“Zeytunun duzu kimi
dodağımda qal bir az”
Türkiyəli şairə İltər
Yeşilay: “Gözəl ölkənizə xəyallarımla gəlib,
səmimi və güclü dostluqlarla ayrıldım”
Bakının ədəbiyyat
mühiti iki həftə əvvəl özünün Türkiyədən
gələn qonaqlarını - Elm və Ədəbiyyat Əsəri
Sahibləri Məslək Birliyi (İLESAM) sədri şair
Mehmet Nuri Parmaksız və yardımçısı şairə
İltər xanım Yeşilayı qarşıladı. Türkiyə səfirliyinin kültür müşaviri
Seyit Ahmet Arslan bəyin dəvəti ilə ölkəmizdə
səfərdə olan qonaqlar sözün əsl mənasında
ədəbi mühitin mövzusuna çevrildilər, müxtəlif
səpgidə görüşlər təşkil olundu, təqdimat
mərasimləri keçirildi, diplomlar təqdim olundu. “Kaspi” qəzetindəki görüş də səmimiyyəti
ilə diqqət çəkdi.
Qonaqlarımız Türkiyəyə
getdikdən sonra suallarımızı cavablandırdılar və
təəssüratlarını bizimlə
bölüşdülər.
Xanım olduğu üçün
ilk olaraq İltər xanımın müsahibəsini versək
də, növbəti buraxılışlarımızda Mehmet
Nuri bəylə də söhbətimizi təqdim edəcəyik.
Buyurun, türkiyəli şairlərin
can Azərbaycan haqqında fikirlərini siz də oxuyun:
-İlter Xanım, xoş gəlmisiniz. Sizə Azərbaycanda ən çox təsir
edən nə oldu?
-Xoş
gördük, Nigar xanım. Əslində biz
öz evimizdən çıxıb başqa yerdəki evimizə
gəlmiş kimi olduq. Ortaq xüsusiyyətlərimiz
olan səmimiyyət, qonaqpərvərlik, mehribanlıq və
diqqət eynilə bizim ölkəmizdə olduğu kimi burada
da çox gözəl ifadə edilir. Bu mənim
Azərbaycana ilk gəlişimdir.
Hava limanına enəndə gecəydi və şəhərin
işıqları məni heyran elədi. Sanki
nağıl aləmindəydik. Hər yer tərtəmiz
və sakit görünürdü. İlk andan etibarən
hər şeyin yolunda gedəcəyini pıçıldayan
yüngül külək vardı və mən
özümü xoşbəxt hiss elədim.
-Şeir sizin
üçün nədir? Ya
da belə deyək, nəyi ifadə edir?
-Əslində şeirin mənim eşq yüküm
olduğunu düşünürəm. Niyə desəniz,
yaradanın doğuşdan bəxş etdiyi bu ilham eşqlə
bəslənərək böyüyər və əşrəfi
məxluqatın ən ucası olan insanların könül məqamında
yerini tapar. Bu çox böyük bir məsuliyyətdir.
Bu səbəbdən də həm ağır, həm
də çox gözəl və yaşanılası bir yükdür.
Doğrusu, heç şikayətim yoxdur bundan.
Ayrıca şeirin şairin könlünün
meyvəsi olduğunu düşünürəm. Qələmdən kağıza damlayan misralar kifayət
qədər yetkinləşib şeir olandan sonra insanlara təqdim
edilməlidir. Məzmunuyla, texnikasıyla,
fikri və duyğusuyla insanların dadacağı hala gəlmədən
ortaya çıxmasının doğru olduğunu
düşünmürəm. Hər
yazılan şeir olmur. Bunun fərqində
olmaq lazımdır. Şairin hər
dövrə xitab edəcək şeir yazmaq üçün təcrübəsi
olmalıdır. İstedad və duyğu
Allah tərəfindən bəxş edilir, texnika və bilik
sonradan qazanılır. Buna görə
şair doğulmalı və qabiliyyəti məlumat,
müşahidə və təcrübələrlə bəsləməlidir.
İşin bu məqamında ruhaniyyət də
çox önəmlidir. Şair şeirinə
ruh yetkinliyini aşılamalıdır. Bu
da zaman istər, ruhumuz yüksəlib şeiri çıxaracaq
tezliyə çıxmışsa və oradan bir əsərlə
dönmüşsə, bax o, əsl həqiqətdir və
insanların könlünə girməyə haqq
qazanmışdır.
