Kür ədalı, Araz nidalı,
Qarabağ havalı səs
Üç tanınmış xanımla yaxın dostluğum var idi. Aramızdakı yaş fərqi çox olsa da, onlarla söhbət etməkdən, xüsusi ilə də bu müdrik insanları dinləməkdən böyük zövq alırdım. Dünyalarını dəyişdikdən sonra bildim ki, mən əslində üç böyük məktəbin dinləyicisi olmuşam. İndi o günləri xiffət qarışıq minnətdarlıq duyğuları ilə xatırlayıram. Xalq yazıçısı Əzizə Cəfərzadə, tibb elmləri doktoru, professor Zəhra Quliyeva və Xalq artisti Sara Qədimova... Yaddaşımda dərin iz salmış bu insanları tez-tez xatırlayaraq doğum və anım günlərini mütləq qeyd edirəm. Çalışdığım televiziyada onların barəsində veriliş də hazırladım. Amma bu xanımların qəlbimdə o qədər böyük məhəbbəti var ki...
31 may Sara
Qədimovanın doğum günüdür. Jurnalist
kimi taleyimə yazılan xoş günlərdən biri idi ki,
gözəl Saramızın 75 illik yubileyini aparmaq mənim qismətim
oldu. O mərasimdən yadigar qalan lent yazısına hərdən
baxanda elə kövrəlirəm ki... Bu yerdə
çox sevdiyim yazıçımız İlyas Əfəndiyevi
xatırlayıram. O, Sara Qədimova haqqında qələmə
aldığı bir məqalədə iç
dünyasının nisgillərini dilə gətirərək
deyirdi: “ Sara Qədimova oxuyanda
özümü laləli dağ yollarında hiss edirəm.
Sanki Şuşaya və Kirs, Ziyarət, Salvartı
dağlarına qalxıram, Qarabağ təbiətinin
bütün gözəlliyi ruhuma dolur, Şuşanın,
İsa bulağının, Şəkilli bulağın nəfəsini
hiss edirəm. Sara oxuyanda onun səsi məni İsa
bulağına, Qırxqız yaylağına
çağırır...”
Sənətdə şöhrəti təsdiqləyən
və şərtləndirən müxtəlif meyarlar var. Buna
bəzən sənət zirvəsi, xalq sevgisi, dövlət
qayğısı və dəyəri kimi müxtəlif adlar
deyirlər. İllər ərzində gəldiyimiz nəticə
bu oldu ki, əslində, sənətdə şahlıq
taxtı deyilən bir ünvan da var. Ora elə bir yerdir ki, hər
kəsə müyəssər olmaz. Amma səsi,
avazı, məharəti, ustadlığı ilə sənətin
şahlıq taxtında - öz halal yerində qürurla əyləşərək
haqq dünyasına elə oradaca qovuşmuş Sara xanım Qədimova
yaşadığı 83 illik ömrünün 60 ilini milli
musiqimizin inkişafına, tərəqqisinə, yüksəlişinə,
gözəlliyinə və əbədiyaşarlığına
bağladı. Təbii ki, dərin məhəbbətlə
sevilən xalq artisti haqqında keçmiş zamanda danışmaq
bu gün çox ağırdır. Etiraf
edək ki, bu ustad sənətkarın varlığında
yaşamaq həvəsi, həyat eşqi elə lövbər
salmışdı ki, ilk nəğməsindən son
segahına kimi bütün ifaları eyni məlahətdə,
avazda və təsirdə oldu.
Sara Qədimova
"Qatar", "Bayatı-Şiraz", "Mahur hindi",
"Xaric segah", "Şur", "Şahnaz" və
başqa muğamların, xalq, eləcə də bəstəkar
mahnılarının ilahi ifaçısı idi. Yeganə qadın xanəndədir ki, bütün
muğamları ifa edib. Sənətkarlar,
musiqişünaslar təsdiqləyirlər ki, muğam dəsgahlarını
indiyə qədər Sara Qədimova kimi bənzərsiz və
xüsusi ustalıqla oxuyan ikinci xanım xanəndəmiz
yoxdur. Doğrudur, yanıqlı səsi ilə
muğamlarımıza öz möhürünü vuran
Rübabə Muradova, ahəngində Azərbaycan təbiətinin
rəng çalarlarını hiss etdirən Şövkət
Ələkbərova, məlahətli səsi ilə
könülləri oxşayan Fatma Mehrəliyeva, Tükəzban
İsmayılova, eləcə də səhnəyə,
sözün həqiqi mənasında, şuxluq, gözəllik
gətirən Zeynəb Xanlarova kimi ifaçılarımız
var. Bu sənətkarların Azərbaycan mədəniyyətinin
inkişafında xidmətləri əvəzsizdir. Sara xanımı isə öz sənət rəfiqələrindən
fərqləndirən bütün muğamları ifa etmək
məharətinə malik olması idi. Səhnədə
zahiri zərifliklə səs məlahətini birləşdirərək
tamaşaçını gözəllik önündə heyrətə
salan məhz ilk dəfə Sara Qədimova olub. Bu fakt danılmazdır.
