«Körpüdə ümid» romanı
Yazıçılar Birliyində müzakirə olundu
Azərbaycan Yazıçılar
Birliyində (AYB) yazıçı, Əməkdar jurnalist
Natiq Məmmədlinin müəllifi olduğu «Körpüdə
ümid» romanının müzakirəsi keçirilib. AYB-nin
yaradıcılıq məsələləri üzrə katibi
İlqar Fəhmi bildirib ki, bundan sonra hər ay yeni yazlan əsərlərin
ədəbiyyat adamları ilə müzakirəsi təşkil
olunacaq. Bu təşəbbüsün
reallaşdırılmasına «Azərbaycan» jurnalının
2014-cü ilin yanvar sayında dərc olunmuş, sonradan isə
kitab kimi işıq üzü görən «Körpüdə
ümid» romanından başlanılır.
İlk olaraq əsərin bədii məziyyətlərdən danışan İ.Fəhmi bildirib: “Bu romanda müəllifin ictimai hadisələrə qəribə bir mistik yanaşma tərzi özünü göstərir. Adətən yazarlar ictimai hadisəni yalnız publisistik dillə təqdim edir, bütün fikirlərini oxucuya çılpaq şəkildə çatdırırlar. Bu zaman isə bədiyyat görünmür. Burada ədəbiyyatın nədən ibarət olduğu sual altında qalır. Natiq Məmmədli isə ciddi yazıçı olaraq, birinci növbədə ədəbi material ortaya qoyub. Təbii ki, ədəbi material üçün ən vacib olan məqam əsərin kompozisiyasının tapıntısıdır. Romanda bütün hadisələr bir nəfərin vəzifə sahibi olması və bunun ardınca da oğlunun dilinin tutulması üzərində qurulub. Bu məqam oxucunu ardınca aparan faktdır. Bununla əsərə çox vacib kompozisiya düyünü vurulub. Yazıçı bunun ardınca ictimai, habelə fəlsəfi məzmun daşıyan bir sıra məsələləri qaldırır. Romanda hadisələr Şərq və Qərb atmosferinin sintezində cərəyan edir. Əsərdə Pirdəli obrazının özü də çox maraqlı tapıntıdır. Biz bu obrazı Kefli İsgəndərə, müasir Hamletə də bənzədə bilərik. Pirdəli obrazı ilə dili tutulan, amma ürəyi ilə danışan 12 yaşlı Ümidin dialoqları da çox maraqlıdır. Bu dialoqlar Cəlil Məmmədquluzadənin “Ölülər” əsərindəki Kefli İsgəndərlə bacısının dialoqunu xatırladır. Əgər Mirzə Cəlil öz əsərində yalnız bir yerdə kiçik məqamla bunu veribsə, həmin xətti inkişaf etdirməyibsə, Natiq Məmmədli bütün gücü Pirdəli ilə Ümidin söhbətləri üzərinə qoyub. Əsərdə cəmiyyət tərəfindən inkar olunan şəxs yalnız 12 yaşlı uşaq tərəfindən başa düşülür. Romanda ədəbi baxımdan ikinci poetik tapıntı isə hər iki şəxsin susaraq danışmasıdır. Onlar yalnız ürəklərində bir-biri ilə danışır, bir-birlərini anlayırlar. Ümumiyyətlə, bu əsər barədə bir çox incəliklərə varmaq, təhlillər aparmaq mümkündür”.
