“...Vaqif Səmədoğluya qız vermirik“
İradə Musayeva: "...ədəbiyyat adına
boşboğazlıq və ədəbi tərbiyəsizlik edənlərə yerini göstərmək, sözün namusunu çəkmək ədəbi tənqidin də məsuliyyətidir"
Bir ədəbiyyat fakültəsi düşünün ki, koridorlarında aidlik ab-havası deyil, diktaturanın soyuq yelləri əssin.
...bir auditoriya düşünün ki, mənsublarından yüzdə doxsanı niyə burda olduğundan bixəbər olsun.
Və bir müəllimə düşünün ki, bu vur-çatlasında duruşuyla bu soyuq maneələri dəf edə bilsin.
Ədəbiyyatdan xəbərsiz ədəbiyyat fakültəsində boylu-buxunlu bir xanım vardı. Məni bu fakültəyə bağlayan iki adamdan biriydi. İlk tanışlığımız onun ədəbiyyatşünaslıq dərsindən aldığım "3"- lə başlamışdı. Mən universitetə hirsimi belə çıxmışdım, o da qisasını belə almışdı. O "üç" mənə dərs oldu. Utandırdı.
Başıma sığal çəkənləri deyil, sıxıb-suyumu çıxaranları sevdiyimdən olsa gərək, mən də elə onu o "3"-lə sevib, müəlliməm dedim.
Bəli, o xanım mənim müəlliməmdi. Aradan illər keçib amma ilk gün necə gördümsə bu gün də elə-eləcə çıxdı qarşıma, dimdik, sərt.
Və yenə də duruşuyla olduğu yerdə soyuq yellər əsdirir...
"SÖZün namusunu çəkir!"
Müsahibim müsahibə almağa çətinlik çəkdiyim adamlardandı. İradə xanım Musayeva. Statuslarını saymaq fikrində deyiləm, çünki o, mənə görə hələ də mənim sərt, sərt olduğu qədər mehriban, görə bilənlərə ÇÖLündən İÇİni göstərən adamdı.
O, mənim
İradə müəlliməmdi!
- Salam müəlliməm... Öyrətməkmi, tənqid
eləməkmi...?
- Nə öyrətmək, nə də tənqid etmək… Ədəbiyyatşünaslıq nöqteyi-nəzərindən təhlil etmək. Əgər təhlil prosesində sənin tədqiq obyektin və hədəfin yalnız və yalnız əsər olursa təhlilin nəticəsi şəxsi münasibəti kölgədə qoyur. Tənqidçi özü də bilmədən rəyi, qənaəti ya müsbət, ya da mənfi olur. O qədər olub ki, son cümləni tamamlayandan sonra baxmışam ki, müəllimim, yerlim və ya hansısa mənə çox hörmətlə yanaşan bir adamın əsəri haqqında məqalə tənqidlərlə doludur. Onda yavaşca öz-özümə pıçıldamışam: “Bağışla məni, dostum...”
Bizdə ədəbi tənqidi hələ də yazıçıya ağıl vermək kimi mənalandırırlar. Bu, xırda hisslərdən xilas ola bilməməyin ifadəsidir. Tənqidçi kimdir? Ədəbiyyat nəzəriyyəsi, ədəbiyyat tarixini bilən və bədii əsəri bu meyarlarla qiymətləndirən oxucu. Deyirsən ki, bu daş, bu tərəzi... Yəni bu dünya ədəbiyyatı, bu klassik ədəbiyyat, bu folklor, bu modern ədəbiyyat, bu da ənənə və novatorluq meyarları və s.
Sənin
əsərin bunların heç birindən
deyil və
bunlardan fərqli
yaxşı bir şey
də deyil, ən
yaxşı halda uğursuz
bir təqliddir.
Təbii ki, bu təhlildən
inciyirlər və tənqidin gərəksizliyi, ya da özlərinin bu
dövrdə dərk
olunmadıqlarının “faciəsi”ni
dahiyanə əda ilə elan
edirlər.
