Bakını qurtaranlar
Paytaxtımız onu düşmən
tapdağından azad edənləri məhəbbətlə
anır
Ey Gənclik, bu
sentyabrın 15-i Bakının Qurtuluş günüdür! Bilirsənmi, bu günün sevincini yaşamaq üçün babaların hansı əzablı
yollardan keçərək, nələri qurban verərək, “öz
istedadlarını, rəşadətlərini, özlərinin
yaşamaq üçün
ölməyə hazır olduqlarını bütün
aləmin gözünə necə çarpdılar”?
Unutma ki, “bu gün dünəndən yaranıb, sabah da bu gündən yaranacaq”. Bu gün canımız qədər sevdiyimiz, fəxr etdiyimiz Bakımız əsrlər boyu necə böyük qurbanlar verərək, bugünkü xoşbəxt günlərinə qovuşaraq bütün düşmənlərinə sübut etdi ki, “Bakı Azərbaycanın, Azərbaycan da Bakınındır. Bakısız Azərbaycan –başsız bədəndir!” Mühacir mətbuatının yazarı Nağı Şeyxzamanlı demiş “Əslində başsız bədən olmaz və yaşaya bilməz”. Bunu dərk edən “Azərbaycan və Anadolu mücahidlərinin qanları bərabər axıdılmış və mübarək cəsədləri eyni qardaş məzarlarında dəfin edilmişdir. Bu müştərək savaşlar, müştərək alın yazısının və müştərək istiqbalın bir simvoludur”.
Hələ bir əsr bundan əvvəl rus və ermənidilli qəzetlər “Bakı Azərbaycanın olmayıb, “sərbəst” şəhər (volnı qorod) olsun” şüarını təbliğ edirdilər. Hətta Bakı azad olunandan sonra da onu və Abşeronu Rusiyanın tərkib hissəsi hesab edənlər var idi. Bu haqda prof. Şirməmməd Hüseynov yazır: “1918-ci il noyabrın 17-də ingilis hərbi hissələri ilə İranın Ənzəli şəhərindən Bakıya gələn ağqvardıyaçı general Biçeraxovun təyyarəsi şəhər üzərinə xüsusi vərəqələr tökmüş və Bakını Rusiya şəhəri elan etmişdi”. İllərlə, əsrlərlə vətənimizə, millətimizə olan bu ögey münasibət bu gün də davam etməkdədir...
“Hər millətin öz müqəddəratını özünün təyin etməsi hüququ var” nağılını söyləməklə millətləri bir-birinə düşmən edən V.İ.Lenin 1918-ci ildə Şaumyana göndərdiyi teleqramda açıq-aydın yazırdı: “Sizin möhkəm və qəti siyasətiniz bizi sevindirir”. O siyasət ki Bakıya sahib çıxmaq üçün onları düşmənlə də “dost” etdi. Bolşeviklər türklərin Bakıya hücumunun qarşısını almaq üçün hətta düşmən münasibətində olduqları ingilislərlə də əlaqə yaratdılar. Bolşeviklərin “Ənzəlidəki komitələrinin sədri Çelyabin Bakıdakı sovet hökumətinə ingilislərin silah və avtomobillə kömək göstərməsini xahiş etmişdi”.
“Nəyin bahasına olursa-olsun Bakını tutmaq lazımdır” söyləyən Məmməd Əmin Rəsulzadə isə bu işdə bütün ümidini qardaş Türk ordusuna və Azərbaycanın könüllü milli qüvvələrinə bağlamışdı. Çünki 1918-ci il iyunun 4-də Osmanlı dövləti ilə Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti arasında bağlanan müqavilənin 4-cü maddələrinə əsasən (məhz həmin bənddə Azərbaycanın Türkiyədən hərbi yardım istəməsi nəzərdə tutulurdu) “Bütün Azərbaycan xalqının çar-çeşmlə bəklədiyi ümidə tərcüman olan bu müraciətimizdə Türkiyə heyəti-mütəxəssisi həmən müvafiqət cavabını verdi”.