Kefli İsgəndər Pirdəlidən daha xoşbəxtdir
Yazıçı-jurnalist Etibar Etibarlı N.Məmmədlini hekayələri kimi “Körpüdə ümid” romanını da maraqla mütaliə edib: “Natiq müəllimin “Ləyaqət düsturu” adlı kitabındakı 18 hekayənin hər birini oxumuşam. Bu kitaba «Ön söz» yazan Anar müəllim çox böyük uzaqgörənliklə, müəllifin gələcəkdə daha böyük əsərlər yazacağına ümid bəslədiyini bildirib. “Körpüdə ümid”lə Natiq Məmmədli Anar müəllimin fəhmini təsdiqləmiş olub. Mən əvvəlcə müəllifin “Ləyaqət düsturu” hekayəsinə diqqət çəkmək istərdim. Hekayəni oxuyarkən həm gülməmək, həm də daxilən göz yaşları axıtmamaq mümkün deyil. Müəllif hekayəsində çox böyük ədəbi ustalıqla ləyaqətini hərraca çıxarıb satan rəzil adamların obrazını yaradıb. «Mənim birinci yalanım», «Arzuların qənimi», «Korun gördüyü gələcək» hekayələrində də olduqca maraqlı məqamlar, ədəbi tapıntılar mövcuddur. Mənim fikrimcə, kitabdakı 18 hekayənin ümumi qayəsi “Körpüdə ümid” romanında daha qlobal şəkildə ortaya qoyulub. Müəllifin hekayələrini oxuyarkən, onun çox dəqiq müşahidə qabiliyyətinin olduğunu da sezməmək mümkün deyil. Cəmiyyətdə baş verən neqativliklərin müəyyən obrazlar vasitəsilə hekayələrdə çox dəqiqliklə verilməsi yazıçı duyumunun göstəricisidir».
E.Etibarlı Azərbaycan ədəbiyyatına ekskurs edərək, N.Məmmədlinin Pir mövzusuna toxunmasını Nəriman Nərimnovun «Pir» hekayəsindən sonra ədəbiyyatda ikinci hadisə kimi qələmə verib: «Ümid Piri adlanan məkana cəmiyyətin bütün zümrələri gəlir. Daxilən rəzil olan bu insanlar Ümid Pirinə gəlib hansısa təmənna umurlar. Hətta bunu edərkən, utanıb-çəkinmirlər də. Şəhərli bir qadın müqəddəs Pirin üstünə gəlir, Yoğun Minə ilə söhbətində bildirir ki, bizdə bir-birinin yerinə keçmək üçün ya gərək həmin vəzifədəki ölə, ya da onun başına bir iş gətirilə. Pirə gələnlər sırasında yeganə olaraq qoca bir qarı Qarabağın işğaldan azad olunmasını arzulayır. Əsərdəki obrazlar bizim cəmiyyətin yaratdığı antipotlardır. Romanda daha çox bəyəndiyim obraz isə Pirdəlidir. Olduqca mağmun, yazıq obraz olan Pirdəli daxilən zəngindir. Mirzə Cəlilin Kefli İsgəndərini xatırladır. Lakin Kefli İsgəndər Pirdəlidən fərqli olaraq, daha xoşbəxtdir. Çünki Kefli İsgəndəri əhatə edən adamlar cəhalət mühitində, savadsız, qorxu içində olan adamlar idi. Onlar molladan qorxsalar da daxilən Kefli İsgəndərə inanırlar, ümid bəsləyirlər. Amma Ümid Pirinə gələn adamlar müasir, savadlı insanlardır. Əgər qəhrəmanların yaşadığı cəmiyyətlərdə müəyyən dəyişikliklər olsaydı, cahil insanlar cəhalətdən qurtulmaq üçün Kefli İsgəndərin arxasınca gedərdilər. Ancaq “Körpüdə ümid” romanında özlərini dəhşətli dərəcədə ağıllı hesab edən insanlar Pirdəlinin arxasınca getməzdilər. Bu adamlar yalnız öz qazanclarını, öz mənfəətlərini güdürlər. Bu səbəbdən romanda naçar Pirdəli 12 yaşlı uşağa deyir ki, «mən dəliliyimi başa vurdum, cəmiyyəti dəyişmək növbəsi artıq sənindir». Romanda simvolik olaraq Ümid Piri adlandırılan ziyarətgah axırda dözmür, bacasını bağlayır, müxtəlif diləklər yazılan məktubların hamısını ətrafa səpələyir, üsyan edir».
