Sona baxış, ülkər
gülüş, incə yeriş...
Roza Cəlilova: “Anam ağ
çörəyi verirdi ki, mağazada daha çox qara
çörəklə dəyişdirim”
Müsahibimiz xalq
artisti, rəqqasə, xoreoqraf-baletmeyster, “Şərəf”
ordenli prezident təqaüdçüsü Roza Cəlilovadır.
86 yaşlı müsahibimiz hələ də gənclik təravətini,
incə yerişini, nazlı baxışını, ülkər
gülüşünü itirməyib. Azərbaycan milli
xoreoqrafiya sənətinin görkəmli nümayəndəsi
ilə uşaqlıq və gənclik illərinə birlikdə
nəzər saldıq...
Rəqsə olan
həvəs
1929-cu ildə Qubada dünyaya göz açıb. Ailədə 4 uşağın böyüyü olub: “Atam orta məktəbi Tbilisidə bitirib. Təhsilini davam etdirmək üçün Bakıya gəlib. 36 yaşında professor dərəcəsi alıb. Atam əslən Gorusdan, anam Zəngəzurdandır. Mən atam Qubada birinci katib olduğu vaxt orada doğulmuşam. Amma doğum haqqında şəhadətnaməm itdiyinə görə sənədimi Dəvəçidə çıxartdırıb, doğum yerim kimi sözügedən rayonu qeyd ediblər. Sonra bir müddət atamın işi ilə əlaqədar Dilicanda yaşadıq. Bir neçə il sonra Bakıya köçdük”.
Atası İsmayıl müəllim ziyalı olduğundan 9 yaşlı Rozanın musiqiyə, rəqsə həvəs göstərdiyini hiss edib onu musiqi məktəbinə aparır. Küçədə məşhur balerina Sara Mirəliyevaya rast gəlirlər. Bu görüş R.Cəlilovanın gələcək həyatını həll edir: “Sara xanımın həyat yoldaşı atamın dostu idi. O, hara getdiyimizi soruşdu. Atam məni musiqi məktəbində rəqsə, ya da pianoya yazdırmaq istədiyini bildirdi. Sara xanım məni başdan-ayağa süzüb balet üçün yarandığımı dedi və məsləhət gördü ki, Xoreoqrafiya Məktəbinə yazdırsın. Beləliklə, 9 yaşımdan orta məktəbdə təhsilimi davam etdirmək şərtilə Xoreoqrafiya Məktəbində balet sinfində dərsə başladım. Xoreoqrafiya Məktəbində məni çox yaxşı qəbul etdilər. Çünki o vaxt opera səhnəsində cəmi 4-5 azərbaycanlı balerina var idi. Səhərlər 132 saylı məktəbdə dərsə, günortadan sonra rəqsə gedirdim. Atam məni baletə yazdıranda bacımı piano, qardaşımı isə skripka sinfinə qoydu”.
“Pulumuz
qurtaranda anam üzüyünü lombarda qoyurdu”
İkinci
dünya müharibəsi başlayandan bir il
sonra İsmayıl müəllim müharibəyə gedir. Həmin vaxtdan ailənin məşəqqətli
günləri başlayır. Bir müddət sonra o,
müharibədə həlak olur: “Nə əmim, nə
dayım var idi. Hökumət bizə birdəfəlik
kompensasiya kimi qanpulu köçürdü. Anam bu pulla
bizi böyütdü, qardaşlarım və bacım ali təhsil aldılar, mən də göz
qabağındayam”.
Çətin
vaxtlar olmasına baxmayaraq, digər yaşıdlarından fərqli
olaraq, Roza rəqs məktəbindən çıxmır:
“Anam hər səhər mənə 6 qəpik yolpulu qoyurdu. Yadımdadır ki, Xoreoqrafiya Məktəbində mənə
bir stəkan südlə bublik verirdilər, onu yeyib sonra dərsə
başlayırdım. Baletə o qədər
həvəsim var idi ki, dərslərimi də
çatdırırdım. Ailənin
yükü böyük övlad kimi anamla yanaşı, həm
də mənim üzərimdə idi. Çox
korluq çəkirdik. Atam müharibəyə
gedəndə anam hamilə idi. O qədər fikir etdi ki,
dünyaya gəlmələrinə bir ay qalmış əkiz
uşaqlar tələf oldu. Allah Süleyman Rəhimova
rəhmət eləsin. Anamı-atamı
tanıyırdı. Vəziyyətimizin
ağır olduğunu bilib anamı Mərkəzi Komitənin
yeməkxanasında işə düzəltdi. Anam oradan bizə yemək gətirərdi.
Hökumət də 18 yaşımıza qədər bizə
pul verdi. Bundan başqa,
Xoreoqrafiya Məktəbində oxuyanda aldığım 62 manat
təqaüdü də anama verirdim. Amma
bunlar bizim böyük külfətimizi saxlamağa yetmirdi.
Nənəmlə birlikdə ailədə 6 nəfər
idik. Pulumuz qurtaranda anam nişan
üzüyünü lombarda qoyub pul götürürdü. Mən Moskvanın xətti ilə konsertlərə
getdiyimdən qonorar alır və hər dəfə
qonorarımı lombarda verib anamın üzüyünü
geri götürürdüm”.
