İdeya yüklü zərrəciklər
və ya sənətin modulyasiyası
Rixard Vaqnerin
“Tannhäuser” operası və Leyla Əliyevanın “Ürək”
şeiri
Rəsm və musiqi elə yaradıcılıq sahələridir ki, həmişə məni heyran edib; rəssamlara və bəstəkarlara həsrətlə baxmışam. Həsrətlə, çünki nə peşəkar rəssamam, nə musiqiçi, amma ikisini də çox sevirəm və onlar mənim fikirlərimə qanad verir. Xüsusən, həqiqi sənət əsəri görəndə biganə qalmaq olmur və qələm özü dilə gəlir.
Bu günlərdə «youtube»da Leyla Əliyevanın “Ürək” şeirini dinlədim. Əslində bu sadəcə şeir olmayıb, rəsmlərlə müşayiət olunan mürəkkəb bir kompozisiya idi. Müəllif öz ideyasını daha düzgün çatdıra bilmək üçün iki sənətin sinxron duetini təqdim edir, şeir və rəsm bir-birini tamamlayırdı.
Ümumiyyətlə, şairə xanımın yaradıcılığını yaxından izləyirəm. İstər rəsmləri olsun, istər şeirləri. Ona görə də, hətta xəstə ürəyin də, əgər ürəkdirsə, eşqlə doludursa, sərtləşmiş, qəddarlaşmış dünyaya meydan oxuması, azadlığa can atması artıq mənə tanış obraz idi:
Burax məni, bacararam,
Şikəst olmuş döyüntünü dəyişərəm.
Bu şeir sanki mənim təəssürat və düşüncələrimi dolub-daşıran son damla oldu və yazmaq qərarına gəldim. Amma hiss elədim ki, məndən qabaq kimsə bu hissləri artıq səsləndirib, həm də möhtəşəm bir üsulla – musiqinin dili ilə. Bədahətən yaranan assosiasiya, yadıma ilk düşən Vaqner oldu. Bəli, qarşımda dahi alman bəstəkarı Rixard Vaqnerin musiqisi canlandı. Və mən həqiqətin bu iki təzahürü arasında müqayisə aparmalı oldum. Niyə məhz Vaqner?
Fəlsəfənin musiqisi və ya musiqinin fəlsəfəsi
Vaqneri mənə ilk dəfə Nitsşe tanıdıb. Onun “Kazus Vaqner”ini oxuyanda iki bəstəkarın – Vaqner və Bizenin müqayisəsi məni düşündürsə də, üzərində xüsusi dayanmamışdım. Doğrusu, bu qarşılaşdırma, Nitsşenin alman xalqı üzərində xüsusi təsiri olan Vaqner musiqisinə ayrıca diqqət ayırması məni maraqlandırmışdı, amma heç cür vaxt tapıb bütünlüklə Vaqner musiqisinin sehrinə düşə bilmirdim. Nəhayət, bu imkan əlimə düşdü.
Vaqneri dinləyə-dinləyə belə bir həqiqət də açıldı mənim üçün. Bir var, sənət gözəl bir dünyanın tərənnümçüsüdür; bu əsərə baxan, yaxud dinləyən gedir o gözəl aləmə, işıqlanır, ilhamlanır, təmizlənir. Sənə hansı isə ülvi bir həqiqəti anladır. Lap Leonardo da Vinçinin əsərləri, yaxud bizim “Segah” kimi. Bu gözəlliyi sənə bəxş etdiyinə görə Allaha şükürlər deyirsən, onu duya bildiyin üçün özünlə fəxr edirsən. Bir dünya duyğu!
Rəssamın və ya bəstəkarın səviyyəsindən,
keçirdiyi hisslərdən asılı olaraq bu, ülvi dini
hisslər də ola bilər, hansı isə şəxsi bir
duyğunun tərənnümü də. Bizenin “Karmen”i, Monenin “Təəssürat.
Dan yeri”, yaxud Nizaminin “Sənsiz”i, Götenin “Gənc
Verterin iztirabları” kimi. Bir ürəyin necə qüdrətə
sahib olmasına şahid olursan! Bir hiss üzərində
qurulmuş möhtəşəm bir sənət əsəri.
