Əməl dostları: İ.Qasprinski və
Ə.Topçubaşov
Vilayət
QULİYEV
1914-cü ildə Əlimərdan bəy
Topçubaşov fəal jurnalistikadan
uzaqlaşmışdı. İmzası qəzet
və məcmuə səhifələrində nadir hallarda
görünürdü. Bu da iki səbəblə
bağlı idi. Əvvəla, milli mətbuata
yeni, bacarıqlı və cəsarətli qüvvələr gəlmişdi.
Digər tərəfdən, məşhur “Vıborq bəyannaməsini”
imzaladığına görə “Kaspi”nin redaktorluğundan
istefa vermək məcburiyyətində qalandan sonra Əlimərdan
bəy əsas vaxt və enerjisini Dövlət Duması
Müsəlman fraksiyası Bürosunun rəhbəri kimi siyasi fəaliyyətə
və qanun yaradıcılığına yönəltmişdi.
Lakin
1914-cü il sentyabrın 11-də
Krımdan aldığı kədərli xəbər onu
“Kaspi” səhifələrində siyasi publisistikasının
son, eyni zamanda təsirli və yaddaqalan nümunələrindən
birini qələmə almağa vadar etmişdi. Həmin
gün türk dünyasının tanınmış şəxsiyyəti,
“Tərcüman” qəzetinin naşiri və redaktoru, “dildə,
fikirdə, əməldə birlik” şüarının müəllifi
İsmayıl Qasprinski Bağçasarayda vəfat etmişdi.
Yaxınları
və doğmaları, istedadının pərəstişkarları
mərhumun üç mərasiminə toplaşdıqları
gün “Kaspi” Ə.Topçubaşovun “İsmayıl bəy
Qasprinskinin xatirəsinə” (13 sentyabr 1914-cü il, ¹ 203) adlı məqaləsini dərc
etmişdi.
“Qasprinski öldü”,
– deyə o, heç bir müqəddiməsiz – filansız
özü üçün də son dərəcə
ağır, sarsıdıcı xəbəri həmvətənlərinə
çatdırırdı:
“Son yarım əsr ərzində adı yalnız
Rusiyadakı müsəlmanlar arasında deyil, xaricdə də
çox yaxşı tanınan bu şəxs daha
sıralarımızda deyil. Yarım əsr ərzində
sakit, lakin inamlı bir tərzdə müsəlmanlara bilik, tərəqqi
və ictimai şüur yolunu göstərən insanı həmişəlik
itirdik.
Amansız
tale öz qəddar əli ilə işıq saçan şamı söndürdü. Bununla
da müsəlmanları dərin ələm və qüssəyə
qərq etdi. Müsəlmanlar arasında doğma
xalqın mənafeyinə səmimi-qəlbdən bağlı
olan ictimai xadimlərə çox az rast gəlindiyindən ələm və qüssəmizin
miqyası da böyükdür. Çünki
indi unudulmaz İsmayıl bəy Qasprinskini əvəz etməyə
başqa adamımız yoxdur”.
Türklərin yaşadıqları digər məmləkətlərdə
olduğu kimi, Azərbaycanda da Qasprinskinin dostları və həmfikirləri
çox idi.
Böyük Krım-tatar maarifçisinin seçilmiş əsərlərinin
3 cildliyini çapa hazırlayan türkiyəli professor Əli
Yavuz Akpinar onun ölkəmizlə bağlılığı
məsələsinə aydınlıq gətirərək
yazır: “Azərbaycanlı ziyalılarla və Hacı
Zeynalabdin Tağıyevlə yaxın və sıx ilişkiləri
hər zaman olmuşdu. Başda Həsən bəy Məlikzadə-Zərdabi
və Əlimərdan bəy Topçubaşlı olmaq üzərə
Ünsizadə qardaşları, Hüseynzadə Əli bəy,
Əhməd Ağaoğlu, Sultan Məcid Qənizadə və
nəhayət qızı Şəfiqə xanımla evlənən
Nəsib bəy Yusifbəyli ilə (mətndə səhvən
Nəsib bəy Nəsibzadə getmişdir – V.Q.)
çeşidli zamanlarda ortaq fəaliyyətlərdə
bulunmuş, onlar haqqında “Tərcüman”da bir çox
yazı da yazmışdır”.
Qohumluq əlaqələrini
bir tərəfə buraxsaq İsmayıl bəyin Azərbaycanda
ən sıx münasibət saxladığı, mütəmadi
məktublaşdığı, fikir və mülahizələrinə
böyük sayğı ilə yanaşdığı, bəzən
yol göstərdiyi, bəzi məsələlərlə
bağlı isə məsləhət aldığı şəxs
Ə.Topçubaşov olmuşdu. Aralarındakı
dostluq münasibətləri təxminən dörddə bir əsr
ərzində, böyük maarifçinin vəfatına qədər
davam etmişdi.
