Paris, Passi məzarlığı və
Toğrul Nərimanbəyov haqqında düşüncələr
Dünyanın elə ölkələri, elə şəhərləri var ki, insanları daim maraqlandırıb maqnit kimi özlərinə çəkirlər. Belə şəhərlərdən biri də Parisdir. Ötən minillliklər, yüzilliklər boyu böyük çətinliklərlə, fəlakətlərlə üzləşən Parisi insanlara belə yüksək sevgi ilə özünə bağlayan nədir? Cavab birmənalı deyil. İntellektindən, dünyagörüşündən, zövqündən asılı olaraq hərə bu sualı bir cür cavablandırır. Biri onu qədim tarixə, digəri orijinal memarlığa, başqa birisi isə zəngin mədəniyyətə, unikal tarixi abidələrə malik olduğuna görə sevdiklərini deyirlər.
Dünya
insanlarını Parisə bağlayan başqa atributlar da var.
Bu onun rəmzinə çevrilmiş Eyfel qülləsi, Zəfər
tağı, Yelisey çölü, Luvr, Jorj Pampedu və
Müasir incəsənət muzeyləri, eləcə də
Napaleonun iqamətgahı, Əlillər Evi adlanan yerdə qərarlaşmış
məqbərəsi, Notrdam kilsəsi, bir də keçmişdə
klassik rəssamların, yazıçı və şairlərin
görüş yerinə çevrilmiş Monparnas məhəlləsi
və burada yerləşən «Monparnas» kafesidir.
Xatırladaq ki, Parisin məzarlıqları da dünya
insanlarının maraqlarına, sevgilərinə tuş gəlmiş,
ziyarət yerlərinə çevrilmiş məkanlardandır. Elə bu maraq və sevginin
nəticəsidir ki, Parisin şimalında yerləşən
Monmartr, şərqində lövbər salmış
Per-Laşez, cənubunda qərarlaşmış Monparnas, eləcə
də şəhərin düz mərkəzində –Eyfel
qülləsinin yaxınlığında olan Passi məzarlıqları
həmişə çèéàðÿò÷èëÿð olur. Bu yerdə prodaksal bir sual ortaya çıxır:
görəsən bu qəmli yerlərə insanların diqqətini
çəkən, özlərini onlara sevdirən nədir?
Cavab birmənalıdır: həmin məzarlıqlarda dəfn
olunmuş dünyacan məşhur simalar və həmin məzarlıqların
səliqə-səhmanı, yaşıllığı,
insanların ruhuna rahatlıq gətirən havası və daim
burada hökm sürən sakitlik…
Bəli, bu məzarlıqda ayrı-ayrı zamanlarda
adları mifə, əfsanəyə çevrilmiş onlarla,
yüzlərlə dahilər, milyonların kumirinə
dönmüş məşhur sənətçilər, cəmiyyətdə
sayılıb seçilən və sevilən şəxsiyyətlər
uyuyur. Bunu şəhərin mərkəzində qərarlaşmış
Passi məzarlığının timsalında daha aydın
görmək olar. Bünövrəsi hələ
1820-ci ildə qoyulmuş bu məzarlıqda kimlər uyumur?
Dünya şöhrətli fransız rəssamı Eduard Mane,
dünya şöhrətli fransız bəstəkarı Klod
Debyüssi, dünya şöhrətli fransız aktyoru
Fernandel, şair-yazıçı Rene Viven, İran
şahının qızı Leyla Pəhləvi, səssiz
kinoların kino ulduzu Pirl Uayt, fransız aktrisası Janna Samari
(o Renuarın rəsm əsərlərinin modeli olub),
Byetnamın sonuncu imperatoru Bao Day, iki dəfə Fransanın
baş naziri olmuş ictimai-siyasi xadim Aleksadr Mileran, eləcə
də Azərbaycanın dünyacan məşhur olan rəssamı
Toğrul Nərimanbəyov…
Görürsünüzmü, bu məzarlıqda nə qədər
dünyacan məşhur simalar uyuyur. Çox təbii ki,
parislilər bütün bunları nəzərə alıb
turist səfərlərinin siyahısına Paris məzarlıqlarına
ziyarət marørutlarını
da əlavə ediblər. Bilirlər ki,
artıq bu yerlər kədərli ovqatdan çıxıb tarixi
yerlərə, məzarda uyuyanlar isə tarixləşmiş
şəxsiyyətlərə çevriliblər. Elə buna görə də adamlar zaman-zaman
haqlarında mif, əfsanə dolaşan bu şəxsiyyətlərin
uyuduğu məzarlığa gəlib onların qəbrlərini
ziyarət edirlər. Onları
sağlıqlarında görə bilməyib çox sonralar məzarları
ilə görüşüb üstünə bir dəstə
gül qoyduqları üçün rahatlıq tapıb
qürur hissi keçirirlər.
