Bir ömrün
film kimi hekayəsi
Aydın Kazımzadə: “Milli
kinomuzun tarixini dəyişmək günün tələbi
idi”
İstirahətin
ölümə bərabər olduğunu deyir. Onun fikrincə,
işləyən adamı birdən saxlasan,
onun ömrü bitmiş sayılar. 75 il ərzində
nə vaxtsa həyətə düşüb yaşıdları ilə nərd,
domino oynadığı yadına düşmür. Müsahibimiz
jurnalist, ssenarist, kino tədqiqatçısı, əməkdar
incəsənət xadimi, Prezident
təqaüdçüsü Aydın Kazımzadədir. Milli kino tariximizin 1916-cı ildən
deyil, məhz 1898-ci ildən
başlanması faktının üzə
çıxarılıb sübuta yetirilməsi
və Ulu öndər Heydər Əliyev tərəfindən
sərəncamla avqustun 2-ni Kino İşçiləri Günü
elan etməsi məhz Aydın Kazımzadənin
adı ilə bağlıdır.
“Uşaqlıq
xatirələri heç vaxt
unudulmur”
1940-cı ildə Bakıda dünyaya göz açan A.Kazımzadənin uşaqlıq illəri Böyük Vətən müharibəsi dövrünə təsadüf edib. 3 yaşındaykən atası Ukrayna uğrunda gedən döyüşlərdə həlak olub. 24 yaşlı anası –Gülsüm xanım iki oğluyla ailəni tək saxlamaq məcburiyyətində qalıb. İndiki “Azdrama”nın yerində evləri olduğunu deyən A.Kazımzadənin uşaqlığı 6 yaşına qədər orada keçib: “Azərbaycan müharibənin içində olmasa da, xalqımız müharibənin bütün əzab-əziyyətlərini çəkirdi. Küçəyə çıxanda göydə təyyarələrin uçduğunu görürdük. İndiki kimi xatırlayıram. 5 yaşım var idi. Biz pəncərədən bayıra baxa bilmirdik. Pəncərələrin hamısı qara pərdə ilə bağlanırdı ki, işıq çölə düşməsin və düşmənlər buranın yaşayış yeri olduğunu bilməsinlər. Bir gün anam mətbəxdə idi və biz qardaşımla pəncərənin qabağında oynayırdıq. Uşaq olduğumuzdan bilmdən qara pərdəni açdıq. Üstündən iki dəqiqə keçməmiş evmizə qara paltarlı adamlar gəldi. Anamı tutub aparmaq istəyirdilər. Deyirdilər ki, pəncərəni bilə-bilə açmışıq ki, təyyarələr buranın yaşayış məntəqəsi olduğunu bilsinlər. Anam yalvar-yaxar etdi ki, uşaqlar körpədir, bilmədən açıblar. Həmin gün müharibə ilə bağlı keçirdiyim ilk həyəcanı yaşadım. Əsirdim. Çünki anamın qollarından tutub aparmaq istəyirdilər. Nəhayət ki, bu iş problemsiz həll olundu”.
“Evdə nə var idisə, satmışdıq”
Müharibə illərində başlarına gələn qorxunc hadisələr bununla bitmir. Bir gün gecə yatanda evlərinin tavanı uçur: “Biz çarpayıda, anam yerdə yatırdı. Çarpayının dəmirləri imkan vermədi ki, tavan üstümüzə düşsün. Anam şələ-küləmizi yığdı və “Kubinka”ya nənəmgilə getdik. Artıq 6 yaşım var idi. Heç kim yardım etmədi ki, evimizi düzəldək”.
Müharibəyə gedərkən atası anasına bərk-bərk tapşırır ki, uşaqlardan muğayat olsun, harada olsam da qayıdıb gələcəyəm: “Atam həlak olandan sonra artıq anamın bizi saxlamağa gücü çatmırdı. Evdə nə var idisə, satmışdıq. Anamın isə gözü hələ də yollarda idi. Gözləyirdi ki, atam nə vaxtsa gələcək və yenə hər şey öz qaydasına düşəcək. Hətta 72 yaşında vəfat edəndə də anamın gözləri qapıda qalmışdı, elə bilirdi atam indicə gələcək”.
