“Qız üstə çox davalar etmişəm”
Aqil Abbas: “Elmi ateizmdən imtahana
boynumda Quranla girdim”
Hesab edir ki, indi sevgi yoxdur. Deyir, sevgi
elmdir, böyük mədəniyyətdir. “Leyli
və Məcnun”u, “Əsli və Kərəm”i, dünya
yazıçılarının gözəl sevgi
romanlarını, Stefan Sveyqi, Drayzerin “Dahi”sini oxumamısansa,
gözəl hind filmlərinə baxmamısansa, necə sevə
bilərsən? Onun fikrincə, indiki cavanlar
qarşısındakını cismani olaraq sevirlər,
onların sevgisi heyvanlara daha yaxın sevgidir.
Müsahibimiz əməkdar jurnalist,
«Şöhrət» ordenli yazıçı, millət vəkili
Aqil Abbasın uşaqlıq, tələbəlik illərinə
birlikdə nəzər salaq....
“Kitab oxuyan uşaq heç vaxt dəcəl
olmur”
Aqil Abbas
1953-cü il aprelin 1-də Ağcabədi
rayonunun Bayat kəndində dünyaya göz açıb. Uşaqlığı Bayat kəndinin Kolalı məhəlləsində
keçib. 8 uşaqlı ailənin
böyüyü olub. Deyir,
gözünü açandan evdə kitab görüb.
Atası universitetin Şərqşünaslıq fakültəsinin
məzunu Məhəmməd kişi
Nizaminin “Xəmsə”sini farsca oxuyub, Quranı yaxşı təfsir
edirmiş. Sonradan İqtisadiyyat fakültəsini
də bitirdiyindən rayonda müxtəlif vəzifələrdə
işləyib. Uzun illər sovxoz direktoru
işləyib, bir sözlə, təsərrüfat rəhbəri
olub. Buna görə də Aqil Abbas nə
uşaqlığında, nə də tələbəliyində
imkansızlıqdan əziyyət çəkməyib.
Atası
hələ birinci sinfə getməmiş oğlu Aqilə
kiril, latın və ərəb əlifbasını
öyrədib. Aqil məktəbə getməmiş
bu üç əlifbada sərbəst şəkildə oxuyub
yazırmış.
Ata nənəsinə
bütün kənd bibi deyə müraciət etdiyindən
müsahibimiz də onu bibi deyə
çağırarmış: “Bibim çoxlu bayatı, hədis,
rəvayət bilirdi. Babam Kərbəla ziyarətində
olduğundan çoxlu hədislər danışırdı.
Məhərrəmlik vaxtı bibim imamlara ehsan
verərdi. Camaat bizim evə
yığışardı. Gecə oturub Kərbəladan
gətirilən kitablardakı hədislərı, Quran
oxuyardılar. Mən də hədisləri
dinləməkdən zövq alardım”.
Uşaq
vaxtı sözabaxan olduğunu deyir: “Kitab oxuyan uşaq
heç vaxt dəcəl olmur. Mən
bütün günü kitab oxuyurdum. Məktəbin
kitabxanasında oxumadığım kitab qalmamışdı.
Evimizdəki kitabxanada kitabları qurtarıb
dayımın kitabxanasına keçmişdim. Hələ 3-cü, 4-cü sinifdə şəhər
mərkəzi kitabxanasının üzvü idim”.
Fizika
laboratoriyası yaradır
Müsahibimiz
3-cü sinfə keçəndə atası ailəsini də
götürüb kəndləri ilə 18 km məsafədə
yerləşən Ağdam rayonuna köçür: “Kənd
yerində imkanlar az idi, şərait, məktəb istədiyimiz
kimi deyildi. Buna görə atam o vaxt mədəniyyət
beşiyi sayılan Ağdamdan ev aldı və ailəlikcə
oraya köç etdik”.
