“Millət
atası”, yoxsa “istismarçı kapitalist”?
Hacı Zeynalabdin Tağıyev
varidatını xalqının maarifi, mədəniyyəti,
xoşbəxtliyi yolunda sərf etsə də, sovetlər onu
tam başqa cür qələmə verirdilər
Hacı Zeynalabdin Tağıyev haqqında ilk dəfə
tarixçi alim Mövsüm Əliyevdən eşitdim və
Azərbaycan Sovet Ensiklopediyasından (IX cild, 1986, s. 121) oxudum. Eyni ildə
(1986) eşitdiklərimlə oxuduqlarım arasında yerlə
göy qədər ziddiyyət var idi. Tarixçi alimin
"millət atası”, adlandırdığı, "təkcə
milyonları ilə yox, şəxsi ləyaqəti, insanpərvərliyi,
maarifpərvərliyi ilə yalnız Azərbaycanda deyil,
Rusiyada da böyük hörmət-izzət sahibi olan Hacı
Zeynalabdin Tağıyev”i sovetlərin "ən mötəbər”
kitablarından olan Azərbaycan Sovet Ensiklopediyası
"burjua” adıyla qamçılayaraq təhqir edirdi: "Fəhlələrin
amansız istismarı nəticəsində H.Z.Tağıyev
Rusiyanın ən varlı şəxsiyyətlərindən
birinə çevrilmişdi. Ağır iş şəraiti, əmək
haqqının azlığı, müdiriyyətin
özbaşınalığı və s. Tağıyevin
müəssisələrində bir sıra nümayiş və
tətillərin baş verməsinə səbəb olmuşdu.
Azərbaycan burjuaziyasının digər
nümayəndələri kimi Tağıyev də inqilabi hərəkata
qarşı mübarizə aparan irticaçı qüvvələri
müdafiə etmişdir”.
Redaksiya heyətinə baxdım. Hamısı öz
alimlərimiz idi. Hətta bir neçəsinin
ata-babası Hacının hesabına oxuyub, əli
çörəyə çatmışdı. Tarixçi alimlərimizin sovetlərə sədaqət
nümayiş etdirdikləri bir vaxtda sovetlər artıq mərkəzdə,
Moskvada "yenidənqurma, aşkarlıq” adı ilə son
günlərini yaşayırdı. Bizdə isə hələ
də onlara qarşı olan sevgininmi, yaxud qorxununmu nəticəsi
olaraq ağa qara, qaraya ağ deyilirdi...
Azərbaycan
Sovet Ensiklopediyasının bu nəşri işıq
üzü dörəndən
(1986) cəmi bir il yarım sonra tarixçi alim
Mövsüm Əliyev ilk dəfə olaraq "Odlar yurdu” qəzetinin
14 iyul 1988-ci il tarixli sayında "Maarifpərvər
H.Z.Tağıyev” adlı məqaləsində
xalqımızın tarixində parlaq və unudulmaz iz
qoymuş tanınmış maarifpərvər, millətsevər,
vətənpərvər xeyriyyəci haqqında bütün
qaranlıq mətləbləri işıqlandırdı. Bu məqalə bir tərəfdən on illər boyu
təhrif edilmiş, qərəzli yanaşılmış
tariximizin bərpası, haqqı tapdanan şəxsin bəraəti
idisə, digər tərəfdən də milli heysiyyətin,
milli mənlik hissinin, milli şüurun dirçəldilməsinə
bir təkan oldu.
Bütün dərdlərin, yanlışlıqların
məlhəmi olan ZAMAN sübut etdi ki, "H.Z.Tağıyev
Bakı milyonçuları arasında yeganə şəxsiyyətdir
ki, milyonlarını milli ziyalıların yetişməsinə
sərf edib”.
Tükənməz varidatını
xalqının maarifi, mədəniyyəti, xoşbəxtliyi
yolunda "uf”, demədən geninə-boluna sərf edən
Hacı Zeynalabdin Tağıyev doğrudan da "millətinin
atası” olub.
