Biz bir durna qatarıydıq...
Bilmirəm, bu hansı hisslərin təsiridir, Xalidə Hasilova haqqında düşünəndə nəzərimə səmada qatarlanan durnalar gəlir. Elə bil ki, o anda xəyalımdan Molla Pənah Vaqifin məşhur “Durnalar”ı keçir. Dilim isə basqa bir niskili pıçıldayır: biz bir durna qatarıydıq, öncülümüzü itirdik. Əlbəttə, bu kövrək duyğuların ahəngindəki həqiqət gün kimi aydındır. Unudulmaz yazıçımız Xalidə Hasilova yaradıcılıqla, xüsusilə jurnalistika ilə məşğul olan qadınların həqiqətən öncülü, əsil lideri idi. Mən gözəl bilirəm ki, çoxumuzun boynunda bu mehriban, qayğıkeş xanımın danılmaz haqqı var.
Xalidə Hasilovanı yaxından tanıyanlar təsdiqləyərlər ki, o, necə həssas və alicənab insan kimi seçilirdi. Bu kübar xanımın bütün məziyyətləri özünəməxsus idi. Kövrəkliyi ilə sərtliyi, yumşaqlığı ilə qətiyyəti arasında məsafənin azlığı onu çoxundan fərqləndirirdi. Bir arxasız, amma istedadlının yolunda hər əziyyətə qatlaşardı. Yüz yerdən qahmarı çıxanın, qələmsiz bəxtəvərin yazısını min ələkdən keçirərdi. Onun sevgisini qazanmaq həm asan, həm də çox çətin idi. Xalidə xanım mənim xeyirxahım, mənəvi müəllimim, dostum və analoqu tapılmayan qəlb sirdaşım idi. Onlu günləri yada salanda kövrəlsəmdə, qürur hissi də keçirirəm ki, istər ədəbiyyatımızın, istərsə də mətbuatımızın belə görkəmli nümayəndəsi olub. Örnək idi Xalidə Hasilova. İstedadlı qələm sahiblərinə, xüsusilə də qızlara diqqətlə yanaşar, onların ədəbi aləmdə imzalarının təsdiqi üçün əlindən gələn köməyi göstərərdi. Xalidə Hasilova gənclərlə işləməyi, onlarla təmasda olmğgı çox sevərdi. Həmişə zarafatla deyərdi ki, sizinlə çalışmaq mənə xoşdur. Çünki özüm də cavanlaşıram. Əslində Xalidə Hasilova zahirən də çox gözəl və yaraşıqlı xanım idi. 70 yaşında da qıvraq və gümrah götünürdü. Qocalıq heç vaxt onun həndəvərinə yaxın gəlməmişdi. Bircə bu qəfil ölüm olmasaydı...
O, 1920-ci
ilin aprel ayında Zaqatala şəhərində anadan
olmuşdu. Bu yerlərin füsunkar təbiəti,
zəhmətkeş insanları onun xatirəsində dərin
iz salmışdır. İlk və orta təhsilini
doğma rayonda alan Xalidə Hasilova əvvəlcə
Zaqatala Pedaqoji Texnikumunu bitirmiş, bir müddət
Qımır kəndində müəllim işləməşişdir.
Sonra isə ali təhsil almaq
üçün Bakıya üz tutmuşdu. Tale
elə gətirmişdi ki, o, 1939-cu ildə Leninqrad Dövlət
Universitetinin filologiya fakültəsinə daxil olmuşdu.
1941-ci ildə başlanan müharibə azərbaycanlı
qızın bu şəhərdə oxumasına mane
olmuşdur. O, Bakıya qayıtmış, təhsilini Azərbaycan
Dövlət Universitetində davam etdirmişdir. Ali məktəbi bitirdikdən sonra yenidən
Zaqatalaya dönən Xalidə Hasilova bir müddət pedaqoji fəaliyyətlə
məşğul olmuşdur. Xatirələrində
yazırdı ki, o, lap uşaqlıqdan
yaradıcılığa meyl göstərmişdir. Hətta Xalidə xanım əvvəllər
şeirlər yazarmış. Nədənsə
sonralar bu işdən əl götürmüş, ancaq nəsrlə
məşğul olmağa başlamışdır. Müharibədən sonrakı illərdə Moskvada
xarici dillər kursunda türk şöbəsinin dinləyicisi
olan Xalidə Hasilova 1948-ci ildə Bakıya qayıdıb.
İlk mətbu əsəri ( “Kiçik
hekayələr” kitabçası) 1950-ci ildə çap
edilmişdir. Müxtəlif nəşriyyatlarda
redaktor vəzifəsində çalışan Xalidə
xanımın 20-dən artıq kitabı işıq
üzü görmüşdü. “ Sular durulur”, “Onun
taleyi”, “Kaman”, “Atlas yarpaqlar”, “ Nəğməli könül”,
“Xatirə”, “ Ana fəryadı” və s.