F.Kafkanı, A.Kamyunu, Q.Markesi,
C.Steynbeki, K.Hamsunu oxuyub dərk
edən və professional
tərzdə anlada
bilən tənqidçiyə ya
oxucuya “qərəzli”, “savadsız”
damğasını vururlar. Sonra da məşhurlaşmağın yolunun ciddi təqdimatlar
qapısından keçə
bilmədiyini
anlayıb şou xarakterli
“gediş”lərlə meydana
atılırlar. Nəticədə bugünkü
vəziyyətlə qarşılaşırıq...
- Xarakteriylə
yaradıcılığı üst-üstə düşməyən
ədəbiyyat
adamlarını necə
izah edərdiz?
Necə bilirsiz, şəxsiyyətsiz ədəbiyyat adamı və ya xaraktercə çox
güclü zəif
qələm adamı ədəbiyyata nə
verə bilər?
- Ədəbiyyatın formalaşmasında və inkişafında şəxsiyyətin rolu və ya şəxsiyyəti yetişdirən ədəbiyyat problemi həmişə və dünyanın hər yerində olub. Sizcə, kütlənin deyil, şəxsiyyətlərin yaratdığı tarixdə böyük sənətkarları kütlə zövqü, əxlaqı və qanunları ilə mühakimə etmək doğrudurmu?
Ədəbi prosesi, ədəbi inkişafı, əsəri müəlliflərin şəxsiyyətlərini, şəxsi həyat və özəl yaşantılarını araşdırmadan, təhlil etmədən izləmək və qəbul etmək daha düzgün yoldur. Yaradıcı insanları adi insanlarla müqayisə yanlışlıqdır. Xüsusi istedadı, ruhi aləmi, ilham pəriləri olan böyük sənətkarlar yazı prosesində özündən, öz şəxsiyyətindən, kaprizlərindən, xasiyyət və şəxsi problemlərindən yuxarıda dayanırlar. Bizə təqdim etdikləri ədəbi məhsul həmin o “yuxarı”nın istehsalıdır. Onda biz niyə yazıçının yaxasından tutub pedaqoli tərbiyə metodları ilə ona əxlaq dərsi keçməliyik?! N.V. Qoqol, M.Dostoyevski, A.S.Puşkin, L.Tolstoy, Drayzer, Bayron, E.Hemenquey, U.Folkner, F.Kafka, C.Məmmədquluzadə, Y.V.Çəmənzəminli və başqa bu kimi dahilərin hansını ədəb-ərkan etikası məhkəməsinə çəksək, sovet ideologiyasının hökmünə əsasən “Cəmiyyət və gənclik üçün yararsız ünsür” -damğası vurulacaq: biri qumarbaz olub, biri dinsiz, biri arvadbaz olub, biri “psix”, biri intihar edib, biri siyasi əqidəsini dəyişib və s.
Şəxsiyyət və yaradıcılıq məfhumlarını eyniləşdirməyi, bunların arasında hər hansı bir əlaqə axtarmağı heç cür qəbul etməyən U.Folkner Nobel mükafatı alanda “Bu mənə deyil, mənim yaradıcılığımadır”-demişdir. Onun çox maraqlı bir replikası var: “Mənim kitablarım üstəgəl Folkner soyadlı kənd sakini –deyəsən onların bir-birinə çox az bağlılığı var axı”... Yazıçı qeyd edirdi ki, iki tip insanların şəxsi həyatı araşdırılar: cinayətkar və dövlət qulluğunda çalışanların: “Nə qədər ki, yazıçı bir cinayət törətməyib, yaxud dövlət qulluğuna girməyib- onun şəxsi həyatı yalnız özünə məxsusdur və öz tənhalığını qorumaq təkcə yazıçının şəxsi haqqı deyil, həm də kütlənin borcudur, çünki bir fərdin azadlığı məhz digərinin azadlığının başlandığı yerdə bitir – zənnimcə azacıq məsuliyyət hissi olan hər bir kəs mənimlə razılaşar.