- Sizin “Zeytun” şeiri məni
çaşdırdı. Çünki bu şeiri bir kişi şair yazsa deyərəm ki, bir
qadının gözlərinə baxıb, ondan ilham alıb. Siz necə oldu zeytuna şeir yazdınız?
-Təsirlənmək,
duyğulanmaq, sevmək bütün insanların ortaq
obrazıdır. Yemək yeməyin, su içməyin,
yatmağın iki cins arasında necə ayrı-seçkiliyi
yoxdursa, duyğuların da ayrı-seçkiliyi əsla olmaz.
Kişi hiss edər qadın hiss etməz deyə bir şey
söyləmək mümkündürmü? Üstəlik
qadınların analıq duyğuları, sevgi və şəfqətlə
dolu olduğunu da bilirik. Onların
duyğuları buna görə çox incə və çox
gerçəkdir. Mən "Zeytun"
şeirimin ilhamını Şimali Kiprdəki, Meserya düzənliyində
zeytun ağaclarını seyr edərkən aldım. Hava çox istiydi, adanın üzərindən
yağış buludları keçirdi və əsrlik zeytun
ağacları öz yarpaqlarını dua edər kimi dikləşdirərək
yağmuru gözləyirdilər. O anda mənə elə
gəldi ki, zeytun ağacı yağışla torpağın
sevdasına vasitəçilik eləmək istəyir. Bu ağacın zeytunlarla dolu budaqları mənə
eşqi xatırlatdı. Eşqdə də
elə deyilmi? İnsan qəlbi yana-yana
kamilləşir, qovrulan ağrının duzunda bişərək
eşqin vüsalına çatır. O andan etibarən o
duz eşqin dadına çevrilir. “Zeytun”
şeirim bəşəri eşqdən ilahi eşqə gedən
yoldakı duyğuları izah edir. "Zeytunun
duzu kimi dodağımda qal bir az" deyərkən məhz
oradakı "dodaq" sözü təsəvvüfdə vəhdəti
təmsil edər. Yəni eşq acısının ən
şirin olduğu anı...
Zeytundan sonra Qurani Kərimdə bəhs edilən digər
meyvələrdən üzüm, əncir və xurma
haqqında da şeirlər yazdım. Təbii ki, hamısı da eyni
duyğularla...
-Deyəsən,
Azərbaycanda da sizi zeytun mürəbbəsinə qonaq ediblər...
-Bu, məni
çox sevindirdi. Həm də çox təəccübləndim.
Çünki zeytundan mürəbbə
hazırlandığını ilk dəfə
görürdüm. Mən şeirlə
zeytunun duzuna çatmağa çalışarkən azərbaycanlı
bacılarım çoxdan həm dadını, həm duzunu
tapıblar. Sürpriz oldu, həqiqətən.
Hətta özümlə Türkiyəyə də
gətirdim, burada da hər kəs təəccübləndi.
Çox bəyəndilər. İnanırsınız, tez qurtarmasın deyə
çox adama sadəcə qaşığın ucu ilə
daddırıram.
-Azərbaycan
üçün düşüncələriniz nələrdir?
Səfərdən əvvəl və səfərdən
sonra...
-Azərbaycanı
xəyallarımda uzaqlardan gülümsəyən, dost
insanların yaşadığı nağıl kimi, sirli və
rəngli bir ölkə deyə təsəvvür edirdim. Hər tərəfini gəzmək imkanım olmasa
da, Bakıda olduğum vaxt ərzində heç də
yanılmadığımı anladım. Gözəl
ölkənizə xəyallarımla gəlib, səmimi və
güclü dostluqlarla ayrıldım. Biz
bir bütünün ayrılmaz parçalarıyıq. Köklərimizdən gələn
bağlarımız əsla qopmaz, qopmamalıdır. Biz incəsənət adamları, mədəniyyət
nümayəndələri bu bağı gücləndirmək
üçün əlimizdən gələni etməliyik.
Ən qısa zamanda bu möhtəşəm
ölkəyə yenidən gəlmək və tanımaq istəyirəm.
-Kültür
fərqi necə? Varmı?
