Yanaşma tərzinin Rəşad Məcid
nümunəsi
Müasirlərimiz
Mən bu sətirləri hələ 12-ci ilin payızında hazırlamaq istəyirdim. Akademik İsa Həbibbəylinin Rəşad Məcidin rəhbərlik etdiyi qəzetin 20 illiyi münasibətiylə qələmə aldığı “525-ci qəzet”in özü və sözü” adlı , özündə böyük həqiqətləri əks etdirən bir yazısını oxuyandan sonra belə qərara gəlmişdim ki, bu barədə mən də nə isə yazım. Çünki, akademik adı çəkilən qəzetə elə bir ali qiymət vermişdi ki, mənim Rəşada və qəzetinə olan inamım birə beş qat artmışdı: “Beləliklə, Azərbaycan mətbuatı tarixində böyük məktəb yaratmış məşhur “Molla Nəsrəddin” jurnalından sonra ilk dəfədir ki, “525-ci qəzet” də xüsusi jurnalistika məktəbinə çevrilmək prosesini yaşayır”. Akademik belə düşünürdü.
Mənim özüm isə həmin mətbuat vasitəsini dəfələrlə müxtəlif yerlərdə “ölkənin ən çox oxunan qəzeti” adlandırmışdım. Eyni zamanda bu nəşrin səhifələrində çoxsaylı yazılarım verilib, özüm haqqında dəfələrlə söz açılıb. Odur ki, həmin yazını hazırlamağı özümə borc bilirdim. Amma... sonra fikirləşdim ki, həmin addımım həm kampaniyaçılığa qoşulmaq kimi qiymətləndirilər, həm də “sən mənim haqqımda yazdın, mən də sənin haqqında yazıram” kimi dilə düşər . Yazmadım.
İki payız keçəndən sonra isə iş yoldaşımız İlqar Həsənov hansısa tədbirdən qayıdanda birbaşa bizim otağa gəlmişdi. Əlindəki kitabı mənim stolumun üstünə qoydu ki, bir saatdan sonra qayıdanda götürərəm. Yenə harasa gedirdi. İşdəki kitab şkafımda, yazı stolumun üstündə və pəncərədə vərəqləməli və haqqında söz açmalı olduğum onlarla kitab olduğuna görə İlqarın gətirdiyi kitab məni o qədər də maraqlandırmadı. Amma gördüm ki, kitabın üz qabığındakı şəkil haray çəkib oxucunu çağırır. Amansız dalğaların dəlicəsinə döydüyü qayalar (elə kitabın adı da dəlicəsinə yazılmışdı), fırtına, ildırım, lap uzaqda bədirlənmiş ay və bir küncdə Rəşad Məcid imzası. Özümün sərgidən, yarmarkadan, mağazadan aldığım və kiminsə göndərdiyi, aylarla vərəqlənmək növbəsində dayanan kitabların müəllifi olan dostlarım inciməsinlər, insan kimi kitabın da bəxti olur. Məhz həmin bəxt Rəşad Məcidi öz yeni kitabına belə bir üz qabığı hazırlayan rəssama tuş gətirmişdi. Kitabın mənim stolumun üstünə gəlib çıxmasında da bir bəxt məsələsi vardı. Qərəz, kitabı vərəqlədikcə, oxuduqca buradakı özünəməxsusluğu mütləq təsdiqləməli olurdum. Həmin keyfiyyət isə elə ilk yazıdan görünürdü.
Fikrin əsaslandırılması lazımdır. Kitabda birinci yazı kimi verilmiş, dörd il qabaq qələmə alınmış bir təəssüratdan sitat gətirək:
“Ötən cümə Uruqvay – Qana matçının son dəqiqələri də ibrətamiz həyat hekayəsi, dəqiq yaşam düsturuydu!
Qananın son dəqiqələrdəki amansız, aramsız hücumlarını ağlasığmaz müqavimətlə dəf edən, sonda oyunçunu qapıya girən topu əlləriylə çıxarmağa vadar edən ilahi güc nəydi görəsən?
