Yer üzünün
gəzəri Savalın
Azərbaycan poeziyası həmişə mübariz ruhlu olub. Tarixçilərin, siyasətçilərin çəkindiyi elə məsələlər, mövzular olub, ki poeziya bunu birbaşa və cəsarətlə hayqırıb, insanların ürəyində düyünlənən bir çox mətləbləri misraların təsirli dili ilə bəyan edib. Azadlıq, hürriyyət istəyimizin ilk bünövrə daşları məhz poeziyamızda qoyulub. Bu poeziyanın möhtəşəm bir qolu da Cənubi Azərbaycanda yaranıb, inkişaf edib, qətiyyətlə öz böyük nəhrinə - ümumi Azərbaycan ədəbiyyatının tərkib hissəsinə qatılıb. Əlimiz yetməsə də, bizlərə sarı qanadlanmış şeir və digər bədii nümunələrdəki vətənpərvərlik duyğularına, milli təəssübkeşliyinə görə cənublu şairlərimizi ürəkdən sevmiş, onların əsərlərini əzbər söyləmişik. Ustad Şəhriyarın “Heydərbabaya salam”ı Azərbaycan oxucusunun könlünün, ruhunun mənəvi qidasına çevrilib.
Cənub şairlərinin bir qismi də Bakıda yaşayıb yaratmışlar. Hökümə Billuri, Mədinə Gülgün, Balaş Azəroglu, Söhrab Tahir... Bu şairlərin də ədəbi-əzəli bir mövzusu olub: doğma vətənin çeşidli dərdini dilə gətirmək. Bu yazılarda Araz həmişə ayrılıqlar, nisgillər çayı kimi ürəklərin qübarını, xiffətini əks etdirib. Öz dərin fəlsəfi poeziyası ilə Araz çayı ilə baş-başa dayanan şairlərdən biri də Söhrab Tahirdir.
Həkim, filoloq, şair, ictimai xadim, azadlıq təşnəsi kimi müxtəlif adlar qazanmış, vətəndaşlıq mövqeyi, eləcə də özünəməxsus poetik dünyası ilə seçilən Söhrab Tahir ana vətənin ürəyində doğulmuş, diləyində həmişə azadlıq bəsləmiş və bu yolda qılıncını ovxarlı saxlayan qüdrətli söz ustasıdır. Azadlığı Savalanın zirvəsində görən və bu ucalığa çatmaq üçün “ dərələri xurcun kimi çiyninə aşırıb”, qayalardan atılaraq “quzu olub daşlarını yalayaram duz kimi” deyə üzünü dağlara tutub söylədiyi şeirlərdəki mənaya fikir verin:
Qurban olum sənin dam uçuran yağışına,
doluna,
Qurban sənin dağ yolunu səngər etmiş oğluna,
Gir qoluma, daha çıxaq
böyük dünya yoluna,
Dayan, dayan, ey
əcdadım, qoy mən girim qoluna
Savalanım, Savalan!..
Gözəl günlər uğrunda
ömrünü odlara
atan və indi sanki yer
üzünün gəzəri
Savalanına çevrilən
Söhrab Tahir elə təvazökar, mənəviyyatı zəngin
bir şəxsiyyətdir
ki, 88 baharlı bu azman çinarın
haqqında bəlkə
də heç səkkiz məqalə yazılmayıb. Halbuki həm insan
kimi, həm də yaradıcılıq
ləyaqətinə görə
Söhrab Tahir yalnız Azərbaycan ədəbiyyatının deyil,
dünya poeziyasının
qüdrətli nümayəndələrindəndir.
Onun haqqında yazılmış
tədqiqatların birində
deyilir ki, Söhrab Tahir yaradıcılığı xalqın
mənəvi, ədəbi
ruhi birliyini yaşadan ən güclü qüvvələrdən,
aramızdakı möhtəşəm
körpülərdən biridir.
Söhrab Tahir 1926-cı ildə Cənubi Azərbaycanın
Astara şəhərində
anadan olmuşdur. Hələ erkən
yaşlarından poeziyaya
maraq göstərən
Söhrab Tahir Cənubi Azərbaycanda milli azadlıq yolunda çarpışan,
mübarizə aparan hüriyyət aşiqidir.
Lakin bir çox cənublu soydaşlarımız
kimi onun da taleyi dövrün,
zamanın haqsızlıqlarına
tuş gəlmişdir.
Apardığı haqq işinin
bəxş etdiyi “ərməgan” bu oldu ki, doğulduğu
yurddan, anasından, uşaqlığının minbir
xatirəsini yaşadan
yerlərdən, əzizlərindən
ayrı düşdü.
Şehli
gəncliyindən bu günə- Savalanmış
ömrünə kimi,
özü demişkən,
iki həyat yaşadı.
Mənim
qollarımı iynə-sap
edin
Tikin Astaranı
bir-birinə.
Çayları, yolları iynə-sap
edin
Tikin Culfaları
biri-birinə.
Söhrab Tahirin şeirləri Azərbaycan poeziyasında
bir mənəvi səngər qurdu.