Bədii
kitablar oxumaqla yanaşı, Aqil həm də texnika ilə
maraqlanırmış: “Mənim xahişimlə atam Rusiyada
çıxan texniki kitabları alırdı, o cümlədən
“Texnika Molodyojı”, “Za rulyom” və s. kimi jurnallara abunə
idi. Jurnallardakı layihələrin üzərində
işləyirdim. Silah, sabun qabının
içərisində Bakı və İranı tutan radio
düzəltmişdim. 8-ci sinifdə
oxuyanda məktəb direktorunun yanına gedib xahiş etdim ki, zirzəmidəki
otağı bizə versin, orada fizika laboratoriyası təşkil
edək. Bütün günü boş
vaxtlarımızı dostlarımla o laboratoriyada
keçirirdik. Orada müxtəlif cihazlar
düzəldir, bu cihazlarla yarışlara
qatılırdıq”.
Həmsöhbətimiz
məktəbi əla qiymətlərlə bitirdiyini, texniki fənlərə
xüsusi marağının olduğunu deyir: “SSRİ-nin
elektrikləşdirilməsi ilə bağlı böyük
bir xəritə var idi. Xəritədə 500-600
stansiya əks olunmuşdu. Bunların bir
qismi mövcud olan, bir qismi tikilən, digəri isə tikilməsi
planlaşdırılan müxtəlif növ stansiyalar idi.
Rəngli işıq lampaları ilə bu
stansiyaları fərqləndirmişdik. Xəritənin
üzərində mənim rəhbərliyimlə daha 3 sinif
yoldaşım işləyirdi. Bu xəritə
Azərbaycanda 1-ci, SSRİ-də 3-cü yerə
çıxdı. Ancaq o vaxt bizə haqsızlıq etdilər,
SSRİ olimpiadasına bizi deyil, Bakıdan başqa
uşaqları göndərdilər, amma iş bizim
adımıza idi. Biz 3-cü yeri tutandan sonra
Ağdamda SSRİ-nin maliyyə dəstəyilə Gənc
Texniklər Stansiyası yaradıldı”.
Həyatının
ən böyük səhvi
Millət vəkilinin rəssamlıq qabiliyyəti də
var imiş. Dediyinə görə, indi sürrealizm
adlandırılan qeyri-adi rəsmlər çəkməyi sevərmiş.
Hətta institutda oxuduğu vaxtlar rəssamlar kimi geyinərmiş:
“Bakıda Əzim Əzimzadə adına
Texnikum var idi. O da ali məktəb
olmadığından mənim ölçülərimə
uyğun gəlmirdi. Buna görə rəssam
olmaqdan vaz keçdim. Atam məni həkim
görmək istəyirdi. Amma bu sənət
mənlik deyildi. Çünki yanımda
bir adamın barmağı qanasa, ağlayıram,
qarşımda bir xəstə ölsə, özümü
asaram. Buna görə də sənədlərimi
Azərbaycan Dövlət Universitetinin filologiya fakültəsinə
verdim. Orta məktəbdə oxuyanda məqalələr
yazırdım. Nənəm və əmim Kolanlıda
qaçaq olan atamın babası Abbas kişi
haqqında danışırdılar. Mən bu əhvalatları,
eyni zamanda nənəmin danışdığı rəvayətləri,
hədisləri ağ kağıza
köçürürdüm. Bəlkə də
ədəbiyyatçı olmağım elə buradan
qaynaqlanıb”.
A.Abbas
hesab edir ki, orta məktəbi bitirərkən sənədlərini
texniki fənlərə verməmək həyatının ən
böyük səhvidir: “Mən gərək ya
riyaziyyatçı, ya da fizik olaydım”.
Bakıda
ən yaxşı geyinən tələbə
İnstitutda
oxuyarkən o vaxtkı «Qubanov» küçəsindəki evdə
kirayə qaldığını deyən A.Abbas həmin evdə
10 il yaşayıb. Amma tələbələrin
əksəriyyətindən fərqli olaraq, nə bir dəfə
özünə yemək bişirib, nə də ev yığışdırıb.
Çünki qonşuluqda xalası qızı və
xalası oğlu yaşadığından onlar müsahibimizin
dadına çatırmış: “Yeməyi
xalamqızıgildə, arada da dayımgildə yeyirdim”.
