Yeni məqam, yeni
məram və bir də “Silindr“
Ramiz Novruz təxəyyülü təhlil müstəvisində...
Əgər teatr seyrçi ilə münasibətlərini şaquli xətlər boyunca formalaşdırırsa, onda, əlbəttə ki, həmin teatrın qonaqları, göstərilən tamaşaların seyrçiləri ondan küsəcək, inciyəcək. Ona görə də teatrın repertuarını təşkil edən tamaşaların ali məqsədi, ideyası və seyrçinin istəyi, mənəvi tələbatı üfiqi xətt boyunca gəlişməlidir. Necə deyərlər, biri-birilərini bir arifanə işarədən anlamalı, ortaq məxrəcə gəlibən dərdləşməli və bu qısa müddət ərzində elə dostlaşmalıdırlar ki, nə parter boş qalsın, nə ürəklər dolu. Teatr və incəsənət isə insana insandan danışmaqla görəvlidir! Bu yaxınlarda Akademik Milli Dram Teatrında seyrinə müyəssər olduğum, Xalq artisti Ramiz Novruzun quruluşunda təcəssümə qovuşmuş "Silindr" iki hissəli komediyası da öz seyrçisi ilə məhz üfiqi xəttlər boyunca qurulmuş münasibətlərdə bulundu. Tamaşanın təhlilinə keçməzdən əvvəl komediyanın (janrın) tərifini verməyə və verdiyimiz təriflə yazının predmetinə çevirdiyimiz tamaşanın oxşar və fərqli xüsusiyyətlərini tutuşdurmağa çalışaq. Janra verdiyimiz tərif belədir: " Cəmiyyət üçün zərərli, bəyənilməyən və eyni zamanda öz-özlüyündə gülüş doğuran cəhətlərin meydana gətirdiyi konfliktin dramatik ifadəsi komediya adlanır". Bəs tamaşa bu stereotipə nə dərəcədə itaətdə bulunur və ideyası cəmiyyətimiz üçün nə dərəcədə aktualdı? İlk növbədə, onu vurğulayaq ki, tamaşa öz ideyasını Eduardo de Filipponun "Düşdüyü vəziyyətdən asılı olmayaraq, insan öz ləyaqətini qorumalıdır" fikrindən götürür və süjet xətti boyunca rejissorun uğurlu səhnə manevrləri ilə bu fikirə dönür, ətrafında gəzişir. Bir az daha ətraflı...
1. "Papaq nədir? O, bizim atamız, qardaşımız. Diriykən papağımız, öləndə baş daşımız!"
Mirzə Səfərin sözü olmasın, silindr nədir? Silindr bir vaxtlar Avropa əhlinin, xüsusən, “çəkmələrini cığıldada-çığıldada” veyillənən zadəganların başlarına qoyduqları papaqdır. Məhz elə bu məqamda biz rejissorun necə böyük məharətlə meşşan Avropa ənənələrini Azərpaycan mentalitetinə transformasiya etdiyinin şahidi oluruq. Bu əlüstü identifikasiyadan, əllbəttə ki, biz də öz payımızı ürək ağrısı ilə götürürük. Halal edin! İkinci versionda silindrdən sirkdə heyvan təlimçiləri istifadə edirlər (yenə də papaq kimi...). İndi iddia etsək ki, silindrin sahibi Aqostino obrazı da (Əməkdar artist Kazım Abdullayev) öz insani keyfiyyətlərini itirib heyvanlaşmaq təhlükəsi ilə üz-üzə durmuş Rita (Şəhla Əliqızı), Rudolfo (Rövşən Kərimduxt), Bettino (Ləman İmanova) kimi obrazların bir növ təlimçisidir, əcəba, səhvmi etmiş olarıq?! Bir qamçısı çatışmır, qlobusa min bərəkət! (...və haşiyə) O da düzdür ki, istənilən tamaşanın dekorasiyasından, dramaturji elementlərindən, ali məqsəd və yaratdığı ümumi ab-havasından hər seyrçi özü üçün daxili aləmi, əxlaqı, mənəviyyatı və nəhayət, bədii-estetik zövqünə uyğun qənaətlər əxz edir. Mənim təxəyyülümdə isə Aqostinonun qlobusu tamaşanın toxunduğu problemin bəşəriliyini eyhamlaşdırır.
2. "Cavan oğlandır: hardasa altmış yaşı olar!"