Bir də
var, sənət sənə səni tanıdır, sanki sənin
iç dünyanın hansı isə bir gizli guşəsini
açır və sən özünü görürsən.
Necə varsan eləcə! Hətta özündən
də gizlətdiyin Mən-i çıxardır
qarşına. Qarşına çıxan bir canavar da ola bilər, bir mələk də. Sən qarşındakının dumduru gözlərini
də görə bilərsən, dünyaya qıcanmış
dişlərini də.
Bunu anlayandan sonra Nitsşenin Vaqnerə münasibətini
də anladım. Nitsşe Vaqnerin musiqisində
özünü görürdü – öz heybətli gözlərini,
səssiz bağırtısını eşidirdi və dəhşət
içərisində diksinirdi. Buna görə
də o, Vaqneri özünün xəstəliyi kimi təsvir
edir və musiqisini tək kəlmə ilə
“özünüaşma” adlandırırdı.
“Fizikadan məlum olduğuna görə, səs dalğaları
tez söndüyünə görə çox uzaqdan eşitmək
mümkün olmur. Görmək olur, eşitmək olmur.
Həm də işıq böyük sürətlə
yayıldığı halda, səs yavaş gedir və tez
sönür. Ona görə də, səsi
uzağa daşı¬maq üçün onu işıq
(elektromaqnit) dalğalarına yükləyirlər (mo¬dulyasiya)”.
Fəlsəfədə də eyni problem var.
Əbu Turxan deyir ki, “Ağıl yumrudur, istiqaməti yoxdur.
Sevgi və nifrətin isə istiqaməti var. Ona
görə də ağlı bunlardan birinə yükləmək
lazımdır”.
Bəli, ideya özü gedə bilmir, getsə də uzaq
məsafəni qət edə bilmir. Ona görə də sənətkar
onu rəngə, yaxud sözə yükləyir ki, daha
geniş yayıla bilsin. Bunlar fərqli ideyalar ola bilər: milli, dini, ümumbəşəri.
Beləcə ideyalar ünvanına
çatdırılır. Sənətkarın
dahiliyi həm ideyanı, həm də onu yüklədiyi “vasitəni”
– musiqini, yaxud rəngi düzgün, harmonik seçməsindədir.
Bir də baxırsan ideya zəifdir, amma vasitəsi
möhtəşəmdir. Belə olan halda,
yadda qalan vasitə olur. “Şelkunçik”
kimi, impressionistlərin tabloları kimi. Əslində,
burada əsl məqsəd düşündürmək yox, təəssürat
yaratmaqdır.
Bir də görürsən, ideya güclüdür, amma
vasitənin gücü çatmır. Onda sənətkar
bütün yaradıcılığını bu ideyanın
“xidmətinə” verir. Kantın
transsendental nəzəriyyəsi kimi. Bəzən
də böyük bir ideyanı parçalayıb hissə-hissə
yükləyirlər. Məsələn,
Taqorun hər bir aforizmində bütöv bir fəlsəfə
var. Ona görə də, Kantın fəlsəfəsini iri bir
kristala, Taqorun fəlsəfəsini nadir incilərdən ibarət
boyunbağına bənzətmək olar.
İstər
fəlsəfədə olsun, istərsə də sənətdə:
yalnız yüksək ideya bədii vasitələrə
“yüklənərək” böyük zaman və məkan məsafələrini
qət edə bilir. Bəşəri
düşündürən, inandıran və bununla da onun
varlığını təmin edən həmin ideyalar tarix
boyu ayrı-ayrı vasitələrlə modulyasiya edilib gələcəyə
çatdırılıb. Bir vasitənin
gücü tükənəndə, yaxud zamanın tələbləri
ilə ayaqlaşa bilməyəndə yeni vasitə
tapılıb. Bu, gah musiqi olub, gah tablo; gah
poeziya olub, gah fəlsəfə. Vaqnerin
musiqisi bəşər tarixi boyu car çəkilən
ideyanın yükləndiyi bir sənətdir. Səni
düşündürən, çalxalayan, silkələyən
ideyanı – azadlığı, həm də ruhun
azadlığını! Leyla Əliyevanın
şeirlərində və rəsmlərində də məhz
həmin “yüklü zərrəcikləri”, həmin
missiyanı sezdiyimə görə, Vaqnerlə assosiasiya
yarandı. Bəli, fərqli zaman və məkan çərçivəsində
yaranan iki sənət nümunəsi arasında
açıq-aşkar bir doğmalıq, yaxınlıq hiss
etdim: hər ikisi öz dövrünün insanını, daha
doğrusu, insanın faciəsini təqdim edir. Sadəcə
biri musiqi ilə, digəri söz və rənglərlə.
