“O birilər kimisən...”
Tanınmış türk şairi
Hayrettin İvginin “Bilirəm, gəlməyəcəksən”
adlı şeirlər kitabından aldığım təəssürat
Hər hansı
kitabın vaxtın şahidi olduğunu diqqətə
çatdıranların məramı necə də doğma və əzizdir. O da
çox əziz bir
münasibətdir ki, “dövr
kitablarda qalacaq”.
Tanınmış türk şairi Hayrettin İvginin “Bilirəm, gəlməyəcəksən” adlı şeirlər kitabından aldığım təəssürat bir daha yuxarıda deyilənlərin təkzib olunmaz gerçəkliyini diktə etdi mənə. Bu maraqlı kitaba daxil edilən şeirlərin hər biri əslində mənim üçün dondurulmuş vaxtın, zamanın şəkillənmiş, şeirin, sözün yaddaşına həkk edilmiş surətin təqdim etdi. Bu şeirlərdə həsrət var, vəfalı, heç vaxt ötüb-keşməyən xəfif titrəyişli xatirələr var. Oxuyursan və özünü elə bir çöl genişliyində hiss edirsən ki, sanki qarşında sonsuz nəhrlər, dənizlər yol gözləməkdədi, sənə doğru qucaq açıb “gəl” deyir, bu mənzərə lap əlyetərindədi, bir-iki addım da atsan yetişəcəksən... Ancaq bu gerçəkliklə sənin aranda xəfif bir ilğımın dayandığını sonradan fəhm edirsən. Ona görə ki, dəniz, dərya hesab etdiyin o su bolluğuna yetmək istədikcə, addım atdıqca ilıq titrəyişli bir ilğım qatının xoş bir ədayla səndən uzaq qaçdığının da fərqinə varırsan. Deməli, nə ayağın yetir, nə əlin çatır, nə qalan təkcə aşağıdakı misraların könül istisi olur:
Bax burda,
Bu odada
Neçə gecələr
Sənin
üçün içdim,
Sənin
üçün sərxoş
oldum,
Sənin üçün ağladım.
Lappa söndü, fitil bitdi,
Arzu söndü, xəyal getdi
Bu odada...
Əslində, bu odanın özü ötüb-keçən
vaxtın-vədənin, deməli,
əlahəzrət zamanın
özüdü. Aylar, illər, həftələr,
günlər, lap elə
saatlar, saniyələr
bu odanı qapsayan divar kimidi. Bu odanın
hər kərpici, daşı, dirəyi vaxtdan, zamandan tökülüb, bütövlükdə
bu oda zamanın
özüylə hörülüb.
Eyni zamanda bu odanın
hansı bir səmtindən içərisinə
boylanırsansa üzünə
saf, təmiz, eyni zamanda qədirbilən
bir eşq havası vurur. Zaman bu eşq havası
üstündə həmin
odadan keçib gedir – sevimli, sevdalı bir mələk kimi.
Hayrettin İvgini bir
şair olaraq mənim üçün təqdim edən təbii ki, onun “O birilər kimi” şeri oldu. Əlbəəl hiss etdim ki, onun
qarşısındakı insana,
belə demək təbii-caizsə, fərdi
baxışı eynən
mənim öz yanaşma, dəyərləndirmə
münasibətim kimidir.
Bu şeir məni
Hayrettin İvginlə sənət
dostluğu köynəyindən
keçirdi. Mən
bu şeirdə əslində öz fikrimin, münasibətimin
şəkillənməsini gördüm, onu öz sözüm, qəlb pıçıltım
qismində oxuyub yadda saxladım:
Get, sən də o birilər kimisən;
Gülüşün, geyimin, gəzişin –
Hamısı, hamısı, o birilər
kimi...
Mənə artıq yaxın
olma,
Uzaqlaş məndən.
Sən də o
birilər kimisən, qızım.
Yatmadı hələ qəlbimdə
O vulkan kimi əski
sızım.