15 il əvvəl Vaqif Səmədoğlu haqqında kitab yazanda tanış-biliş soruşurdu ki, kitab kimin haqqındadır? Deyirdim Vaqif Səmədoğlunun. Hərə bir söz deyirdi, biri deyirdi :”o neçə dəfə evlənib”, biri deyirdi: ”çox içir”, biri Səməd Vurğunun sovet dövründəki “səhv”lərindən danışırdı və s. Təəccüblənirdim... Özü də bunu deyənlər ali təhsilli insanlar idi. Bəzən zarafatla deyirdim ki, vallah Vaqif Səmədoğluya qız vermirik, ondan qız almırıq, o şairdi mən də ədəbiyyatçı...
XX əsrin
məşhur rəssamı Pikassonu “qadın əsiri
və qadın cəlladı”
adlandırırdılar: yeddi arvadından
beşi dəli
olmuş, ikisi intihar etmişdi. Xəyanət, yalan,
hiylə və xəsislik kimi mənfi keyfiyyətlər onun insan kimi xasiyyətnaməsinə aiddir.
Amma 80 mindən
çox rəsm
əsərinin müəllifi Pikasso
əsil sənət məbədi və dahi
idi və
qadınları ya uşaqları ilə münasibəti onun
heç bir əsərinin dəyərini azaltmır...
Dünya ədəbiyyatının
şedevrlərindən olan
“Master və
Marqarita” əsərinin müəllifinin şəxsiyyəti haqqında hələ də
əfsanələr dolaşır. Onun
yazıçı, həkim,
cadugər, narkoman olması barədə mübahisələr davam edir. Ksera Proskurnaya
Mixail Bulqakovun həyatı ilə bağlı
araşdırmalarında cəmi
49 il yaşayan bu dahi sənətkarın
morfi aludəçisi
olduğunu yazır. Bulqakovun
“Morfi” adlı əsəri də var
və onun baş qəhrəmanı elə
müəllifin özüdür...
- Tənqid nədir? Kimləri tənqid etmək olar?
- Həqiqi ədəbi tənqid vicdan məsələsidir. Sözün tərəzisi tənqidçinin əlindədir. Bu ölçüdə səhv bağışlanandır, günah isə yox... Səhv odur ki, sən bilmədən yaxşı əsəri pis hesab edirsən və “hesab”ına ürəkdən inanırsan, başqa tənqidçilər və tarix bu səhvi düzəldir. Tolstoyun Şekspir, Axundovun Füzuli, Folknerin Kamyu, Mario Varqas Lyosanın Markesə münasibətindəki səhvlər kimi. Bir də var günah. Bilə-bilə, təmənnalı münasibətə əsasən pisə yaxşı demək və on minlərlə insanı bu yalana inandırmaq cəhdi, ya da yaxşıya qəsdən pis deyib onu gözdən salmaq cəhdi... bu artıq ikrahdoğurucu günahdır. Belə yanaşmalarda həm də əxlaqi keyfiyyətlər üzə çıxır. Hansısa qrofaman yazıçını qaldırmaq niyyətində olan tənqidçi anlamır ki, onu qaldırmaq üçün özü mütləq enməlidir və rəhmətlik Yaşar Qarayev demişkən, təmənnalı və iddialı yazıçı tənqidçini özünün şəxsi yaltağı, muzdlu məddahı səviyyəsinə qədər alçaldır.
Tənqid,
əlbəttə çox məsuliyyətli ədəbi yaradıcılıq növüdür, analitik
təfəkkür
meyarıdır. Bəzən sanki
ədəbi prosesdəki ləngimə və axsamalara
görə ədəbi tənqidin
günahkar olduğunu
düşünürük. Ədəbi tənqid bu
gedişatı nə
iləsə sürətləndirə,
onun istiqamətini
dəyişə bilərmi?