Onu xanəndə görmək atası Bəbiş
kişinin arzusu olub. Lakin atası dünyasını
vaxtsız dəyişdiyindən ailənin bir çox
qayğılarını çəkmək də Saranın zəif
və zərif çiyinlərinə düşüb. Səkkizinci sinfi bitirən kimi tibb məktəbinə
daxil olub. 16 yaşlı Saranın hələ
xəbəri yox idi ki, Allah vergisi olan səsi onu haralara
aparacaq, kimlərlə görüşdürəcək.
Oxuduğu məktəbin özfəaliyyət dərnəyinə
yazıldı. Əbilov adına
klubda məşqlərə getdi. Əhməd
Bakıxanov, Xan Şuşinski, Ağabala Abdullayev,
Zülfü Adıgözəlov kimi sənətkarlar
qızcığazın qolundan tutaraq muğam dünyasına
apardılar. Sara bir də onda
gözünü açdı ki, respublika özfəaliyyət
kollektivlərinin filarmoniyada keçirilən baxış
müsabiqəsinin iştirakçısıdır.
Adı elan edildi: "Qatar". Oxuyur Əbilov adına
klubun özfəaliyyət dərnəyinin üzvü Sara Qədimova".
Mahnılar da, alqışlar da bir-birini əvəz
etdi. Qaragözlü qızın sinəsindən
qopan dağ havalı səs, qeyri-adi cazibə gücü
Üzeyir Hacıbəyli kimi bəstəkarı, korifeyi səhnəyə
- 16 yaşlı qızcığazı təbrikə çəkdi.
Hüseynqulu Sarabski Saranı alqışlayaraq
"Operamıza gələcəyin Leylisi gəlir" fikrini
dilinə gətirdi. Bu ehtiram, etiraf və
inamlı münasibət, əslində, Qarabağ gözəlinin
gələcək həyat yolunu müəyyənləşdirdi.
1940-cı
ildə Sara Qədimova tibb məktəbini bitirdi və Asəf
Zeynallı adına Bakı Orta İxtisas
Musiqi Məktəbinin muğam şöbəsinə daxil oldu.
Müəllimi də Hüseynqulu Sarabski idi.
Sara Qədimovanın sənətə gələn
yolu belə başladı. İlk qastrol səfəri
də Moskvadan keçib. Bir qrup incəsənət
ustası ilə birlikdə Ümumittifaq müsabiqəsində
iştirak edib. Bu, 1941-ci il iyunun 20-də
olub. Qəfil başlanan müharibə hər
şeyi tar-mar etdi. İkinci dünya
savaşı illərində Sara Qədimovanın səsi
odlu-alovlu cəbhədən gəlirdi. Gənc
müğənni Bülbül, Bəhram Mansurov, Həqiqət
Rzayeva, Şövkət Ələkbərova, Gülağa Məmmədov,
Leyla Bədirbəyli kimi sənətkarlarla birlikdə dəfələrlə
416-cı Taqanroq diviziyasında azərbaycanlı əsgərlərin
qarşısında çıxış edərək
onları qələbəyə ruhlandırıb. O dövrdə
Sara xanımın xüsusi bir şövqlə oxuduğu
"Şəfqət bacısı" mahnısı dillər
əzbəri idi. Böyük şairimiz Səməd
Vurğunun yazdığı bu şeir Sara xanımın nəfəsində
yeni bir həyat tapmışdı.