Xatırladaq ki, bütün zamanlarda Parisə
güclü insan axını olub və indinin özündə
də bu axın səngimir. Təbii ki, bunun obyektiv səbəbləri
var. Əsas səbəblərdən birisi odur ki, Parisin hər
bir yerinin-meydanının, küçəsinin, evinin,
kafesinin, məzarlığının, daha nə bilim nələrin,
nələrin zəngin və cəlbedici tarixi var. Fikrimiz daha
aydın olsun deyə bir əyani misal göstərmək istəyirik.
Parisin Yelisey çölü adlandırılan
küçəsində lap qədimdən fəaliyyət
göstərən bir kafe var. Bu kafedə kimlər olmayıb?
Viktor Hüqo, Onere de Balzak, Penuar, Sezann, Pikasso, Adeksandr
Düma, Emil Zolya, Van Qoq nə bilim, kimlər, kimlər... Kafe
sahibi ağıllı adam olduğuna, sənəti
və sənətkarı qiymətləndirməyi
bacardığına görə bu məşhurların
adlarının xırda mozaik kafellərlə döşəmə
və dèvarlara həkk
etdirib. İndi bura kafe-muzeyi xatırladır və
bura düşmək xeyli vaxt və pul itkisinə səbəb
olur. Bax, bu zəngin və cəlbedici tarixi
örnəklərin nəticəsidir ki, insanlar gənclik
çağlarından arzularının şəhəri hesab
etdikləri Parisə can atırlar. Amma gəlin bir həqiqəti
də etiraf edək ki, belə can atmalar təkcə adi adamlar
arasında deyil, dünyanın tanınmış məşhur
adamları arasında da boy göstəribdir. Buna misal olaraq
İtaliya intibahı dövrünün nəhəngi Leonardo
da Vinçini, rəssamlıq aləmində özünə
yeni yollar açan holland rəssamı Van Qoqu, italiyalı təsviri
sənəti ustası Ameqeo Moqulyanını, dünyanı
indi də öz cazibəsində saxlayan ispan rəssamı
Pablo Pikassonu, rus yazıçısı İvan Bunini, şair
İosif Brotskini, Azərbaycan əsilli, fransız dilli
yazıçı Ümbül Banini, dünya miqyasında
tanınıb sevilən Azərbaycan rəssamı Toğrul Nərimanbəyovu
göstərmək olar. Ayrı-ayrı ölkələrdən
dünyanın mədəniyyət mərkəzi hesab edilən
Parisə gələn bu nəhənglər sonradan bu şəhərin
daimi sakinlərinə çevriliblər. Əksəriyyəti
də burada dünyalarını dəyişib burada torpağa
tapşırılıblar.
Biz tez-tez Parisin mərkəzindəki Passi məzarlığında
uyuyan, dünyacan məşhur olan rəssam Toğrul Nərimanbəyovun
adını xatırlayırıq. Təbii ki, bu onu yaxşı
tanımayan adamlarda: «Axı bu Toğrul Nərimanbəyov
kimdir ki, onunla əlaqədar belə böyük sevgi ilə
danışırlar?» sualı doğurur. Əlbəttə, sual çox haqlı və
konkretdir. Biz bu sualı konkret də cavablandırardıq.