Ağ
çörəyi qara çörəyə dəyişirdim
Anası
çalışdığından bir sıra işlərin məsuliyyəti
də 12-13 yaşlı Rozanın üzərində idi:
“Kiçik qardaşım 1,5 yaşında
olduğuna görə hər gün hökumət talonla ona
bir dənə ağ çörək, bir dənə bulka
verirdi. Anam bulkanı qardaşım üçün
saxlayır, ağ çörəyi mənə
verirdi ki, mağazada daha çox qara çörəklə dəyişirdim.
Çörəyi götürüb hər gün mağazaya
gedir, 400 qram ağ çörəyi 1 kq
600 qram qara çörəklə dəyişdirib sevinə-sevinə
evə gəlirdim. Bir gün çörəyi
dəyişəndə ortayaşlı qadın küçədə
mənə yaxınlaşıb təklif etdi ki, hər gün
çörəyi ona aparıb əvəzində qara
çörək alım. Mən də o
gündən elə etdim”.
Rəqqasə
bretkada gəzməyinin tarixçəsindən də
danışdı: “Anam həmişə dəblə geyinməyi
xoşlayırdı. Qəşəng ağ
bretkası var idi. Pulumuz qurtaranda bretkasını mənə verdi ki, çörəyə dəyişim. İndi başıma hər bretka taxanda yadıma anam
düşür”.
Baletdən
milli rəqsə dönüş
Ölkədə
müharibə getməsinə baxmayaraq, olimpiadaların
keçirildiyini deyən müsahibimizin sözlərinə
görə, yalnız gecələri hər yerdə
işıqları söndürürdülər ki,
düşmən təyyarələri burada yaşayış
olduğunu bilməsin: “İnsanların güzəranı pisləşsə
də, dərslər qaydasında gedirdi. Bir
gün görkəmli rəqqas, baletmeyster Əlibaba Abdullayev məktəbimizə
gəldi. Uşaq Gənclər
Olimpiadasında rəqs etmək üçün qızlardan
ibarət rəqs qurulmalı idi. Sinifdə
30 qız idik. Hamımızı
yoxladılar. Əlibaba müəllim məndən
oynayan olub-olmadığımı soruşdu. Xoreoqrafiya Məktəbində oxuduğumu bildirdim.
O vaxt 13 yaşım var idi. Əlibaba müəllim
məndən yaxşı rəqqasə
çıxacağını bildirdi. “Bala
ceyran” mahnısına rəqs qurduq. Mən
ortada oynadım. Bu rəqsi oynayandan sonra məndə
milli rəqslərimizə maraq yarandı. Artıq
baleti davam etdirmək istəmədim. Amma
Xoreoqrafiya Məktəbini bitirib diplomumu əlimə
almamış bu barədə heç kimə heç nə
demədim. Həm də buranı bitirməyimi
atam istəmişdi. Amma atamın arzusu da
olsa, baleti davam etdirə bilmədim. Hər
ölkədə balet var. Düşünürəm ki, öz
folklorunu ifa edib yaşatmaq hissi öndə gəlməlidir”.
“Səni
opera üçün bəslədik”
Beləliklə,
1947-ci ildə Xoreoqrafiya Məktəbini qırmızı attestatla
bitirir və yenə də milli rəqsə olan sevgisi barədə
heç kimə heç nə demir: “Məni işləmək
üçün Opera və Balet teatrına göndərdilər.
İki il burada işlədikdən sonra
ölkənin Mədəniyyət İşləri İdarəsinin
(indi Mədəniyyət və Turizm Nazirliyi sayılır-
L.M.) rəhbəri Hökümə Sultanovanın yanına
getdim ki, dərdimi ona deyim. Opera və Balet
Teatrından çıxmaq istədiyimi bildirəndə
Hökümə xanım narazılıq etdi. Dedi ki, “səni
opera üçün bəslədik, yetişdirdik, indi də
baleti tərk edirsən. Milli rəqsə bədii
özfəaliyyət dərnəklərindən də rəqqasələr
gəlir, amma sən məktəb qurtarmısan. Sənin operanı tərk etməyinə icazə verə
bilmərik”. Mən fikrimdən dönmədim
və bildirdim ki, incəsənətdə qalmağımı
istəyirlərsə, rəqqasə olmağıma etiraz etməsinlər.
Əks təqdirdə, işdən
çıxıb evdə oturacağam. Gördü ki,
dediyimdən dönməyəcəyəm, Dövlət
Filarmoniyasına zəng edib tapşırıq verdi
ki, orada məni işə götürsünlər, yer
yoxdursa, bir nəfəri çıxarıb, onun yerinə qəbul
etsinlər. Beləliklə, 1949-cu ildə
Dövlət Filarmoniyasının Mahnı və Rəqs Ansamblına
keçdim. Orada işləməyimdən
bir il keçməmiş əsasən Moskva vasitəsilə
dünyanın müxtəlif ölkələrində
festivallarda tez-tez çıxış etməyə
başladım”.
