Zəncirlənmiş Prometeyin
qardaşı Basat
Yaxud Teseyin Təpəgözü
öldürdüyü boy
Azərbaycan
Dövlət YUĞ Teatrında “Kitabi-Dədə Qorqud” dastanının motivləri əsasında
hazırlanan “Boy” tamaşasının quruluşçu rejissoru və
ideya müəllifi Tərlan Əngin, rejissoru Ər-Toğrul Kamal,
quruluşçu rəssamı Rəşid
Şerif, geyim üzrə
rəssam Leyla Əliyeva, musiqi
tərtibatçısı isə Mələk Vəlizadədir.
Təkcə
“Kitabi-Dədə Qorqud” dastanının
motivləri deyil, bütövlükdə dünya mifoloji ədəbiyyatının
motivləri əsasında (“Odisseya”, “Manas” “Şu”, “Enmenkar”, “Saka”, “Oğuz Kağan”, “Siyenpu”, “Gök türk”, “Ərgənəkon”, “Köç”, “Alp Ər Tonqa”, “Gilqameş”, “Beovulf”, lap axtarsan,
“Koroğlu” da)
hazırlanan tamaşanın süjet xəttini qısaca olaraq
belə izah edə bilərəm: Pərilər
və Kölgə Şamanı dilə tutaraq
ölməzlik otunu axtarmağa,
öz taleyini tapmağa sövq edirlər
və bu səfərdə təkcə onu deyil, özü
ilə apardığı övladlarını da
sınaqlara çəkirlər. Başlanğıcda Şaman ölməzlik otundan
imtina etsə də, amma
otun axtarışına razılıq verir. Pərilərin və
Kölgənin onun başına gələcək
dəhşətli müsibətlər haqqında xəbərdarlığına
baxmayaraq, Şaman yenə
də qərarından dönmür və
oğlanlarını da yanına alıb səfərə
çıxmaq üçün tədarük
görür.
Tamaşada əməkdar artistlər Məmməd Səfa
Şaman rolunda, Yaqut Paşazadə 1-ci Pəri, aktyorlar Təranə Atacan
2-ci Pəri, Könül Cəfərzadə
3-cü Pəri, Amid Qasımov Kölgə,
Vüqar Hacı Təpəgöz, Elgün Həmid isə Basat
rolunda çıxış edirlər.
Bu sadaladığım faktlar
şərti xarakter daşıyır. Yəni, yazının tələbi
funksiyasındadır, məntiqi ardıcıllığı tamamlamağa yardımçıdır. Əgər
lütf edib, baş verənləri canlı izləmək qərarına
gəlsəniz, görəcəksiniz ki, Basat rolundakı Elgün Həmid
həm Uruk kralı Gilqameşdir,
həm Teseydir, həm Beovulfdur, həm də “özünü
yaratmağı bacaranları yaradan” Prometeydir. Və ya Könül Cəfəzadə təkcə Pəri
deyil, həm oğuz elinin şanlı qadınlarındandır,
Banuçiçəkdir, həm Krit
hökmdarı Minosun qızı
Ariadnadır. Yaxud da Vüqar Hacı təkcə oğuz
elinin başına bəlalar gətirən
Təpəgöz deyil, həm də
labirintə salınan nəhəng Minotavrdır, həm
Humbabadır, həm Qrendeldir, axır ki, Mixaylonun özüdür... Hərdən Məmməd
Səfanın
Şamanı da dönüb
olur Dədə Qorqud,
gah da bu
obrazın simasında vətənindən didərgin düşmüş qoca Odisseyi görürük.