E.Etibarlı romanda obrazların bitkinliyinə, obrazlara uyğun olaraq təbiət təsvirlərinin verilməsinə, əsərin dilinə də diqqət çəkib: «Məsələn, Qırmızı Xudunun kətyan kolundan qorxması, qaçmağa üz tutması, qaçarkən yıxılaraq qorxudan şalvarını islatması, əslində bu adamın xarakterinin göstəricisidir. Əsərdən çıxan digər bir simvolik nəticə özlərini ağıllı sayan adamların günbatana, dəli hesab olunan Pirdəlinin gündoğana baxmasıdır. Romanın üslubu, dili isə olduqca səlis, rəvan, aydın, oxunaqlıdır».
İdeya böyüdükcə mətnin xəlitəsi də dəyişir
Tənqidçi Bəsti Əlibəyli «Körpüdə ümid» romanını 2000-ci illər nəsrinin uğurlarından biri kimi dəyərləndirib. «Romanda mətnin bədii-estetik məziyyətləri ilə yanaşı, cəmiyyətdəki neqativ olaylara görə özünü sorumlu hiss edən vicdanlı bir insanın vətəndaş mövqeyi də aydın görünür. Yetişkin nəsr təfəkkürünə malik olan müəllif ilk planda xurafat kimi qoyulan lokal bir problemi ədəbi kombinasiyalarla ictimai-siyasi və hətta sivilizasiyaların toqquşması kimi dünyəvi problemlər səviyyəsinə qaldıra bilir. Və maraqlıdır ki, hadisələr məişət səviyyəsindən qlobal səviyyəyə yüksəldikcə, yazıçının nəfəsi də genişlənərək şüur axınına çevrilir. Başqa sözlə, ideya, problem böyüdükcə, mətnin xəlitəsi, kateqoriyası da fəsil-fəsil dəyişir. Mənə elə gəlir ki, əsərin ilk fəsillərində hiss olunan publisistik intonasiyanın getdikcə bədii-fəlsəfi düşüncə ilə əvəzlənməsi də bundandır. Çünki ciddi ideyalar daşıyıcısı olan müəllif özünü bu sferada daha rahat hiss edir.
Yeni nəsil yazarlarından olan Natiq Məmmədlinin dil yapısı, torpağı, kəndi və onun poetikasını dərindən duyması da məni çox sevindirdi. İsa Muğanna, İsi Məlikzadə, Sabir Əhmədli kimi ədiblərdən sonra köy insanının fəlsəfəsini, Torpağın ətrini, qoxusunu bir daha duya biləcəyikmi deyə pessimist bir düşüncə vardı içimizdə. “Körpüdə ümid” romanıyla, oradakı kənd təsvirləri, hər kolun, meyvənin adını, dadını bilməsi və əyalət düşüncəsini dəqiq müşahidəsiylə Natiq Məmmədli ümidlərimizi yenidən cücərtdi. Eyzən, əsərin sonunda başı kəsilmiş, qol-budağı budanmış armud ağacı kötüyündən yeni pöhrələr cücərdiyi kimi.
Sözümün əvvəlində qeyd etdiyim kimi, bu romanın vasitəsiylə indiyə qədər görmədiyim müəllifin kifayət qədər pozitiv bir düşüncə sahibi olduğunu da gördüm. Hesab edirəm ki, çəkisini özü yaxşı bildiyindən, ona təriflə deyil, səmimi düşüncəylə, tənqidi qeydlərlə daha çox dəstək ola bilərik və mən də bir neçə qeydimi bildirmək istərdim.
Əsərdə cərəyan edən hadisələr ictimai məzmun kəsb edib qloballaşdıqca didaktik vurğu da artır. Doğrudur, bu vurğu Ümidqovanın dəli hesab olunan filosofu Pirdəlinin dilindən səslənir, amma həm də müəllifin bu vurğu-mesajlarda iştirakı görünür. Vətəndaş mövqeyindən baxdıqda və ciddi, taleyüklü problemlərlə üz-üzə qalan cəmiyyətimizin bu mesajlara çox ehtiyacı olduğunu gözə aldıqda, müəllifə haqq verməli olursan. Sırf bədiyyat baxımından yanaşdıqda isə bu, özünü doğrultmur. Məncə, didaktika, nəsihət mövqeyi qədərində olsa və müəllif obrazı aşırı yükləməzsə, həm onun daşıdığı ideya daha inandırıcı olar, həm də əsərin bədii çəkisi yüksələr.
