Üfüqdə əriyən şəfəqlər
Bir ana ürəyi hökm eləyəndə
qranit qayalar muma dönməlidir
“Məktublar”
silsiləsindən
Arzuların, xəyalların yolunu
itirəndə doğmasını tapmayan çarəsizlər
kimi öz-özümlə döyüşdüyüm məqamlarda
bir şirin sözə, məlhəm səsə elə
ehtiyacım olur ki… Üfüqlərin əlçatmazlığında
anamın intizarlı baxışlarını duyuram.
Qulaqlarımda isti misralar
səslənir, Ana!..
Mən hara baxsaydım üfüqlər kimi
Səni görərdim.
Üfüqlərin yayılan şəfəqləri kimi
Səni görərdim.
Səhərin gözümə açıl deyərdi,
Axşamın gözümdə gecələyərdi.
Hardasa azdırdın gümanımı sən,
İtirdin əbədi ünvanımı sən.
Doğrudan əlçatmaz üfüqlər oldun,
Üfüqdə əriyən şəfəqlər oldun...
Bu itən xəyalların dalınca yüyürə-yüyürə, gəlib sənin şeirlərinlə yenidən baş-başa qaldım, Məmməd ARAZ! Misraların məni öz qanadlarında haralara uçurmadı. Hissimə-duyğuma həsrət yağışı yağdı. Pəjmürdə ovqatımı şeirlərinlə oxşadım. Öz nisgilim bəhanə oldu. Övladlarımın yerinə özümə bir ağı dedim. Həqiqətən də, “Uşaqlıq itirmək, gənclik itirmək, ana itirəndə yada düşərmiş”.
Kitablarını yenidən vərəqlədim. Nə vaxt səni sakit ürəklə oxuya bilirəm ki... Anaya, qadına və qızlarımızın ünvanına yazılmış şeirlərin ruhundakı kövrəklik yenidən titrətdi məni. Ana südü, dağ çiçəyi kimi məlhəm misraların varlığımda yaratdığı təlatümlər məni elə tərpətdi ki... Xəyalım haralara qanadlanmadı... Çoxdan itirdiyim əzizlərimin surəti gözlərimin önündə dayandı. Anan Cahanın- doğmaca bibimin bayatısı gəldi qulağıma: “ Məni görən ağlasın...” Bu fikri mən bir neçə dəfə yazılarımda demişəm. Bibimin şairliyi laylaları, südü və deyimləri ilə ruhuna hopmuşdu. Anaya qismət olmayan şairlik oğulun payında imiş. İlahi bir diktənin, müqəddəs bir məhəbbətin təsiridir ki, qəlbən əmin olmaq istəyirdin: “Bir ana ürəyi nəğmə deyəndə laylı buludlar yerə enməlidir.Bir ana ürəyi hökm eləyəndə qranit qayalar muma dönməlidir.” Və buna görə də uzun müddət bir dəhşəti ürəyinə yaxın qoymadın ki, ana dəfn oluna , gözəl qocala. Günlərin birindəcə
Üzümə dəyməyir ana nəfəsi,
Nə bərk yuxudayam, nə bərk yuxuda -
deyərək üzüntülü günlərin içində yuxuların yalanına inandın. Özünü aldatmaq xoşuna gəldi: “ Bu yalanın bir gecəlik doğrusunda anam gələ”. İnanmaq istəmədiyin həqiqətin - ana yoxluğunun qəhəri varlığını göynətdi, misralarını ağlatdı:
Hansı şair qələmindən uçub görən?
Anaları vəsf edən ilk qaranquş şeir?
Hansı qəlbin uçurumundan qopub görən,
“Ana öldü”- haraylayan
ilk bayquş şeir?
Bilirəm ki, uzun müddət
o müqəddəs insanın
yoxluğunu özünə
yaxın qoymadın. Ayların,
illərin həsrətilə
razılaşa bilmədiyin
acı həqiqət bir gün sənə
inandırdı:
Daha gəlməyəcək anamın
səsi,
Mənə də taleyin yumruğu dəydi.
