Ümummilli lider Heydər
Əliyev müstəqil dövlətimizin ilk
konstitusiyasının banisidir
Dövlətin
əsaslarını, əsas insan və vətəndaş
hüquqlarını, vəzifələrini, qanunvericilik, icra və
məhkəmə hakimiyyətini, dövlət quruluşunu,
mülkiyyət formalarını və dövlət həyatının
digər bu kimi məsələlərini müəyyənləşdirən
Konstitusiyanın qəbul edilməsi hər bir dövlətin həyatında
mühüm ictimai-siyasi hadisədir.
Tarixi qanunauyğunluq nəticəsində keçmiş Sovetlər birliyinin süqutu ilə əlaqədar xalqımız, digər MDB ölkələrinin xalqları kimi, öz milli müqəddəratını sərbəst təyin etmək, milli dövlət quruculuğunu yaradıb, hüquqi, demokratik cəmiyyət yaratmaq imkanı əldə etmiş oldu.
Ümummilli lider Heydər Əliyevin imzaladığı «Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin 80 illiyinin keçirilməsi haqqında» 30 yanvar 1998-ci il tarixli Sərəncamında göstərilir: «…Bu tarixi gün Azərbaycan xalqının həyatına böyük və əlamətdar hadisə kimi daxil olmuşdur. Şərqdə ilk demokratik dövlət quruluşunu yaratmış Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti istiqlaliyyətimizi elan edərək, xalqımızın müstəqillik əzmini nümayiş etdirmişdir.
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti ölkənin daxilində və xaricində yaranmış gərgin və mürəkkəb ictimai-siyasi şəraitdə fəaliyyət göstərmişdir. Bu dövlətin qısa bir müddətdə həyata keçirdiyi tədbirlər xalqımızın tarixində böyük iz buraxmışdır».
17 aylıq fəaliyyəti dövründə
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti Parlamentinin 145 iclası
keçirilmişdir. İlk
iclas 1918-ci il dekabrın 7-də, son iclas isə 1920-ci il aprelin
27-də olmuşdur.
Fəaliyyəti dövründə Azərbaycan
Cümhuriyyəti Parlamentinin müzakirəsinə 270-dən
yuxarı qanun layihəsi çıxarılmışdır
ki, onlardan da 230-a yaxını təsdiq edilmişdir. Lakin Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti dövründə müstəqil
respublikanın Konstitusiyasını qəbul etmək
mümkün olmamışdı.
Konstitusiya
latın sözü olmaqla, «quruluş, təsisat»
mənasını verir. Konstitusiya hər hansı ölkənin
ictimai və iqtisadi quruluşunun əsasını, idarəetmə
formasını və dövlət quruluşunun
formasını, şəxsiyyətin hüquqi vəziyyətini,
mərkəzdə və yerlərdə hakimiyyət və idarəetmə
orqanlarının təşkili qaydasını və səlahiyyətini,
ədalət mühakiməsinin, seçki sisteminin təşkilini,
əsas prinsiplərini və digər bu kimi məsələləri
müəyyənləşdirən dövlətin ən
yüksək hüquqi qüvvəyə malik qanunudur.
1918-ci il may ayının 28-də yaranmış Şərqdə
ilk demokratik respublikasının – Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
Konstitusiyası olmamışdır. Ancaq bu
hökumət, həmin dövlət fəaliyyət göstərdiyi
dövrdə Konstitusiya xarakteri daşıyan bir neçə
aktlar, qərarlar qəbul edilmiş və onların əsasında
işləmişdir. Ona görə də
onları, demək olar ki, müəyyən qədər
Konstitusiya quruculuğunun başlanğıcı kimi qiymətləndirmək
olar.
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti hökuməti həmin
dövlətin zəruri atributu olan dövlət bayrağı
haqqında, həmçinin, dövlət dili haqqında qərarlar
qəbul etmişdir.
Təəssüflər
olsun ki, 1920-ci il aprelin 27-28-də RSFSR beynəlxalq hüquq
normalarını kobudcasına pozaraq, müharibə elan etmədən
öz silahlı qüvvələrinin hissələrini Azərbaycana
yeritmiş, suveren Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin ərazisini
işğal etmiş, qanuni seçilmiş hakimiyyət
orqanlarını zorakılıqla devirərək Azərbaycan
xalqının çox böyük qurbanlar bahasına
qazandığı müstəqilliyinə son qoymuşdur.
Azərbaycan xalqı yalnız 18 oktyabr 1991-ci ildə
öz tarixi dövlət müstəqilliyini bərpa etdikdən
sonra Konstitusiyasını qəbul etmək imkanı əldə
etdi.