Deyə bilərdik ki, o keçmiş sovetlər
birliyi zamanında onun ən yüksək titullarına,
mükafatlarına layiq görülmüş bir rəssam
olub. Amma bunu özümüz qəsdən
etmədik ki, onun bu titulları, mükafatları hansı əzablı
yollardan keçib gəldiyini, aldığını
açıb sizə göstərək. Elə
buna görə də hər şeyə əvvəldən,
lap elə rəssamın ailə şəcərəsindən
başlamaq istəyirik.
Toğrul Nərimanbəyov Qarabağda çox məşhur
olmuş Nərimanbəyovlar şəcərəsindəndir. Nəslin
ağsaqqalı Nəriman bəy olubdur. Küllü-Qarabağda
bu varlı-hallı adamı hamı sevir, xətrini əziz
tuturdu. Çünki o yerli camaat
üçün əlindən gələni əsirgəmirdi.
Bir tarixi sənəddə qeyd edilir ki, 1900-cu ildə Rus
çarı II Nikolayın imzası və möhürü ilə
Nərimanbəyovlara 1540 min kvadratmetr sahəsi olan torpaq verilmişdir.
Həmin torpaqda Xıdırlı, Əhmədəvar,
Saricalı, Seyidli, Qiyaslı, Keştazlı, Ətyeməzli,
Gəngərli və Çəmənli kəndləri məskunlaşmışdı.
Nəslin ağsaqqalı Nəriman bəyin
Haşim və Əmir adında iki oğlu vardı. Haşim bəy İrəvanda gimnaziyanı bitirib
orada müəllimlik etmiş və «Molla Nəsrəddin»
jurnalının bölgə yazarı olmuşdur. Əmir bəy isə Xarkov universitetinin hüquq
fakültəsini bitirib Bakıya qayıtmışdır.
O bir müddət vəkillik etmiş və maarifçiliklə
məşğul olmuşdur. Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti dövründə Bakının
general-qubernatoru vəzifəsində
çalışmışdır.
Haşim bəyin Nəriman bəy (1889-1937) adlı bir
oğlu vardı. O, çox mükəmməl təhsil
görmüşdü. Nəriman bəy əvvəlcə
Moskva universitetinin fizika-riyaziyyat, sonra Xarkov universitetinin
hüquq fakültəsini bitirmişdir. Əmisi
Əmir bəy kimi o da vəkillik, maarifçiliklə məşğul
olmuşdur. 1917-ci ildə «Mösavat» partiyasına daxil olmuş,
partiyanın I qurultayında iştirak etmişdir. Zaqafqaziya seyminin və Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
parlamentinin üzvü seçilmişdir. Nəriman bəy
Nərimanbəyli Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin Nazirlər
Şurasının 4-cü kabinetində (14 aprel -22 dekabr
1919-cu il) Nəzarət Naziri vəzifəsini
tutmuşdur. Sovet dövründə müxtəlif
təşkilatlarda və qurumlarda hüquq məsləhətçisi
işləmişdir. Dəfələrlə
siyasi və fiziki təzyiqlərə məruz
qalmışdır. Otuzuncu illərin
axırlarında həbs edilərək, tanınmış Azərbaycan
müsavatçıları ilə birlikdə məşhur
Slovki həbs düşərgəsinə göndərilmişdi.
Xatırladaq ki, Əmir bəy Nərimanbəyovun
oğlu Fərman bəy də (o 1898-ci ildə Şuşada anadan
olub) buna bənzər bir tale yaşamışdır. 1919-cu ilin dekabr ayında o
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin göndərişi ilə
Fransaya getmiş və orada ali təhsil
almışdır. Hələ orada oxuduğu
dövrlərdə (1920-1927-ci illər) İrma Lya Rude
soyadlı bir qaskonlu fransız qızla ailə həyatı
qurmuşdu. Onlar bir müddət Tuluza, bir ara
isə Kann şəhərlərində yaşamışlar. Fransanın Kann şəhərində
yaşadıqları dövrlərdə onların Vidadi
adlı bir oğulları (1926) dünyaya gəlmişdir.
İyirminci illərin axırlarında Bakıya
qayıtdıqdan sonra isə Toğrul doğulmuşdur (1930).
