Sözün
yeri dar, fikrin yeri geniş
Flora Xəlilzadə,
əməkdar jurnalist
“Kaspi” qəzetində şair Eldar Nəsibli barəsində dərc edilmiş “Bu da bir ömürdü, yaşadı
Eldar” adlı yazını hələ oxumamışdan kövrəldim. Çünki şair
qardaşımızın maşın qəzasından dünyasını dəyişməsi yenidən məni kədərli ovqata və
xatirələrə köklədi.
Eldarı tələbəlikdən
tanıyırdım. Bizdən yuxarı kursda oxuyurdu. Boylu-buxunlu yaraşıqlı oğlan idi. Sonra tale elə
gətirdi ki, bir
redaksiyada çalışdıq. Onda
bildim ki, valideynləri
ağır bir tale yaşayıb. Ailə repressiyaya tuş gəlib. Elə
Eldar da Sibirdə
doğulmuşdu sürgün həyatı
bitdikdən sonra
doğma Qazağa qayıtmışdılar. Eldar duyğu və
düşüncələrini şeirin dili ilə deməyi bacaran qələm sahibi idi. Son
illər səhhətində
müəyyən problemlər
yaranmışdı. Çəkdiyi mənəvi əzablar
öz sözünü deyirdi, amma onu başqa bir əzrayıl-maşın
qəzası
apardı. Elə
bu məqamda
Eldarı yad edən,
onun yaradıcılığı haqqında səmimi fikirlərini yazan tənqidçi Vaqif
Yusifliyə öz
minnətdarlığımı
bildirirəm. Həqiqətən də
müasirləri yazmasa
unudulmaq çox asandı. Dünyasını
dəyişmişlər özlərinə neyləyə bilərlər ki?! Ya övladın bu işi görməlidir, ya da bir xeyirxah
tapılmalıdır. Son illər bu missiyanı zahirən zəif (Bu söz
üçün üzür istəyirəm-F.X.) çiyinlərinə götürərək, söz sənətinin unudulmaz nümayəndələrilə bağlı maraqlı məqalələr yazan Vaqif Yusifli necə böyük və savab iş
gördüyünün bəlkə də heç fərqində deyil. Ürəyinin diktəsilə yazanları həmişə qəhrəmanlarının
taleyi düşündürüb, başqa fikrə yer qalmır ki?!
Unudulmuşları unudulmağa qoymayan, bizlərə meydan verən
“Kaspi” qəzetinin təsisçisindən tutmuş baş
redaktoruna, bütün yaradıcı kollektivinə minnətdaram ki, qələm sahiblərinə qəlibsiz bir mühit yaradıblar.
Hər
kəs öz
sözünü deyə
bilir. Nəticə də yeni, orijinal əsərlərin yaranmasına rəvac verilir. Hər bir
yazıdan müəllifin
öz nəfəsi duyulur, öz dəsti-xətti hiss edilir. Qələm əhli üçün bu çox
vacib amildir.
Nə isə mətləbdən uzaq düşdüm. Mən də
bu yazımda bədii
sözün dəyərini bilən və müntəzəm şəkildə onu qiymətləndirən,
ədəbi prosesdə fəallığı ilə seçilən, bizi bizə tanıdan Vaqif
Yusifliyə öz
ürək sözlərimi ərməğan etmək
istədim. Əslində, mən onun barəsində çoxdan yazmaq haqqında düşünürdüm.
Vaqif Yusifli danışdığı kimi yazan,
yazdığı kimi danışan qələm sahibidir. Həmişə də onun məntiqinə, səlis fikirlərinə heyrət etmişəm. Xalq
yazıçısı Mirzə İbrahimovun bir fikirini xatırlamaq
yerinə düşür: “ Danışıq
dili ilə ədəbi dil arasında nə qədər yaxınlıq, eyniyyət olsa, o qədər yaxşıdır. Bu baxımdan Azərbaycan
dili seçilən,
yəni
danışıq dili ilə
ədəbi dil arasında fərqi az olan dillərdəndir.” Bu tənqidçini həmişə maraqla oxumuşam.
Ruhu şad olsun Eldar Nəsiblinin,
bu yazıya məhz
onun xatirəsi bir
körpü oldu.