1942-ci ilin fevralında Sara Qədimova ilk dəfə
İrana qastrol səfərinə gedib. Ay yarım davam edən bu nəğməli
günlər Azərbaycan müğənnisinin ünvanına
yaddan çıxmayacaq ehtiramlar gətirdi. Sara xanım
İranda elə bir rəğbət qazanmışdı ki,
iki il ötməmiş yenidən ora dəvət
aldı. Bu dəfə 60 nəfərlik nümayəndə
heyəti qonşu ölkəyə yola düşdü. Bu səfər də üç aya kimi davam etdi.
Bir fakt da maraqlıdır ki, İrandan
qayıdandan sonra Sara Qədimova Tibb İnstitutuna daxil olub,
üçüncü kursa kimi oxuyub. Amma
institutda axıra qədər davam gətirə bilməyib.
Muğam dünyasına bağlılıq onun ağ
xalat geyib həkimliklə məşğul olmasına mane olub.
İki sənətin arasında
çırpınan qız bir də gözünü açıb
ki, Azərbaycanın Xalq artistidir. Dünyanın
xeyli hissəsini nəğmələri ilə dolaşıb.
Quş qanadlı illər onu
cavanlığından, gəncliyindən, bir çox
arzularından ayırsa da, təzə-tər oxuduğu
muğamlardan qopara bilmədi. Azərbaycan
Dövlət Opera və Balet Teatrında Leyli, Əsli
obrazlarının ustad yaradıcılarından biri oldu. Saranın Leylisi öz şuxluğu və məğrurluğuna
görə başqa Leylilərdən seçilirdi. "Mən artıq opera səhnəsində Leyli
kimi yanmışdım. Tamaşaçının
könlündəki möhtəşəmliyi və qəlbimdəki
Leyli duyğularını qorumaq üçün operadan
getdim", - deyə fikrini belə dilə gətirmişdi Sara
xanım.
1959-cu ildə Moskvada Azərbaycan incəsənəti
ongünlüyündə iştirak edən sənətçilər
arasında Sara Qədimova da var idi. Xan Şuşinski,
Şövkət Ələkbərova və Sara Qədimovanın
birlikdə oxuduqları "Qarabağ şikəstəsi"
bütün tamaşaçıları heyrətə gətirmişdi.
Bu üçlüyün qeyri-adi oxuma tərzi,
ilahi ifası o qədər qüdrətli
alınmışdı ki, bütün salon ayağa qalxaraq Azərbaycan
xanəndələrini alqışlamışdı. Bu cür rəğbətli və sürəkli
alqışlar "Bolşoy Teatr"da elə də tez-tez
baş verməzdi.
Rəhmətlik
Yavər Kələntərli həmişə deyərmiş
ki, Sara xanım "Qatar" oxuyanda gərək bütün
müğənnilər susa. Bu muğamı çox xanəndələr oxuyub,
amma "Qatar" öz zirvəsini məhz Sara Qədimovanın
ifasında tapıb. Rəhmətlik
Ağabala Abdullayev isə deyərmiş ki, heç bir
müğənni "Qatar"ı Sara xanım kimi əzəmətlə
oxumur. Bəlkə də ona görə
böyük Üzeyir bəy dünyasını dəyişəndə
"onun evində Sara xanım "Qatar"ı, Yavər
xanım Kələntərli isə ağı şəklində
çoxlu bayatı oxudular" (S.Rüstəmov). O günlərin
şahidləri danışardılar ki, Mir Cəfər
Bağırov Üzeyir Hacıbəylinin vəfatından
çox mütəəssir olmuşdu. Xanımlar oxuduqca o da
hönkür-hönkür ağlayırmış...
Azərbaycan torpağından ucalan bu səs çox
ürəkləri riqqətə gətirirdi. 1997-ci ildə
Türkiyə Cümhuriyyətinin Prezidenti Süleyman Dəmirəl
respublikamıza rəsmi səfərdə olarkən onun şərəfinə
verilən ziyafətdə Sara xanımın adını
böyük ehtiramla çəkmişdi. Çox
sevincli xəbərlərlə ürəyi atlanmış Sara
xanım üçün bu müjdə əvəzsiz
olmuşdu. O öz təşəkkürünü
yazılı şəkildə qardaş ölkənin
Prezidentinə göndərmişdi. Çox keçməmiş
Ankaradan Azərbaycan müğənnisinin ünvanına cavab
məktubu gəlmişdi: "Gerçəkdən 1967-ci ildə
Azərbaycana ilk dəfə ziyarətim sırasında dinlədiyim
şərqilərini hər zaman dəyərli xatirə olaraq
hafizəmdə saxladım. Allah türk və Azərbaycan
xalqlarının bir-birinə yenidən qovuşmasını
qismət etdi, aramızdakı həsrət bitdi. Bu
etibarla sizi ən qısa zamanda görmək mənə
mutluluq verəcək..."