Tarixi məxəzlərdən çox yaxşı
bilirik ki, XX əsrin 30-cu illəri keçmiş sovetlər
birliyi məkanında yaşayan bütün xalqlar
üçün çox çətin və faciəli
olmuşdur. Bu çətinlik və faciələr Nərimanbəyovlar
şəcərəsindən də yan keçməmişdir.
Nəslin neçə-neçə
tanınmış məşhur adamı represiyalar qurbanına
çevrilmişdir. Əmir bəylə bərabər
bəziləri güllələnmiş, bəziləri isə
Sibirə sürgünə göndərilmişdir.
Fransadan yüksək ixtisaslı mühəndis diplomu ilə
qayıdıb ayrı-ayrı vaxtlarda müxtəlif yerlərdə,
sonralar isə Azərbaycan SSR Dövlət Plan Komitəsində
elektrikləşdirmə bölməsinin rəisi vəzifəsini
tutan Fərman bəy də «əksinqilabi fəaliyyətinə
görə» ittihamı ilə şərlənib Sibirə
sürgün edilmişdir. Hələ bu az
imiş kimi 42 yaşlı həyat yoldaşı İrma Lya
Pude və 6 yaşlı oğlu Toğrul da həbsxanalara
atılmışlar. Ömrünün uşaqlıq
çağını həbsxananın dəmir
barmaqlıqları arasında keçirən və ibtidai təhsilini
həbsxanada olarkən alan Toğrul Nərimanbəyov
hələ uşaqkən həyatın çox çətinlikləri
ilə üzləşmişdir. Özünün
etirafına görə o ilk həyat dərslərini də, rəsm
əsərlərinin ilk mövzularını da həbsxanada
olarkən görüb götürmüşdür. Bunu çox sonralar çəkdiyi «Həyat naminə»
adlı rəngkarlıq nümunəsindən də aydınca
görmək olar. Fikrimizcə, belə bir
fəlsəfi və emosional, hələ də öz assiosiativ
çalarları ilə insanda rəngarəng ovqat yaradan əsəri
ancaq həmin dəhşətli və real həyatı
görüb yaşayan rəssam çəkə bilər.
Hə, deyəsən, bir önəmli faktı tamam unudub
yaddan çıxarmışıq. Fakt ondan ibarətdir ki, Fərman bəy
Sibirə sürgün edildikdən sonra Keşlə həbsxanasına
atılan həyat yoldaşı İrma Lya Rude Özbəkistana
sürgün edilmiş, 7-8 yaşlı Toğrula isə əvvəllər
onun dayəsi olmuş Anna Andreyevna sahib durmuşdur. Toğrul əslən polyak olan bu geniş
dünyagörüşlü kübar qadından yüksək
təlim-tərbiyə almış və həyatın çətin
sınaqlarına hazırlanmışdır. Dayəsinə böyük sevgi bəsləyən
Toğrul sonralar özünün şedevr əsəri hesab
etdiyi «Anna Andreyevanın portreti» rəngkarlıq nümunəsində
bu sevgini bütün varlığı ilə əks etdirib onu
tarixə qovuşdurmuşdur.
Toğrul hələ uşaq yaşlarından
üç sahəyə meyilli olmuş və öz xoşbəxtliyini
həmin sahələrdə tapacağını güman
etmişdir. Bu sahələrdən biri rəssamlıq, o birisi
musiqi, digəri isə heykəltəraşlıqdır.
Amma son anda o rəssam olmaq qərarına gəlmişdir.
Onda bu inamı ayrı-ayrı vaxtlarda asfalt üzərində,
həbsxanaya atıldıqdan sonra barakların döşəmə
və divarlarına çəkdiyi, əcaib-qəraib şəkillər
və bir də Bakı pionerlər evində fəaliyyət
göstərən rəsm dərnəyində rəssam Kamil
Xanlarovun rəhbərliyi ilə gerçəkləşdirdiyi
sulu boya rəsmləri
yaratmışdır. Beləliklə, o, 1945-ci ildə orta məktəbi
qurtarıb Ə.Əzimzadə adına
Bakı Rəssamlıq məktəbinin rəngkarlıq
şöbəsinə daxil olmuşdur.