Müasir
Azərbaycan ədəbi tənqidinin görkəmli nümayəndələrindən biri olan Vaqif Yusifli elə bir ədəbiyyat adamı,
yazıçı, şair, tərcüməçi, publisist çox az tapılar ki, onun
yaradıcılığına müraciət etməsin. Özünəməxsus tərzdə, mövqe və təhlil üslubu ilə sözünü deməmiş olsun.
Klassiklərimizdən başlayaraq ən gənc yazara qədər Vaqif Yusifli qələminin üz tutduğu ədəbi fəaliyyət o qədər aydın, dürüst təhlilə çəkilib ki, hərdən də heyrətlənməyə bilmirsən. Sözün
gücündən,
qüdrətindən bu dərəcədə yerində, həmdə fərqli
şəkildə necə bəhrələnmək və
yazmaq olar?! Təəssüf
ki, bizdə qəribə bir vərdiş var.
Hamıdan yazırıq, hətta
ilk kitab müəllifindən də tutmuş mətbuatı
yağır etmişlərədək. Amma qələm əhlinin
yaradıcılığını söz-söz təhlilə çəkən, dəyərləndirən,
faydalı məsləhət verən,
ədəbiyyatın, eləcə də
müəllifin
öz xeyiri naminə
iradlarını bildirən,
axtarış və
tədqiqatları ilə
yaradıcılıq atmosferinə
yenilik gətirən, qiymətli fikirləri ilə qolumuzdan tutan tənqidçinin zəhmətini unuduruq. Əslində, tənqidçilik çox ağır və çətin sənətdir. Doğrudur, onu peşə kimi də dəyərləndiriblər. Görkəmli
tənqidçimiz,
rəhmətlik Qulu Xəlilovun özü də “Tənqidçilik şərəfli peşədir”
demişdir. Mənim
düşüncəmə görə, tənqidçilik sənətdir. Hansısa bir əsəri, yaradıcılıq aləmini ədəbi-bədii cəhətdən təhlilə çəkmək, saf-çürük etmək, müqayisələr, paralellər aparmaq, müəllifin məqsəd və məramına ayna tutmaq, toxunulan
mövzunun necə işlənməsini dürüst dəyərləndirmək, doğru fikir söyləmək, haqlı tənqid , yaxud da əksinə təqdir etmək sənət nümunəsinin bir növünü
yaratmaqdı. Əgər tənqid ədəbiyyatın yol göstəricisi hesab edilirsə deməli, sənət yaradıcısı peşə olmaz ki! Bu
başqa məsələ ki, təhlil
peşəkarcasına
aparılıbmı?
“Kaspi”, “525-ci qəzet”, “Ədalət” qəzetlərində Vaqif Yusiflinin son vaxtlar imzası tez-tez
görünür. Bəlkə başqa mətbuat orqanlarında
da məqalələri dərc
edilir. Xəbərim yoxdur. Mən ancaq
müntəzəm oxuduğum qəzetlərin adlarını
çəkdim.
Bütün yazılarını eyni maraqla oxusam da bir
mövzusu daha aktual və təsir edici idi: “Şeirimizdə Qarabağ”. Silsilə məqalələrdən ibarət olan bu yazılarda müəllif müasir poeziyamızda
Qarabağ mövzusunun əhatə etdiyi aspektlərlə bağlı yaranmış şeirlərin mətləb və məramını
açıqlayaraq “Hər bir Azərbaycan şairinin qəlbində bir Qarabağ dərdi var” fikirini sadəcə cəmiyyətimizə mesaj kimi ötürmür. Döyüşə yalnız
silahla-topla, tüfənglə getmirlər ki?!
Sözün də öz gücü, öz hədəfi var. Müəllifin bir xəbərdarlığı da istər-istəməz düşüncələrimizdə lövbər salır: “
İstərdim
ki, bu nümunələrin sayı əskilməsin, Atəşkəs rəsmi şəkildə elan edilsə də, poeziyamızda Atəşkəs olmasın”.