“Mircəfər
Bağırovun bağında rəqs edirdim”
“Harada
aş olurdu, orada baş olduğunu” deyən Xalq artisti o vaxt
Mircəfər Bağırovun bağında düzənlənən
banketlərdə rəqs etdiyini bildirdi: “Banketdə Vəli
Axundov, İmam Daşdəmirov da iştirak edirdi. O qədər
iddialı idim ki, müdirimiz Soltan Hacıyevə
etirazımı bildirirdim ki, “belə olmaz, mən oynayıram,
onlar çörək yeyirlər”. O da deyirdi ki, “Bu banketdə
oynamağı arzu edənlər var, amma səni
çağırırlar”.
Mircəfər
Bağırovla təmasda olub-olmamasına gəlincə, R.Cəlilova
deyir ki, onu yalnız yolda görürmüş:
«M.Bağırov hazırkı İncəsənət
Universitetinin binasında, biz isə Dövlət
Filarmoniyası ilə üzbəüz “professorların
binası”nda yaşayırdıq. Arada yolda onunla
rastlaşır və çəkinə-çəkinə salam verirdim. O da eynəyinin altından baxıb
salamımı alırdı. Piyada gəzirdi,
ondan bir az aralıda da iki cangüdəni gedirdi”.
“Tanışlarımın
90 faizi rəhmətə gedib”
Həmyaşıdlarının
rəhmətə getdiyini eşidəndə ürəyinin
ağrıdığını deyən 86 yaşlı həmsöhbətimiz
buna görə hərdən fikir etdiyini bildirir: “Telefon
kitabçasını açıb kiminləsə
danışmaq istəyirəm. Baxıram ki,
tanışlarımın 90 faizi rəhmətə gedib. Çox çətindir. İnsan
yaşa dolanda qohum-əqrəba, qardaş-bacı istəyir.
Bir saatdan bir qızıma, oğluma zəng edib
uşaqları soruşuram. Bir
qızım, bir oğlum, dörd nəvəm var.
Qızım, oğlum gündüzlər hərdən
yanıma gəlirlər, amma gecələri tək qalıram.
İstəsəm, gecələri də mənimlə
qalarlar, amma təkliyə öyrənmişəm, belə daha
rahatam. Allah televizoru çıxardanlara rəhmət
eləsin, bu yaşımda televizorla
dostlaşmışıq”.
“Camaat təbiiliyə
həsrət çəkir”
Bir
xanım kimi hələ də çox gözəl, incə və
nazlı olduğunu xatırladaraq Roza xanımdan bunun sirrini də
öyrəndik: “Əvvəla, məktəb məni yoğurub.
Bir də təmiz qəlbim var. Təmiz, mehriban
ürək həmişə adamı cavan saxlayır. Paxıllığın nə olduğunu bilməmişəm.
Təbiilik özü gözəllikdir. Bu saat camaat təbiiliyin həsrətini çəkir.
Gənc qızlarımıza məsləhət
görərdim ki, kosmetikaya, estetik cərrahiyyəyə
uymasınlar. Gənc qızların gözəlliyi
onların gəncliyindədir. Cavanın
gözləri parıldayır, yanaqları yanır,
dodaqlarının öz rəngi var. Nə mənası var bəzənməyin?
Səhnə gözəlliyi sevsə də, orda
da həddən artıq qrimlənmək yaxşı
görünmür. Təbii gözəllikdən
başqa, xanımlarımız
çalışmalıdırlar ki, artıq çəki
almasınlar. Bunun üçün yeməklərinə
fikir versələr, yaxşı olar. Bir də
gənc xanımlarımızda, elə oğlanlarımızda
da daxili mədəniyyət olmalıdır. Düşünürəm ki, dünyanı
insanların daxili mədəniyyəti xilas edə bilər.
Əgər daxili mədəniyyət varsa, nə
oğurluq olar, nə də kimsə kiməsə sataşar.
Əksinə, insanlar bir-birinə kömək edər,
əl tutar”.
“Məni
yaşadan xalqımdır”
İndiki
gənc rəqqasələrə də sözünün
olduğunu deyən müsahibimiz təəssüflə
bildirdi ki, onlarda mimika yoxdur: “Sadəcə, dişlərini
ağardırlar. Rəqqasəyə məxsus
sona baxış, ülkər gülüş, incə
yeriş indikilərdə yoxdur”.
Sonda Xalq
artisti üzünü gənclərə tutaraq istədikləri
sənətin arxasınca getmələrini tövsiyə etdi:
“Uğur qazanmaq üçün seçdikləri sənəti
sevmək, zəhmət çəkmək də vacibdir. Bir də bütün diqqətlərini bir nöqtəyə
cəmləşdirsinlər. Bir əldə
iki qarpız tutmasınlar”.
Sənətinə vurğun olan R.Cəlilova bu sənəti seçdiyinə görə özünü xoşbəxt sayır: “Mənimçün ən böyük mükafat xalqımın yadından çıxmamaq və sevilməkdir. Məni yaşadan xalqımdır”.
Lalə MUSAQIZI
Kaspi.-2015.-27 fevral.-S.21.