O birilər kimisən, qızım,
O birilər kimi...
Bu şeir, tapdanmış,
keçilmiş, gözü
qabar etmiş bütün nəsnələrə,
fərq etməz ki, canlı, ya cansız olsun, gündəlik təmasda olduğun eyni təbiətli, xislətli hər bir predmetə etiraz, üsyan kimi qəbul edilir. Baxmayaraq ki, şair şeri çox yaxın, doğma bir kimsəsinə həsr edib, ancaq o yerdə ki, daimi təkrar,
basmaqəliblik, eyniyyət,
yekcinslik və yeknəsəqlik var, buradakı usandırıcı
iqlimi doğmalığın
özü belə hifz edə bilmir.
Əslində mənən yeniləşə,
təzələşə bilməyən,
yenidən yenidən, bir də yenidən
doğulmağa atəşin
qəlblə can ata bilməyənlər yaşaya-yaşaya
ölənlərdir. Yaşamağa,
duymağa can atmayanların
candan olması labüddü.
İlahi sözün, şerin, sənətin də başlıca məramı
əslində insanı
yeniləşdirmək, təzələmək
meylindən qaynaqlanır. Görkəmli Azərbaycan şairi Rəsul Rza şeirlərinin birində
yazırdı ki,
“Kaman çalın, insanda
insan oyadın!”
Əslində bu kamanın bir adı da
“Həyəcan təbili”dir,
“həyəcan şeypuru”dur. Bu həyəcan səslənişi
bütün cəmiyyət
üzərinə edilmədikcə
cəmiyyət eyniyyə
səfaləti içində
miskin bir köləyə dönə
bilər. Hayrettin İvgin
əslində öz ədəbi obrazına
“Get, sən də o birilər kimisən” təpkisiylə həm də cəmiyyətə
“təzələn, özün
ol, özünə qayıt” mesajı verir və bu
düşüncəsiylə könül çəkir.
Bu baxımdan Hayrettin İvginin
“Dəyişmiş görəcəyəm”
şeri bir az öncə diqqətə çatdırdığımız
“O birilər kimi” şerinin davamı və öz əbədi istəyinin nədənliyini daha dolğunluğu ilə nəzərə çatdıran
dilmancı kimi maralıdı.
Bax, sevgilim, gedirəm,
Bir gün geri döndüyümdə
Görüncə çaşmam...
Yalançı pərdələr pəncərəmizdə...
O zaman hər şey dəyişmiş olacaq.
Ayrıca
doğan gün də...
Sən ayrı diyarda,
Mənsə həsrətdə.
Dəyişməyən yalnız bir şey var:
-
Var olduğumuz və yaşadığımız...
Amma harda yaşamaq?!
Şair bütün anlamıyla təzələnən, yenilənən
yaşamağın aşiqliyini
çəkir. Sözbəsöz, cümləbəcümlə yazmasa da, fərqindədi
ki, təzələnməyən
nə varsa öz maraq dairəsini
itirir. Bu mənada
onun fərdi, özünəməxsus baxışları
istər-istəməz Azərbaycanın
xalq şairi, ustad Hüseyn Arifin diqqətə çatdırdığı bir
qorxu, xof əndişəsi ilə üst-üstə düşür
– ustad şair son dərəcə dərin bir əndişə, səksəkə hissi ilə yazırdı ki, bir də
dünyaya gəlmək
istərəm ancaq “qorxuram təzədən. Hamsı təzədən”. Yəni, eyni
əzabların, eyni işgəncələrin, fikri,
ruhi, cismani sıxıntıların hamısını
yenidən təkrarlanacağından
qorxuram. Birbaşa, sözün,
fikrin məna çalarının fərqli
cəhətlərinə baxmayaraq
hər iki şairin təkrar yeknəsək yaşam tərzindən həzər
etməsi bu şeirləri doğmalaşdıran
ortaq cəhət olaraq qalır.