Söhbət Ramiz Novruzun yaratdığı Attillio
obrazından gedir. Varlı
birisidir, Məşədi
İbad kimi... Hadisələr cərəyan
edən məkana isə heç də xeyirxahlıq etməyə deyil, adaxlıbazlığa gəlib,
Məşədi İbad
kimi... Dadaşbalanın sözü olmasın,
"canı hələ
suludur". Çox böyük
şövqlə Ritaya
qovuşmaq istəyir.
Hətta
"dirəşib". Di gəl ki,
onun bu inadının
alt qatında tamam başqa mətləblər
gizlənir. Hadisələrin son dərəcə dinamik cərəyanında o, artıq
öz əvvəlki niyyətindən (adaxlıbazlıq)
vaz keçir və bir növ
Ritanı sınağa
çəkir. Nəticədə isə ona bir
insan, bir qadın kimi aşiq olur. Kərgədanlaşmış, pula satılmış insanların əhatəsində
istismara məruz qalan Ritaya bütün
həyatını dəyşəcək
məbləğdə pul
təklif olunur, o isə şərəfini,
ləyaqətini və
ərinə sədaqətini
hər şeydən üstün tutaraq onu rədd edir.
Z.Freyd deyir ki, yuxuda
insan reallıqda həyata keçirə bilmədiyi ideyaları reallaşdırır, arzuları,
xəyalları gerçəkləşdirir.
O bunu sublimasiya, yəni dəyişmə adlandırır ("Təhtəlşüur"
konsepsiyası). İndi bizim
qəhrəmanımız Attillio
da yuxuya gedir. Məhz elə Freydin
dediyi kimi, bu qısa müddətdə
arzuları gerçəkləşir
(yuxuda). Arzusu isə
yaşadığı, üzvü
olduğu cəmiyyətin
qadınlarını Rita kimi
görmək və məhz bu cür
qadınla izdivacda, səmimi, saf münasibətdə bulunmaqdır.
O ki, qaldı İsgəndərə, deyirlər
onun da buynuzu
var imiş. Tıpqı bizim Aqostino, Antonio (Ülvi Həsənov),
Arturo (Ramin Şıxəliyev),
Roberto (Əməkdar artist Məzahir
Cəlilov) kimi. Əşşi, bu olmadı ki, ara yerdə
kişinin "beş
min manat"ı getdi,
Məşədi İbad
kimi!!!
3.
"Anton, yox, yox, Antoni sən mənim üregimi yaralamısan!!!"
Tamaşada diqqətimizi cəlb edən sevindirici məqamlardan biri də rejissorun gənclərlə işləməsi
oldu. Elə bu qəbildən
aktyor Ülvi Həsənov komik obraz olan Antonionu
canlandırıb. İfadaki bəzi
çatışmazlıqları isə əlahəzrət
seyrçi yəqin ki, aktyorun gəncliyinə
bağışlayar.
4. Təmameyi süxən.
Sözümüzün tamamı bu ki, çox
hörmətli sənətkarımız
Ramiz Novruz Milli Dram Teatrımızın
səhnəsində "Silindr"
komediyasına quruluş
verdi və
bu quruluş bir çox sayılıb seçilən
rejissorlarımızın işindən
heç də geri qalmadı, əksinə. Novruz yeni məqam,
"Silindr" yeni addım və yeni məramdır dəyərli sənətkarımız
üçün. Mən
isə bu yazımla öz boxçamdan ona bir pay əta etməyə çalışdım.
İndi bunu nə dərəcədə
alındıra bildim, bundan Allah və yazıya qonaq olan bəndələr vaqifdirlər.
5. Hörmətli...
Hörmətli sənətkarımız Ramiz müəllim - incəsənətimizin Həzi Aslanov boyda sərkərdəsi, sizi ömrünüzün altmışıncı anı münasibətiylə öz adımdan və təhsil aldığım Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət və İncəsənət Universitetinin rəhbərliyi, müəllim-tələbə heyəti adından təbrik edirəm. Arzu edirəm ki, bir otuz belə an da yaşayıb altmışı doxsan edəsiz, yüzü isə, bax beləcə teatrımızın səhnəsində haqlayasız!!! Sənətkara hörmət, məhəbbət və sayqılarla.
Dağlar Yusif
Teatrşünas-tələbə
Kaspi.-2015.-5 iyun.-S.12.