“Körpüdə ümid” romanı “Qanun” Nəşriyyatında kitab halında nəşr olunub. Poliqrafik təqdimat əsərin qiyafəti, üst geyimidir və bu qiyafət standartlar səviyyəsində olmaqla, indiki çağda kütləvi şəkil alan pinti kitabçılıqdan ciddi fərqlənir. Amma üst qapağa mətndən iki manşet çıxarılması, məncə, kitabın simasına bir dağınıqlıq gətirir. Hətta o manşetlər mətnin qayəsini, ideyasını açıqlamağa xidmət etsə belə, lüzumsuzdur, çünki arxa qapaqda əsərin nüvəsindən iki dolğun çıxarış verilmişdir.
Daha bir qeydim romanın adıyla bağlıdır. ”Körpüdə ümid” adı mətnin konseptual planında özünü tamamilə doğrultsa da, daha cazibəli bir ad seçmək olardı və bu zaman üz qapağında, bir növ, mətni açıqlayan çıxarışlara da ehtiyac qalmazdı.
Ümidqovan
- həm irreal, həm də real məkan
Tənqidçi Əsəd Cahangir “Körpüdə
ümid” romanının müəllifi Natiq Məmmədlinin
40 yaşı haqlamaq üzrə olmasına diqqət çəkib. Bildirib ki, bu
yaşda olan insanlar özünün ciddi sözünü
deyir. Onun fikrincə, adətən belə zamanda deyilən
söz, onu deyənin şəxsi iradəsindən daha
çox hansısa irosional məkandan verilən hökm olur:
“Bu vaxtlarda insan oxuduqlarını, bildiklərini,
gördüklərini, eşitdiklərini, hiss elədiklərini
deyir, bir kitabda sığışdırır. Həmin
kitab müəllifin «cami-cəmi» olur. Bütün
mahiyyəti orada ifadə olunur. Hesab edirəm ki,
«Körpüdə ümid» romanı da Natiq Məmmədlinin
«cami-cəmi»dir. Bu kitab onun indiyə qədər
yazdıqları və bundan sonra yazacaqları arasında həm
də bir körpüdür. Bir dövrə
yekun vurur, gələcək dövrün perspektivlərini açır.
Kitabda müəllifin forma və məzmun
baxımından bir yazıçı kimi gələcəyi
ifadə olunub. Sırf ideya baxımına
gəlincə, roman «Allah» sözü ilə başlayır,
insana olan ümidin cücərməsi ilə sona
çatır. Əsərin əsas
ideyası bundan ibarətdir ki, insan yalnız özünə
inanmalı, bu günündə yaşamalı, gələcək
və keçmişlə çox uğraşmalı deyil.
Əsərin bədii baxımına gəlincə,
romanın birinci fəsli sırf realistik üslubda
yazılıb. Bu, müəllifin
özünəməxsus realist qələmə sahib
olmasının, müşahidə qabiliyyətinin, obraz yaratma
ustalığının göstəricisidir. Romandakı obrazlar, onların dili, hadisələrin təsviri
olduqca şirindir, oxuduqca oxumaq istəyirsən. Müəllif əsərində sözlə səsin
birləşməsini reallaşdıra bilib. Kim necə danışırsa, o cür də
yazılıb. Romanı oxuyarkən o
insanların səslərini eşitdim”.