Ötən əsrin 80-cı illərindən imzasını tanıdığım Vaqif Yusifli ilə ilk əyani
tanışlığım böyük şairimız Məmməd Arazla bağlı oldu. “Qorqud”
assosiasiyası tərəfindən Məmməd Araz mükafatına layiq
görülmüşdük. Səhv etmirəmsə, bu, olub 1994-cü ildə. Vaqif Məmməd Araz
yaradıcılığı ilə
bağlı dəfələrlə
yazıb. Kitabı da var. Bu sevgi onun ədəbi düşüncələrində
elə həkk olub ki, saatlarla
danışar, yazar, amma nə
sözü tükənər, nə fikri tamamlanar.
Əslində, heç yarımçıqlıq da olmaz. Hər dəfə də
bir yeni baxış, yeni münasibət
duyular. Kim necə
başa düşür düşsün, Məmməd
Araz yaradıcılığına pərəstiş edənlərə
mənim
böyük sayğılarım var. Ən azından əsil
şeirin necə
olduğunu dərk
etdiyinə görə. Vaqif Yusifli kimi sənət xiridarının
unudulmaz şairimizə
bəslədiyi ehtiram və sədaqətin
kökündə isə əsil ədəbiyyatçı
mövqeyi, vətəndaşlıq qeyrəti və həssas ürək
dayanır. İllər
şehli gəncliyimizi
əlimizdən alsa da, əvəzində
əbədi qalacaq
uğurlarımız da çox olub. İndi
filologiya elmləri
doktoru olan, ədəbiyyatşünas
alimimizin 20-yə
yaxın kitabından xəbərim var. Elmi
araşdırmalarının, dərc
edilmiş məqalələrinin sayını heç
özü də dəqiq bilməz. Ən başlıcası ədəbi tənqidin susduğu bir vaxtda Vaqif Yusifli çox səmərəli şəkildə işləyir. Ayrı-ayrı
yazıçı və
şairlərimizin
yaradıcılıqlarını təhlil
etməklə bərabər
bölgələrimizin ədəbi mühiti də diqqətindən kənarda qalmır.
Məlumdur ki,
Yazıçılar Birliyinin ( Qurumun 75
illiyi ilə əlaqədar mən özüm də bu mövzunu işləmişdim) müxtəlif bölgələrdə filialları fəaliyyət göstərir. Müəllifin Quba, Aran, Şirvan və digər bölgələrin ədəbi mühiti ilə bağlı
yazdığı məqalələrdə təqdim olunan şairlər haqqında oxucu həm müfəssəl məlumat alır, həm də tənqidçi mövqeyini, fikrini öyrənir. Məncə, bu çox vacibdir, ən azından öz
sualına cavab tapırsan. Bu şairi
oxumağa dəyərmi? “Müasir ədəbiyyat” silsiləsindən Vaqif Yusiflinin dərc etdirdiyi məqalələrdən
biri “Ay işığı”-20 il” adlanır. Azərbaycanın ədəbi və təfəkkür mərkəzlərindən biri olan qədim Qubanın ədəbi mühitinə tutulan güzgüdə necə qələm sahibinin portretini
görür, yaradıcılıqları ilə tanış
olursan. Bu yazılarda Vaqif Yusiflinin istedadlıya açıq
aydın tərəfkeşliyi diqqət çəkir və rəğbət doğurur: “...Ramiz Qusarçaylı. Mən bu istedadlı
şair haqqında mətbuatda
bir neçə dəfə öz sözümü demişəm, onun “Bir
çiçək
axşamı” şeirlər
kitabına özümün də
ürəyimcə olan ön söz də yazmışam.”
Elə bu
münasibətin nəticəsidir ki, tənqidçi qətiyyəti bizə də sirayət edir: “Ramiz Qusarçaylı üçün şeir
obrazlı düşünüş tərzinin ifadəsidir...” Vaqif
müəllimlə razılaşmamaq
qeyri mümkündür. Bəzən də fikirlərimiz o qədər üst-üstə düşür ki...
Onun yazılarının içində mən kövrəldən bir məqalədən də danışmaq istəyirəm. Cəmi 38 il
yaşamış, onun da ömrünə son nöqtəninin maşın qəzası qoymuş Vaqif
İbrahim. Bu geniş ürəkli, qayğıkeş şairi
çox yaxından tanıyırdım. Gəncləri başına
yığaraq ədəbi birlik
yaratmışdı. O zaman bizi böyük sənətkarlarla tanış
edərək televiziya kanallarına
çıxmağımıza da kömək olardı. Təəssüf kı,
indiki gənclik onu
elə də tanımır.