Siyahını istənilən qədər uzatmaq
mümkün. Hətta
sadaladığım qəhrəmanların başqa
görklərini də görmək olar. Odur ki, situasiyaların
sublimasiyası və obrazların metamorfozası sizi saqın çaşdırmasın,
unutmayın ki, bu, həm
də “həm, həm də” oyunudur. Həm də “həm, həm də” oyunu
tamaşanın ideya strukturu
ilə yanaşı, digər elementlərdə də özünü göstərir – həm gəmini
simvolizə edən səhnə modulunda da, gah Uzaq
Doğu, gah antik teatr, gah
renessans dövrü
teatrının oyun üslubunu,
həm də “Psixosof” teatr
poetikasını andıran ifaçılıq üslubunda da, həm də
autentik musiqilərlə müasir
musiqinin sərhəddində qərarlaşan
musiqi tərtibatında da.
T.Əngin dünya mifologiyasını bir-birinə
qatmağını, yaxşı mənada “mifoloji
həftəbecər” düzəltməyini belə əsaslandırır
tamaşanın press-relizində: “Kitabi-Dədə
Qorqud” dastanı uzun
illər boyu xalqın “nəsihətnaməsi”
kimi dəyərləndirilsə, yaranma tarixi islam dövrü ilə bağlansa da, bu ədəbi mənbəyə artıq arxetipik mətləbləri, sakral
mənaları özündə ehtiva edən
bəşəri mifoloji düşüncənin
nümunəsi kimi yanaşmaq mümkündür.
Və bu cür yanaşma teatr sənəti
üçün son dərəcə
produktivdir və yeni
perspektivlər açmaq potensialına malikdir”. Bu əsaslandırma
həm də rejissorun intensiyasıdır.
Odur ki, quruluşçu rejissor T.Əngin miflər aləminin
personajlarını “Nuhun gəmisi”nə
yığıb aparıb salır Dedalın düzəltdiyi
çıxılmaz labirintə. Əllərinə də Dədəm
Qorqudun qolça qopuzun verib göndərir üzü qərbə - Yunan
adalarına. Bu arada,
tamaşaçılara da “Ariadna
ipi” kimi Kamal Abdullanın “Kitabi-Dədə Qorqud” dastanı haqqında
araşdırmalarını və Cozef Kempbellin “Minsimalı qəhrəman”
monoqrafiyasını məsləhət görür.
Yəni, əziz oxucum, tamaşaya baxıbanı qərq olduğun o dərin dəryalardan
adlarını çəkdiyim mənbələr vasitəsilə
çıxa bilərsən. Özü də
sudan quru
çıxmağına da zəmanət
verirəm, hərçəndi ki, bunun mətləbə heç
bir dəxli yoxdur.
Ölümsüzlük otunun
axtarışına çıxmaq elə tanrı olmaq iddiasıdır. Tanrını devirib tanrı olmaq – budur bəşər adamının arzusunda olduğu, lakin gerçəkləşməsi mümkün olmayan arzu... Bunu etiraf
etməyənlər (bizə yox, elə
özünə) də tapılar, amma etiraf edənlər də, etməyənlər
də - hər kəs ölməz olmağı arzulayır. Bunun yolu isə, nə qədər
paradoksal səslənsə də,
ölümdən keçir.
Əslində, ölümsüzlük bəşər tarixinin bütün mərhələlərində
insanın ən böyük, qeyri-real görünən arzularından olub. Bu əvəsiz xəzinəni
əldə etmək, bütün ağla gələcək, hətta ağla gəlməyəcək üsul və vasitələrə əl
atılıb. Cadugərlikdən əlkimyaya qədər, mifologiyadan elmin müasir texnika və
üsullarına qədər. Hətta deyirlər ki, zamanımızda tibb elmi bu sirrə vaqifdir. Bu nə dərəcədə
doğrudur, bilmirəm. Düzü,
heç bilmək də istəmirəm. Bir onu bilirəm ki, ölümsüzlük
axtarışları ən qədim mifoloji
mətnlərdə əks olunub, ən qədim
mifoloji qəhrəmanlar ölümsüzlüyün
sirrini axtarmaqla məşğul
olublar və bu
axtarışlar bu gün
də bitməyib.