Ə.Cahangir
deyib ki, romanda birinci fəsildən sonra N.Məmmədli magik
realizmə üstünlük verib: “Romanın
başlanğıcından müəllif bilərəkdən,
yaxud da bilməyərəkdən bir sıra sirlər qoyub. Əsərin yerdə qalan hissələri həmin
sirlərin açılışına həsr olunub. Məsələn,
uşağın dilinin tutulması, onun nitqinin
açılıb-açılmaması, Tellinin qız
qarımasının səbəbi, Pirdəlinin dəli
olmasının sirri, Telli ilə Minə və Qələm Bəkir
arasındakı konfliktin səbəbi və bu kimi bir sıra
suallar qoyulur əsərdə. Ümumiyyətlə,
romandakı bütün qəhrəmanların hərəsinin
bir sirri var. Müəllif əsər boyu
ardıcıllıqla bütün bu sirləri açır.
Yazıçılığın bir xüsusiyyəti
də elə bundan ibarətdir. Natiq Məmmədli
öz romanında mətni qurmağı,
başlanğıcdan onun sonunu görməyi bacarıb. Bu roman eyni zamanda bir sıra əsərlərlə də
səsləşir. Məsələn,
Anarın “Otel otağı”nda obrazlar var ki, ataları 1937-ci ildə
pantürkizmə qarşı çıxanlar, 1990-cı illərdə
türkçü olurlar. “Körpüdə
ümid” romanında isə ataları vaxtilə kommunist
partiyasının ideoloqları olanlar, sovetlər
dağılandan sonra Pirin ətrafına
yığılırlar. Yəni, elə
bir təbəqə var ki, onlar istənilən dövrdə fəallıq
göstərib idarəetməni ələ ala bilir, bir növ
hər zaman suyun üzündə qalmağı bacarırlar.
Romanda Yusif Səmədoğlunun “Qətl
günü” ilə səsləşən məqamlar da var.
Orada da iki tarixi zaman qarşılaşdırılır,
“Körpüdə ümid” romanında da. Əsərdə
qədim Mitridat, Pompey dövrü və müasir dövr
qarşılaşdırılır. Bu ədəbi
üsuldan Çingiz Aytmatov, Bulqakov, eləcə də bir
çox Azərbaycan yazıçıları istifadə ediblər”.
Ə.Cahangir
bildirib ki, “Körpüdə ümid” romanı Azərbaycan bədii
ədəbiyyatına ilk dəfə olaraq Mitridat
obrazını gətirib: “Həm ümumi, həm də ədəbi
metod baxımından “Körpüdə ümid” romanı
Markesin əsərləri ilə də səsləşir. Markesin əsərlərində müəyyən
şəxslərin və məkanın
simvollaşdırılması, nəsillərin bir-birini əvəz
etməsi məsələsi qoyulub, bunun timsalında
bütün bəşəriyyətin tarixini vermək cəhdləri
ifadə olunub. Misal üçün, “100 ilin tənhalığı”nda
5 nəsildən söhbət getsə də, əslində Adəmin
özündən bu günə kimi bəşər tarixi təsvir
olunub. Natiq Məmmədli də əsərdə
kəndin adını Ümidqovan verib. Simvolik
məna daşıyan bu kənd həm irreal, həm də real
məkandır. Müəllif bu kəndin
timsalında Azərbaycanı bir körpüyə bənzədib
və haqlı da edib. Azərbaycan karvan
yollarının kəsişdiyi, Şərqlə Qərbin
ortasında olan bir ölkədir. Bu, tarixi,
coğrafi, zaman və mistik baxımdan bizim ölkəmizin
taleyidir. Əsərdə Ümidqovan kəndinin
sakinlərinin Şərq, yoxsa Qərb dilemması
qarşısında qalmağı Mirzə Cəlilin
“Anamın kitabı”ndakı seçimlə də səsləşir.
Mirzə Cəlil sonradan bu seçimə «Azərbaycan»
deyə cavab vermişdi. Natiq Məmmədlinin
romanında bu məsələnin siyasi və ideoloji tərəfi
ilə yanaşı, həm də ümumbəşəri tərəfi
var. Müəllif deyir ki, biz nə Şərqi, nə də Qərbi
seçməliyik, biz yalnız özümüzü seçməli,
öz gücümüzə, ağlımıza
arxalanmalıyıq. Bu ideya müasir
dövrümüzlə çox səsləşir. Ona görə də “Körpüdə ümid”
romanı həm də siyasi əsərdir”.