Tağıyevşünasların yazdığına əsaslanaraq
deyə bilərik ki, təkcə Bakının yox, Azərbaycanın
tarixində elə bir hadisə olmamışdır ki, Hacı
orada birinci şəxsiyyət kimi iştirak etməmiş
olsun. "Nə
etməli, nədən başlamalı, sönmüş qəlbləri
nə ilə alovlandırmalı, kor olmuş gözü necə
sağaltmalı, qəflət səhrasında sərilib,
yatıb qalmış qoca bir milləti necə oyatmalı, necə
ayağa qaldırmalı...?”. Məktəb açmalı,
xeyriyyə cəmiyyətləri yaratmalı, teatr binası
tikdirməli, anadilli mətbuatın yayılması və tərəqqisinə
nail olmalı, xalqın, millətin tərəqqisi
üçün mədəniyyəti, maarifi inkişaf etdirməli...
Xalqın
gün-güzəranını yaxşılaşdırmaq
üçün Kür suyunun Bakıya daşınması,
şəhərdə atlı nəqliyyat vasitəsinin (konka)
yaranması, Zaqafqaziyada ilk toxuculuq fabrikinin tikilməsi
(toxuculuq fabrikinin tikilməsi ilə Hacı Azərbaycan yüngül sənayesinin
bünövrəsini qoydu), un dəyirmanının tikilməsi,
Şollar su kəmərinin çəkilişi, Peterburqda
Müsəlman Xeyriyyə Cəmiyyəti binasının tikilməsinə
maddi yardım, Avropada iri "iqtisadi və ticarət əlaqələrində
görkəmli bir simaya” çevrilməsi, ən əsası
onun müavinəti ilə təhsil alan gənclərin Azərbaycanın
müstəqil bir dövlət olmasında və dünyaya
tanıdılmasında böyük rol oynaması və daha nələr-nələr
bu millət atasının adı ilə bağlı deyilmi?
Sovetlər Azərbaycanı işğal edənədək
yazılan bütün əsərlərdə Hacı millət
atası, maarifpərvər insan, xeyriyyəçi kimi hörmətlə-izzətlə
təqdim edilirdi.
Nəriman
Nərimanov 1900-cü ildə yazdığı "Hacı
Zeynalabdin Tağıyevin əlli illik məişəti və camaata xidmətləri”
adlı əsərində Hacının müəssisələrində
işləyən bir qrup fəhlənin dilindən
yazırdı: "Hərçənd bizə rahatlıq yoxsa
da, bununla belə, Hacının mülayimliyi və insaniyyəti
bizim ona can-dillə xidmət etməyimizə səbəb
olmuşdu. Bizə heç bir yaman söz deməyir,
təqsirimizdən keçirdi, qayğımıza
qalırdı”.
Əslində Hacı təkcə öz müəssisələrində
işləyənlərin deyil, bütün xalqının
qayğısına qalır, çətin anda əl
uzadırdı. Mirzə Cəlilin ömür-gün
yoldaşı Həmidə xanım Cavanşir (Məmmədquluzadə)
"Xatirələrim”də yazırdı: "1907-ci ildə
Qarabağda əkin-biçin adına nə varsa
hamısını çəyirtkə vurdu. Dəhşətli
bir aclıq və yatalaq bölgəyə hakim kəsildi... Ağdamdan poçtdan mənə 1.000 manatlıq vəsaitin
qəbzini təqdim etdilər. Bu pulu
"millət atası” (Hacı Zeynalabdin Tağıyev)
göndərmişdi”.
Türkçülük
tarixində yeni mərhələ açan, Qafqaz türklərini
çox sevən və onların hər bir sahədəki
nailiyyətlərini yüksək dəyərləndirən
İsmayıl bəy Qaspıralı "Baxçasaraydan
Daşkəndə səyahət” əsərində
Hacını belə təsvir edirdi: "Hacı dedikdə
böyük və qalın əmmaməli, uzun xalatlı, ya
cübbəli uzun və ağ saqqallı adam göz
önündə canlanır, elə deyilmi? Hacı imiş,
amma xəyal etdiyimiz kimi deyilmiş! Kamal
yaşında, qara saqqallı, qara papaqlı bir adamdır.
Onu başı əmmaməli yox, başı ali
fikirlərlə dolu, xalatlı, cübbəsi uzun yox, gözəl
əməllərdən libaslı gördüm”.