Yaradıcı insanlar isə ölümsüzlüyün
sirrini hansısa iksirdə, bitkidə yox, məhz yaradıcılıqda
axtarırlar. Buna nail ola bilirlər, ya yox? Bu sualın cavabı
isə bağlıdır cavab verənin
baxım bucağına və məsələyə yanaşma aspektinə. Şəxsən, məndən
ötrü Azərbaycan mədəniyyəti
tarixində ölümsüzlüyü əldə
etmiş simalar, az da olsa
var. Yuğ
teatrının “Boy” tamaşası isə
mifoloji dünyaya, bəşərin
uşaqlıq dövrünə səyahətdir başdan-başa – janrı da
belə təyin olunub: bir
hissəli mifoloji səyahət. Və bu miflər aləmində tamaşaçı
bir çox
tanış obrazları görür. Dünya mifolojisindən tanış personajlar tamaşanın süjet
xəttinin bir parçası kimi peyda olur,
lakin açılmır, açılmadan
da başqa bir personaja çevrilir.
Burada rejissor
T.Əngin personajlarını bolluca
sözlə yükləyir, tamaşaçıya nəfəs
almağa (həm də düşünməyə)
imkan vermir. T.Əngin bununla sanki
tamaşaçıya meydan oxuyur: yəni, “mən dünya
mifolojisini qatdım bir-birinə, hünərin
var, kələfin ucunu
tap və oyunun
içindən çıx”. Bir
tamaşaçı kimi mən də bu bəyanatı heç
vecimə almıram. Odur ki,
rejissorun və quraşdırmanın
müəllifinin (hər ikisi T.Əngin) məni
(tamaşaçını) saldığı bu
labirintin içində azıb qalmaq fikrim də yoxdur. Mənim bu labirintdən
çıxmaq üçün “Ariadna ipi”nə də ehtiyacım yoxdur. Məqsədim 75 dəqiqəlik bu labirintdə mifoloji qəhrəmanların
“tanrıçılıq” oyunundan sadəcə
zövq almağa
yönəlib. Odur ki,
zövq aldım, əyləndim, güldüm, duyğulandım, bir sözlə, mifoloji qəhrəmanlarla
birgə çıxdığım səyahətdən məmnunluq
duydum. Düşdüyüm
bu labirintdən də olduqca
məmnunam. Ona görə də kələfin
ucunu tapmaqda da maraqlı deyiləm. Bu da mənim bir
tamaşaçı kimi rejissor
T.Ənginə və tamaşanın yaradıcı heyətinə
meydan oxumağım.
“Allah-Allah diməyincə işlər olmaz...
Qadir Tanrı verməyincə ər bayımaz...
Əzəldən yazılmasa,
qul başına qəza gəlməz...
Əcəl vədə
irməyincə kimsə
ölməz...
Ölən adam dirilməz...
Çıxan can geri
gəlməz”.
Dədəm Qorqudun öyüdləri ilə başlayan dairə elə gözünə döndüyümün
öyüd-nəsihətləri ilə də qapanır. Bununla
rejissor ehtiyatı əldən verməmək
üçün sanki
“Allahlar Panteonu”na yola çıxmış
tamaşaçının sayıqlığını
yoxlayır, onu bir növ, Markın
azərbaycanlı dostları
demişkən “dürtmələyir”.
Bu zaman tamaşaçı
da ölümsüzlük
otunu tapan Ziusudranı axtarmaq üçün yola çıxan, lakin ən yaxın dostu Enkidunun ölümündən sonra
ölümsüzlüyə çatmaq iddiasının
boş xülya olduğunu anlayan Gilqameş kimi anlayır ki, baş verən bu olaylar sadəcə
və sadəcə rejissorun bir oyunudur...
Könül Əliyeva
Teatrşünas
Kaspi.-2015.-20
fevral.-s.12.