Hayrettin İvgin öz
düşüncələrində inanmalıdır ki, gözlədiyi, könlünü
çəkən yeniləşmələr
mütləq gerçəkləşəcək
və bu gerçəklik həyat nəşəsiylə qəbul
olunacaq:
...Üstəlik ruzigar əsmiş,
Tökmüş yarpaqlarını budaqların.
Dağılmış bəlkə saçların
İllər sonrası sənlə
rastlaşacağam,
Bilirəm, səni fərqli
göstərəcəyəm,
Hətta
soyadını belə
Dəyişmiş görəcəyəm...
Bu şeirdə həyat
qanunauyğunluğuna rahat,
tam qısqanclıqdan uzaq
bir baxış sərgilənib. Elə bil pirani dost kimi adamı olacaqlara hazırlayır,
“möhkəm ol, sınma, sıxılma” – deyir...
Razılı doğuran cəhət ondan ibarətdir ki, Hayrettin İvginin sözün ən yaxşı anlamında yeniləşmək, dəyişmək
arzusu mənəvi paklığa çağırış
mücadiləsi kimi qəbul olunur. İslami
dəyərlərin bətnindən
qaynaqlanan bu ali duyğu
zaman-zaman Şərq poüziyasının ana xəttini təşkil edib. Bir şair düşüncəsindən
o biri şair düşüncəsinə sirayət
edib, nəticədə
könülləri, daha
konkret halda isə cəmiyyəti işıqlandırıb. Türkçülük düşüncəsinin ana yasasından keçən fikirdə inqilab, düşüncədə
yeniləşmə səslənişi
ilk növbədə əxlaqi
paklaşma məqamına
hesablanıb və irili-xırdalı Hayrettin İvginin
poeziya nümunələri
də bu düşüncənin könüllü,
heç bir əvəz istəmədən
yayımlanmasına xidmət
edir.
Eradan əvvəl 99-55-ci illərdə
yaşamış Roma filosofu
Lukretsi Kar dünyanı yalnız hissiyyatla duymağın mümkün olduğu qənaətində idi və şəhadət verirdi ki, insan
hisslərinin qüdrətinə
inanmasa, həyatın
özü belə məhv ola
bilər.
Bu mənada Hayrettin İvginin
poeziyası, onun şeir yaradıcılığı
dünyanı dərk
etməyə impuls verən hissiyyat sınırları kimidi, kainatı, insn dünyasını ifadə
edə bilmək alətidi. Onun şeirləri birmənalı
olaraq insanı Həzrəti Peyğımbərimizin
(S.) sevərək qiyaslandırdığı
ümidə, inama, eyni zamanda da
vəfa və etibara səsləyir:
İndi
gecə:
bu alaca qaranlıqda
səyrilib getmiş
uşaqlığım
Göz yaşlarımla
Ümidlərimi boğmuşam.
Özümü illərin arxasına buraxmışam.
Ah bu
Ümidlər,
Nüzilər
Ayrılıq,
Yalqızlıq,
Kölgələr və qaranlıq...
Qonşuda çalınan
O şərqi deyildir artıq.
Hayrettin İvginin inam, ümid hissi onun “Arabir xatırlayacaqsan məni, “çox yaxşı cocuqlar” deyəcəksə” – misralarından bütöv, boyaboy, bütün dolğunluğu ilə keçir. Eyni zamanda, onun “Sevgi, ümid, qaçış” şeri inkaredilməz bir həqiqəti ortaya qoyur ki, şairin ədəbi qəhrəmanı özünün könül mülkündə, torpağında açan fidanlar qədər təzə-tər, gözəl və bakirə sevgilisi yolunda qarşılaşmağa hazırdı, sevda yolçuluğu onun alın yazısıdı və “şair olan əmrə peşiman ola bilməz”. (S.Vurğun).
Gülayə
Kaspi.-2014.-25-27 oktyabr.-S.24.