Tanışlıqlarının tarixi XIX əsrin
90-cı illərinə təsadüf edirdi. Bunu sübuta yetirən yazılı sənəd “Tərcüman”ın
ilk yubileyinin – 10 illiyinin qeyd olunduğu 1893-cü ilin aprelində
Tiflisə, Ə.Topçubaşova ünvanlanan məktub idi. Həmin
məktubda İsmayıl bəy qəzetin məqsədini, məramını
açıqlayaraq naşir və redaktor kimi əsas niyyətinin
“Rusiya müsəlmanlarının ana dillərində
düzgün təlim-tərbiyə görmələri, xalq
üçün anlaşıqlı ədəbiyyatın
inkişafı, müsəlmanlar arasında rus dilinin, elm və
mədəniyyətin mümkün dərəcədə
yayılması, müsəlman əhalinin mənəvi və
maddi tərəqqi zəminində ruslarla sıx birləşmələri”
olduğunu qeyd edirdi. Bu məqsədlərin həyata
keçirilməsi baxımından onun yardımına ehtiyac
duyduğu, arxalandığı ictimai xadimlərdən biri o
zaman hələ otuz yaşı tamam olmayan Əlimərdan bəy
Topçubaşov idi. Zaman və sonrakı illərdə
Rusiya imperiyasındakı türk xalqlarının mənafeyinin
qorunmasına yönəlmiş birgə fəaliyyət
türk birliyi ideyası müəllifinin öz seçimində
qətiyyən
yanılmadığını göstərdi.
1893-cü ildən sonra onlar Qazanda, Peterburqda, Moskvada,
Tiflisdə, Bakıda, Nijni-Novqorodda dəfələrlə
görüşmüşdülər. Görüşə
bilmədikləri vaxtlarda isə qarşılıqlı
ünsiyyəti məktublar vasitəsi ilə davam
etdirmişdilər. İ.Qasprinski ailəsində, “Tərcüman”
redaksiyasında, nəhayət, Krım tatarları arasında
Əlimərdan bəyin hörməti o qədər
böyük idi ki, krım-tatar tarixçisi İ. Kərimovun
yazdığına görə, 1908-ci ilin mayında
Bağçasarayda qəzetin 25 illik yubileyi təntənə
ilə qeyd olunanda məsciddəki camaat namazı zamanı imam
hamını “bakılı publisistlər Əlimərdan bəy
Topçubaşov və Əhməd bəy Ağayevin
sağlamlıqları və işlərinin rast gətirməsi
üçün” dua etməyə
çağırmış, xütbəsini “Eşq olsun bu
insanlara !” sözləri ilə tamamlamışdı.
Eyni
zamanda təəssüf etməli oluruq ki, iki əqidə
dostunun, iki böyük şəxsiyyətin ümumi mənafe uğrunda əməkdaşlığını
və yüksək səviyyəli şəxsi münasibətlərini
işıqlandıran sənədlərin yalnız bir
neçə nümunəsi günümüzə qədər
gəlib çatmışdır. 1918-ci ilin mart
qırğınında Ə.Topçubaşovun şəxsi
arxivinin böyük bir hissəsi (özünün
yazdığına görə, bir neçə sandıq əlyazması
və sənədlər) məhv olmuşdu. Eləcə də, 1918-1920-ci illərdə
Krımın dəfələrlə əldən ələ
keçməsi, bolşevik rejiminin repressiyaları, nəhayət,
Krım tatarlarının öz tarixi vətənlərindən
zorakı sürgünü nəticəsində Qasprinski arxivi
də demək olar ki, tamamilə it-bata
düşmüşdü.
Hazırda onların çoxillik yazışmasından
yalnız İsmayıl bəyin Ə.Topçubaşova
göndərdiyi 6 məktub qalmışdır. Bu məktubların
mətnləri tatar tarixçisi, Azərbaycan siyasi mühacirətinə
dair bir sıra araşdırmaların və sənədlər
məcmuəsinin müəllifi S.İshakov tərəfindən
2012-ci ildə Moskvada “Ə.M.Topçubaşi. Şəxsi arxivlərdən sənədlər.
1903-1934-cü illər” kitabında (rus dilində)
çap olunmuşdur. Öz növbəsində
həmin məktubları tərtibçiyə mühacir
irsinin toplanmasında və Vətənə gətirilməsində
müstəsna xidmətləri olan görkəmli diplomat Ramiz
Abutalıbov təqdim etmişdir.
Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutunda Azərbaycan
mühacirətinin ədəbi irsinə dair ilk beynəlxalq
konqresi keçirdiyimiz 1992-ci ildə Ramiz müəllim həmin
məktubların foto-surətlərini mənə də
vermişdi. Xarici İşlər Nazirliyində birgə
çalışdığımız dövrdə isə belə
“hədiyyələrin” sayı daha da artmışdı... Təbii ki, bütün bunları minnətdarlıq
hissi keçirmədən xatırlamamaq olmur.
İsmayıl bəy Qasprinskinin azərbaycanlı əqidə
dostuna göndərdiyi məktublar öz səmimiliyi, inam və
etimad ruhu ilə seçilir, onların arasında ən
müxtəlif məsələlərlə bağlı tam
qarşılıqlı anlaşmanın mövcudluğunu
göstərir. Ə.Topçubaşovdan 12 yaş böyük olan
İ.Qasprinski dövrün
epistolyar mədəniyyəti üçün səciyyəvi
müraciət formalarını (“mərhəmətli cənab”,
“cənab” və s.) bir tərəfə qoyaraq məktublarında
ona sadəcə “Əzizim Mərdan” deyə üz tutur, məktublarını
“Sənin İsmayılın” sözləri ilə
tamamlayır və bu yolla da münasibətlərinin
yaxınlığını, doğmalığını bir
daha nəzərə çarpdırmış olurdu.
“Yaxşı bilirsən ki, nə tənqidlərin, nə də
təriflərin mənə təsir etməz, çünki mənə
çox yaxınsan” – deyə 24 sentyabr 1906-cı il tarixli məktubda qarşılıqlı
münasibətlərin xüsusi xarakterini bir daha vurğulayan
İ.Qasprinski məhz gənc dostunun qəlbini qırmamaq
üçün bəzən hətta hadisələrə və
insanlara münasibətdə prinsiplərini qurban verməkdən
də çəkinməmişdi. Əlimərdan
bəy də öz növbəsində şəxsi həyatından
tutmuş ictimai-siyasi fəaliyyətinə qədər ən
müxtəlif məsələləri özünün
yaşca daha böyük və təcrübəli həmkarı
ilə müzakirə edir, ciddi qərarların qəbulunda
ondan məsləhət istəyirdi.
Onların maraqlarının fokusunda dayanan problemlər
kifayət qədər geniş idi. Bura mətbuat, maarif, kitab nəşri,
qadın təhsili, müsəlman dini müəssisələri,
türk toplumunun mədəni, mənəvi, siyasi tələbləri,
vəqf torpaqlarının məscidlərin istifadəsində
qalması və s. daxil idi. “Şərqi-rus”
redaksiyasının Bakıya köçürülməsi və
bu yolla da azərbaycanlıların baş şəhərində
ana dilində mətbuat orqanı yaradılması təklifi
gündəliyə çıxanda Əlimərdan bəy məsləhət
üçün ilk növbədə “Tərcüman”
redaktoruna müraciət etmişdi. İ.Qasprinski
1904-cü ilin dekabrında məsələ ilə
bağlı ona yazırdı: “Şərqi-rus”a gəldikdə,
özün bilən kimi hərəkət elə. Əlbəttə, “mülkiyyət” kimi (burada
Əlimərdan bəyin qəzetin imtiyaz sahibi olması nəzərdə
tutulurdu – V.Q.) sənə ağır yük
olacağını düşünmürəm. Əslində çox tələsməyə ehtiyac
yoxdur. Çünki bilmək olmaz, bəlkə
də mətbuat azadlığı dövrünə qədər
yaşadıq; onda “Şərqi-rus” mərhələsi üzərindən
keçərək həqiqi qəzet buraxmağa
başlarıq”. Məsələ ilə bağlı qərar
qəbul edilməsində, yəni M.Şahtaxtinski ilə əməkdaşlıqdan
imtinada
İ.Qasprinskinin fikrinin nə dərəcədə
mühüm rol oynadığını deyə bilmərik.
Amma burada iki cəhət diqqəti cəlb edir: əvvəla
“Şərqi-rus”un ümummilli mətbu orqana çevrilə
bilməməsi məktub müəllifinə bəlli idi, eyni
zamanda o, bir tərəfdən
Ə.Topçubaşov və Ə.Ağayev, o biri tərəfdən
isə “Şərqi-rus”un sahibi M.Şahtaxtinski
arasındakı fikir ayrılıqlarından,
qarşıdurmadan xəbərdar idi...