Hər sənətkarın öz taleyində yetdiyi və
yetəcəyi bir zirvə olur. Hansısa bir sənətkar
barəsində fikirləşəndə, təbii ki, onun bütün
yaradıcılıq bioqrafiyasına elə öz zirvəsində
baxmalı olursan. Bu mənada unudulmaz
yazıçımız Xalidə Hasilovanın “
Çəhrayı rəng” povestini dönə-dönə
xatırlayırıq. Bu povest Xalidə
xanımın bir yazıçı kimi ədəbi aləmdəki
zirvəsi idi. Qürbətdəki qəriblərimizin
vətən həsrəti, oğul gözləməkdən
gözləri nurdan düşmüş ananın niskili,
jurnalist qızın vətəndaşlıq borcu, fədakarlığı
çox təbii və təsirli qələmə
alınıb. Bu povest oxucunun ürəyində
özünə yer tapan, maraqla qarşılanan nəsr
nümunələrindən biri oldu. Təsadüfi
deyil ki, respublikanın bir çox dövlət və xalq
teatrları bu əsərə səhnə həyatı verdilər.
XX əsr Azərbaycan nəsrində və
publisistikasında Xalidə Hasilovanın özünəməxsus
yeri var. Ədəbiyyata xidmət müəllifin kimliyi ilə
deyil, ədəbi əsərin uğuru ilə qiymətləndirilir. Amma bir məsələdə
həssaslıq gərək əldən verilməyə ki,
qadın ürəyi daha kövrək, qələmi daha zərifdir.
Bu duyğuların önündə hər kəs
diqqətini itirməməlidir. Bəlkə
də bu hisslərdən doğan təsirdir ki, oxucular
haqlı olaraq Xalidə xanımın yaradıcılığında
həmişə çəhrayı rəng görüblər.
Bu rəngdə duyulan həyatilik, xeyirxahlıq,
insanları sevməyə çağırış biz nəsil
jurnalistlərin taleyindən izsiz keçməyib. Xalidə xanımın təbiətində elə
bir böyüklük var idi ki, gənc jurnalistlərlə
dostluq etməyi, onlara arxa durmağı sevərdi. Hərdən ötənləri yada salanda qəlbimdən
bir göynərti keçir. O zaman nə indiki qəzet
bolluğu var idi, nə də bu qədər “yazan”. Jurnalist yerində və nüfuzunda idi. Bu mənada gənclər Xalidə xanımı daha
çox sevirdilər. Sevimli yazıçımız Azərbaycan
milli mətbuatının inkişafında xüsusi mövqeyi
və xidməti olan “Azərbaycan qadını” (
1923-cü ildən çıxmağa başlayıb)
jurnalına 25 il baş redaktorluq etmişdir. Ondan əvvəl
isə 6 il “Göyərçin”
jurnalının baş redaktoru vəzifəsində
çalışmışdır. Deməyim
odur ki, Xalidə Hasilova gözəl yazıçı olmaqla bərabər,
həm də peşəkar jurnalist, bacarıqlı rəhbər
işçi idi. Onun redaktəsi ilə
çıxmış jurnalları indi vərəqləyəndə
heyrətlənməyə bilmirsən. Azərbaycan
qadının həyatı, mübarizəsi, müdrikliyi, fədakarlığı
bu jurnalın səhifələrində olduqca dolğun və
bitkin işıqlandırılıb. Xalidə
Hasilovanın redaktoru olduğu “ Azərbaycan
qadını” jurnalı Azərbaycan xanımlarının
sözlə yaradılmış portreti idi.
Mərd, sözübütöv, etibarlı insan
olduğundan xətrini hamı istəyirdi Xaliqdə
xanımı.
Onda orta mövqe yox idi. Kimdənsə,
nədənsə xoşu gəlməsəydi, sözü
incik düşdüyü adamın gözünün
içinə deyərdi. Qeybəti sevməzdi.
Sözünün yerini bilərdi. Qəribə bir müqayisəsi vardı. “Çörək yerə düşərsə,
öpüb göz üstə qoyarsan. Quranı
da eləcə qaldırıb ucalardan ucalarda tutarsan. Vay o
gündən ki, sözün yerə düşə...” Xalidə Hasilova məhz sözünün qədrini
bilən, onu yerində-yatağında işlədən, bunun
da nəticəsində gözəl əsərlər yaradan və
oxucularının qəlbində həmişəlik yaşayan
unudulmaz bir insana çevrildi. Xalidə
xanım yazıçı kimi çox sevilərdi. Hansı görüşdə, tədbirdə
olsaydı ona xüsusi ehtiram və hörmət göstərərdilər.
