“Yaşamaq və işləmək: mənim devizim budur!”
Aydın Kazımzadə: “Neçə
ildir təqaüdə çıxmışam, amma
dayanmağa vaxtım yoxdur”
Gözümü dünyaya açandan onu televiziya ekranlarında görmüşəm. Həmişə də kinodan danışırdı. Sonralar onun rəhbərliyi ilə çıxan "Kino” qəzeti və jurnalının oxucusuna çevrildim. Amma yenə ekrandan əskik olmurdu. Kino tariximizi onun qədər dəqiq bilən, araşdıran ikinci şəxs varmı? İndi onu ayda bir dəfə də olsa canlı görürəm. "Kaspi”nin pillələrini ağır-ağır qalxıb redaksiyamıza daxil olanda. Qəzetimizin səhifələrində yenə kinodan yazır. Qocaman jurnalist, kino tədqiqatçısı Aydın Kazımzadəilə "Həyat söhbəti” çoxlarına maraqlı olacaq.
Deyim ki problemlərim
yoxdur?
- Biz həmişə
«Qocalıq ucalıqdır» deyirik. Yaşlı insanlar isə həmişə
qocalıqdan şikayətlənirlər. Siz də eləsiniz?
- Mən Allahıma dua edirəm ki, bu yaşa gəlib çatmışam. Anam 72 yaşında rəhmətə gedib. Mənimsə 76 yaşım var. Xəcalət çəkirəm ki, yaşda anamdan böyüyəm. Atam 34 yaşında rəhmətə gedib. O, müharibədə iştirak edib və Ukraynanın çöllərində həlak olub. Ona görə valideynlərimə baxanda «Necə ola bilər ki, övlad ata-anasından çox yaşasın?» - deyə utanıram. Digər tərəfdən, Əlisəttar Atakişiyev, Cəfər Cabbarlı kimi şəxsiyyətlər Əməkdar incəsənət xadimləri olublar. Mən də Əməkdar incəsənət xadimiyəm. Necə ola bilər? Hərdən oturub fikirləşəndə onların qarşısında da xəcalət çəkirəm. Sonra da fikirləşirsən ki, bu, Allahın sənə verdiyi paydır, bunu yaşamalısan. Və elə yaşamalısan ki, insanlar sənə baxıb hardasa, nəyisə götürsünlər. Belə bir ifadə var: «İnsan həyatda yaşayırsa, dünyasını dəyişəndən sonra yadda qalmalıdır». Əgər sənətin varsa, o sənət səni yaşadacaq, sənə ikinci ömür verəcək. Əgər sənətkar deyilsənsə, adi bir insansansa, əməllərinlə yaşayacaqsan. O əməllər də yaxşı olsa, həmişə deyəcəklər ki, «Allah rəhmət eləsin, çox gözəl insan idi». Yox, əgər pis əməllərin varsa, səni həmişə nifrətlə yad edəcəklər. Mən çox razıyam ki, belə bir həyatımız var: yaşayırıq, yaradırıq. Neçə ildir ki, təqaüdə çıxmışam, amma dayanmağa vaxtım yoxdur. Mən qarşıma məqsəd qoymuşam ki, nə qədər ömrüm var işləyəcəyəm. Kitablar, məqalələr yazıram. «Kaspi» qəzeti materiallarımı çap edir. Ona görə məndə həvəs daha da artır. İşləmək həvəsi məni bütün problemlərdən uzaqlaşdırır. Deyim ki problemlərim yoxdur, var. Məsələn, səhhətimlə bağlı problemlərim var. Əbülfəs Qarayevin və Kino İttifaqının sədri Şəfiqə Məmmədovanın təşəbbüsü ilə Prezident mənə təqaüd verdi. O pul mənim yaşamağıma kömək edir. Yaşamaq və işləmək: mənim devizim budur. Mən buna əməl edirəm və gözəl nəticəsini də görürəm.
- Söhbətin əvvəlində
atanızın müharibədə həlak olduğunu
dediniz. Heç şübhəsiz,
atasız böyümək çətin olub...
- Onda mənim 3 yaşım vardı. Çox çətin idi.