1989-cu il
sentyabrın 23-də keçmiş Azərbaycan SSR Ali Soveti tərəfindən
qəbul edilmiş «Azərbaycan Sovet Sosialist
Respublikasının suverenliyi haqqında» Azərbaycan SSR-in
Konstitusiya Qanunu, «Azərbaycan Respublikasının dövlət
müstəqilliyinin bərpası haqqında» Azərbaycan
Respublikası Ali Sovetinin 1991-ci il avqustun 30-da qəbul etdiyi Bəyannamə
Azərbaycanın müstəqilliyinə doğru atılan ilk
hüquqi addımlar idi.
Bu
sözlər, eyni dərəcədə, Azərbaycan
Respublikası Ali Sovetinin Milli Şurası tərəfindən
18 oktyabr 1991-ci ildə qəbul edilmiş «Azərbaycan
Respublikasının dövlət müstəqilliyi haqqında
Konstitusiya Aktı»na da aiddir.
Ümummilli lider Heydər Əliyevin sədrliyilə
layihəsi hazırlanmış və 12 noyabr 1995-ci ildə
ümumxalq səsverməsi (referendum) yolu ilə müstəqil
Azərbaycan dövlətinin ilk Konstitusiyasının qəbul
edilməsi xalqımızın tarixində ən parlaq səhifələrdən
biridir.
Konstitusiyanın 158 maddəsindən 48-i, başqa
sözlə, üçdə biri insan və vətəndaş
hüquqları və azadlıqlarına həsr edilmişdir.
Müstəqil dövlətimizin ilk Konstitusiyası
respublikamızın əvvəlki Konstitusiyalarından prinsipcə
köklü surətdə fərqlənir. Əlbəttə,
bu tamamilə təbiidir. Belə ki, əvvəlkilər
sosializm quruluşunun Konstitusiyası idi və əvvəlki
Konstitusiyalarda sivil dövlət quruculuğunda əsas institut
olan hakimiyyətin bölgüsü prinsipindən imtina
edilmişdir. Lakin yeni Konstitusiyada bu tarixi və
metodoloji səhv aradan qaldırılmış, hakimiyyətin
qanunverici, icra hakimiyyəti və məhkəmə hakimiyyətindən
ibarət bölgüsü aparılmışdır.
Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının 7-ci maddəsinin
IV hissəsində göstərilir ki, Konstitusiyanın müddəalarına
əsasən qanunvericilik, icra və məhkəmə hakimiyyətləri
qarşılıqlı fəaliyyət göstərir və
öz səlahiyyətləri çərçivəsində
müstəqildirlər.
Konstitusiya ən yüksək hüquqi qüvvəyə
malik olmaqla, Azərbaycan Respublikasında birbaşa hüquqi
qüvvədədir və bütün qanunvericilik aktları
Konstitusiyanın müddəalarına uyğun qəbul edilməlidir. Təsadüfi
deyildir ki, müstəqil dövlətimizin ilk
Konstitusiyasının qəbulundan sonra Milli Məclis Avropa
standartlarına və beynəlxalq hüquq normalarının tələblərinə
uyğun 2500-dən artıq qanun və qərar qəbul
etmişdir.
Konstitusiyaya ehkam kimi baxmaq olmaz və heç bir qanun
doqma kimi qəbul edilməməlidir.
Dünya təcrübəsi göstərir ki, Konstitusiya,
bir qayda olaraq, uzun müddət üçün qəbul
olunur. Lakin həyatın
irəli sürdüyü tələblər, ictimai-siyasi
münasibətlərin inkişafı yeni-yeni məsələlərin
tənzimlənməsi üçün hər bir qanunvericilikdə,
o cümlədən ölkəmizin ali
qanunu olan Konstitusiyada da dəyişiklikləri zəruri edir.
Amerika Birləşmiş Ştatlarının
Konstitusiyasını götürək. O 222 il
bundan əvvəl qəbul olunub və bugünədək cəmi
27 dəyişiklik edilmişdir.
Azərbaycan
xalqının ümummilli lideri Heydər Əliyevin «Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyasında dəyişikliklər
edilməsi məqsədi ilə ümumxalq səsverməsi
(referendum) keçirilməsi haqqında» 22 iyun 2002-ci il tarixli Fərmanı ilə 24 avqust 2002-ci il
tarixdə keçirilmiş referendum nəticəsində
Konstitusiyanın 24 maddəsinə 38 əlavə və dəyişikliklər
edilmişdir.