“Zəncirlənmiş
ürəyin azadlığı”
Leyla Əliyevanın “Ürək” şeiri sanki Vaqnerin
“Tannhäuser”inin şərhidir, səslənməsidir. “Ürək”
sanki bu əsərin lirik müstəvidə librettosu,
müasir dövrdə yeni ampluada doğuluşudur.
Vaqnerin Tanhauzeri sevgi ilahəsi Veneranın yanında məskunlaşıb. Təmtəraqlı
bir sarayda, zaman-məkan fövqündə, cənnət kefi
görən bu adəm övladı öz
insanlığını dərk elədiyinə görə
Yer üçün darıxır və qüssə çəkir,
Veneradan onu azadlığa – Yerə qaytarmağı xahiş
edir.
Leyla
Əliyeva deyir:
“Məni
azadlığa burax”, –
Deyə mənə yalvarırsan.
Amma
qapını açmaram,
Axı sınağa dözməzsən.
Bəli,
bu dünyanın sınaqları çox ağırdır,
bir könülün çəkəcəyi yük deyil, hələ
bu könül sevgi üçün yaranıbsa! Nə dəhşətli
bir paradoks! Azadlığını ürəyində dəfn
etməli olan bir insanın nə böyük faciəsi! Venera Tanhauzeri onun mənsub olduğu dünyadan
qoruyur. “Ürək” sinədə qorunduğu kimi:
Ancaq qəfəsdə
güclüsən,
Azadlıqda könül məhv olur.
Azadlığı
qəfəsi qədər olan, amma könül quşu
sonsuzluğa qədər uçan bir insanın faciəsi!
Tanhauzer ancaq sadəcə bir eşq üçün deyil, daha
ali hisslər üçün
yarandığını – ürəyinin Müqəddəs Məryəmdə
olduğunu deyəndə bu zər-zibalı,
qayğısız sevgi təbəssümlü saraydan qurtula
bilir və... Yerin qarğaşasında, lənətlənmiş
insanların arasında məhv olur. Axı,
“qaranlıq dünyanın axmaq sınaqları, sərt ürəklərin
qaranlıqları” hər ürək üçün deyil.
Bunun üçün ürək başqa
cür yoğrulmalı, başqa cür vurmalı, başqa
hava udmalıdır.
Düzdür, Vaqnerin əsərləri əsasən bəşəriyyətin
əfsanəvi faciələrinə həsr edilib. Lakin unutmaq
olmaz ki, Vaqner öz dövrünün övladı, öz zəmanəsinin
“vasitəçisi” idi. XIX əsrin
axırları var-dövlət hərisliyinin, asiliyin
artdığı, insanların müqəddəslik hisslərindən
uzaqlaşdıqları, ən ülvi arzulara belə xəyanət
edə biləcəyi və bununla da özünü məhvə
düçar etdiyi bir dövr idi. Bu,
dövrün faciəsi idi.
Hələ
o vaxt Bayron dövrün azad ruhunu tərənnüm edərək
yazırdı:
Azad
düşüncəli ədəbi Ruh, –
Azadlıq,
sən zindanda daha nurlusan!
Bayronun “düşüncə hüquqsuz kölədə
doğulur”, – sözləri sanki öz dövrünün
canlı bir portretidir. İnsan və ətraf mühit, cəmiyyət,
insan və öz Mən-i arasında gedən mübarizə
romantik notlar üzərində çox qala bilmədi. Cəmiyyətin düşdüyü vəziyyətin
də, ruh və müqəddəslik duyğusuna yaranan
inkarçı münasibətin də mənbəyi insan
özü idi, yəni mövcud qaranlıqda insan daha
böyük bir qara qüvvəyə çevrilmişdi.