Çünki anam savadsız qadın idi. Amma
çox müdrik insan idi. Bütün nəsildə
yaxın və uzaq qohumlar hamısı məsləhəti
ondan alırdı. Çünki həyat
onu müdrikləşdirmişdi. Təsəvvür
edin, o qadın 24 yaşında dul qalmışdı. Bir
gün ona zarafatla: "Sən niyə ərə getmədin,
24 yaşında ərsiz qaldın?”,- deyə
sual verdim. Cavab verdi ki, mən ərə
getsəydim, sizin başınız aşağı olardı. Biz iki qardaşıq. Anam bizi oxutdurdu, hər
ikimizə ali savad verdi. Anam
internat məktəbdə aşpaz işləyirdi. Səhər 8-də işə gedir, axşam 10-11-də
qayıdırdı. Sonra onda ürək xəstəliyi
yarandı. 15 yaşım tamam olanda
başa düşdüm ki, bu cür yaşamaq olmaz. 7 illiyi bitirmək haqqında sənəd aldım və
gecə məktəbinə getdim. Gündüzlər
isə işləyib ailəyə kömək edirdim. Xarrat sexində fəhlə işləyirdim, işim
çox ağır idi. Gecə məktəbinə
gələndə məni yuxu basırdı. Xalam qızı Səyyarə xanım mənəvi
cəhətdən bizim əlimizdən tutdu. O, məni
instituta daxil olmağa məcbur elədi. Yoxsa mənim
instituta getməyə həvəsim yox idi. Əmim
oğlu bir gün mənə dedi ki, pul yığ məktəbi
qurtar, gedib SSRİ-ni gəzək. Mən gəzmək
həvəsi ilə özümü toparlayırdım. Bu arzumu xalam qızına deyincə, «Sən nə
danışırsan, vaxt gələcək, sən
bütün SSRİ-ni gəzəcəksən. İndi
isə oxu ki, sonra gedib havayı gəzə biləsən» -
dedi. Mən universitetin Jurnalistika fakültəsinə
daxil oldum. Həmçinin «Lenin tərbiyəsi
uğrunda» qəzetində korrektor, daha sonra ədəbi
işçi işlədim. Həmin qəzetdən
30 manat əmək haqqı, institutdan da eyni miqdarda təqaüd
alır və evə kömək edirdim. İndi
də «Tələbəlik illəri» mahnısını
eşidəndə ürəyim çırpınır.
Mən tələbə ola-ola tələbə
olmamışam. Çünki uşaqlar dərsdən
sonra yığışıb harasa gəzməyə gedirdilər,
mən redaksiyaya qaçır, axşam da evə gəlib dərs
oxuyurdum. Mənim 5 ilim bax belə
keçdi. Mən jurnalistikaya reportyor olmaq
üçün gəlmişdim. Ancaq sonra
gördüm ki, jurnalistika başqa aləmdir. Mən gecələr də oturub qəzetlərdə
müxtəlif məqalələri oxuyurdum. 60-70-ci illərdə «Bakı» qəzetində kino ilə
bağlı məqalələrim çıxırdı.
Bu yolla təsadüfən gəlib kinoya
düşdüm. Kinostudiyada reklam istehsal
edən redaksiyada fotoqraf kimi işə başladım. Bir müddət sonra həmin reklam bülletenini qəzetə
çevirdim. 1966-cı ildə isə Mərkəzi
Komitəyə müraciət etdik və «Film» jurnalı
buraxdıq. Jurnalın ölkə üzrə
böyük abunəçisi vardı. Ona
görə Azərbaycanda kino mətbuatının
yaradıcısı olmağımla fəxr edirəm. 53 ildir ki, kinodayam. Yenə də
"Filmfond”, kinostudiya üçün kitablar yazıram.
Hazırladığım Azərbaycan Kino
Ensiklopediyası çapa getməlidir.
Atamı itirsəm də...
- Bəs SSRİ-ni gəzmək
arzunuz necə oldu?
- Mən
həmin xalam qızına həmişə duaçıyam. "Kubinka”da böyümüşəm. Anam işə gedirdi, bizdən xəbəri olmurdu.
Yəni biz məhəllənin uşaqlarına
qoşula bilərdik. Amma biz xalam
qızının sayəsində o mühitdən
çıxa bildik. Xoşbəxtliyim odur
ki, atamı itirsəm də, özümə çoxlu atalar
tapmışam. Kinematoqrafiyanın sədrləri
mənə həmişə hörmətlə
yanaşıblar. Azad Şərifov Kinematoqrafiya Komitəsinin
sədri təyin olunanda «Plan tut, SSRİ-nin bütün şəhərlərində
«Azərbaycan kinosu günləri» keçirəcəyik. Təşkilatçı
da sənsən» - dedi. Beləliklə, mən
Orta Asiya ölkələri, Arxangelskdən tutmuş BAM-a qədər
gedib çıxdım. Getdiyimiz şəhərlərdən
də nümayəndələr mübadilə əsasında
Bakıya gəlirdilər. Bu minvalla
bütün SSRİ-nin hər tərəfini gəzdim. Bircə məni xaricə aparmırdılar. Yalnız bir dəfə kino tədbiri ilə
bağlı Finlandiyada oldum.