Dəlicəsinə istək! Dəlicəsinə qalib gəlmək əzmi!
Allah çox istəyənləri mükafatlandırır.
İnsan bir şeyi dəlicəsinə istəyirsə, ona çatır!
...Bütün uğursuzluqların arxasında sevgisizlik durur!
...Biz - arzuladığımız torpağa ona görə çatmırıq ki, dəlicəsinə istəmirik.
...Dəlicəsinə mübarizə edin! Çatacaqsınız! Ötən cümə olduğu kimi – uruqvaylılar kimi!!!”
Nümunədir. Vəssalam. İstənilən məsələyə yanaşmanın nümunəsi. Bu nümunədə həddən artıq incə və həm də çox ciddi bir etiraz var. Bu nümunədə kifayət qədər həqiqət və istənilən qədər yumor (hətta, ironiya) gördüm.
Rəşad Məcid sözün həqiqi mənasında orijinal adamdır. O, başlanılmış işlərin yarımçıq qalmasına və ya başdansovdu yekunlaşdırılmasına həmişə etiraz edib və edir. Amma, necə etiraz? Əlbəttə, zarafatla, gülə-gülə. Heç kəsi incitmədən. Yadımdadır, bir məclisdə yenicə yaradılmış jurnalist qurumunun rəhbər şurasının sırasında Rəşad Məcidin də, mənim də olacağımı dedilər. Mən soruşdum ki, həmin şurada vəzifəmiz, funksiyamız nədən ibarət olacaq?. Sualı ünvanladığım adamdan tez Rəşad cavab verdi:
-Bax, belə məclislərdə iştirak etmək.
Çox konkret və ağır cavab idi. O, demədi ki, yaradılmış yeni qurumlar fəaliyyətsiz olur və ya səmərəsiz işləyirlər. Bunları demədi. Amma, çox şey dedi. Arifcəsinə münasibət bildirdi.
Rəşad özünəməxsus şairdir. İlk növbədə adama elə gəlir ki, o, öz şeirlərində bütün ölçü-biçiləri, mizan-tərəzini ayaq altına atır. Şeiri oxuyub qurtarandan sonra isə görürsən hər şey öz yerindədir. Düşünürsən ki, bəs bayaq çiliklənənlər nə idi? Onun “Xilaskarım” adlı şeirini bir neçə dəfə oxudum. İstədim zəng edəm ki, bu şeiri daha adam arasına çıxartma. Son nəticədə isə nəinki tənqid eləmədim, hətta, o şeir bu qısa yazıya da düşdü:
“...Axşam səninlə bağlanır göz qapaqlarım!
Xilaskarım!
Kimdi səni anlayan -
Barmaqla sayılan azlar!
Çörəyi dizinin üsdtə olan
Ətəyindən tutub qalxan
sonra səni söyən, tapdalayan
naxələf dayazlar!
Ən çətin anlarında da barmaqlarını aralayıb
-birini ver- deyənlər.
...üstünə yüyürür bəşər!
Səni göydələnlərdən çıxarıb bomj kimi
qapı ağzına atırlar.
Təyyarələrdən, otellərdən qaçaq salırlar.
Səni hava limanlarında bir küncə sıxdılar
Səni qatarlarda ən kirli vaqonlarda qapadılar!
Dözdün dayandın! Sakit baxdın!
Üstünə yüyürdü
qanunlar, yasalar!
Orda onun, burda bunun
bəyanatı!
...qapalı alanlar!
”no smokinq”lər,
”içiləməz”lər,
”çəkmək olmaz”lar!
...Bu şeir də mənim sənə
təşəkkürüm, sədaqətim!
Tütünüm !
Nikotinim!
Tüstüm!
Siqaretim.”