1906-cı ildə Ə.Topçubaşov Bakı şəhəri
və quberniyasından Birinci Dövlət Dumasına deputat
seçiləndə buna ən çox sevinənlərdən
biri, heç şübhəsiz, İsmayıl bəy
olmuşdu. Həmin vaxta qədər Rusiya türklərinin I və
II qurultaylarına birgə rəhbərlik etmişdilər və
İsmayıl bəy dostunun siyasi iradəsi, polemika mədəniyyəti,
milli məsələlərdə dönməzliyi barəsində
təsəvvür əldə etmişdi. Odur
ki, Topçubaşovun Rusiya türkləri üçün
mühüm məsələləri çəkinmədən
Duma gündəliyinə çıxaracağına
inanırdı. Tezliklə ali qanunverici orqanda Müsəlman
fraksiyasının yarandığını və Əlimərdan
bəyin bu quruma rəhbərliyi öz üzərinə
götürdüyünü eşidən İ.Qasprinski Bağçasaraydan göndərdiyi
1906-cı il 28 iyun tarixli məktubda ona həm ciddi, həm də
yarızarafat bəzi məsləhətlərini verərək
yazırdı:
“Əzizim Mərdan, sən çox qaynar mühitdə
yaşamısan və yaşayırsan. Bunu bir dəqiqəliyə
də olsa unutma və özün öz başına gündə
bir neçə dəfə soyuq su tök. Səni əhatə edənlərin,
oxuduqlarının və eşitdiklərinin
hamısının soyuq ağılla, ciddi tənqidi şəkildə
nəzərdən keçirilməsi ilk növbədə
özün üçün çox zəruridir. Yadından çıxarma ki, taxt-tac sahibləri də
daxil olmaqla bütün müsəlman dünyasının
gözü səndədir. Unutma ki, rus tarixi
də sənin adını öz səhifələrində
qoruyub saxlamalıdır. Sən ciddi dövlət
adamı və ictimai xadim ola bilərsən
və olmalısan. Bizim fraksiyanın işini elə
qurmalısan ki, “müsəlman qrupu”, yaxud “milli qrup” kimi həm
sağdan, həm də soldan ona hörmətlə yanaşsınlar”.
Əslində,
İ.Qasprinskinin bu məktubdakı peyğəmbərliklərinin,
daha dəqiq desək
inamının tam doğrulduğunu söyləmək
mümkündür. Çünki Ə.Topçubaşov həqiqətən
də ciddi dövlət adamı və böyük ictimai xadim
kimi fəaliyyətini yalnız
siyasi publisistika və Dövlət Duması kürsüsü
ilə məhdudlaşdırmadı, siyasi mübarizəsində
daha irəli gedərək öz xalqının milli dövlətinin
– Azərbaycan Cümhuriyyətinin qurucularından biri kimi
tarixdə yer tutdu.
Mətbuat səhifələrində siyasi
maarifçiliklə başlayan bu mübarizə Birinci rus
inqilabı dövründə açıq müstəviyə
keçdi.
Eyni zamanda Azərbaycanın öndə gedən fikir
adamları milli oyanış və ictimai fəallıq
baxımından Krım və Volqaboyu tatarları ilə
ittifaqa girərək güclü blok
yaratmağa nail oldular. Tezliklə siyasi partiyaya
çevrilən bu bloku tatarlar tərəfdən
İsmayıl Qasprinski, Azərbaycan türkləri tərəfdən
isə Ə.Topçubaşov təmsil etdiklərindən
onların 1905-ci ildən sonrakı yazışmalarında
türk birliyi ideyası, imperiyanın türk-müsəlman
xalqlarının siyasi təşkilatlandırılması qayəsi
aparıcı yer tuturdu. Artıq özünü kifayət
qədər ahıl sayan “Tərcüman” redaktoru bu mübarizənin
lideri kimi Əlimərdan bəyi görürdü, məktublarında
və mətbuatda
həmin fikri açıq şəkildə
müdafiə edirdi. Türk hərəkatına
təfriqə salmaq, yaxud vahid lider kimi
Ə.Topçubaşovun mövqeyini zəiflətmək istəyənlər
qarşılarında ilk növbədə İ.Qasprinskini
görürdülər. Bu baxımdan məktublarda tatar publisisti və
ictimai xadim Qabdraşit İbrahimov haqqında yazılanlar səciyyəvidir.
Əlimərdan
bəy çox güman ki, Qasprinski vasitəsi ilə Krım
tatarlarının başqa görkəmli nümayəndəsi,
türk birliyi ideyasının ardıcıl tərəfdarlarından
biri kimi tanınan Mustafa Davidoviçlə (1851-1914)
tanış olub yaxınlaşmışdı. Mustafa
Davidoviç əslən Litva tatarı və beş
yüz illik tarixi olan əsilzadə – murza nəslinin təmsilçisi
idi. İlk gənclik illərində
İ.Qasprinski ilə birlikdə Moskva hərbi gimnaziyasında
təhsil almışdı. Onun təsiri
altında Krıma gəlmiş və həyatının
sonuna qədər bir vaxtlar əcdadlarının köç
edib getdikləri əski vətənə xidmət etmişdi.