Həmsöhbətimiz
orta məktəbi əla qiymətlərlə bitirsə də,
institutda dərsdən qaçan tələbə olduğunu
etiraf edir: “Xoşlamadığım dərslərdə
oturmurdum, sonra da ağrısını çəkirdim. Amma dərslərə girməyi xoşlamasam da,
ictimai fəal tələbə olmuşam. Bizim
fakültənin partkomu, rəhmətlik professor Şamil
Qurbanov rus ədəbiyyatından dərs deyirdi. Mənim rəssamlıq və nəqqaşlıq
qabiliyyətimin olduğunu gördüyündən yanına
çağırıb divar qəzeti buraxa biləcəyimi
soruşdu. Mən həm filologiya fakültəsinin,
həm də ayrıca satirik divar qəzeti buraxdım. Universitetin “Lenin tərbiyəsi” qəzetində
müxbir işləyir və 35 rubl maaşım vardı.
Kəsirlərim olduğundan çox vaxt təqaüd
ala bilmirdim”.
Aylıq
cəmi 35 rubl gəliri olsa da, nəinki institutda, hətta
Bakıda ən yaxşı geyinən tələbələrdən
sayılırdı: “Atamın imkanı yaxşı
olduğundan bizə korluq verməzdi. Hətta bəzən
elə olurdu, gündə iki dəfə paltarımı dəyişirdim”.
İnstitutda
ilk və son “5”
A.Abbas bir
az davakar olmasından danışır:
“Yeməkxanamız var idi. Oranın da
böyüyü ağdamlı idi. Kimdən
xoşumuz gəlmrdisə, qapını “içəridə
yoxlama var” bəhanəsilə bağlayıb heç kəsi
içəri buraxmırdıq və
xoşlamadığımız adamı orada əzişdirirdik”.
Dərslərə
girməyi xoşlamasa da, sevdiyi fənlərin mühazirə və
seminarlarına qatılarmış: “Sevdiyim fənlərdən
müəllimlərlə dilləşməyi, mübahisə
etməyi sevirdim. Fəlsəfə, etika,
estetika, elmi ateizm, məntiq, elmi kommunizm və s. sevdiyim fənlər
sırasında idi. Elmi kommunizmi keçəndə
başa düşdüm ki, kommunizm olmayacaq. Amma o kitabı oxuyana qədər elə bilirdim ki,
kommunizm olacaq. Müəllimə dedim ki, kommunizm boş və
mənasız şeydir. Bunun üstündə
müəllimlə çox böyük mübahisəmiz oldu.
Hamı deyirdi ki, müəllim məni institutdan
qovduracaq, amma böyük ürək sahibi olduğundan
heç bir problemim yaranmadı”.
Bir dəfə də həmsöhbətimiz boynundan
kiçik Quran asıb elmi ateizm fənnindən Qədim müəllimin
imtahanına gedir.
Qədim
müəllim: “Boynundakı nədir?”
Aqil:
“Quran”.
Müəllim:
“Allaha inanırsan”.
Aqil: “Niyə
inanmıram. Allaha inanmayan kafirdir”.
Müəllim:
“Bilirsən, hansı fəndən imtahana gəlmisən?”.
Aqil: “Elmi
ateizmdən. Suallarınızı verin,
cavablandırım, sizin arqumentlərin əksinə də
cavab verim”.
Müəllim
A.Abbasın üzünə zəndlə baxıb qiymət
kitabçasını istəyir və ona sual vermədən
“5” yazır: “Bəlkə də institutda ilk və son “5”i onda
aldım”.
“Müəllimlərə
uşaq tapşırırdım”
Müsahibimiz
müəllimləri ilə dost olduğunu deyir: “İkinci
kursda oxuyanda müəllimlərimlə onların
yığışdığı çayxanada oturub çay
içirdim. Ünsiyyətcil idim, həm də
1-2 dəfə söhbət edəndən sonra müəllimlər
görürdülər ki, mən digər tələbələrdən
fərqliyəm, hamı kimi düşünmürəm, həyata
hamı kimi baxmıram. Qəzetdə məqalələrimin
çıxması da onların nəzərindən
qaçmırdı. Hətta müəllimlərə
qiymət yazmaq üçün uşaq da
tapşırırdım”.