Bu, hələ harasıdır? Bütün dünyanın
bu ziyanlı əmələ qarşı
illərdən bəri
mübarizə apardığı
bir dövrdə siqareti “Xilaskarım” deyə vəsv edən Rəşad Məcid üstəlik, şeirdə də nikotin kimi ziyanlı
olan bir əməli məqbul sayır. Nikotin insanın nəfəsini
daraldır, şeirə
uyuşmayan, hardan gəldi götürüb
ədəbi mətnə
qoyduğumuz alınma
sözlər isə poeziyanın. Məsələn, keyidici, mikrob, bomj, epidemiya, antivirus, kislota, test, hüceyrə,
pinset və sair poeziya ifadəsi
olmayan sözləri çəkinmədən şeirdə
işlədir. Nə üçün?
Çünki o, çərçivələr
daxilində yazmağı , danışmağı xoşlamadığı kimi
yaradıcı gəncləri
də öz arxasınca aparmağa çalışır. O, yeni
nəsil qələm sahiblərinə xatırladır
ki, stereotip kimi qəbul edilmiş ənənədən,
ədəbiyyatın yazılmamış
qaydalarından kənara
çıxmaq faciə
deyil. Bu addımlar
ümumi tərəqqi
naminə olacaqsa, ədəbiyyat da bağışlayar, oxucu da.
Rəşad kifayət qədər spesifik keyfiyyətlərə
malik mətbuat təşkilatçısıdır. O, qəzet
təsis edib mətbuat bazarına gələndə ölkədə
kifayət qədər
sanballı qəzetlər
var idi və
yaşlı nəslin
nümayəndələri deyirdilər
ki, növbəti qəzet yaratmağa nə ehtiyac var? Onsuz da hamısı
eyni mövzunu, eyni şəkildə yazacaq. Həmin yolu tutanlardan
fərqli olaraq Rəşadın qəzeti
tamamilə fərqli bir yol tapmışdı.
Ya eyni mövzunu başqa şəkildə
yazdı, ya da başqa-başqa mövzulara üz tutdu. İlqar Həsənov deyir
ki, bu gün
Azərbaycan mətbuatında
Rəşad Məcidin
dava salmadığı
heç bir redaksiya qalmayıb. Hansısa redaksiyada, kiminsə yazdığı məqalə
bəyənilmirsə, gətirib
verir “525-ci qəzetə”.
Sonra o biri redaksiyalarda söz-söhbət başlayır.
Rəşad başqa redaksiyalarda
qələmə alınmış,
ancaq rəhbərlik tərəfindən dəyişilməsi
tələb olunan həmin yazıları nə üçün olduğu kimi verir? Çünki o, həm müəllifin
hüquqlarına toxunmaq
istəmir, həm də söz azadlığına böyük
hörmət və ehtiramla yanaşır.
Söz azadlığı onun üçün çox mühüm dəyərdir.
Onun dövlət, xalq, cəmiyyət, mədəniyyət
haqqında həddən
artıq özünəməxsus
olan mülahizələri
var. Bir dəfə ona ülvi məhəbbət
mövzusunda olan, Şərq ədəbiyyatında
böyük əksəriyyətin
məmnunluqla qəbul
etdiyi bir mövzunu, daha doğrusu, Xosrovun və Fərhadın Şirinə məhəbbətlərini
xarakterizə edən bir rəvayəti danışdım. Rəvayətin
məğzi belə idi: Xosrovdan soruşurlar ki, bu dünyanın bütün səlahiyyətləri
səndə olsaydı
neylərdin? Deyir, Şirini hökmdar
edib, özüm ona kölə olardım. Həmin sualı Fərhada
verirlər. Deyir, Şirini
götürüb bir mağaraya çəkilərdim.
Vəssalam. Başqa heç bir
umacağım yoxdur.
Bu əhvalatı danışdım. Rəşad
sanki Fərhadla üz-üzə dayanıbmış
kimi əsəbi halda mübahisəyə başladı: - Düşüncəsiz
adam, bəs
xalq, dövlət, cəmiyyət, insanlar, səni dünyaya gətirib böyüdənlər,
təhsil verənlər,
çörək verənlər
necə olsun? Necə yəni bir kahaya
çəkilərdim? İnsanlıqdan qaçırsanmı?
