“Dərdlərimin dünyasına dəyməyin...”
Gülayə
“Şeirimdən, sözümdən acığım gəlir; yaxşı gülə bilmir, ağlaya bilmir” davaçısı idi Səyavuş Sərxanlı... Təpədən-dırnağa hər cür basmaqəlib, totalitar xarakterli qanunların qanadlarını qırmağa hesablanmışdı özünəməxsus xarakteri və poeziyası.
Bütün bu düşüncələr, onu əhatə edən həyat gerçəkliklərinə qarşı dirənişinə baxmayaraq, Səyavuş Sərxanlı özünün-özünə qarşı açdığı davanın haqq-hesabını verməyə daha qərarlı idi. O, şeiri özünə tutduğu divan bilirdi.
Ta gənclik illərimizin dil əzbəri olan misraları indinin özündə də öz poetik vüsətini, duyğusallığını itirməyib. Ona görə ki, S.Sərxanlının yazdıqları təkcə bir fərdin, bir söz adamının şəxi düşüncələrini yox, daha artıq şəkildə həyatın çox üzünü görmüş, ömrün-günün gərdişi boyunca “bu yolda sevinc də. qəm də yeyən” saysız-hesabsız insanların ürəyindən keçənləri sərgiləyir, şəkilləndirirdi:
Ötəri buludtək dolmağa nə var,
Ömür istəyirəm gürşadla yağsın.
Dünyada anasız qalmağa nə var,
Heç kəs məhəbbətdən yetim qalmasın.
Ömrünün son günlərinə doğru elə bil ki, Səyavuş Sərxanlı məhəbbət sarı kasadlaşan, Məcnun düşüncəsinə, Leyli sevdasına yabançı olmağa başlayan çağdaş dünyamızın sakini olmaqdan utanırdı. Baxıb görürdü ki, “söyməyi bacaran var addımşbaşı, öyməyi bacaran oğuldan olaq” səslənişi, ərki çox zaman ucuz tutulur, quru yerdə qalır. Məhz belə anlarında yazırdı ki:
Dağ dalında meşə var,
Meşədə bənövşə var.
Mənə belə baxmayın,
Köksüm altda şüşə var.
Elə o şüşənin qırılması ucbatından da bitdi özünün özüylə olan savaşı. “Yaşıl duyğulara qar ələnməsin” istəklisi, duaçısı olsa da belə sındıranlar oldu qəlb şüşəsini. Heç deyən olmadı bir söz adamı, könül sirdaşıdı başdan-binədən.
Özünəməxsus, orijinal və təkrarolunmaz bir yazı texnologiyası var idi Səyavuş Sərxanlının; onun poeziyası nə qədər səmimi, kövrək və duyğusal idisə, bir o qədər də ahıl, görüb-götürmüş, qocafəndi idi:
Ömür dedikləri sonsuz xəzinə,
Durub borc almaz ki, adam adamdan.
Nəyi sevirdimsə - sevirəm yenə,
Nəyi sevmirdimsə çıxıb yadımdan.
Dərdə çevirməyən hər sözü, gapı,
Dünya
yad deyil ki, - sənin evindir.
Gözləmə,
hardansa açılar qapı,
Sən
özün qapı aç, ürək sevindir.
Sizin
sağlığınız deyildi həzin,
Sizə
üz tuturam, sizə, adamlar:
Özgə
taleyinə göz dikilməsin,
Hərənin
öz yeri, öz qisməti var.
Ömrü
boyu gəzib-dolandığı məmləkətlərin hər
birində kədəri eyni dərəcədə sağ, diri
gördüyünün ağrısı onun şair qəlbinin
ən ağır yükü olaraq sinəsindən
asıldı. Bu
durum
önündə ərki yenə də şeirə, sözə
çatırdı, onu da yazdı:
Hara
dönürsən kələk,
Hara
dönürsən hiylə.
Ürəklilər
boğulur,
Ürəksizlər
əliylə...
Bəlkə
də səfərə çıxmaq, ölkə-ölkə
gəzmək deyildi onunku – keçdiyi məkanlarda, hər
addımbaşında diri, sağ-salamat qarşısına
çıxan kədərdən qaçmaq, qurtulmaq idi.