Bu səngərdə döyüşənlərin
birinci vəzifəsi ürəklərdə, beyinlərdə
hüriyyət adlanan bir səadətin- Hüseyn Cavid demişkən “qan tökülmədikcə üzə
gülməyən bu nazlı afətin” məhəbbət toxumunu səpmək idi. Qəlbinin diktəsilə
qələminə məhz
bu istiqaməti nişan verərərək
poeziyamızın sükanını
məharətlə azadlığa,
bu yolda çarpışmalara yönəldən
Söhrab Tahir bütün bu illər ərzində öz istəyinə bir bəndlik də olsa, xəyanət
etmədi. Bəzən
poeziyamızın dünəninə
boylananda fikirləşirsən
ki, Səməd Vurğunun, Süleyman Rüstəmin, Bəxtiyar
Vahabzadənin, Xəlil
Rza Ulutürkün, Məmməd Arazın, Söhrab Tahirin Arazla baş-başa dayanan şeirləri olmasaydı, söz dünyamız nə qədər sakit, lal görünərdi. Od püskürən
misraları, insanın
ruhunu azadlığa-bəxtiyarlığa
çəkən nidaları
ilk dəfə bu şairlər ədəbiyyatımıza
naxışladılar. İndi həmin
şeirləri oxuduqca,
qürurlandığımız ideyaların, arzuların əzəməti və dəyəri önündə
baş əyməli oluruq.
Vətənindən didərgin düşmüş
soydaşlarımızın nisgili Söhrab Tahirin şeirlərində
zərif, xəfif şəkildə deyilməkdədir. Gününü qələmsiz, yazı masasız keçirməyən
Söhrab Tahir tanıdığımız çağdaş
qələm sahiblərindən
ən məhsuldarıdır.
İndiyə qədər 1000-dən çox şeiri, 57 poeması, 8 romanı, 10 povesti, 70-dən çox hekayəsi, 800-dən artıq
ədəbi-elmi-publistik məqaləsi
çap olunmuşdur.
Bununla yanaşı, xarici ölkələrdə də
kitabları nəşr
edilmişdir. Xalq
şairi Məmməd
Araz son nəfəsinə
qədər dostluq etdiyi, çox sevdiyi bu şair
haqqında hələ
1967-ci ildə söyləmişdi:
“ Söhrab Tahirə təkcə bu iki misrasına
görə heykəl düşür:
İki bölünməkdən elə
qorxmuşam ,
Çöpü də ikiyə bölmərəm daha”.
Dünyada bütün itkilərə
dözmək, ağır
dərdlərə sinə
gərmək, tənha
yaşamaq mümkündür. Amma vətənsizlik,
doğulduğun yerdən
perik düşmək
ölümdən də
betərdir. Ömrün boyu
bu dərd sümüklərini sızladır,
ürəyini göynədir,
gözlərini acıdır.
Mənalı ömür
yolu, dəyərli yaradıcılığı ilə
həm qələm dostlarının, həm də oxucuların dərin sevgisini qazanmış Söhrab Tahir min səadətin içində belə vətən sarıdan nisgillidir, ən bəxtəvər çağında
kövrəkdir, bir həzin himə bənddir:
Öləndə kəfənim ikiqat
olsun,
Mən həm
o tayınam, həm də bu tayın.
Qoy bütün dünyaya belə yayılsın
Öləndən sonra da birlik
harayım.
Şairin
Vətən məhəbbətini
əks etdirən “Ərdəbil”, “Təbrizim”,
“Savalanım”, “Ərk
qalası”, “Mərənd”
və s. şeirlərində
yurd sevgisinin yaratdığı bir sıra məqamları görür, müəllifin
vətəndaşlıq hisslərinin
qədərsizliyinə, əbədiliyinə
şahid olursan. Şeirlərindən çəkdiyimiz ayrı-ayrı ləçəklərdəki
fikir duyumu çox düşündürücüdür.
“ Şöhrəti hər
yerdə sərxoş
görmüşəm”; “Sabahı
görürəm söz
aynasında”; “ Bir az tərifinin vaxtı keçəndə,
köhnə rezin kimi boşalır adam”, “ Sürüşkən,
yuvarlaq olduqları üçün birləşə
bilməyir, daşılır
daşlar”, “ Təzə
nəslə köhnə
yamaq olmuşam” və s.
Oxucusuna
həmişə deməyə
sözü olan, şeirini gözəllikdən,
oddan yoğuran, köhnə şerimizdə
təzə üsyan başlayan, “ mənə
iki tayda bir qəbir tikin” vəsiyyətini yazan, yalançı vədlərdən uzaq, gözü-könlü tox
şairimiz ağır
taxtalı yaradıcılığı,
bəyaz saçları
ilə ömrünün
qar zirvəsində iki səkkizi tamamlayır. Arazla baş-başa dayanan qüdrətli söz sərrafının yaradıcılıq
nəhri hələ çox sellərin yönünü dəyişəcək,
qurumuş könüllərə
yeni həyat gətirəcək...
Flora XƏLİLZADƏ,
əməkdar jurnalist
Kaspi.-2014.-24 may.-S.17.