1895-1902-ci illərdə Bağçasarayın,
1907-1914-cü illərdə isə Aluştanın şəhər
başçısı olmuşdu. XX əsrin əvvəllərində
xüsusi ilə geniş vüsət alan
türk-müsəlman hərəkatının fəal
iştirakçılarından idi.
Çar
I Nikolayın əmri ilə
Birinci Dövlət Dumasının buraxıldığı,
Ə.Topçubaşov da daxil olmaqla narazı deputatların
xalqı etiraza çağıran “Vıborq bəyannaməsini”
imzaladıqları 1906-cı ilin iyul günlərində Mustafa Davidoviç hadisələrin
gələcək inkişafı ilə bağlı
narahatlıqlarını azərbaycanlı məsləkdaşı
ilə bölüşərək yazırdı: “Çox
ağır təəssürat altındayıq və “sonra nə
olacaq?” sualına cavab tapa
bilmirik. Aralarında əhval-ruhiyyə
coşqunluğu sezilən, öz insan ləyaqətlərini dərk
edən, ictimai fəaliyyətə can atan və vətənpərvərlik
hissləri ilə yaşayan tatarlar (Krım tatarlarını nəzərdə
tuturam) bu şəraitdə yenidən fəaliyyətsizliyə
qayıdır, ruh düşkünlüyünə
qapılırlar. Soydaşlarımın belə hallarda
bütün müsəlmanların qanına və iliyinə işləmiş hər
şeyi Allahın ümidinə buraxmaq, ondan mərhəmət
və şəfqət gözləmək hissinin təsiri
altına düşəcəklərindən əndişələnirəm”.
Yaranmış
qeyri-müəyyənliyə mümkün qədər tezliklə
son qoymaq, öz haqlarını tələb edən Krım-tatar cameəsinə
düzgün yol göstərmək üçün Mustafa
Davidoviç növbəti
türk-müsəlman qurultayının keçirilməsini zəruri
sayır və bu məsələdə təşkilati məsələlərin
ağırlığını öz üzərinə
götürmüş Əlimərdan bəydən məsləhət
almaq istəyirdi: “Qurultay haqqında son qərarınızı
bildirin. Bəlkə də Finlandiyada toplaşmaq
lazım gəldi. Mən künc-bucaqda gizlənməyin
tərəfdarı deyiləm. Bir sıra narahatlıqlar,
məsələn, yolun uzaqlığı və s. belə
işdə maneəyə çevrilməməlidir”.
Məktub
Əlimərdan bəyin Vətənində – Azərbaycanda erməni
fitnəkarlarının əli ilə körüklənən
millətlərarası münaqişə ilə bağlı
narahatlığı ifadəsi ilə başa
çatırdı: “Qafqaza üz verən bu bədbəxtlik nədir?
Doğrudanmı nə yerdə, nə də
göydə ədalət deyilən bir şey yoxdur? Bu
misli bərabəri görünməyən qəddarlığa,
günahsız insanların qanının
axıdılmasına son qoymaq mümkün deyilmi?”.
Qaldırılan məsələlərin vacibliyi və təxirəsalınmazlığı
Mustafa Davidoviçi ertəsi gün – iyulun 25-də Əlimərdan
bəyə yeni məktub yazmağa vadar etmişdi. Bu dəfə
o, türk qurultayı keçirilməsi üçün rəsmi
müraciət variantına üstünlük verir və
Dövlət Dumasının üzvü kimi azərbaycanlı
həmkarını bu məsələdə daha prinsipial
mövqe tutmağa çağırırdı. Yalnız hökumət tərəfindən icazə
verilmədiyi təqdirdə qurultayın məxfi şəkildə,
yaxud Finlandiyada təşkilini məqsədəuyğun
sayırdı.
Məlum
olduğu kimi, Rusiya türklərinin birinci qurultayı
İ.Qasprinski və Ə.Topçubaşovun sədrliyi
altında 1905-ci il avqustun 15-də yarımleqal vəziyyətdə,
bir qrup adamın gəmi ilə Volqa səyahətinə
çıxması adı altında “Qustav Struve” paroxodunda
keçirilmişdi. Bunun kifayət qədər
poetik olduğunu etiraf etməklə birlikdə məktub müəllifi
mövcud şəraitin ciddiliyinin nəzərə
alınmasını da zəruri sayırdı. Onun fikrincə, Stolıpinin hələlik liberalizm
oyunu oynamağa üstünlük verdiyi bir vaxtda hər
hansı “qırmızı” meylin nəzərə
çarpmadığı müsəlman qurultayının təşkilinə
icazə almaq mümkün idi. Əsas məsələ
formal razılığın əldə edilməsi idi;
gündəliyi qurultayın gedişi zamanı genişləndirmək,
yaxud dəyişdirmək mümkün idi.