“Kitab evi”
İctimai Birliyinin sədri, yazıçı Salatın
Əhmədli N.Məmmədlinin yaradıcılığı
ilə tanış olarkən gəldiyii qənaətləri
bölüşüb. Bildirib ki, həm hekayələri,
həm də romanı oxuyan zaman hiss edib ki, müəllif nənə-baba
yanında böyüyüb, filosofları çox oxuyub,
onlardan lazımınca bəhrələnib. Bütün
bunlar isə N.Məmmədlinin dünyagörüşünə,
gələcək fəaliyyətinə müsbət təsir
edib: ““Ləyaqət düsturu” kitabındakı hekayələri
demək olar ki, su kimi içmişəm. Sonralar
bu hekayələrdən aldığım təəssüratı
məqalə formasında mətbuatda dərc etdirdim. Hekayələrdəki süjet xətti, obrazlar,
onların vasitəsilə cəmiyyətdə baş verənlərin
oxucuya çatdırılması çox mükəmməl
idi. “Körpüdə ümid” romanı da
müəllifin bundan əvvəlki əsərləri kimi
olduqca oxunaqlı, maraqlı ədəbiyyat nümunəsidir.
Romanda obrazların dili ilə verilən bir
çox fikirlər dərin mənalı aforizm kimi
yaddaşlarda qalacaqdır”.
Psixoloji
roman anlayışı
Ədəbiyyatşünas alim Əlizadə Əsgərli
əsərin mövzusu və süjet xəttini təhlil etdi. Bildirib ki, müstəqillik
dövründə belə bir mövzuya müraciət etməsi
N.Məmmədlinin həssas yazıçı müşahidəsindən
xəbər verir: “Romanın mövzusu olduqca aktualdır. Janra münasibətə gəlincə, romanın
özünün ənənəvi çərçivəsi
var. Əsərdəki Ümidqovan kəndi dünyəviliyin
bir təsəvvür forması kimi qiymətləndirilə
bilər. Yazıçı ştrixlərlə,
nüanslarla daha çox istəyir ki, özünü bu romanda
ifadə etsin. Bu da əsəri ənənəvi
romanlar çərçivəsindən kənara
çıxarır. Fikrimcə, psixoloji
roman anlayışı bu əsərə daha çox
uyğun gəlir. Əsərdə mənəvi-psixoloji
məqamların daha çox səslənməsi var. Romanda
sosial hadisələr sferası deyil, sosial hadisələrin
yazıçıda doğurduğu subyektiv, psixoloji-mənəvi
dəyərlərin yer alması müşahidə olunur.
Natiq Məmmədli romanda daha çox təhkiyə
müəllifi kimi çıxış edir. Bununla yanaşı əsərdə hadisələrin
əlvanlığı, çoxfaktlılığı yoxdur.
Müəllif hər bir obrazın ayamasından
tutmuş, onların ideya yükünə kimi hər şeyi
özündə saxlayır. Natiq müəllimin
özünəməxsusluğu ondadır ki, əsərə
kifayət qədər müdaxiləli və münasibətli
yazıçıdır. Yəni, hadisə
ondan kənarda baş vermir, sanki hadisələrlə
üz-üzə, şahid olaraq danışır. Hər bir obrazın özünün tutumu var. Misal
üçün, Qırmızı Xudu. Hamı
bilir ki, «qırmızı» sovetizmin anlayışıdır.
Romanda müəllif Qırmızı Xudunu kadr
olaraq sovetlər dönəmindən gətirib müasir
dövrə çıxarır. Sovet
dövrünün xüsusiyyətlərini həmin obraz vasitəsilə
xatırladır. Yazıçının
obrazlı təfəkkürü, təxəyyülü kifayət
qədər genişdir. Obrazların
timsalında bir bunu açıq-aydın görə bilirik.