Həmkarlarının yubiley gecələrində
Xalidə Hasilova hamıdan fərqli, səmimi, təsirli nitq
söyləyərdi. İlahi təkcə
onun daxilini zəngin yaratmamışdı. Xalidə xanım əvvəldə dediyim kimi zahirən
də son dərəcədə gözəl, sevimli, əsil
Şərq qadını idi. Qocalıq ona
öz hökmünü həqiqətən oxuya bilmədi.
Səliqəsi-sahmanı həmişə yerində
idi. Daxili gözəlliyilə zahiri cazibəsi bir-birini
elə təbii tamamlayırdı ki... Həssaslıqla,
kövrəliklə bərabər qəribə zabitəsi
vardı. Dara düşəndə dərhal
yanına qaça bilərdin. Səndən
ötrü haralara getməz, kimlərə ağız
açmazdı. Amma vay o gündən ki, səndən
inciyərdi...
Xalidə Hasilova həm xalqın,
həm də dövlətin dəyərləndirdiyi, qiymətləndirdiyi
nasirlərimizdən idi. Ötən əsrin 70-ci illərində
50 illik yubileyi ilə bağlı keçirilən tədbirdə
iştirak edən milli lider Heydər Əliyev Xalidə
Hasilovanın ünvanına xoş sözlər deyərək onu “Azərbaycan qadın
yazıçılarının ən gözəli” adlandırmışdı.
O zaman “Şərəf nişanı” ordeninə layiq
görülən Xalidə Hasilova 60 illik yubileyində də
ulu öndərin qayğısı ilə “ Qırmızı əmək
bayrağı” (1980) ordeni ilə təltif olundu. Ədibin 70
yaşında isə - 1990-cı illərdə ölkədə
baş verən xaos Xalidə Hasilovanı çox
sarsıtdı. Onun dolmuş gözləri, ağlar səsi hələ
də yadımdan çıxmayıb: “ Heydər Əliyevin
yeri görünür...” 90 illik yubileyini isə Mədəniyyət
və turizm nazirliyi yüksək səviyyədə qeyd etdi. Bu da bir tale
yazısı idi ki, tədbirin aparıcısı mən oldum. Mənəvi
borcumu nə qədər ciddi-cəhdlə qaytarmağa
çalışsam da yenə o böyük insanın xatirəsi
önündə deyilən bütün minnətdarlıqlar,
xoş sözlər mənə kifayət etmədi. Xalidə xanımın elə özəl məziyyətləri
vardı ki, yoxluğu könlümüzə köz kimi
sıxıldı. Mənə təskilik
verən bir fakt qəlbimə sakitlik gətirdi. Həmin gün məclisdə unudulmaz nasirimizin nəvəsi-
Xalidə Hasilova iştirak edirdi. Yenə də həmişə
dediyim bir fikiri təkrar edirəm: bəli, ömür itmir,
bitmir, davam edir.
Teatr rejissorları da tez-tez Xalidə xanımın
yaradıcılığına müraciət edərdilər. Müəllifin “Həsrət”,
“Həyat özü bir nəğmədir”, “ Bir sahilin
adamları”, “Hamı doğmadır mənə”, “Nəğməli
Könül” pyesləri müxtəlif teatrların səhnəsində
tamaşaya qoyulmuşdur.
Yeganə qızı Rəna ilə tələbə
yoldaşı olmuşuq. Gözəl-göyçək nəvələri,
nəticəsi var Xalidə xanımın. Rəfimdə
öz dəsti-xətti ilə avtoqraf yazdığı kitablar
sıralanıb. İndi də adı
çəkiləndə hamı onun yoxluğuna təəssüflənərək
yeri behişt olsun söyləyir. Xalidə Hasilovanı
çox sevən söz adamı kimi içimdə daim bir
narahatlıq var: görəsən, bizlər onun vəsiyyətinə
tamamilə əməl etdikmi? Ruhu bizdən incik
deyil ki?!
Çoxumuzun mənəvi müəllimi olmuş Xalidə
Hasilovanın qəlbimizdə elə bir abidəsi var ki,
heç bir zaman bizlər onu unuda bilmərik. Bir vaxt o bizdən
çox öndə idi. Yandırdığı
söz işığının başına pərvanələr
kimi qanadlanırdıq. Bu ocaqdan biz də pay
alırdıq. Ondan öyrəndiklərimiz indi
də dadımıza yetir. Sevinirik ki, bizdən sonra da gələnlər
var. Ömür davam edir...
Yenə də qulağıma durna səsi gəldi. Uşaq
vaxtı kəndimizdə görmüşdüm. Qatarından ayrı düşmüş
zavallının qəlb göynədən naləsi hələ
də qulaqlarımdan çəkilməyib. Ondan fərqli olaraq biz öncülümüzü
itirmişik. Ruhun şad olsun, Xalidə xanım!..
Flora
XƏLİLZADƏ,
əməkdar
jurnalist
Kaspi.-2014.-7 iyun .-S.17.