“Taleyinə yazılanlar” adlı yazıda adaşının
yaradıcılığını təhlilə çəkən müəllifin fikirlərindəki dəqiqlik gözlərimizin önündə ötən əsrin 70-80-ci illərinin ədəbi mühitini
canlandırdı: “Vaqif İbrahim elə bir dövrdə yaradıcılığa
başlamışdı ki, bu zaman Azərbaycan poeziyasının ən görkəmli nümayəndələri
yaşayıb-yaradırdılar. Təbii ki, Vaqif kimi o illərdə yeni nəslin
nümayəndəsi sayılan
şairlər
üçün ustadlar qarşısında söz demək böyük məsuliyyət tələb edirdi. Amma
Vaqif İbrahim öz poetik istedadına, inersiyasına güvənərək
yeni nəsil
arasında seçilə
bildi”. Qəribə xasiyyəti vardı, adamlara
yaxşılığı utana-utana edərdi
Vaqif İbrahim.
Müasir
şairlərimizdən Tahir Talıblı, Əbülfət Mədətoğlu, Məcnun Göyçəli, Yusif Nəğməkar və onlarca başqalarının
yaradıcılıqları ilə bağlı qələmə alınan yazılarda tənqidçi mövqeyi, ədəbiyyatçı rəyi, həmkar diqqətilə bərabər, Vaqif Yusiflinin vətəndaş ürəyinin
çırpıntıları da duyulur. Şairlərə diktə
olunan mövzuların zamanla, məkanla,
üzləşdiyimiz
ağrı-acılarla necə
həmahəng və bağlı
olduğunu yazan tənqidçimizin
bir fikri əslində acı bir həqiqətdir. Ötən
əsrin 80-ci illərinə kimi gənc şairlərimizin əksəriyyətinin
yaradıcılığında bir romantik ruh var idi. Təbiətin, həyatın gözəllikləri müasir şairlərin şeirlərində poetik əks-səda tapardı. Ermənilərin xalqımıza
qarşı yeritdikləri
soyqırımı siyasəti
dəhşətli olaylarla
başımıza min bir fəlakət gətirdi. Bu ağrı-acılar da şerimizdə dərd adlı bir obraza çevrildi.
Beləliklə, Vaqif Yusiflinin dəqiq təhlilidir ki, şairlər, xüsusi ilə də doğma yurdlarını
itirmişlər
öz şeirlərində dərdin şəkilini
çəkdilər. Bu sırada Əbülfət Mədətoğlunun şeirləri dərdin öz dərdinə belə ağı dedi,
ünvanını göstərdi:
Mən bu qoca dünyanın
Yol keçən bir bəndəsi.
Mənə dərddən vurulub
Ürək adlı kündəsi!
Mən bir fikri də deməyi özümə borc bilirəm. Biz adətən “vətəndaş şair”, “vətəndaş yazıçı” kimi ifadələri çox işlədirik. Nədənsə “vətəndaş tənqidçi” demirik.
Halbuki Vaqif Yusiflinin bütün
yaradıcılığı milli təəssübkeşlik
və vətəndaşlıq qayəsi üstündə köklənib.
Ədəbiyyatımızın keşiyində müsəlləh əsgər kimi dayanıb. İllərdi əlində qələm
söz uğurunda döyüşür. Özünəməxsus düşüncə ilə ədəbi
prosesin fikir qatarına məhz
fərqli, müxtəlif mövzulu, məna və mətləbli
incilər yükləyir. İstər
nəsrdə, istərsə də
şeirdə
pünhani bir dillə
ifadə olunan həqiqətlərin dərkinə ayna tutmaq tənqidçidən həssaslıq, duyum və digər məziyyətlər tələb edir. Ən başlıcası tənqidçi obyektiv və cəsarətli olmalıdır. Hər bir nasirin,
şairin oxucu ürəyində öz yozumu var. Tənqidçini
başqalarından fərqləndirən də onun bu yozumlardan
uzaqda dayanmasıdır. Tənqidçinin fikri ədəbi meyarlara, düşüncələrə,
klassiklərə, müasir tələblərə, geniş mütaliyəyə, dərin
təhlillərə və
nəhayət fərqli yanaşma
prinsiplərinə söykənməlidir. Vaqif
Yusifli məhz belə hərtərəfli və çoxcəhətli yaradıcılığa malik tənqidçidir.