Tənqid
özündən
başlamalı, inkişafda olan ədəbi prosesin
öndə gedən, hər şeydən xəbərdar yaradıcılıq normativinə çevrilməlidir.
“ Kimləri tənqid etmək olar?”- yox, sualı “ədəbiyyatda nələri tənqid etmək olar?”- şəklində qoysaq, əlbəttə, ilk növbədə təqlidçiliyi, nəzəri savadsızlığı, bayağı və şablon təsvirləri. Ədəbiyyat məzmunundan asılı olmayaraq - istər ideoloji, istərsə də estetik olsun-fərqi yoxdur, səmimi və canlı deyilsə tənqidə layiqdir.
- Tənqidin
ədəbi
olmalıdırmı? Olmalıdırsa necə?
Tənqidin
ədəbi əlbəttə
olmalıdır. Etik normadan
kənara
çıxmadan da çox
kəskin tənqid etmək olar.
Yenə deyirəm, sən
yazıçını yox, əsəri hədəf seçmisənsə, sənin
davan obrazlar, süjet, təsvirlər, ideya,
məzmun və s.
bədii komponentlərlə olur. Onları
necə təhqir etmək olar?
- Populyar ədəbiyyatda niyə yoxsuz? Hər kəs çəkilib kənarda dursa bəs onda klassiklərin əmanəti olan ədəbiyyatı kim qoruyar?
- Ədəbiyyatı
kənardan izləmək lazımdır. Mən ümumiyyətlə, tünlüyü
xoşlamıram. Yığıncaqlar, tədbirlər, birliklər, kürsülər, indiki
dillə desək, “gündəm adamı” olmaq... Əsil ədəbiyyat və sənət
bu mühitdən
çox uzaqdadır. Çap
olunan kitablarımı qətiyyən
reklam eləməmişəm, əlyazmalarımı ocaq qalananda təəssüflənmədən
verirəm, çap olunası kitablarımı mətbəəyə
göndərməyə həvəsim belə yoxdur.
Bilirsiniz, əsl
ədəbiyyatı və ədəbiyyatşünaslığı
az-çox dərk
edən insan siz demiş,
bir az “kənarda durur”...
Qaldı ədəbiyyatı qorumaq məsələsinə,
onu qorumaq yox, azad buraxmaq,
yaxasından əl
çəkmək lazımdır-sərbəst və
təbii olması üçün... Amma ədəbiyyat adına boşboğazlıq
və ədəbi tərbiyəsizlik edənlərə
yerini göstərmək, sözün
namusunu çəkmək sözsüz
ki, ədəbi tənqidin də məsuliyyətidir.
- Bizə bir az Cavid Əfəndidən bəhs edərsizmi...?
- Hüseyn Cavid... Ağırlıq, əfəndilik, dözüm, təmkin və ən əsası prinsipial və ədəbiyyata, qələmə, sözə sadiq bir şair... Evini, ailəsini, özünü tari-mar, viran etdilər, ürəyini dağladılar, dörd bir tərəfində görk olsun deyə insanlara və insanlığa işgəncə verdilər. Söz - insanlığın, mənəviyyatın və ruhun simvolu olan İlahi Söz - Cavidin içində salamat qaldı, ölmədi...
Bu barədə
boğazdan yuxarı danışmaq mümkün deyil... Sənin
doğmalarını məhv
edələr,
adını-sanını, şöhrətini
qarğa-quzğunlar tökülüşüb
əlindən ala,
xəstə halinlə çovğunun,
şaxtanın ortasına atalar və sən bəlasına
düşdüyün İlahi
sözün üzünə ağ olmayasan... Əksinə,
onun ayaqlarına düşüb
ondan aldığı ilhamla,
eşqlə iblisləşmiş,
şeytanlaşmış zavallı insanlara
mərhəmət, ədalət, zəka diləyəsən...
Cavid sözü diri, bakirə
və
alçaldılmamış vəziyyətdə saxlaya bildi...