İnstitut
illərindən başlayaraq Rəmişlə dostluq etdiyini
deyən müsahibimiz kirayədə qaldığı evin Rəmişgilə
yaxın olduğunu bildirir: “Rəmiş alt mərtəbədəki
otaqlarından ikisini musiqi otağı etmişdi. Ora yığışırdıq. Rəmiş ya gitara, ya pianoda çalır, biz dinləyirdik”.
Bundan
başqa, müsahibimiz tələbəlikdə boş
vaxtlarını teatrlara, kinoya getməklə keçirib: “Həftədə
bir dəfə Milli Dram Teatrına, bir dəfə Musiqili
Komediya Teatrına, 3 dəfə filmlərin axşam
seansına gedirdik. Opera və Balet Teatrına
getməyi sevərdim. Filarmoniyaya çox az
gedərdim. Bu gün də nə Filarmoniyada, nə
də Respublika Sarayında konsertə qulaq asmağı sevmirəm.
Təsəvvür edin, Arif Babayev oxuyur və qəfil
xırdalama aparır. Camaat bu xırdalamaya
qulaq asmaq əvəzinə, başlayır çəpik
çalmağa, artıq həmin hissəni eşidə bilmirsən.
Bundan xoşum gəlmir”.
“Əlinin qoxusundan çox xoşum gəlirdi”
A.Abbas bizə
ilk sevgisindən də danışdı: “Birinci sinifdə
ibtidai sinif müəlliməmiz Leyla müəlliməyə
vurulmuşdum. O, başımı sığallayırdı və
əlinin qəribə bir qoxusu var idi. Əlinin
qoxusundan çox xoşum gəlirdi. Sonra
Leyla müəllimə Ağdama gəlin köçdü.
Çox pis olmuşdum, məktəbə getmək
istəmirdim”.
A.Abbasın
sözlərinə görə, institutda oxuyanda qız üstə
çox davalar ediblər: “Amma davalar dostlarımın sevdiyi
qızların üstündə olurdu. İnstitutda
oxuyanda heç bir qızla maraqlanmamışam, amma
yaxşı geyinib-keçindiyimə görə mən
qızların xoşuna gəlmişəm. Qızlara o dərəcədə meyilli deyildim.
Amma etiraf edim ki, qızların məni sevməsini,
mənə məktub yazmasını xoşlayırdım.
Mən də məktub yazmışam. 1-ci kursda oxuyanda, məktəbimizdə 9-cu sinifdə
oxuyan qıza 5-6 məktub yazıb cavab gözləyirdim.
Amma heç birinə cavab gəlmədi. Dilim şirin olduğuna görə tələbəlikdən
sonra da qız arxasınca düşməyi sevməmişəm,
elə sözlərim kifayət idi”.
“İndiki cavanların sevgisi heyvani
sevgidir”
A.Abbas hesab edir ki, indi sevgi yoxdur: “Sevgi elmdi. Sən “Leyli və Məcnun”u, “Əsli və Kərəm”i, dünya yazıçılarının gözəl sevgi romanlarını, Stefan Sveyqi, Drayzerin “Dahi”sini oxumamısansa, gözəl hind filmlərinə baxmamısansa, necə sevə bilərsən? Bu halda yalnız birinci sinifdə mənim sevdiyim kimi sevmək mümkündür. Müəllim başımı sığallayır, əlinin qoxusundan xoşum gəlir. Amma sevgi tamam başqa şeydir. Bir şeylər oxumadığına görə indi insanlar sevməyi bacarmırlar. Sevdiyin qızı yuxunda görməyəcəksənsə, onun haqqında düşünməyəcəksənsə, beynində fantastik şeylər yaratmayacaqsansa, səhərə qədər yatmayacaqsansa, gedib onun pəncərəsinin altında durmayacaqsansa, gecə onun fikrylə ayılandan sonra səhərə qədər onu fikirləşməyəcəksənsə, bu, nə sevgidir. Nədənsə mənə elə gəlir ki, indiki cavanlar qarşısındakını cismani olaraq sevirlər, onların sevgisi heyvanlara yaxın sevgidir. Əsl sevgi - içdən sevmək isə böyük mədəniyyətdir”.
Lalə MUSAQIZI
Kaspi.-2014.-31 oktyabr.-S.21.