Yazımın əvvəlində dediyim kimi, Vaqif müəllimin səmərəli və müntəzəm fəaliyyəti onun ədəbi mühitə diqqətindən xəbər verir. Yaranan yeni əsərlərə daim münasibət bildirməsi, müəllifin uğurlarını oxuculara çatdırması, təqdimindəki şairin, yaxud da nasirin yaradıcılığı barəsində geniş təhlillər aparması və həmişə də düşüncələrini ustalıqla qələmə alması Vaqif Yusiflinin üstün cəhətlərindən biridir. Səlis, rəvan nitqi kimi yazı dili də gözəidi. Ən əsası tənqidçi məntiqi inandırıcı və təsirlidi. Elə məqam olub ki, məhz Vaqifin məqaləsindən sonra haqqında danışılan müəllifi oxumuşuq. Sözün düzgün istiqaməti və təsiri budur. Təbliğatın bir yolu da
ədəbi tənqidin
işığından keçir. Təbii
ki, tənqidin də məramı və
məqsədi aydın olanda nəticə ədəbi
uğurlara rəvac
verir. Bu mənada
Vaqif Yusifliyə minnətdarıq ki, məhz onun cəfakeşliyi,
ardıcıl ədəbi fəaliyyəti sayəsində yaradıcı aləmdə baş verənlərdən xəbərdar oluruq. Əlbəttə, bütün yazılanlar
uğurlu olmur, çap edilən
kitabların heç də
hamısı ədəbi nümunədir. Makulatura da
çoxdur. Xüsusi ilə
də “şairəm söyləyir, yerindən duran”( M.Müşfiq). Yadımdadı, bir dəfə bu barədə rəh-mətlik
Bəkir Nəbiyevlə söhbət edəndə qəribə bir fikir söylədi: “Mənim susmağım elə o cür yazanlara
etirazımdı...” Bilmirəm,
nədənsə mən
bu sözləri qəbul edə bilmirəm. Elə Vaqif müəllimdən umacağım da
budur ki, hərdən bu sözü
urvatdan salanları “yada” salmaq lazımdır. Abırlı
insanlar susduqca həyaya
ehtiyacı olanlar söz meydanında yabı oynatmaqdadı. Ən dəhşətlisi də budur ki, bu
“şeir”lərə musiqi də qoşurlar. ”Öləsən səni
qaynana...”, “Sən mənim mürəbbəli şirin çayımsan”... kimi
şit, duzsuz sözlərdən ibarət nəğmələrə
nə qədər qulaq asmaq olar? Demokratiya sözdə anarxiya demək deyil.
Nə
isə...Sonda
yazımın ahəngi
bir az dəyişdi.
Vaqif müəllim
mənim nəzərimdə
ədəbiyyatımızın
keşikçisi missiyasını fədakarlıqla
yerinə yetirən söz
xiridarıdı. Hərdən də fikirləşirəm ki, böyük
arzu və istəklərlə
yaşayanlar, ədəbiyyatın
bütün incəliklərinə dərindən
bələd olanlar əsl sənət haqqında düşünməyə daha çox üstünlük
verirlər. Həyatın
özündə də belədir. Yaxşılar
pisləri qəbul etməz ki... Yəqin ki, Vaqif Yusifli də bu səbəbdən
nümunələrdən yazmağa, təhlil və
təqdim etməyə, tanıtmağa daha çox
israrlıdır. Mən
onun yazılarının daimi oxucusu kimi sadəcə
düşüncələrimin bir qismini qələmə
aldım. Tənqidçi
haqqında söz demək
həqiqətən çox çətindi. Belə
bir fikir var: “ Sözün yeri dar, fikrin yeri geniş
olmalıdır”. Təki
kölgədə qalan olmasın...
Kaspi.-2014.-18-20 yanvar.-S.16.