Bakının düşməndən azad edilməsinin “həyati bir məsələ”yə çevrildiyini görən Osmanlı dövləti Qafqaza ordu göndərmək qərarına gəlir və “Baş komandan vəkili Ənvər Paşa bu ordunun komandanlığına öz qardaşı Nurunu təyin edir. Bu təyinatdan sonra Nuru Paşa 1918-ci ilin martın 25-də Mosula, oradan isə Gəncəyə gəlib Qafqaz İslam Ordusunu yaratmağa başladı”.
Gəncə əhli Nuru Paşanı “göydən enmiş xilaskar bir mələk kimi” qəbul etdi. Bu xilaskar mələk Azərbaycanda milli ordu yaratmaq imkanını da əldən vermədi. Tezliklə, Gəncədə hərbi məktəb və hərbi kurslar təşkil edildi. Beləliklə, Azərbaycanın bir çox bölgələrini, əsasən də Bakını düşməndən azad etmək üçün Qafqaz İslam Ordusu bütün qüvvələrini səfərbər etdi. Çox ciddi hazırlıqlara başladı və düşmənə ilk zərbəmi iyunun 28-də vurdu.
Nuru Paşa
“Bakıya hücum” protokolunu 9-10 sentyabrda imzaladı. Bu əmrə
əsasən, “Bakıya
qəti hücumun sentyabrın 14-də başlayacağı
bildirilirdi. Bu döyüşdə iştirak
edən zabitlərin və əsgərlərin
xatirələrindən bəlli
olur ki, “14 sentyabr səhər tezdən, hələ günəş çıxmamış
xilaskar ordu Şubanı dağlarından
enərək Yasamal yamaclarına çıxmış
və əl bombaları ilə düşməni məhv edərək şəhərin
girişində dayanmışdı.
Otuz altı saatlıq qanlı vuruşdan sonra bəyaz bayraqlı avtomobildə İran konsulu ilə bərabər döyüş yerinə gələn düşmənin
qərb cəbhəsi
üzrə erməni komandiri şəhəri təslim etməyə hazır olduqlarını bildirib”.
Beləliklə, 15 sentyabr Bakının tarixinə zəfər günü kimi yazıldı. Azərbaycan Parlamenti sədrinin
müavini Həsən
bəy Ağayev yazırdı ki, “...Sentyabrın 15-də haqq yerinə varmış, Bakı istirdad edilmişdir (geri qaytarılmışdır). Məhz bu gündən müstəqilliyin faktiki qazanılması və dövlətçiliyin əsaslarının
yaradılması başlanmışdır”.
Paytaxtın düşməndən azad edilməsi bir daha bütün
dünyaya bəyan edildi ki, Azərbaycan
özünün mədəni,
milli, iqtisadi və siyasi mərkəzi olan Bakısız mövcud ola bilməz.
Tariximizdə və taleyimizdə çox önəmli yeri olan bu
qələbənin əldə
edilməsi üçün
(təkcə Bakı uğrunda döyüşlərdə)
15-ci diviziyanın və
5-ci Qafqaz diviziyasının
800-1000-ə qədər itkisi
olmuşdu. Döyüşlərdə şəhid olanların
sayı isə
1100-1200 olaraq göstərilir.
Bu döyüşlərin canlı
şahidi olan qəhrəman türk zabiti Rüşdü bəy sonralar xatirələrində yazırdı:
“Anadolu türklərinin
Azərbaycanın istiqlalı
uğrunda yapdıqları
çətin və qanlı müharibələr
əminəm ki, nəsildən-nəsilə nəql
ediləcək unudulmaz
birgə dastan halında qalacaqdır”.
Elə Rüşdü
bəyin söylədiyi
kimi də oldu. Sovetlərin amansız “qayda-qanun”ları
dili, dini bir olan bu
iki qardaşı bir-birinə qarşı qoysa da, xalqın
qəlbindən bu sevgini çıxarıb ata bilmədilər.