"Tazə
həyat” qəzeti 10 aprel 1907-ci il tarixli
sayında yazırdı: "Hacı Zeynalabdin Tağıyevin
müsəlman milləti üçün elədiyi xidmətlərini
durub burada bir-bir saymaq fikrinə düşsək, hec olmasa bir
ay qəzetəmizi ancaq bu təfsilatla doldursaq, yenə
hamısını deyə bilmərik”.
***
Həm qəribə, həm də acınacaqlı olan
odur ki, sovet dövründə bizim "başbilənlərimiz”
bu yaxşılıqların əvəzi olaraq Hacının
varidatını Moskvaya daşıdaraq özünü
kiçik bir daxmaya məhkum etdilər. Hacı
dünyasını dəyişəndən sonra vətəndə
qalan yeganə övladı Sara xanıma "ruhi xəstə”
kimi yalnız Mərdəkandakı ruhi xəstəxanada yer
oldu. Evini-işini əlindən alaraq ac-yesir küçələrə
salsalar da (Azərbaycanda düz otuz beş
il Sara xanıma iş "tapılmayıb” – müəl.), Azərbaycan
SSR Səhiyyə Nazirliyindən fərqli olaraq, Tanrı onu
"ruhi xəstə” etmədi və bütün bu
haqsızlıqlara dözməyə güc verərək
haqqın bərpasını görməyi qismət etdi.
Hacı xalqına göstərdiyi misilsiz xidmətləri
millətinə, vətəninə olan sevgisi sayəsində
öz maddi sərvəti hesabına etmişdi. Təbii ki,
Hacıya bu sərvət nə atadan-babadan qalmış, nə
rüşvət yolu ilə, nə də kimsənin əlindən
zor gücünə almışdı. On
yaşından palçıq daşıyan, daş yonan, bənnalıq
edən Hacı zəhmətinin, ağlının, səbrinin
gücünə milyonçu Tağıyev olmuşdu. Tanrının da ona ən böyük hədiyyəsi
o olmuşdu ki, "varlandıqca onun daxili və mənəvi
keyfiyyətləri daha da durulurdu” (çoxlarından fərqli
olaraq). Güclü ağıl və iradə
onu sözdə yox, əməldə Qafqaz müsəlmanlarının
fəxrinə çevirmişdi.
Tarixi mənbələrdən belə aydın olur ki,
Hacının çar Rusiyasında böyük hörməti
olub. Çar ailəsinin bütün yüksək mərasimlərinə
Bakı milyonçuları arasından çox vaxt onun dəvət
olunması çoxlarının, xüsusən də erməni
milyonçusu Tumanyanın ürəyincə olmur. Hacıya qarşı gizli kin-küdurət bəsləyən,
onu xalq arasında hörmətdən salmaq istəyənlər
bu işi özümüzünkülərin əli ilə həyata
keçirmək istəyirlər.
Belə hadisələrdən biri 1912-ci ildə baş
verib. "O
dövrdə fövqəladə bir hadisə kimi böyük
hay-küyə səbəb olan” bu olay haqqında dövri qəzetlərdə
yazılar çap olunsa da, erməni və rusdilli mətbuat məsələni
qərəzli olaraq şişirdərək, yanlış məlumatlar
verərək Hacını nüfuzdan salmağa
çalışırdı.
Hadisə haqqında qoçaman tədqiqatçı–yazıçı
Qılman İlkin "Bakı və bakılılar” əsərində
yazırdı: "1912-ci ilin əvvəllərində
Bakının ictimai həyatında elə bir hadisə baş
verir ki, nəinki azərbaycanlıları, bəlkə də
bütün müsəlmanları həyəcana gətirdi. Bu,
H.Z.Tağıyevin mühakimə edilməsi idi. Hadisə belə olmuşdu. Vaxtı ilə
H.Z.Tağıyevin pulu ilə ali texniki təhsil
alıb qayıtmış Lütfəli bəy Behbudov səkkizinci
ilə keçirdi ki, Hacının yanında mühəndis
kimi işləyirdi. Evinə gedib-gələn, məhrəm
bir adamdır. Necə olursa Hacı Lütfəli
bəyin Sona xanıma (Hacının arvadına) olan münasibətindən
şübhələnir və onu cəzalandırmağı qərara
alır. Bir gün (bu hadisə 1911-ci il
may ayının 16-da olmuşdu) Lütfəli bəyə xəbər
göndərir ki, yaşadığı evin otaqlarında nə
isə dəyişiklik eləmək istəyir. Lütfəli
bəy də gəlib, əlində arşın otaqları
ölçə-ölçə bir otağa girəndə
orada beş-altı nəfərin
toplaşdığını görür. Lütfəli
bəyin daxil olması ilə Hacının: "Vurun, əzişdirin
bu yaramazı” deməsi bir olur. Adamlar da Lütfəli
bəyin üstünə düşüb onu o ki var əzişdirirlər”.