Fikir yüklü
xəyal gəmin qəbiristan limanında nə qədər lövbər salsa da lal uşaq kimi
hönkürdüyün günlər
olsa da, yer üzündən üzülmüş o qayğılı
səs bir daha eşidilməzdi. “ Ana itirmişəm ana yaşında” haraylayaraq özünü bağışlaya
bilmirdin:
Mənə bir dərd olur, dərd olur neçün,
Anamı sinəmdə dəfn etməmişəm.
Bu titrək niyələrin
həyəcanındakı oğul
məhəbbəti, övlad
sədaqəti istər-istəməz
adamı düşündürür. Məmməd
Araz, “Dağlara qar düşdü” adlı şerinin təsir gücü mənim üçün indi tamam başqa
mənadadır. Doğrudur,
sinəmizi dağlamış
ana itkisi bir daha öz
əzabı ilə köksümüzü dağıdır,
Dünyanı bürümüş
bəyazlıq qapqara kədərə dönərək
ürəyimizə tökülür:
Dağlara qar düşdü,
elə qəmginəm...
Dağlara qar düşdü,
bilirəm bu dəm,
Anamın
qəbri də qar altındadır,
Anamın qəlbi də qar altındadır.
Özümü nə qədər
tox tutmağa çalışsam da, mənim ürəyimə
qapqara kədər, sənin məzarına bəyaz qar yağır ana! Bu doğmaların sırasında
indi sən də varsan Məmməd Araz! Amma mən səninlə heç zaman keçmiş zamanda danışa bilmərəm.
Çünki mənim üçün
həmişə varsan.
Şeirlərini oxumaq, elə
səninlə danışmaq,
daha doğrusu dərdləşmək deməkdir.
Anaya aid şeirlər hamıya əzizdir. Ürəyimizi köksümüzdən çəkən
bu şeirlərin hər bəndində, hər misrasında ana intizarı, anasızlıq dərdi gözlərimizi doldurur, uzun müddət biz bu əzablarda qovuruluruq. O unudulmaz insanın həsrəti ruhumuzu dara çəkir.
Bircə
dəfə anamızın
səsini eşidə
biləydik. Əlyetməz istəkdir.
Anadan sonra Məmməd Araz yaradıcılığında ikinci sevilən obraz Qadındır. Şairin “Naməlum
qadına məktublar”
silsiləsində yaratdığı
ilahi şeirlərindən
söz açmamaq olmur. Məmməd Arazın yaradıcılığında
üç müqəddəs
varlıq var: ana, qadın və övlad –taleyin töhfəsi olan qızları. Ana nisgilində çoxumuz
ərimişik. Bir ilahi
sevdanın həsrətini
də çəkmişik.
Vətən qızlarının qeyrəti önündə
çoxumuz əyilmişik.
Amma heç birimiz və mənim oxuduğum şairlərdən heç
biri belə sərrast, mənalı deməyib:
Mənim
qara şanım, mənim ağ
duzum,
Mənim
nar ağacım, azəri qızı!
Şairə görə “Qadın əli toxunmayan bir masa yağış
görməz səhraya
bənzər”. Lirik “O”nun şeirlərdə müxtəlif adı olsa da, ən
gözəli İsmi Dönükdür! Şair
hərdən o zalımı
sanki silkələmək
üçün dilə
gəlir:
Sənsiz
bir anıma dedim bir ildi,
Dərdimi nə bacı, nə ana bildi...
Məhz
bir gözəlin eşqinə yüzünə
biganə olan lirik “mən”in əzabları doğma və təsirlidir:
Hardasa qab yuyan, ev yığışdıran
Yetim qocalığın
qorxudur məni.
Ötən günlərin qulağı heç bir ahı-amanı eşitmir. Soyuyub-soluxan qütb ulduzu kimi olub-keçənlərdən bir əlacsızlıq tökülür. Və bir gün:
Bu necə gəlişdir düşdü meylinə,
Bu qədər mehriban, niyə danışdın?