Heç fərqinə də varmırdı ki, özündən
arxada bir kədər ünvanı qoyub da gedir. Lap könül
almağa getsə də belə, bilmirdi arxada dərd yeri
qalır.
Səyavuş
Sərxanlı nərgizli, yasəmənli, yəni pak, qudsal
bir aləmin, dünyanın şairi idi, bu aləmi o, “mənim
nərgizli dünyam” deyə əzizləyir, “Mən də nərgizlərin
nəğməkarıyam” deyirdi:
Çağırın
gözəllik mələklərini,
Mən gərək
yaxşını pisdən ayıram.
Gah durna,
gah zümrüd lələklərini,
Mən
yığıb Nərgizə bağışlayıram.
...O həzin
çiçəyin başının üstə
Gündüzlər
günəşəm,
Gecələr
ayam.
Əyləşib
dünyanın başının üstə -
Nərgizli
bir dünya nəğməkarıyam.
Səyavuş
Sərxanlı inamlı idi ki, sevgi bir gül kimi gəlir
cahana, günəş nərgiz kimi bəzənir hər
gün. “Dibçək güllərini ataq bir yana, hər evdə
dağlardan bir çiçək olsun” səslənişində
israrlı idi. Könül güldürməyin, ürək
sevindirməyin savabına bələm-bələm etmişdi
ömrünü. Bu xeyirli əməlin savabından
barınmağından həzz alır, toxtaqlıq tapır, zərif
misralarında ifadə etməyindən belə qalmırdı:
Bu gün
könlümə dəyməyin,
Gedirəm
könül almağa.
Yaxşı
bilirdi ki. əslində şerin-sözün ən
böyük savabı ürək oxşamaqdı, könül
olmaqdı. Tikanlı adamları sevmirdi. Təbiətin
özü qədər saf və xeyirxah olduğundan həmişə
gül kimi açmağı vardı. Harasa tələsən
görərdin onu... Elə bil şeirin yürək dilinə
yetmək, onunla bir məkanda, bir qanad altında uçmaq, bir
gözəl səfərilə yer kürəmizi bütün
qapsamıyla qucmaq istəyirdi. Və bu səfərləri
boyunca müşahidə etdiyi gerçəkliklərin təəssüfünü,
nigarançılıını qələmə
almağın ustasıydı Səyavuş:
Dünya
nədən bazarıydı,
Kimlər
kimdən bazarıydı?
Sinə
gördüm-gülzar idi,
Altda
ürək paslanmışdı.
Adətən
ədəbi məkanda istedadlı şairin publisistika ilə məşğul
olmasını məqbul saymırlar. O səbəbdən ki, əksər
hallarda publisistika poetik düşüncənin
yönünü dəyişir, şairin romantik fikir dünyasını
publisistikanın sakit aləminə ram edir. Hələm-hələm
şair publisistik fəaliyyətə keçdikdən sonra ilk
şair vüsətini qoruyub saxlaya bilmir. Bu baxımdan Səyavuş
Sərxanlı istisna idi. O, şair-publisist fəaliyyətinin
keçidlərini elə bil ki, qurulu yay kimi tənzimləmişdi.
Səyavuşun şair dünyası publisistik
yaradıcılığını, publisistik
yaradıcılığı isə şair
romantikasını tamamlayırdı. Bir-birinə təkan
verir, bir-birini cilalayır və zənıginləşdirirdi.
Səyavuşun publisistik yazılarının iç
dünyasından onun şair ruhu, şeir yaşamı
bütün aydınlığı və zərifliyi ilə
boy göstərə bilirdi. Ona görə də bu məqalələr
xüsusi bir ovqatla oxunur, yadda qalır və öz müəllifinin
orijinal üslubuna xüsusi hörmət hissi oyadırdı.
Eyni zamanda, Səyavuş həmişə işıqlı, cəmiyyət
üçün xeyirli olan işlərdən yazırdı.
Onun zəhmət adamına, insan əməyinə olan
ehtiramı gah şerin, gah da publisistikanın diliylə vəsf
olunurdu. Hər iki halda bu yazılanların ruhuna dərin
ehtiram, vurğunluq eyni peşəkarlıq, eyni sənətkarlıqla
öz əksini tapırdı.