Həmin dövrdə İsmayıl bəyin müalicədə
olduğunu nəzərə alsaq, Davidoviçin məktublarının
onların hər ikisinin adından
yazıldığını güman etmək
mümkündür. Məktublar öz rolunu oynadı.
Əlimərdan bəy dostlarının məsləhətinə
qulaq asdı və qurultayla bağlı rəsmi icazə
alınmasına nail oldu. Bunu yüksək qiymətləndirən
İsmayıl bəy bütünlükdə mübarizəsinin
leqal müstəvidə aparılması tərəfdarı
idi və Ə.Topçubaşovu da yalnız belə olduğu
təqdirdə xalqın dəstəyinin, kütləviliyin təmin
ediləcəyinə inandırmağa
çalışırdı.
Beləliklə,
Rusiya türklərinin III qurultayı 1906-cı il
avqustun 16-dan 21-nə qədər Nijni-Novqorod şəhərində
keçirildi. Onun işində Rusiya
imperiyasında türk-müsəlman əhalinin
yaşadıqları ərazilərdən gəlmiş 900 nəfərdən
çox nümayəndə iştirak edirdi. Mötəbər
məclisi tərkibinə
İsmayıl Qasprinski, Əlimərdan bəy
Topçubaşov, Seyid Girey Alkin, Şah Heydər Sırtlanov
və b. daxil olduğu rəyasət heyəti aparırdı. Miqyasına və gündəliyə
çıxarılan məsələlərin mahiyyətinə
görə bu qurultay Birinci rus inqilabı dövründəki
müsəlman siyasi hərəkatının zirvəsi
sayıla bilərdi.
Qurultay Rusiya müsəlmanlarının ilk siyasi
partiyasının – “İttifaki-müslim”in
Ə.Topçubaşov tərəfindən yazılmış
proqramını və nizamnaməsini qəbul etdi. 15 nəfərdən
ibarət Mərkəzi Komitə seçildi. Əlimərdan bəy partiyanın sədri oldu.
Mərkəzi Komitənin tərkibinə
seçilənlərin 11 nəfərinin Volqaboyu
tatarlarını təmsil etmələrinə baxmayaraq sədrlik
postuna azərbaycanlı siyasi xadimin layiq bilinməsi onun Rusiya
türkləri arasında həqiqətən də
böyük nüfuz sahibi olduğunu göstərirdi.
Stolıpin irticasının tüğyan etdiyi, Rusiya
türklərinin başlatdıqları fəaliyyətin təhlükə
altına düşdüyü dövrdə İsmayıl bəy
ən çox Ə.Topçubaşova, onun ağlına, təcrübəsinə,
imperiya paytaxtındakı əlaqələrinə güvənirdi. 1908-ci il
aprelin 11-də mübarizənin gələcək taleyi ilə
bağlı fikirlərini onunla bölüşərək
yazırdı: “Əzizim Mərdan, əzablar içərisində
nail olduğumuz işlərin vəziyyəti mənə
yaxşı məlumdur, odur ki, soruşuram: sonra nə olacaq? Nə etməliyik? İlk növbədə
sən Peterburqda qalmalısan, inanıram ki, əyalətlərdə
təşkilati işlər başlayacaq və o, rus tarixinin
xaotik dövründən, ümumrusiya partlayışından
(Birinci rus inqilabı nəzərdə tutulur – V.Q.) daha ciddi
xarakter alacaq. Aradan keçən üç il xalqı xeyli tərbiyələndirib. Psixoloji dönüş baş verib, sadə
camaatın və ziyalıların fikri daha ciddi xarakter
alıb”.
Belə şəraitdə hadisələrin episentrində,
siyasi qərarlar qəbul edildiyi yerdə şöhrətə,
rəyasətə can atanların deyil, həqiqi milli liderin
olması zəruri idi. İ.Qasprinskinin nəzərində belə
siyasi lider Ə.Topçubaşov idi. “Yaramazları
və cahilləri çıxmaq şərti ilə sağlam
düşüncəli insanların hamısı sənin
Peterburqda qalmağının əhəmiyyətini
yaxşı başa düşürlər. Ona görə də, nəyin bahasına olursa olsun o
mühitə uyğunlaşmağı, orada baş
çıxarmağı bacarmalısan. Sonra nə
baş verməsindən asılı olmayaraq heç kim sənin biliyinə, təcrübənə,
hisslərinə qarşı söz deyə bilməz,
onların əhəmiyyətini azalda bilməz. Sən
xalqa lazımsan, lazım olacaqsan, bunu heç vaxt yaddan
çıxarma”.