Mən axı, bu sayaq qadın mehrinə,
Qadın nəfəsinə yadırğamışdım...
Bu həzin etiraf o qədər doğmadır ki, xatirələr dilə gəlir. Bəşəri yangıya çevrilmiş misralar varlığımı titrədir:
Bizim faciəmiz qəhqəhəli qəm,
Bizim komediyamız qəm dolu gülüş.
Məhəbbət körpümüz deyə bilmərəm,
Necə tikilmişdi, necə sökülmüş...
Beləcə, mürgülü günlərin titrək oyanışı baş verir, tərpənmiş göynərti adamın köksünü odlayır. Bir ünvana dönə biləcəyimiz döngədə ayrı səmtə uzanan yolların qəfil peydası sinənə çalınçarpaz dağ çəkməzmi? Ömrün yaşıl köynəyi didiləndə yorğun xatirələrdən başqa nəyə əl yetər?! Yaxşı ki, dərdləşməyə belə ilahi misralar var:
Əl soyudu, könül də od qalamır,
Gün gün üstə xəzəl kimi qalanır.
Bir elinən tikdiyimiz qalanı
Bir əlinən oymağın da olarmış.
Düzü kəsən əyri yollar ömrün qürubunda yorğun xatirələrlə üzbəüz qoyur bizi: “ On beş il əvvələ yol yoxdur daha”, “ Təklənən yarpağı şaxta yedəklər”. Onda çəkilən haraylar tüstümüzü təpəmizdən çıxardar:
Bu sevdadan nə yetirdik, nə üzdük,
Dalğasına nə qərq olduq, nə üzdük.
Axır səni düzdə qoydu bu düzlük;
Unut məni, aldat məni, at məni!
Məmməd Arazın “ Qızlar” adlı şeiri də poetik gözəlliyi ilə seçilməyi bir yana, həm
də nəsihətamizdir:
Eşqiniz olnasın çürük
sap kimi,
Əllərdə gəzməyin bir kitab kimi.
“ Sizə yetim deyən olsa, qızlarım”. Belə bir dolnuş
şeiri də var Məmməd Arazın. Qəribədir,
ilk dəfədir mən
bu şerində şairin elə bil ki, meydan
oxuduğunu duyuram:
Demək,
Günəş Yer üzünə qarğıyıb,
Demək,
sənə, Vətən
eşqim, qar yağdı,
Demək,
kardır Azərbaycan
torpağı,
Sizə
yetim deyən olsa, qızlarım!
Məmməd Araz bioqrafiyasını
poetik şəkildə
şeirə çox ustalıqla gətirib: “Sel boğan dərələri bir mərd qadınla keçdim”. Bütün keçilməzlikləri keçmək qüdrətinə
malik olduğu üçün xəyanətin
mərdanəliyə yorğan
olduğu məqamlarda
istəkləri həmişə
onu “ağ yola!” səsləyib.
Bu səbəbdən də biz onu həmişə ürəyi
güzgü görmüşük.
Yalanın yalmanına əli
dəyməyib. Məmməd
Araz təkcə şeirləri, şəxsiyyəti,
varlığı, min təəssüf
ki, neçə illər az qala
adət etdiyimiz və sonda ömrünə
balta çalan xəstəliyi, bir də ona olan
sevgisi ilə hamıdan seçildi . “Mən kiməm,
nəçiyəm?” bu
sualı özünə
verən Məmməd
Araz bir şeirində oxucusuna da yol göstərib:
Məni
şeirimdə gəz
bir insan kimi,
Qəlbimdə nə varsa ona demişəm;
Anadan-bacıdan gizlətdiyimi
Kağızdan, qələmdən gizlətməmişəm...
Flora XƏLİLZADƏ,
əməkdar jurnalist
kaspi.-2015.-14 oktyabr.-S.13.