Yəni,
bu adam
adi bir ədəbi
məzmunlu rəvayətdə
də kiminsə təkcə özünü
düşünməsi ilə
bacara bilmədi. Subyektiv düşüncə olsa da, məntiqini bəyəndim. Amma, həmin
anda onun çox ciddi şəkildə əsəbiləşməsinə
uğununca gülmüşdüm.
Yeri gəlmişkən,
onun başqa bir əsəbiləşməsinin
də şahidi olmuşam. Həmin əsəbiləşmədən sonra isə kimisə söyməmiş,
sadəcə dəstədən
ayrılıb gedib uşaq karuselinə minmişdi... Biz onunla
beynəlxalq konfransda iştirak etmək üçün Səudiyyə
Ərəbistanına birlikdə
getmişdik. Səfərin sonuncu günləri Dammamdan Cübeylə gedəndə avtobusda müxtəlif adamlar barədə söhbət
etdik. Mən yaradıcı adamlardan
birinin beş-altı müsbət keyfiyyətini
sadaladıqdan sonra həmin adamın mənfi keyfiyyətlərini
də yada saldım. Rəşad razılaşmadı və məni öz fikrimdən döndərməyə çalışdı.
Bu cəhdinin uğursuz
olduğunu görəndə
- yəni mən öz sözümdən dönməyəndə - küsmüş
adam kimi
sakitcə oturdu və biz Fars körfəzi
sahilində avtobusdan düşən kimi o. ... itdi. Təxminən saat yarımdan
sonra məlum oldu ki, beş-altı
vəzifə sahibi olan Rəşad Məcid əsəblərini
cilovlamaq üçün
uşaq karuselində fırlanır. Çox müsbət
hal idi. Çünki o, Fərhad haqqında danışarkən
nümayiş etdirdiyi
hirsi, hikkəni məni sözümdən
döndərmək üçün
də tətbiq etsəydi... Etmədi və hiss etdim ki, səhhətinə ziyan vurmağı üstün tutdu.
Bütün bunlar Rəşad Məcidin mətbuat, ədəbiyyat, mədəniyyət
və cəmiyyət barədə düşündükləri,
həmin sahələrə
münasibətindən nümunələrdir. Həmin məsələlər
isə cəmiyyət
həyatının ayrı-ayrı
sahələridir. Ancaq onun
bir fikri var ki, həmin
mövqe bütövlükdə
hamımız üçün
vacib olan məqamı özündə
əks etdirir. Deyir ki, futbol üzrə
Azərbaycan Milli Komandasının baş məşqçisi məhz
Qurban Qurbanov olmalıdır. Mən Rəşadın
əksər fikirlərinə
gücüm çatandan
münasibət bildirdim.
Yəni,
deməli sözüm
oldu. Milli komanda və
Qurbanov barədə dediklərinə isə...sadəcə sözüm yoxdur. Çünki, yaşca kiçik
olsa da, hamımızın əvəzinə
o deyib.
Yaş demişkən,
eşitdim ki, gənc dostumuz 50 yaşın astanasındadır. Həm Rəşad Məcidə,
həm də bütün rəşadsevərlərə
xatırlatmaq istəyirəm
ki, “yubiley” sözü latınca 50 deməkdir. Yəni , hər insanın
həyatında cəmi
bircə dəfə yubileyi olur. 50
Yaşında. Sonra
isə onun altmış illiyi, səksən illiyi və sairə qeyd edilir . Ona görə də
istənilən insanın
50 yaşı bayram kimi qəbul oluna bilər. Rəşad kimi orijinal insanların
yubileyinin daha orijinal qeyd edilməsi
isə tamamilə təbii olardı. Əziz dostumuzu bəri başdan təbrik edirik!
İttifaq MİRZƏBƏYLİ,
əməkdar jurnalist,
iyun, 2014-cü il
Şəkildə:
Rəşad Məcid,
Ağanisə Sultanova və İttifaq Mirzəbəyli Səudiyyə
Ərəbistanında. Dammam şəhəri.
2 dekabr. 2013-cü il.
Kaspi.-2014.-19-21 iyul.-S.15.