Ömrü
boyu ucalıqlara üz tutdu, ucalığa
sığındı. Dağları bu ucalıqların şəkli,
simvolu kimi dəyərləndirdi. Həmişə getmək,
yürümək həvəsinin, istəyinin əhlət yeri
bildi, ucalıq rəmzi kimi dəyərləndirdi
dağları. “Yol gedəsən ömür boyu yönü
dağlara-dağlara” istəyilə yazdı-yaratdı.
Yönü
dağlara – yəni, münisliyə...
Yönü
dağlara – yəni milli-mənəvi dəyərlərin əlyetməzliyinə...
Yönü
dağlara – yəni kişiliyə, əzəmətə,
vüqara...
Bu yolun
yolçuları olan insanları da darınmırdı. Hər
kəsin mübarizə, yaşamaq haqqını tanıyırdı.
Dinc, qonşu yaşamağın, paralel yol
yoldaşlığının aşiqlərindən idi. Bu
düşüncələrlə yazdığı misralar
ortaq olur, şahidlik edirdi hər kəlməbaşı:
Ey məni
sevənlər və sevməyənlər,
Sizi
düşünürəm,
Qurbanam
sizə.
Dalımca
yaxşı söz, pis söz deyənlər,
Qəlbimi
döşərəm qədəminizə.
Nə fərqi
var imiş, eyni yoldayıq,
Siz bir az
qabaqda, mən bir az dalda.
Nə fərqi
var imiş, eyni haldayıq,
Mən
bir az qabaqda, siz bir az dalda...
Bütün
ömrünü bir sevimli ismi-pünhanın
aşdığı üfüqə sarı boylana-boylana
yaşayıb getdi. Elə bil, o üfüqün arxasında, əlyetməzliyində
qalan dünyaya daha inamlı, daha müştaq idi. Həlim
xasiyyəti, xoş davranışı ilə yanaşı
inadkar bir taleyi, kür yaradıcılıq dünyası
vardı. Ömrü boyu bu iki qütbün bir araya gəlməsi,
ortaq bir yol bulması qarğaşası çəkdi.
Səyavuş
Sərxanlı öz şair təbiəti, şair inamı və
düşüncəsi ilə unikal, nadir xarakterə malik bir
insan idi. Ana təbiətin yaxşı olan (onsuz da qüsuruz
olan) bütün tərəfləri, keyfiyyətləri onda
bir araya gəlmişdi. Ona urcah olan sehri, qisməti
alqışlamağın dilini bilirdi. Dünyanın ən
sakit küləklərini kimə və nədən
ötrü bağışlamasının fərqində idi.
Bütün yer üzünün çiçəklərini
sevirdi - ətri bir-birindən qoy təmiz olsun istəyi,
düşüncəsi ilə...
Və nəhayət,
dünya ilə halallaşmağın dilini bilirdi: umu-küsüsüz,
minnətsiz, təmənnasız dilini...
Hərdən
mənə elə gəlir ki, bu misraları S.Sərxanlı
ilə ortaq yazmışam. “Yeri ayrı, göyü bir olan”
şairlərin düşüncəsi də bu kökdən gəlir.
Elə o səbəbdən, bəlkə də Səyavuş Sərxanlının
könlündən keçənlər mənim qələmimlə
yazılıb belə:
Gözüm
arxasınca qalmaz dünyada,
Xoş
halım olmusan – xoş halın olsun.
Özündən
özünə gedən bu yolda
Nə
aldın apardın – halalın olsun.
Ömrümün-günümün
hər üzündə sən,
Sevdiyim, zərrəsi
bu dünya boyda.
Verdiyin həsrətin
əvəzində sən,
Apar hər
nəyim var, halalın olsun.
Pərvanə
ömrümün əlindən tutub
Mən sənin
başına dolandırmışam.
Sənin
atəşində elə yanmışam
Elə
bilmişəm ki, şam yandırmışam.
Aldın əllərimdən
ixtiyarımı,
Həm
könül varımı, halalın olsun.
Mənə saxlayıb sən etibarımı,
Məndən
nə apardın?.. halalın olsun.
Kaspi.-2014.-26-28 iyul.-S.21.