Onun rəssamlıq texnikumunda oxuduğu dövrlər həm
mürəkkəb, həm də təzadlı dövrlər
idi. Bir tərəfdə iqtisadi çətinliklər,
digər tərəfdə isə totalitar rejim hökm
sürürdü. Totalitar rejimin
basqıları, fəsadları bu və ya digər təhsil
müəssisələrində də özünü
qabarıq biruzə verirdi. Bunu rəssamlıq məktəbinin
timsalında daha aydın görüb hiss etmək olurdu. Çünki bu məktəbdə təhsil
ideologiyaya uyğun olaraq qurulmuşdu. Cəmiyyət
üçün hazırlanan gələcək rəssam və
heykəltaraşlar ancaq klassik sosializm-realizm üslubunda
işləyib yaratmalı idi. Əgər
kimsə-impressionist, postimpressionist və yaxud mücərrəd,
avanqardist romantik istiqamətdə bir əsər işləsəydilər
böyük qınağa və tənqidə məruz
qalardılar. Lakin bütün bu çətinliklərə
baxmayaraq istedadlı və böyük potensial imkanları olan
tələbələr heç nədən çəkinməyərək
yaradıcılıq axtarışları aparıb müəyyən
eksperimentlər edirdilər. Toğrul Nərimanbəyov
bu işdə öndə gedən və müxtəlif «izmlər»i
eksperimentdən keçirən tələbəlÿrin birincisi və öndə gedəni
idi. Bunu onun diplom işi olan və 1950-ci
ildə Bakıda keçirilən Respublika rəssamlıq sərgisində
ilk dəfə nümayiş etdirilən «Türkiyədə
küçə» adlı rəngkarlıq əsərindən
də aydınca görmək olar. Realist-romantik
yöndə çəkilmiş bu əsər elə ilk
baxışdaca müəllifin güclü arayıb axtarma
meylindən və özünəməxsus rəng duyumu
olduğundan xəbər verirdi. Amma onun bütün bu
yaxşı xüsusiyyətlərinə baxmayaraq ali rəssamlıq təhsili olmağına da
böyük ehtiyac olduğu hiss edilirdi.
Bunu dərk
edib duyan Toğrul Nərimanbəyov elə həmin il (1950) Vilnüsdəki Litva Dövlət Rəssamlıq
İnstitutunun monumental təsviri sənət və dəzgah rəngkarlığı
fakültəsinə daxil olub məşhur rəsam-pedaqoq
Y.Mukenasin və Y.Maskyaviçusun siniflərində oxumağa
başladı. Toğrulun etirafına görə bu ali rəssamlıq məktəbi keçmiş
sovetlər məkanında fəaliyyət göstərməsinə
baxmayaraq digər respublikaların ali məktəblərindən
xeyli fərqlənirdi. Burada tez-tez dünyada
mövcud olan yeni sənət cərəyanlarından,
onların görkəmli nümayəndələrindən və
bu sənətkarların müxtəlif yönlü
yaradıcılarından söhbət gedirdi. Hətta tələbələrin bəziləri
klassik və sosializm –realizm üslubu ilə yanaşı digər
üslublarda da eksperimentlər edirdilər.
Toğrulun bəxti gətirmişdi. Bu ali təhsil
ocağında onun qarşısına Y.Mukenas və
Y.Maskyaviçus kimi çox məşhur rəssam-pedaqoqlar
çıxmışdı. Onlar həm xalq həyatını,
həm də dünyada gedən müasir yaradıcılıq
proseslərini çox gözəl bilirdilər. Toğrul tez-tez onların emalatxanalarında olur,
saatlarla klassik və çağdaş dünya incəsənətinin
həm dünəni, həm də bu günü barədə ətraflı
söhbətlər edirdilər. Y.Mukenas onu
daha çox xalq həyatının tərənnümünə,
Y.Maskyavuçus isə milliliklə bəşəriliyin
harmonik təcəssüm etdirməsinə sövq edirdilər.