Düşünmək olar ki, öz faciəsini
bu qədər düşünən insan yəqin ki, bir
çıxış yolu tapıb. Amma XXI əsrdə
Leyla Əliyevanın təsvir etdiyi ürək XIX əsrin
kölə ürəyindən çoxmu fərqlənir:
Ağlama,
əziz ürəyim,
Sən köləlikdə zəncirlərlə qorunursan.
Yəni sənətin qoyduğu ümümbəşəri
problemlər bütün zamanlar üçündür.
Vaqnerin operalarını bir-birinin yanına düzəndə
bu bəşəriyyətin faciəsinin xəritəsini
görmək mümkündür. Leyla Əliyevanın şeirlərinə,
“Beyin” heykəlinə və digər rəsmlərinə
baxanda isə sanki bu faciələri, ədalətsizlikləri əsrlər
boyu qoruya-qoruya, uda-uda yaşamalı olan həmin insanı
görürsən qarşında: qana dönmüş ürəyini
parçalamaq, içinə yığılmış
hirsi-hikkəni qovmaq, yalnız ədalətsizlik
üçün irəliləyən zamanı durdurmaq istəyən
insanı. Bu insan məkanın, zamanın, şəraitin
ağır yükü altında əzilir, bədəni
arzular qəbirisanlığına çevrilib. Bu insanın həyat deyib yaşadığı
şey əslində ölümdür. Bir tək ürəyində
od, istək qalıb, amma artıq qara əllər
ora da soxulmağa başlayıb. Bu insan heç
olmasa, “çoxdan döyünməyən” bu yazıq ürəyini
qoruyur; çünki azadlıq bir tək orada qalıb. Bəli, yüklənən, düşüncələrlə
dolub-partlayan ürək artıq ürək olmur, soyuq
düşüncənin köləsinə çevrilir. Əslində “Beyin” heykəli ilə Leyla Əliyeva
artıq bu mesajı vermişdi, xəbərdarlıq eləmişdi.
O, “hisslərin ağıl üzərində qələbəsini”
daşın üzərində həkk eləməyə
çalışır. Amma burada daha bir vacib mesaj da səslənir:
istər ağlın hökmran olsun, istər hisslərin, “əsas
odur, laqeyd insan qalmasın”.
Vaqnerin “Nibelunqların üzüyü” operasında Yer
üzündə bu qədər ədalətsizliyə rəvac
verən tanrılar odda yanır. Axı, Yaradan öz
yaratdığını, Tanrı öz bəndəsini qorumalıdır.
Amma insanların törətdikləri
haqsızlıqlar o dərəcəyə çatıb ki,
artıq insanlar qəlblərindəki tanrılarını
qorumağa çalışırlar.
Sonluq və
ya sonun təsviri
Bu xaos dolu, işıqları öləziyən
dünyamızda hadisələr o qədər sürətlənib
ki, ötüb keçən ideya yüklü zərrəcikləri
vaxtında tutmaq mümkün olmur və bunun hesabını bəşəriyyət
ödəyir – öz faciəsi ilə, itirdiyi
azadlığı, sönən könül
işığı ilə. Sənətkarlar,
mütəfəkkirlər haray çəkir, həyəcan təbili
çalırlar ki, eşqlə, müqəddəslik
duyğusu ilə dolu ürəklər daha çox olsun.
Ürək öz Yaradanına olan böyük
imanı sığdırıb gəzdirir. Ona görə də xarabalığa
çevrilmiş bir bədən, bir düşüncə “həmişəlik
itirməmək qorxusu ilə əlində möhkəm-möhkəm
sıxdığı ürəyinə” güvənir, nəyin
bahasına olursa-olsun, onu qorumağa çalışır.
Çünki bilir ki, xilası yenə də bu
ağ-qara dünyanın yeganə rəngi olan bu qana
boyanmış kiçik varlıqdadır.
Könül
Bünyadzadə
fəlsəfə
elmləri doktoru
Kaspi.-2014.-17-19 may.-S.11.