Torpağa münasibət, Vətən, qəhrəman
anlayışı yazıçı tərəfindən o qədər
obrazlı, təfərrüatlı, detallı, fərdi şəkildə
ifadə olunub ki, romanı oxuduqca müəllifə əhsən
deyirsən. Romanda siyasi-iqtisadi, sosial
baxımdan da diqqət çəkən kifayət qədər
məqamlar var».
Millətə
deyiləcək bircə söz var – «Qarabağ amanatı»
«Ulduz» jurnalının baş redaktor müavini Təranə Vahid N.Məmmədlini hörmət bəslədiyi yazıçılardan biri kimi təqdim edib. O, müəllifin romanını mütaliə edərkən hiss-həyəcanla, ümidlə, möcüzələr gözləyə-gözləyə əsərin sonuna doğru yol getdiyini dilə gətirib. Deyib ki, onun yazdıqları həyatın bir parçasıdır: “Natiq müəllimin hekayələrində və romanında sünilik yoxdur. Onun əsərlərində hansısa başqa dünyanın insanlarının təfəkkürü cəmləşməyib. “Körpüdə ümid” kiçik həcmli olsa da çoxqatlı romandır. Romanın alt qatında çox mətləblər özünü ifadə edir. Natiq müəllim əsərin hər bir yerində, hər bir detalında gözləntilər qoyur. Misal üçün, Pir məktubları bacadan bayıra atanda məlum olur ki, diləklərin 95 faizi evdə qalmış qızlarını yaxşı bir oğlana ərə vermək istəyən valideynlərin arzusundan ibarətdir. Əsərdəki Pirdəli obrazı yolunu azmış insanların qarşısına çıxan dəlidir. Sözsüz ki, belə şəraitdə onu kimsə eşitmirdi və o, Ümidin yolunu gözləyirdi. Romanda təsvir edilən «üçüncü gecə»ni isə çox səbirsizliklə gözləyirdim. Ehtimal edirdim ki, bu fəsildə mütləq nəsə möcüzə baş verəcək. Lakin həmin yeri mütaliə etdikdə, hadisələrin möcüzə deyil, real şəkildə baş verdiyinin bir daha şahidi oldum. Ətrafa səpələnən məktublar arasından yalnız birində bu xalqa, bu millətə deyiləcək söz var idi – «Qarabağ amanatı».
Şair Dayandur Sevgin “Körpüdə ümid” romanını “Azərbaycan” jurnalından oxuduğunu bildirib. Qeyd edib ki, bu əsəri mütaliə edən şəxsin təsirlənməməsi, roman barədə düşüncəsini dilə gətirməməsi mümkün deyil. O, bunu yazıçının uğuru kimi dəyərləndirib: “Yazıçı əsəri elə qurub ki, hər bir oxucu, ədəbiyyat adamı onun barəsində ayrıca fikir bildirir. Elə bugünkü müzakirələrdə bir daha bunun şahidi olduq. Romanda təsvir edilən 12 yaşlı uşaq tək Azərbaycanın deyil, bütün dünyanın gələcəyidir. Müəllif çox böyük ustalıqla hər bir obrazı öz dilində, öz şivəsində danışdırır. Romanı oxuyarkən obrazların dilindən verilən ibrətamiz fikirlər xüsusilə diqqət çəkir”.
İ.Fəhmi müzakirələrə yekun vuraraq, bundan sonra AYB-nin bir neçə seksiyaları üzrə müzakirə klublarının fəaliyyət göstərəcəyini xatırladıb. Qeyd edib ki, hər ay müxtəlif əsərlərin daha geniş, daha dərin müzakirəsi təşkil olunacaq, bu barədə fikirlər cəmiyyətə çatdırılacaq, beləliklə də yaxşı əsərlər zəif yaradıcılıq məhsullarının reklamının kölgəsində qalmayacaq.
Rufik İSMAYILOV
Kaspi.-2015.-31 dekabr.-2 fevral.-S.22-23.