“15 yaşımdan işləməyə başladım”
7-ci sinifə qədər Bakıdakı 44 nömrəli orta məktəbdə oxuyur. Dərsdən sonra isə anasının işlədiyi internat məktəbə gedirdi. Həmin məktəbə ancaq ataları müharibədə həlak olan uşaqları qəbul edirdilər. Anası isə aşpazlıq edərək ailəni dolandırırdı: “Anam işə səhər gedib, axşam gəlirdi. İnternata getmədiyim günlərdə biz iki uşaq evdə qalırdıq. Şükürlər olsun ki, o vaxt bəzi uşaqlar kimi pis yola düşmədik. 7-ci sinfi bitirəndə anama işləmək istədiyimi dedim. Çünki təkcə anamın işləməsi ilə keçinə bilmirdik. Biz böyüdükcə ailənin tələbatı da artırdı. Anam axşam işdən evə gələndə o qədər yorğun olurdu ki, bəzən çörək yeyə bilmirdi, oturduğu yerdə yatırdı. Buna baxmayaraq, anam işləməyimə razı deyildi və oxumağın mənim üçün daha vacib olduğunu deyirdi. O zaman gündüz işləyib, gecə məktəbində oxuyacağımı bildirdim. 7- ci sinfi bitirdikdən sonra şəhadətnaməmi alıb, 1958-ci ildə 57 nömrəli axşam fəhlə-gənclər məktəbinə getdim. Əslində axşam məktəbindən əvvəl Rəssamlıq Məktəbinə üz tutdum. Amma rəssam olmaq üçün imtahanların nəticəsində balım çatmadı. Hətta mənim bacarığımı görən bir müəllim dedi ki, uşaqlarla dərsdə oturub öyrənsəm, növbəti il imtahan verib keçə bilərəm. Amma qarşımda yenə maaş məsələsi dayanırdı”.
“İlk maaşın sevinci”
Beləliklə, işləmək üçün bir
sıra yerlərə baş vurur. Fotoqraf olmaq istədiyini deyən Aydın Kazımzadəni
heç kim işə
qəbul etmir: “Sonda anam məni evimizin
yanında xarrat sexinə düzəltmək
üçün baş
idarəyə apardı. Burada müdir pasportumun
olmadığını və məni işə götürə
bilməyəcəyini dedi. Sonra nə fikirləşdisə, məni o şərtlə işə götürdü
ki, gəlib gedənə 15 yaşında olduğumu deməyim. Onu da qeyd edim ki,
müdir dramaturq, professor Aqşin Babayevin atası idi. Beləliklə, bu ağır
və məşəqqətli
işdə çalışmağa
başladım”.
Xarrat yanında şagird işləsə də, Xırdalandakı bazadan fəhlə kimi ağır taxtaları daşıyırdı: “15 yaşım
olduğundan yükü
qaldırmağa gücüm
çatmırdı. Bəzən
məni danlayırdılar
ki, taxtaya gücüm çatmadığı
halda məni buraya kim
göndərib. Sakitcə dururdum.
Birtəhər dözürdüm ki, məni işdən
çıxarmasınlar, çünki
evə pul aparmalı idim. Gecələr bədənimin sızıltısından
güclə yuxuya gedirdim. Birinci maaşımı gətirib anama verəndə ağlamağa
başladı (gözləri
dolur – L.M.). Sonrakı maaşlarımla
özümə və
qardaşıma əyin-baş
alırdım. Anam işləyəndə
bizə paltarı ancaq bayramdan-bayrama ala bilirdi. Novruzda köynək, o biri
bayramda şalvar alırdı. Vəssalam, bizim
geyindiyimiz bu olurdu”.
“Tələbəlik illərim
də çətinliklə
keçib”
Beləliklə, axşam məktəbini işləyə-işləyə başa vurur. Yenə
işləmək barədə
düşünsə də,
xalası qızının
təkidi ilə ali təhsil
almağa qərar verir: “Xalam qızı
ziyalı adam idi. O, məni başa saldı ki, ali təhsil almalıyam. Sənədlərimi indiki Bakı
Dövlət Universitetinin
jurnalistika fakültəsinə
verdim. Ali savadlı reportyor olmaq istəyirdim. Fikirləşdim ki, şəkil
çəkib altında
kiçik izah verərəm. Heç vaxt
ağlıma gəlmirdi
ki, mən məqalə yaza bilərəm. Çünki səriştəm yox idi. İki il stajım
olduğundan universitetə
müsabiqəsiz qəbul
olundum. Amma işləmədiyimə görə yenə pulsuzluq başladı, cəmi 30 rubl təqaüd alırdım.
O vaxt Universitetdə çıxan “Lenin tərbiyəsi
uğrunda” qəzetində
korrektor işləyərək
30 rubl maaş
almağa başladım.
Bununla da evi keçindirə
bilirdim”.
Qrup yoldaşları dərsdən
sonra gəzməyə
gedəndə A.Kazımzadə
universitetin qəzetində
işləmək üçün
qaldığını deyir:
“Həmişə tələbə
yoldaşlarım yığışıb
gülə-gülə gəzməyə
gedirdilər. Mən də
onların ardınca baxa-baxa qalırdım”.