"İqbal”
qəzeti 6 iyun 1912-ci il tarixli sayında
hadisəni belə şərh edirdi: "... Lütfəli
bəy içəri girəndə Hacı ona təklif edir ki,
təcili yığışıb Bakıdan getsin.
Lütfəli bəy buna etirazını bildirdikdə
Hacının adamları onu yaxşıca əzişdirib,
qanı axa-axa faytona mindirib, evinə gətirirlər və
arvadını çağıraraq qana bulaşmış ərini
göstərərək demişlər: "Sona xanıma xain
gözü ilə baxdığı üçün onu bu
günə salıblar”.
Hadisənin
sonrakı təfərrüatını Q.İlkin belə
yazırdı: "Aradan bir müddət keçir.
Tağıyevin düşmənləri (onların arasında
erməni varlıları daha çox idi) Lütfəli bəyi
qızışdırırlar və o da aradan xeyli keçəndən
sonra Tağıyevi məhkəməyə verir. Məhkəmə
çox uzanır və nəhayət, 1912-ci il
mart ayının 6-da Tağıyevin işinə
baxılır. Məhkəmə mart
ayının 9-dək davam edir. Məhkəmənin
gedişi bütün müsəlman aləminə səs
salmışdı. Rusiyanın hər
yerindən teleqramlar gəlir, Rusiya müsəlmanları
Hacının mühakimə edilməsinə qarşı qəzəb
və təəssüflərini bildirirdilər. Məhkəmənin getdiyi günlərdə şəhərin
bütün məscidlərində Hacının bəraət
qazanması üçün namaz qılınır, dua
oxunurdu. Məhkəmə prosesi yenidən
uzanır. Tağıyevin əfv edilməsi
üçün Bakıdan Peterburqa xüsusi nümayəndə
heyəti yola düşür. İmperator
H.Z.Tağıyevin günahından keçir”.
Sovetlər yenicə hakimiyyəti zəbt etmişdilər. Bu dəfə
də vaxtilə Hacının çörəyini yeyən,
pulu ilə oxuyan biri ona qarşı xəyanətə əl
atır. Bu haqda yazıçı Manaf
Süleymanov "Son bahara çatdıq...” adlı əsərində
bəhs edirdi: "Altıbarmaq Baba "ÇEKA” idi.
Yüzlərlə adam güllələyib.
Ağına-bozuna baxmırdı. Qumarbaz, lotu, arvadbaz. Uşaq
vaxtı Hacı Zeynalabdin onu evində saxlamış, məktəbə
qoyub oxutmuşdur. Altıbarmaq Baba sonra əclaflıq
elədi. "ÇEKA” olanda
Hacının qızı, Əli Əsədullayevin arvadı
Leylanı ələ keçirmək istədi. O da evlərindəki
aşpaz arvadla bərabər İrana, Ənzəliyə
qaçdı, oradan da getdilər Türkiyəyə. Danışırdılar ki, Hacı Mərdəkandakı
bağda olur, xəbəri eşidəndə bağrı
çatlayıb ölür”.
Arxiv sənədlərindən aydın olur ki,
H.Z.Tağıyevi "Bakıdakı müsəlman, rus, erməni
və yəhudi cəmiyyəti-xeyriyyələrinin
hamısı özlərinə fəxri sədr
seçmişdilər”. Lakin onlar
Hacının sərvətindən geninə-boluna istifadə
etsələr də, onun zənginliyini və
uğurlarını həzm edə bilmirdilər.
Qərənfil
Dünyaminqızı,
Əməkdar
jurnalist
Kaspi.-2016.-4 oktyabr.-S.15.