Bu gün Sözü ilahi məqamından endirib ayaqlar altına atmış yazarlar, ədəbiyyatşünaslar, tənqidçilər bir qarın yeməyə də mövqeyini dəyişir, sözü hörmətdən salır. Unutmayaq ki, Söz də cəmiyyət kimi simasızlaşa, əxlaqsızlaşa bilir... İkibaşlı danışır, yalan danışır, işvə-naz satır, zinalıq edir, tez-tez oğurluq mal kimi tutulur və s.
Şərq-Qərb, keçmiş-gələcək, klassik-modern mədəniyyətləri bir yaradıcılıq qovşağında ifadə edə bilən Nüseyn Caviddə milli-məhəlli, şəxsi, subyektiv dəyərlərin izinə düşüb araşdırma aparmaq onu cılızlaşdırar. Cavid bəşəri sənətkardı. Nizami, Şekspir, Höte kimi Cavidi insanın yaradılışı, günahı və xilası düşündürür, ailə-məişət dramlarında belə bəşəridir. Və həmişə yenidir, aktualdır:
Yurdu sarmış qabalıq, yaltaqlıq
Yüksəliş
varsa, səbəb alçaqlıq.
Cəfər Cabbarlı
yaradıcılığında da bu keyfiyyətləri görmək olar
ancaq... 1927-ci ilə,
“Od gəlini”
əsərini yazıb
qurtaranadək.
Artıq 1928-ci ildən
onun yaradıcılığının ikinci-sovet dövrü
başladı (“Sevil”, “Almaz”,
“Yaşar”, “Dönüş”
və s.)
Azərbaycan ədəbiyyatında Cavid Əfəndi qədər Sözə sədaqətlı və Söz şəhidi olan ikinci bir sənətkar haqqında, məncə, düşünməyin...
- Postmodernizm və günümüz
ədəbiyyatının səmimiyyət
qıtlığı... Sizcə
səbəbi?
- Postmodernizm dünyagörüş, cərəyan,
estetik konsepsiya və nəzəriyyə kimi
zamansızdır. Umberto Eko
demiş, Homerə
qədər gedib
çıxa bilər.
Doğrudan da bu elə
bir baxış tipidir
ki, onun elementlərini lap
“Kitabi-Dədə Qorqud”da da tapmaq
olar. Hətta
mən çoxlu postmodernist xasiyyətli insanlar
da tanıyıram...
Professor Niyazi
Mehdi “postmodernizm” kəlməsini bizim dilə “hətərənpətərənlik”
kimi çevirib.(Sözsüz ki, loru dillə
başa salmaq üçün.)
Ümumiyyətlə, postmodernlik
hər yerdə, memarlıqda,
musiqidə, fəlsəfədə, dildə və s sahələrdə
mövcuddur və
onun ciddi qanunları var. Belə
demək
mümkünsə,
qanunsuzluqların qanunları...
Bəzən
düşünürəm
ki, yəqin
ki sovet dövründə postmodernist
düşüncə
və
yaradıcılıq bu qədər fəallaşmazdı.
Çünki bu tərz daha
çox gərginliyin,
emosionallığın, üsyankarlığın, psixoloji sıxıntıların ifadəsidir.
Son illərdə Azərbaycan ədəbiyyatında bu adla çoxlu əsərlər gündəmə gəlir. Bəzən ənənəvi formada, məsələn, sosializm realizmi prinsipləri ilə yazan adam mətndə qəflətən mənasız, baş-ayaq bir neçə ştrix atır, deyir “alın bu da sizə postmodernizm”. Onu təhlil edənlər də ənənəvi təhlil “gedişatı”nın məcrasını bu aspektə yönəldir...
Əvvəlcə postmodernizmin nəzəriyyəsini
normal şəkildə mənimsəmək lazımdır...
Nigar İsfəndiyarqızı
Kaspi.-2014.-11-13 yanvar.-S.15.