Yağışın jurnalist etdiyi adam
Tələbəlik illərində Bakıda
yağan yağış
A.Kazımzadənin də
həyatını dəyişir:
“Müəllimimiz Nəsir
İmanquliyev həm də “Bakı” qəzetinin redaktoru idi. Bir gün Bakıya
o qədər yağış
yağdı ki, evlərin çoxu su altında qaldı. Bizim də həyətimizi
su basmışdı və bir informasiya
yazıb qəzetdə
çap etmək üçün Nəsir müllimə müraciət
etdim. Nəsir müəllim yazdığım
kağıza baxmadan cibinə qoydu. Üstündən bir həftə
keçdi. Uşaqlar mənə
dedilər ki, qəzetdə adım çıxıb. Çox sevincli
idim ki, “məqaləm” çap olunub. Onu da deyim ki, o informasiyaya mən məqalə kimi baxırdım. Beləliklə, həmin informasiya
məni jurnalist etdi. Fikirləşdim ki, bu informasiyanı yaza bilirəmsə, deməli,
məqalə yaza bilərəm. Universitetin qəzetində
reportajlar və məqalələr yazmağa
başladım. “Lenin tərbiyəsi uğrunda”
qəzeti mənim inkişafımda böyük
rol oynadı”.
Kino mətbuatı necə
yarandı?
Universiteti bitirən müsahibimiz
yenə iş problemi ilə qarşılaşır. İşləmək
üçün televiziya
və qəzetlərə
müraciət etsə
də, iki-üç
ay təcrübəçi kimi maaşsız çalışmaq tələbi
ilə qarşılaşır:
“Bu isə mənə
“əl vermirdi”. Anam da yaşlaşmışdı.
Sonda kino sahəsində işləyən tanışıımızın
köməkliyi ilə
Respublika Kinoprokat İdarəsinin reklam bülletenində fotoqraf kimi işə başladım. Kinostudiyaya gedib
hazırladığım yazıların
sayəsində vəzifəmi
artırdılar. Bülleteni çıxarmağın
bütün məsuliyyəti
mənim üzərimdə
qaldı. Sonra bülletenin
yerinə qəzet çıxarmağa başladım.
Bununla da təvazökarlıqdan
uzaq olsa da kino mətbuatını
yaratdım. 1966-cı ildə gördüm ki, başqa respublikalarda qəzetdən
əlavə kinojurnallar
da çap olunur. Mən də qəzetin
jurnal variantını
yaratmaq istədim.
Mərkəzi Komitənin icazəsi
ilə “Film” adlı jurnal çıxardıq.
Bu “Kino” qəzeti və “Film” jurnalı respublikada ən böyük tirajla çıxırdı. Beləliklə, mən nəinki anama kömək etdim, hətta evlənəndən sonra öz ailəmi də saxlamağa gücüm çatdı”.
1966-cı
ildən paralel olaraq Azərbaycan Televiziyasına ssenarilər
də yazır: “Harada
kino haqqında nə isə görürdümsə, kəsib
saxlayırdım. Bu gün evdə 450 qovluq var. Bu qovluqlarda kino sənətkarları və kinoya aid məsələlərlə bağlı
məqalələr toplanmışdır.
Yığdıqlarımın nəticəsində iki cildlik kino
salnaməsini yazıb,
çap etdirdim.
Kinonun tarixini də dəyişdim. Azərbaycan kinosunu
18 il də tutarlı faktlarla artırdım”.
“Azərbaycanfilm”in 90 illik tarixi kitabı artıq hazırdır”
Gənclərə məsləhətlərini verən həmsöhbətimiz
deyir ki, hansı sahədə çalışırsan çalış,
o sahəni dərindən
öyrənmək lazımdır:
“Onda sənə zaval yoxdur. İnsan gərək
özündən sonra
yaxşı bir iz qoymaq haqqında
fikirləşsin. 15-ə
yaxın kitabım çıxıb. Azərbaycanfilm Kinostudiyasının direktorunun
sifarişi ilə kinostudiyanın 90 illik tarixini yazıb, başa çatdırmışam.
Hazırda həmin kitab
Azərbaycan Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyinin kino şöbəsində nəzərdən
keçirilir. Ümid varam
ki, yaxın vaxtlarda hazırladığım
bu kitab işıq üzü görəcək. Belə
bir söz var: “Sükut ölümə bərabərdir”.
Mən isə deyirəm ki, istirahət ölümə bərabərdir.
Çünki işləyən adamı birdən saxlasan, onun ömrü bitmiş sayılar. Yadıma gəlmir ki, 75 il ərzində
nə vaxtsa istirahət edim və ya həyətə
düşüb, kiminləsə
nərd, domino oynayım”.
Lalə MUSAQIZI
Aygün ƏZİZ
P.S: 2015-ci il yanvarın 15-də Aydın Kazımzadənin
75 yaşı tamam olur.
Biz də bu münasibətlə
“Kaspi” qəzetinin kollektivi
adından qələm dostumuzu səmimi-qəlbdən
təbrik edirik!
Kaspi.-2014.-21 noyabr.-S.21.