Azərbaycanın gözəl Sarası Türkiyə
Prezidenti Süleyman Dəmirəlin şəxsi dəvəti
ilə bir həftəliyə qonaq aparıldı. O zaman bu səfərin
sevincini çox dəyərləndirən Sara xanım
söhbət əsnasında demişdi: "Keçmiş
SSRİ-nin bütün respublikalarını, həm də
İran, İndoneziya, Bolqarıstan, Monqolustan, Suriya, Almaniya,
Qvineya... necə sayım dəqiq olsun. Dünyanın
yarıdan çoxunu gəzmişdim. Türkiyədən
başqa. Məni orada necə
qarşıladılar? Təsəvvürə
gətirə bilməzsiniz özümü necə xoşbəxt
sandım". Sara xanımı vəcdə
gətirən Türkiyəyə dəvət edilməsi, ona
göstərilən ehtiram deyildi. 30 il
əvvəl oxuduğu şərqilərin Türkiyə kimi əzəmətli
bir ölkə başçısı tərəfindən
unudulmaması, yad edilməsi həssas təbiətli
müğənnimiz üçün ən ali mükafat idi. Bu həm də Azərbaycan mədəniyyətinə,
ifaçısına verilən qiymət kimi dəyərləndirildi.
Sara Qədimovanın sənət fədakarlığı,
ifaçılıq ustalığı həm xalq, həm də
dövlətimiz tərəfindən həmişə yüksək
qiymətləndirilib. O, müstəqil respublikamızın "Şöhrət"
ordeni ilə təltif edilmiş ilk sənətkarlarından
biri idi. Prezident təqaüdünə layiq
görülmüşdü. Dövlət
səviyyəsində 60, 70, 80 illik yubileylərinin təntənəsi
hələ də onu sevən tamaşaçıların
gözlərindən çəkilməyib.
Böyük şairimiz Məmməd Araz Sara
xanımın səsinin vurğunu idi. Hələ 60-cı
illərdə ona ünvanlanmış gözəl bir şeir
də yazmışdı. Sara Qədimovanı
Azərbaycan mədəniyyətinin, musiqisinin, daha dəqiq desək,
sənət bağının "ağ çiçəyi"
adlandırmışdı. Bu
çiçəyin nəfəsindən qopan ilahi səsi, nəğməsinin
ahəngindəki titrəyişləri, insan ruhunu tərpədən
zəngulələrini, dağı-daşı titrədən
segahlarını Kürün ədasına, Arazın
nidasına bənzətmişdi. Elə bil Sara
xanımın sinəsində bütün ovqatına,
oxumasına, hərəkətinə eləcə od paylayan köz var idi.
90 illiyini görmək, o günün şərəfinə
səhnədə oxumaq Sara xanıma qismət olmadı. Kim tutub dünyanı min il qalacaq? Hər gəlişin bir
gedişi mütləq var. Təsəllimiz ondadır ki, Sara Qədimova
kimi sənətkarlar heç vədə unudulmurlar. Onların nəğmələri, mahnıları
vurğunu olduqları vətənin dağı, dərəsi,
çayı kimi həmişəyaşardır. Onun nəfəsindən qopan bütün nəğmələri
gözəl idi. Amma Qarabağla
bağlı bir nəğməsi var idi. Onu elə
şövqlə oxuyardı ki, bu başıbəlalı
yurdun bütün gözəllikləri səsdən
süzülüb mənzərəyə, abidəyə
dönərdi:
Cənnətim
Qarabağ, zinətim Qarabağ
Nəğmələr gülüstanısan, sevgi
dastanısan.
Dinlədikcə
adamın ruhu dara çəkilirdi: "Gözəl
Şuşa - bir tamaşa..." Allah sənə rəhmət
eləsin, böyük sənətkar! Sən, həqiqətən
də, nəğmələr gülüstanının
saralmayan, solmayan Sarası idin!
Flora
XƏLİLZADƏ,
əməkdar
jurnalist