- Siz çox görkəmli rejissor və
aktyorlarla təmasda olmusunuz. Sizə elə gəlmirmi ki, o
insanlardan sonra kino aləmi bir az yeknəsəq
görünür?
-
1963-cü ildə ilk dəfə kinostudiyanın
qapısından daxil olanda Tofiq Tağızadə, Muxtar
Dadaşov və səs operatoru Ağahüseyn Kərimovu
gördüm və yerimdə donub qaldım. Mən
Tofiq Tağızadə ilə görüşməyə gəlmişdim.
Amma kənarda qalıb onlara
yaxınlaşmağa utanırdım. 23
yaşım vardı. Vaxt keçə-keçə mən
kinostudiyanın bütün nəhəng insanları ilə tanış oldum. Hətta mənə kənardan
yaxşı maaşlı iş təklifi gələndə də
bu insanlara görə gedə bilmədim. Çünki
onlardan ayrılmaq qeyri-mümkün idi. Sonra
mən onlarla dostlaşdıqca aramızda ata-bala münasibəti
yarandı. Onların biliyi,
dünyagörüşü və sadəliyi məni tamamilə
kinostudiyaya bağladı. Onlar məni
kinonun dərinliklərinə varmağa məcbur etdilər.
Onlar bir-bir rəhmətə getdikcə mən
elə bilirdim ki, hər dəfə bir atamı itirirəm.
Sonra bir də gördüm ki, artıq atam
yoxdur... 90-cı illərdə kino çox ağır vəziyyətə
düşdü. Kinonu dağıdan
heç də o mühit deyildi, oradakı işçilər
idilər. Kinonu hərə bir tərəfə
dartdı, kinostudiyanı xanlıqlara böldülər.
Tofiq Tağızadə kimi adamı sexə daxil
olmağa qoymurdular. Mən onun "Bu kinostudiyanı
yaradanlardan biriyəm”
- deyə ucalan səsini dəhlizdə eşitdim. Mən «Bizim "Azərbaycanfilm» adlı bir kitab
yazdım. Kinostudiyanın rəhbəri
"Bu kitabı «Kinostudiyanın tarixi» adı ilə burax» -
dedi. Ancaq mən "Bu, bizim, divarının
uçuğunu götürüb yerinə
yapışdıranların "Azərbaycanfilm”idir”, onu
dağıdanların "Azərbaycanfilm”i deyil» dedim. Ona görə də kitabı «Bizim "Azərbaycanfilm»
adlandırdım. Heydər Əliyev hakimiyyətə gələndən
sonra «Vəziyyətimiz pisdir, ancaq biz kinostudiyanı bərpa
etməliyik» - dedi. Kino Mədəniyyət Nazirliyinin tabeliyinə
veriləndən sonra kinostudiyada dəyişikliklər baş verdi. Kinonun inkişaf etdirilməsi
ilə bağlı Prezidentin sərəncamları oldu,
Dövlət Proqramı hazırlandı, Filmfond tikildi. Hazırda dövlət filmlərin çəkilişinə
7 milyona qədər pul ayırır. Elə
ölkələr var ki, dövlət kinoya bir manat da pul vermir.
Yəni iş gedir. Düzdür, bizdə kino
yaranandan ssenari problemi mövcuddur. Ona
görə hər şey var, amma ssenari yoxdur. Çəkilən seriallar sabun
köpüyüdür. Bugünkü
rejissorlar belə işləyirlər. Bu
filmlərə də kifayət qədər pul gedir. Daha çox kriminaldan filmlər çəkilir.
İş ondadır ki, bu filmləri çəkən
gənclərdir və özlərindən də çox
razıdırlar.
"Aydın müəllimi geri
qaytarın”
- Sizin pedaqoji fəaliyyətinizə
toxunmaya bilmərəm. Haqqınızda deyirlər ki, siz
gözü tələbənin cibinə baxan müəllimlərdən
olmamısınız…
- Bunun da
kökü var. Atam əsgərliyə gedəndə anama
tapşırmışdı ki, «İşləmə, gözlə
məni, qayıdıb gələcəyəm. Evdə
nə qır-qızıl varsa, onları yavaş-yavaş xərclə,
qayıdandan sonra hər şeyi bərpa edəcəyəm.