Yadıma
40 il bundan
əvvəl baş verən bir hadisə düşür.
5-ci ya 6-cı sinifdə oxuyurdum. Atamla avtobusla Bakıya gedirdik. Avtobus qəflətən yolda xarab oldu.
Sərnişinlər avtobusdan düşərək
yolun kənarında dayandı. Bu zaman sərnişinlərdən yaşlı
bir kişi
yolun kənarındakı
kol-kos basmış bir məzara üzün tutaraq dua oxumağa başladı. O, qutarar-qutarmaz
kənardan uca boylu, yaxşı geyimli-keçimli bir kişi yaxınlaşaraq
kobud bir səslə “A kişi, kimə dua oxuyursan.
Bu türkəmi? Bunlar sənin düşmənin
olub. Bilirsənmi” -deyə qışqıra-qışqıra
onu tənbeh etməyə başladı.
Bu hadisə hamını çaşdırsa da qoca kişi
özünü heç
də itirmədi. “A bala, niyə
düşmənim olub.
Elə bizim də kökümüz
türkdür də, bir də ki,
kimsəsiz bir qəbrdir. Hər kim uyuyur
Allah rəhmət eləsin”
deyə yavaş-yavaş
avtobusun arxasına keçdi...
İllər keçdi, bu hadisə heç yadımdan çıxmırdı. Nə bu
qoca, nə də onu məzəmmət
edən “şıx geyimli-keçimli” cavan.
(Sonralar BDU-nun Jurnalistika fakultəsində
oxuyarkən öyrəndim
ki, kol-kos basmış bu məzar Şamaxı yolunun üstündəki naməlum bir türk gəncinin məzarı imiş.
Şükürlər olsun ki, bu gün dövlətimiz
bu məzara layiq olduğu qayğı ilə yanaşaraq burada əzəmətli bir abidə ucaldıb - Q.Dünyamınqızı). Kökümüzü danan, türkə
düşmən münasibətdə
olan bu cavan
isə uzun illər rayonumuzda (o zaman Qəbələ rayonunun adı Qutqaşen idi) məsul bir vəzifədə “qanunun keşiyində” dururmuş.
Qoca da öz həmkəndlim
(Bum kəndi) kənd orta məktəbinin sayılan-seçilən, hörmətli
tarix müəllimi imiş. Hətta sonralar öyrəndim
ki, bu “qanun
keşikçi”sinin dost-doğmaca
dayısı Türkiyədə
yaşayırmış. Bacıoğlu da vəzifəsinin
xatirinə nəslini-nəcabətini
danaraq sovet hökumətinin “qanunlarının
keşiyində” durmaq
yolunu seçib.
Ey gənclik,
bu hadisəni sənə ona görə xatırlatdım
ki, bu günün
özündə belə
“geyimli-keçimli, qalstuklu
“ziyalılarımız” var
ki, türkün bu rəşadətinə
min cürə don geyindirir.
“Türk hökuməti
Azərbaycana sahib çıxmaq
üçün belə
edirdi” və ya “öz maddi
maraqlarını güdürdü”
deyə böhtan atanlar da var.
Görkəmli tədqiqatçı yazıçı
Qılman İlkin yazırdı ki, Bakı respublikamızın
düşünən beyni,
döyünən ürəyi,
görən gözüdür. Bu gözü qorumaq hər birimizin ən müqəddəs borcudur. Çünki
dahi Üzeyir bəy demiş “İçimizdəki denikinlər”
hələ də bu gözü kor etmək üçün dəridən-qabıqdan
çıxırlar...
M.Ə.Rəsulzadə Bakını “Azərbaycanın
qapısı” adlandırırdı. Bu qapı hər zaman dostlarımızın
üzünə açıqdır.
Qərənfil
Dünyaminqızı
Əməkdar jurnalist
Kaspi.-2015.- 16 sentyabr.-S.15.