Ölkə
başçısı cənab İlham Əliyev demişdir:
«Azərbaycan artıq müasir ölkədir. Ancaq
müasirləşmə prosesinin limiti, hüdudları yoxdur.
Bu əbədi bir prosesdir. Bu
gün Azərbaycan demokratik ölkədir. Amma demokratiyanın da sonu yoxdur. Bu
sonsuz bir prosesdir. Biz növbəti illərdə
ölkəmizin müasirləşməsi ilə bağlı əlavə
tədbirlər görəcəyik».
Heç
də təsadüfi deyildir ki, Azərbaycan
Respublikasının Milli Məclisinin 26 dekabr 2008-ci il tarixdə «Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiyasına əlavələr və dəyişikliklər
edilməsinə dair ümumxalq səsverməsinin (referendumun)
keçirilməsi haqqında» qərar qəbul etmiş və
2009-cu il martın 18-nə referendum keçirilmişdir.
Bu ilin martın 30-da Mərkəzi Seçki
Komissiyası referendumun nəticələrinə yekun
vurmuş və Konstitusiyaya əlavə və dəyişikliklər
edilməsi haqqında referendum layihəsini qəbul edilmiş
hesab etmişdir.
Mərkəzi
Seçki Komissiyasının məlumatından
görünür ki, seçicilərin 70,83%-i
referendumda iştirak edərək, onların böyük əksəriyyəti
Konstitusiyaya təklif olunan əlavə və dəyişikliklərə
lehinə səs vermişlər.
Konstitusiyanın
12-ci maddəsinin I bəndində göstərilirdi ki, insan və
vətəndaş hüquqlarının və
azadlıqlarının təmin edilməsi dövlətin ali məqsədidir.
Referendum aktının birinci bəndində Konstitusiyanın
12-ci maddəsinin I hissəsinə «azadlıqlarının»
sözündən sonra, «Azərbaycan Respublikasının vətəndaşlarına
layiqli həyat səviyyəsinin» sözlərinin əlavə
edilmiş, başqa sözlə, Konstitusiyanın 12-ci maddəsinin
I hissəsinə edilmiş bu əlavə, əslində, həmin
maddənin I hissəsinin məzmununu daha da zənginləşdirmişdir. Ölkəmizin son beş ildəki iqtisadi inkişafının
xarakteri və tempi göstərir ki, sosial siyasət və əhalinin
maddi rifahı büdcə xərclərinin xüsusi çəkisində
üstünlük təşkil etməklə, başqa
sözlə, respublikamızın büdcəsi sosial
yönümlü büdcə hesab edilir.
Məhz
buna görə də Konstitusiyanın 15-ci maddəsinin II hissəsinə
«əsasında» sözündən sonra «sosial
yönümlü» sözlərinin əlavə edilmiş və
bu isə son illərdə respublika büdcəsinin sosial
xarakterli olması ilə sıx surətdə bağlı
olmuşdur.
Heç
də təsadüfi deyildir ki, Konstitusiyaya edilmiş 11 dəyişikliyin,
39 əlavənin, müvafiq olaraq, 5 dəyişikliyi və 22 əlavəsi
Konstitusiyanın III fəslinə – Əsas insan və vətəndaş
hüquqları və azadlıqları fəslinə aid
olmuşdur.
Müstəqil
dövlətimizin ilk Konstitusiyasının 17-ci maddəsinə
aşağıdakı məzmunda V hissəsinə əlavə
edilmişdir: «15 yaşına çatmamış uşaqlar
işə götürülə bilməzlər». Doğrudur,
ilk baxışda belə görünə bilər ki, bu
müddəa əmək qanunvericiliyinin müvafiq normasında
nəzərdə tutulmuşdur (Əmək Məcəlləsinin
46-cı maddəsinin 4-cü bəndində), bu müddəanın
təkrarən Konstitusiyaya daxil edilməsinə zərurət
vardırmı?!. Cavab birmənalıdır:
bəli vardır.
15
yaşına çatmamış uşaqların işə
götürülməsinin qadağan edilməsi Konstitusiyada nəzərdə
tutulmaqla, yeni xarakter alır, başqa sözlə, konstitusiyon
prinsipi kimi formalaşır və nəzərə alsaq ki,
Konstitusiyanın müddəaları birbaşa hüquqi
qüvvəyə malikdir, cari qanunvericilik, konkret halda əmək
qanunvericiliyi dəyişilsə də Azərbaycan
Respublikası Milli Məclisinin bu konstitusiyon müddəanı
dəyişmək səlahiyyəti yoxdur.
