazımzadə
Kaspi.-2014.-19-21 iyul.-S.22.