-Mədəniyyətimizdə
çox böyük fərqliliklər yoxdur. Dediyim
kimi, eyni istiqanlılıq, eyni qonaqpərvərlik, eyni gözəl
könüllər və s. Daha nə olsun? Olsa-olsa kiçik fərqlər vardır. Məsələn,
siz çayın yanında o şahanə mürəbbələrinizə
qonaq edirsiniz, bu, bizdə yoxdur amma Şimali Kiprdə var. Yəni
bunun kimi kiçik, amma gözəl fərqliliklər...
-Bakıda
gördüyünüz, rastlaşdığınız adamlar
və görüşlər haqqında düşüncələriniz...
-Bakıda
olduğumuz müddətdə getdiyimiz hər yerdə
böyük bir maraq və sevgiylə qarşılandım. Qardaşlarımız hər mövzuda etmək istədiyimiz
layihələrin, reallaşdırmaq istədiyimiz işlərin
qapısını bizlərə sevərək
açdılar. Burada sənətə, ədəbiyyata
olan maraq və sevginin böyüklüyü ilə qürur
duydum. Elm və Ədəbiyyat Əsəri Sahibləri Məslək
Birliyi (İLESAM) olaraq sədrimiz Mehmet Nuri Parmaksızla birlikdə
Azərbaycan Yazıçılar Birliyi, AMEA Folklor
İnstitutu, Milli Kitabxana, Atatürk Mərkəzi, Dünya Gənc
Türk Yazarlar Birliyi, Dədə Şəmşir
Ocağı, Bəstəkarlar İttifaqı, Müəllif
hüquqları Birliyi və sizin qəzetiniz “Kaspi”də
görüşlərimiz oldu. Hər
görüşdə ayrı sevindik, ayrı cür
ağırlandıq. Xüsusilə
bütün zərafətilə bizi qonaq edən Sona xanıma
təşəkkür etmək istəyirəm. Sona xanım son dərəcə mədəni, məlumatlı
bir xanımdır. Bizdə belə insanlara
"dərya kimi" deyərlər. Eyni
zamanda, duyğularının əsalətinə də heyran
oldum. Şeirlərini və son dərəcə
axıcı danışmasını dinlərkən “görəsən
keçmiş zamanlardan çıxıb gələn bir Validə
Sultanlamı danışıram” deyə öz-özümdən
soruşdum. Sona xanım çox xarakterik
bir gözəlliyə sahib xanımdır, eyni zamanda, gözəl
şairədir. Ümid edirəm ki, vaxtımızın
çox olacağı bir ziyarətimizdə onu daha
yaxşı tanıma və o şirin söhbətindən
faydalanma imkanımız olacaq.
-Azərbaycanlı dinləyicilərə
şeirlərinizdən oxudunuzmu?
-Əslində Azərbaycana müxtəlif
görüşlər və sazişlər üçün gəlmişdik,
əsasən səfərimiz bu istiqamətdə
planlaşdırılmışdı. Lakin Dədə Şəmşir
Ocağında, Azərbaycan Yazıçılar Birliyindəki
görüşlərimizdə, mədəniyyət
müşavirimiz Seyit Ahmet Arslanın bizim şərəfimizə
verdiyi axşam yeməyində və yenə Dədə Şəmşir
Ocağının ziyafətində istəyə görə
öz şeirlərimdən bir neçəsini oxudum.
-İltər xanım, mənə
görə şeir onu yazan adamın ağlaya bilmədiyi
göz yaşıdır. Sizə
görə şair bir qadın olmanın çətinlikləri
nələrdir? Yaxşı tərəfi nədir?
-Şairlərin dünyası çox fərqlidir, bizlər
kimsənin görmədiyini görüb, duymadığını
duyur və hiss edirik. Həyata baxışımız, hisslərimiz
fərqlidir. Hadisələri,
yaşananları dərindən hiss edəndə,
durğunlaşanda, kədərlənəndə içimizdəki
misralar tərpənməyə başlayır. Dediyiniz kimi, şairlər göz yaşlarını
ürəklərindəki sözlərə tökər,
şeirdəki hər söz şairin könlünün
göz yaşlarıdır. Mən
heç xoşbəxt şair görmədim desəm, yeridir.
Məncə şairlər eşqin və həyatın
yükünü ruhlarına büküb yaşayırlar.