Konstitusiyanın
71-ci maddəsinə aşağıdakı məzmunda X bənd
əlavə edilmişdir: «Dövlət orqanları yalnız
bu Konstitusiya əsasında, qanunla müəyyən edilmiş
qaydada və hüquqlarda fəaliyyət göstərə bilərlər».
Konstitusiyaya edilmiş bu əlavə isə cəmiyyətdə
baş verə biləcək məmur
özbaşınalığının
qarşısını almaq, mahiyyət etibarilə, ölkəmizdə
insan və vətəndaş hüquq və
azadlıqlarının daha etibarlı qorunması
üçün əlavə bir təminatdır.
Həmçinin, Konstitusiyanın 67-ci maddəsinə
«Cinayət törədilməsində təqsirləndirilən
hər kəs məhkum edilməzdən əvvəl dinlənilməlidir»
kimi II bəndinin əlavə edilmişdir. Konstitusiyaya belə bir
müddəanın əlavə edilməsi bu müddəanın
konstitusiyon prinsip kimi formalaşmasına gətirib
çıxarır və gələcəkdə cinayət-prosessual
qanunvericiliyində hər hansı dəyişikliyin edilməsi
bu konstitusiyon prinsipin dəyişilməsinə səbəb ola bilməz. Əksinə, gələcəkdə
cinayət–prosessual qanunvericiliyinə ediləcək hər bir
dəyişiklik bu konstitusiyon prinsip nəzərə
alınmaqla edilə bilər. Başqa
sözlə, cinayət-prosessual qanunvericiliyinə
sözügedən konstitusiyon prinsipə zidd dəyişikliyin
edilməsinin qarşısı alınmış olur.
Konstitusiyaya edilmiş əlavə və dəyişikliklərdən
biri Konstitusiyanın 101-ci maddəsi ilə bağlıdır. Referendum aktında
Konstitusiyanın 101-ci maddəsinin V hissəsi
aşağıdakı redaksiyada ifadə edilmişdir:
«Müharibə şəraitində hərbi əməliyyatların
aparılması Azərbaycan Respublikası Prezidenti seçkilərinin
keçirilməsini mümkün etmədikdə Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin səlahiyyət müddəti hərbi
əməliyyatların sonunadək uzadılır. Bu barədə qərar seçkilərin
(referendumun) keçirilməsini təmin edən dövlət
orqanının müraciətinə əsasən Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiya Məhkəməsi tərəfindən
qəbul edilir».
Ümummilli lider Heydər Əliyev 15 iyun 1993-cü ildə
hakimiyyətə qayıdışından sonra bütün fəaliyyəti
boyu qondarma Dağlıq Qarabağ məsələsini sülh
yolu ilə, beynəlxalq hüquq normalarına uyğun ədalətli
həllinə çalışmışdır. Lakin heç
kəsdən gizli deyildir ki, dünyada ikili standartlar
mövcuddur.
Baxmayaraq ki, Konstitusiyaya əsasən Azərbaycan
Respublikası dünyəvi dövlətdir, lakin
dünyanın bir sıra xristian dövlətlərinin nəzərində
Azərbaycan Respublikası İslam dövləti kimi səciyyələndirilir. Əgər belə
olmasaydı, dünyanın 191 ölkəsinin daxil olduğu
Birləşmiş Millətlər Təşkilatı Təhlükəsizlik
Şurasının işğal olunmuş Azərbaycan ərazilərindən
işğalçı erməni silahlı qüvvələrinin
dərhal çıxarılması barədə 4 qətnaməsi
çoxdan icra olunardı.
Ümummilli lider Heydər Əliyev 15 iyun 1993-cü ildə
ölkə rəhbərliyinə qayıdışından
sonra xaricə bütün səfərlərində Qarabağ
həqiqətlərinə bütün dünya ictimaiyyətinə,
olduğu kimi, çatdırmaq üçün var qüvvəsi
ilə çalışmışdır. Ümummilli lider bu səfərlərdə,
istər dövlət başçıları ilə, istərsə
də həmin ölkələrdə olan Azərbaycan
diasporunun nümayəndələri ilə, iş adamları
ilə, qeyri-hökumət təşkilatlarının
nümayəndələri ilə, bir sözlə,
bütün auditoriyalarda xəritə ilə əyani surətdə
Dağlıq Qarabağın Azərbaycan Respublikasının
ayrılmaz tərkib hissəsi olması fikrini əsaslandırmış
və buna da nail olmuşdur.
İlham Abbasov,
Ədliyyə
Nazirliyi Ədliyyə Akademiyasının prorektoru, hüquq və
fəlsəfə doktoru, Baş ədliyyə müşaviri
Kaspi.-2014.-12 noyabr.-S.15.