İ.Qasprinski təkcə Rusiyada deyil, beynəlxalq
miqyasda görüləcək işlərdə də Əlimərdan
bəyi özünün ən yaxın müttəfiqi və
ideya silahdaşı sayırdı. 1907-ci ildə o,
ümumdünya müsəlman qurultayı təşkil etmək
fikrinə düşmüş, bu məqsədlə
Osmanlı imperiyasında və Misirdə olmuşdu. 1908-ci
il aprelin 11-də nəzərdə tutulan islam forumu ilə
bağlı gördüyü işlər, keçirdiyi
görüşlər haqqında Əlimərdan bəyə məlumat
verərək
yazırdı: “Müsəlman konqresini bu il toplamaq
mümkün olmayacaq, çox güman ki, gələn 1909-cu
ilin oktyabrında keçiriləcək. İş
çox ehtiyatla aparılır, meydana çıxan təhlükələrdən
yayınmaq üçün taktiki gedişlərə əl
atılır”. Konqresin işçi dilinin
fransızca olması nəzərdə tutulduğundan
İ.Qasprinski bu dili yaxşı bilən Əlimərdan bəyi
də rəhbər heyətin sıralarında
görürdü.
1909-cu ildə İran hökuməti ölkədə
hüquqi islahatlar aparmaq, ədliyyə sistemini dövrün tələblərinə
cavab verən şəkildə qurmaq üçün Ə.
Topçubaşovu təkidlə Tehrana dəvət edirdi. Ona nazir
postundan aşağı sayılmayan vəzifə və
ideyalarını həyata keçirmək üçün
geniş səlahiyyətlər vəd olunurdu. Seçim qarşısında qalan Əlimərdan bəy
yenə də Bağçasaraydan məsləhət almaq qərarına
gəlmişdi. İ.Qasprinski 14 mart 1910-cu il
tarixli məktubunda açılan imkanları dəyərləndirərək
yazırdı: “Tehranın layiqli adamlar axtarması məni sevindirir.
Yəqin başa düşüblər ki, xilas
yolu diplomatik dəftərxanalarda yox, insanlardadır. Əlbəttə, səni Tehranda görmək istərdim.
Çünki orada hələlik bizdə
mümkün olmayan fəaliyyət meydanı və vəzifələr
meydana çıxıb. Orada görülməli
işlər çoxdur və onlar bizə yad deyil. İstər faydalı tərəflərini, istərsə
də əksini nəzərə alaraq dəvəti qəbul
edib-etməmək sənin ixtiyarındadır. Bir tərəfdən şəxsi işlərini
qaydaya salmaq, o biri tərəfdən isə onları yenə də
yarımçıq qoymaq artıq xeyirxah ürəyinin qərarı
olmalıdır. Lakin bir şeyi deyə bilərəm:
İranda səni yüksək və tarixi vəzifələr
gözləyir”. Eyni tarixi vəzifələr
daha kəskin və təxirəsalınmaz şəkildə
doğma Vətəndə də qarşıda
dayandığından Ə.Topçubaşov Qacarların dəvətindən
boyun qaçırmağı üstün tutmuşdu.
Siyasi məsələlərdən sonra onların sadəcə
İsmayıl bəyin bir neçə məktubuna əsaslanaraq
fikir yürütdüyümüz yazışmalarında
ikinci əsas yeri mətbuat mövzusu tuturdu. “Tərcüman” Krım və
Volqaboyu tatarları arasında Ə.Topçubaşovun adı
ilə bağlı olan “Kaspi”, “Həyat” kimi nəşrlərin
təbliğinə, yayılmasına diqqət yetirirdi. Eyni
zamanda İsmayıl bəy “Tərcüman”ın planları,
mündəricəsi, dövriliyi, materialların bir hissəsinin
rus dilində verilməsi, siyasi istiqamətin qüvvətləndirilməsi,
nəşriyyat fəaliyyətinin əlaqələndirilməsi
və s. məsələlər barəsində azərbaycanlı
dostu və həmkarı ilə məsləhətləşməyi
də vacib sayırdı.
“Həyat” qəzetinin Azərbaycan mətbuatına
qarşı təzyiq alətinə çevrilmiş Qafqaz
Senzura Komitəsinin basqıları altında nəşrini
dayandırmaq məcburiyyətində qalması
İ.Qasprinskini diqqətindən yayınmamışdı. M.Ə.Sabirin
“Əfsus, “Həyat” isə, məmat oldu, qapandı!” – deyə yas tutduğu bu hadisəyə azərbaycanlı
həmkarlarından az kədərlənməmişdi.