Əgər gəlməsəm, bu iki
uşağı elə böyüt ki, onlar heç kimin əlinə
baxmasınlar». Tələbələr mənə
universitetdə ruh verirdilər, əhval-ruhiyyəmi
qaldırırdılar. Tələbələrlə
münasibətim ata-bala münasibəti idi. Onlar kinostudiyaya gəlib çatanda çox pessimist
olurdular. Onların çoxu təsadüfən
kino sahəsinə düşmüşdü. Mən onları həvəsləndirir, «Hər
birinizin içində istedad var» deyirdim. İmtahana
çatanda mən onları incidirdim. Mən
çox tələbkar idim. Heç kimin
auditoriyada mobil telefondan istifadə etməyə və yaxud
qızların güzgüyə baxmağa ixtiyarı yox idi.
Mən qızlara həyatı başa salır,
hətta onları makiyajla dərsə gəlməyə
qoymurdum. «Sizin öz gözəlliyiniz var»
- deyirdim. Mən tələbələrə
həmçinin təlim-tərbiyə dərsi keçirdim.
Onlar gəlib: "Filan müəllim diplom işi yazmaq
üçün filan qədər istəyir» - deyə
şikayətlənirdilər. Mən onlara diplom
işi yazmağa istiqamət verirdim. Elə uşaqlar
vardı ki, heç «çox sağ ol» da
demirdilər. Hansı müəllimin
gözünün harda olduğunu yaxşı bilirdim. Belə məqamlara görə çox əsəbiləşirdim.
Ona görə ərizə yazıb universitetdən
çıxanda tələbələr rektora məktub
ünvanlayaraq «Xahiş edirik, Aydın müəllimi geri
qaytarın»- deyə yazmışdılar.
- Yazı
ilə bağlı müsahiblərimizin evinə çox
telefon açırıq. Sizin evə zəng vuranda
çox vaxt dəstəyin o başında qayğıkeş
bir qadın səsi eşidilir. Onda da
düşünürəm ki, Siz seçiminizdə
yanılmamısınız.
- Yox… Evlənmək məsələsində xalam köməyimə
çatdı. Evlərində kirayədə
qalan iki şuşalı bacını mənə göstərdilər
ki, hansından xoşun gəlsə, de. Mən
xalamgilə çox gedib-gəlirdim. Ancaq
kirayənişin qızları heç vaxt görməmişdim.
Bir də belə bir xasiyyətim var ki, heç
vaxt başqa qız-gəlinə pis gözlə baxmaram. Bir gün yenə xalamgilə gedərkən
qızlar evdə yox idilər. Xalam
onların pasportlarını mənə göstərdi. Mənlə yaşıd olan bacını bəyəndim.
Xalam onun işgüzarlığından xeyli
danışdı. Qızlardan biri oxuyur,
biri isə işləyirdi. Hərçənd anam «Mən
hara, Şuşa hara, ora necə gedib çıxım?»- deyə narazılıq
elədi. Şuşaya getmək onun gözünə
durmuşdu. Bu dəfə yenə xalam qızı köməyimizə
gəldi: bir maşın tutdu və qohum-əqrəbanın
hamısını Şuşaya apardı. Sonra
xalam qızının evində toy etdik. 53
ildir ki, bir yerdə yaşayırıq. Nəticəmiz
var. 76 yaşındayıq. Həyatımdan
çox razıyam. Ona görə hərdən mebellər, akseasuarlar,
hansısa dəbdəbəli saraylarda toyları görəndə
çaşıb qalıram. Bunlar mənasız
şeylərdir. Əsas xoşbəxtlikdir.
İndi bu gün evlənib sabah
ayrılırlar, çünki uyğunlaşma yoxdur. İnsanlar çox dəyişiblər.
- Ürəyinizdən şikayət
edirsiniz. Niyə biz ürəyimizi qoruya bilmirik?
- Ürəyimə
stent qoyulmalıdır, damarlar tutulur. Ürəyimdə
43 faiz qidalanma gedir. Ürəyimizi ona
görə qoruya bilmirik ki, qəlb təkcə sənin
ağrılarını yox, başqalarının da
ağrısını çəkir. İnsan
başqalarının dərdini çəkə-çəkə
hamısı ürəkdə yığılıb qalır.
Mən ona görə təqaüdə
çıxandan sonra dayanmadan işləyirəm ki, problemlərdən
uzaq olum.
Təranə Məhərrəmova
Kaspi.- 2016.- 5 oktyabr.-S.9.