Y.Mukenas tez-tez həm Litva xalqının, həm
də Azərbaycan xalqının həyatından, incəsənətindən
konkret misallar çəkib sübut edirdi ki, bu yolla gedənlər
uduzmurlar. Təbriz miniatür rəssamlığının
baniləri Soltan Məhəmməd, Kəmaləddin Behzad,
Ağamirək və Litva rəssamlıq sənətinin
atası hesab edilən Çürlönüs kimi
böyük zirvələr fəth edib tarixə
düşürlər. Rəssam-pedaqoq
Y.Maskyaviçus isə bir qədər ondan fərqli
düşünürdü. Onun fikrincə
dünya rəssamlığı yeni bir dövrə qədəm
qoyub. Başqa sənət növləri kimi incəsənətdə
də hiss ediləcək dərəcədə yeniləşmələr,
dəyişmələr və dünyəviləşmələr
prosesi gedir. Yeni yaranacaq incəsənət isə
milliliklə bəşəriliyin harmoniyasını və
sintezini tələb edir. Ona görə
çağdaş rəssamın bu yönü tutması onun
üçün çox sərfəli olardı…
Toğrul müəllimlərini çox maraqla dinləyib
götür-qoy edirdi. Amma dünya incəsənətində hökm sürən
və tez-tez dəyişən sezanizm, kərpic-valent,
avanqardizm, abstraktsionizm, kubizm, modernizm, eləcə də
realizm, romantizm, sərt üslub formalist cərəyanlarına,
axınlarına, yaxşı bələd olduğu
üçün bir qərara gəlib sənət
yönünü müəyyənləşdirə bilmirdi. Çünki tələbə rəssam hələ
bu yönlərin hamısında eksperiment aparırdı.
Bəzən uğurları olurdu, bəzən isə
uğursuzluqları. Amma ruhdan düşməyib
axtarış və eksperimentlərini davam etdirirdi. Düşünürdü ki, özünü realizm,
imperessionizm və sərt yöndə daha yaxşı ifadə
edə bilər. O, 1955-ci ildə «Baltik
balıqçıları» adlı rənkkarlıq nümunəsini
diplom işi kimi müəllimlərinə göstərəndə
onlar təəccüb etdilər. Çünki əsər
çox qəribə bir manerada və yöndə işlənmişdi.
Burada həm realizm, həm də sərt
üslub elementləri özlərini biruzə verirdi.
Bu yerdə Toğrulun Vilnüsdəki tələbəlik illəri ilə əlaqədar bir önəmli faktı da xatırlamaq yerinə düşərdi. Öncə qeyd etdiyimiz kimi o orta məktəbdə oxuduğu dövrlərdə üç yolun biri ilə getməyi qərarlaşdırmışdı. Təbii ki, son anda musiqi sahəsini deyil, təsviri sənət sahəsini seçməli oldu. Amma musiqidən də biryolluq üz döndərmədi. Vilnüs Dövlət Rəssamlıq İnstitutunda oxuduğu dövrlərdə paralel olaraq Vilnüs Dövlət Konservatoriyasının vokal sinfində də təhsil almağa başladı. Onun ifasında İtaliya operalarından ariyalar, italyan və Azərbaycan xalq mahnıları, Üzeyir Hacıbəylinin bəstələrindən seçmələr səslənib istedadının yeni bir qatını üzə çıxardı. Çox sonralar o maraqlı repertuarlarla Kirha, M.F.Axundov adına Azərbaycan Dövlət Akademik Opera və Balet Teatrı, eləcə də İtalya konsert və Opera səhnələrində çıxış etməyə başladı. Onun sehrkar səsi, heç kəsə bənzəməyən ifa manerası hamını heyran edib öz cazibəsində saxladı. Və buna görə də onu M.F.Axundov adına Azərbaycan Dövlət Akademik Opera və Balet Teatrına solist qəbul etdilər.
(àrdı var)
Möhbəddin Səməd
Bakı-Paris-Bakı
17-23 iyun 2014
Kaspi.-2014.-22-24 noyabr.-S.16-17.