Ə.Topçubaşova ünvanladığı 11 sentyabr
1906-cı il tarixli məktubda (“Həyat”ın
son sayı sentyabrın 3-də çıxmışdı –
V.Q.) “Əzizim Mərdan, “Həyat”
üçün çox da qəmlənmə, işimiz onsuz
da boğazdan olacaq” –deyə qələm dostunu sakitləşdirirdi.
24 sentyabr tarixli məktubda isə yenidən bu məsələyə
qayıdaraq postskriptum qeydində yazırdı: “İki kəlmə
“Həyat” haqqında. Onun bağlanmasından kədərləndiyini
hiss edirəm. Sənin çox vaxt orada olmamağın,
iş bacaran adamların çatışmaması nəticədə
Hacının (qəzeti maliyyələşdirən
H.Z.Tağıyev nəzərdə tutulur – V.Q.) yaxasını
kənara çəkməsinə səbəb oldu. “Elansız qəzet” və “müsəlmanlar
üçün qəzet”lə bağlı təcrübəndən
ibrət götürməlisən. Burada sənin
də üzərinə məsuliyyət düşür –
çünki hələlik məhdud olan bir mühit
üçün məsələləri geniş şəkildə
qoymuşdun. Abunədən
qazandığın pullar müəlliflərin
mükafatlandırılmasına gedirdi. Bəs
kağız, poçt, mürəttib xərcləri?” Digər təsadüflərdə olduğu kimi, yenə
də düşünməyə tam əsas var ki, bu qeydlər
Əlimərdan bəyin mətni əlimizdə olmayan məktubuna
cavab səciyyəsi daşıyır.
lll
H.Zərdabi, İ.Qasprinski və
Ə.Topçubaşovun 1907-ci ildə Bakıda çəkilmiş
məşhur foto-şəkli var. Həyatının son
günlərini yaşamaqda olan üzgün, kədərli Həsən
bəy ortada oturub. Qasprinski sağında, məsləkdaşı
və kürəkəni Əlimərdan bəy isə solunda qərar
tutublar. Estafeti sıra ilə biri digərinə
ötürən üç nəsil, Rusiya imperiyasında
türklərin milli hüquqları uğrunda mübarizənin
üç fədaisi
bir aradadır.
Hər şeyi Zərdabi başlamışdı. Rusiyada ilk türk qəzetini
– “Əkinçi”ni
çıxarmış, ilk teatr tamaşasının, ilk
qız məktəbinin təşkilatçısı
olmuş, ilk dəfə Azərbaycan türklərinin milli iradəsinin
ifadəçisi kimi çıxış etmişdi. “Su damcısının da mürur ilə daşı
dələcəyinə” inandığından dayanmadan, təkbaşına
da olsa, çalışmışdı. Sonda
səyləri nəticəsiz qalmamışdı.
Böyük “Əkinçi”nin səpdiyi
toxumlar cücərmişdi. Səsinə
Krımdan İsmayıl Qasprinski səs vermişdi.
“Əkinçi” “Tərcüman”ı yetirmişdi.
Uzaq perspektivdə dünya müsəlmanlarını bir
araya gətirmək istəyən Qasprinski bu fantastik niyyəti
ilə bir sırada həm də türk birliyi
ideyasının beşiyi başında dayanmışdı. Ortaq dil,
türkün tarixi və mənəvi dəyərlərinə
birgə sahiblik şüuru formalaşdırmağa
çalışmışdı. “Dildə,
fikirdə, əməldə birlik” – şüarı ilə nədənsə
slavyanofillikdən fərqli olaraq daim mənfi çalarla xatırladılan
panturkizm ideya-siyasi cərəyanının qurucularından
biri kimi tanınmışdı.
Rusiya imperiyasındakı türk-müsəlman
xalqların milli-azadlıq mübarizəsi epoxasına qədəm
qoyduğu dövrdə estafeti ondan Əlimərdan bəy
Topçubaşov almışdı. XX əsrin ilk iyirmi
ilində həqiqətən titanik fəaliyyət göstərmişdi.
Maarifçilik hərəkatının siyasi müstəviyə
keçirilməsinə nail olmuşdu. Tale
Ə.Topçubaşova sələflərindən
böyük sevinc və böyük acı bəxş
etmişdi – milli dövlət qurucuları sırasında yer
almış, onun
mövcudluğunun ehtişamını və süqutunun faciəsini
yaşamışdı. Amma həyatının
son gününə qədər mübarizədən çəkinməmişdi.
May, 2013-cü il.
Budapeşt
Kaspi.-2014.-8 may.-S.22.23.