Bizlər varlıq və yoxluq aləminin
çiləli yolcularıyıq. Çiləgahımızda
bütün insanlığın ağrılarını
böyüdürük. Ona görə də
rahat yatan şair də görmədim. Bizlərə
bəxş edilən bu imtiyazın tək səbəbi
insandır. Mənə elə gəlir ki,
Tanrı şairləri insanlığa insanı və həyatı
anlatsın deyə yaratdı. Vəzifəmiz
böyükdür, ilhamın qarşılığını
eşq olaraq könül mövqesinə təqdim etməyə
və insanların ürəyinin qələmi olmağa məcburuq.
Şairləri qadın və kişi deyə
ayırmağı doğru hesab eləmirəm. Lakin bu
ayrı-seçkilik ictimai təzyiqlər, ənənə və
s. səbəblərlə öz-özünə meydana gəlir.
Şeir könlün açıq məktubudur.
Buna görə qadın şairlər
yazdıqları şeirlərdə çox azad davrana bilmirlər.
Mühakimə olunmaqdan, istəmədiyi suallara
həmsöhbət olmaqdan çəkinirlər. Təəssüf ki, bu, çox yaşanan haldır.
Halbuki qadın olsun, kişi olsun, şairlər
yalnız öz könüllərini yazmaz. Ətrafında
olub bitənlər, başqalarının
yaşadığı ağrılar, eşqlər da
onların qələmində həyat tapar. Lakin qadın şeir yazdıqda sanki yalnız
özü yaşamış kimi qəbul edilir ki, elə də
olsa bu qınanmamalıdır. Bu nöqtədə
şair qadınlar inciyir və içlərinə çəkilirlər.
Çoxu da ruhlarını və
misralarını azad buraxa bilmədikləri üçün
özlərini şeirdə tam olaraq ifadə edə bilmirlər,
örtülü ifadələrə sığınırlar.
Türk şeirində qadın profilinin yüksəlməsi
ədəbiyyatımızın da yüksəlməsi deməkdir. Bu mövzuda
qadın şairlərə fürsət bərabərliyi yaradılmasının,
hətta müsbət ayrı-seçkilik edilməsinin
doğru olacağını düşünürəm. Türk qadın şairləri ədəbiyyatı
da ədəbiylə edə bilən və üstün
xüsusiyyətlərini misralarına əsilliklə əks
etdirən gücə malikdir.
Mənim
İLESAMda qurduğum Qadınlar şöbəsi, bu mövzuda
Dil, Tarix-Coğrafiya Fakültəsi, Yeni Türk Ədəbiyyatı
əsas elm sahəsi ilə birlikdə böyük bir simpozium
təşkil elədik. Bizi heyrətə salan nəticələr
ortaya çıxdı. Təşkilat
olaraq bu istiqamətdə apardığımız işlərlə
ən azından öz üzvlərimiz arasında bir yenilik edə
biləcəyimizə şübhəm yoxdur.
-Zaman və məkan
anlayışının olmadığı yerin hara
olduğunu soruşsam, cavabınız nə olardı?
- Zaman və
məkanın olmadığı yer heçlik məqamıdır.
Əslində heçlik varlığın
içindəki yoxluq, yoxluğun içindəki
varlıqdır. Həm heç bir
şeyin olmadığı, həm də hər şeyin
olduğu yerdir. Bütün kainat heçdən
var olmuşdur. Zaman və məkan
heçliyin içindədir.
-Sevda
dedikləri nədir əslində? Və İstanbul
...
-İstanbul qızıl tozuna bələnmiş
ehtişamlı və sirli, tarixi, heybətli və şərəfli
bir kraliça kimidir. Ağrının və zövqün,
hüznün və sevincin birlikdə yaşadığı bu
möhtəşəm şəhər, məncə,
dünyanın kainata baxan gözüdür. İnsanı ovsunlayar, özünə çəkər
və əhatə edər. Sonra onu
buraxıb, hər getdiyinizdə peşman bir aşiq kimi
qaçaraq və ağlayaraq ona dönərsəniz, o xatirədir,
eşqdir, sirrdir və hər zaman gözəldir.
Eynilə
dərin və bitməyən bir sevda kimi...
Yaşandıqca çoxalar.
Nigar İsfəndiyarqızı
Kaspi.-2015.-25 fevral.-S.9.