Bəstəkarın gücünü,
qüdrətini göstərən janr
İndi o musiqidən niyə
yazılmır?
Bu gün insanlar nəinki teatra, incəsənətin digər sahələrinə də maraq göstərmirlər. O cümlədən baletə də. Hər nə qədər balet ustaları bunu inkar etsə də... Bu gün balet əsərlərinə də maraq göstərənlər barmaqla sayılası qədərdir. Bayağı mahnıların dinləyiciləri kifayət qədərdir. Hətta deyərdim ki, dinlənmə sayına görə rekord həddə belə çatıb. Mahnı janrı belədir ki, bu gün yazdın, bir müğənni oxudu, sabah başqasının dilində səslənəcək. Ancaq balet tamamilə fərqlidir. Baletin ərsəyə gəlməsi üçün böyük zəhmət çəkilir, onu səhnədə saxlamaq qüvvə istəyir. Bəs görəsən balet əsərlərimiz niyə günü gündən azalır? Bəstəkarlarımız nə üçün balet əsərləri yazmaqdan imtina edirlər? Məsələnin kökündə maddi problemlər dayanır, yoxsa başqa səbəblər var? Məsələni aydınlaşdırmaq üçün ekspertlərə müraciət etdik. Aydın oldu ki, balet əsərlərinin azalmasının səbəbi müxtəlifdir. Ekspertlər opera və balet sahəsində problemlərin olduğunu gizlətmədilər.
Elə bilirdim ki, yeni cığırlar açılacaq, yeni əsərlər olacaq...
Azərbaycan Bəstəkarlar
İttifaqının sədri, xalq artisti Firəngiz Əlizadədüşünür
ki, balet sahəsində
Azərbaycan hər zaman qabaqcıl
sıralarda olub. O, mətbuata da açıqlamasında qeyd
edib ki, musiqi tariximizə baxsaq, bizim çox gözəl
baletlərimiz yazılıb. Onlardan bəziləri
səhnəyə qoyulub, bəziləri isə
hələ də öz səhnə həllini
gözləyir: "Balet operaya
nisbətən daha çox
yazılıb. Opera nadir
hallarda yazılır. Son
illərdə isə ümumiyyətlə, yazılmır. Sonuncu "İntizar”
operasını mən yazmışam. On il keçib. Elə bilirdim ki, yeni
cığırlar açılacaq, yeni əsərlər
olacaq, amma nədənsə,
olmadı. Opera qərb musiqisinin
ən mürəkkəb janrıdır. Operanın
yazılması nə qədər çətin olsa da, biz
bu ənənəni davam
etdirməliyik. Bunu bəstəkarlara dəfələrlə
demişəm. Düzdür, bəstəkara
zorla heç nə
yazdırmaq olmaz, amma
bacardığımız qədər təbliğat
aparırıq. Balet sahəsində isə
son illərdə yazılan əsələr
var. Məsələn, Polad
Bülbüloğlu "Eşq
və ölüm” baletini
yazıb, səhnəyə də qoyulub. Yekaterinburqda səhnəyə qoyulanda
mən özüm də
çıxış elədim”.F. Əlizadə əlavə edib ki, Fikrət
Əmirovun "Nəsimi” baleti Nəsiminin
vəfatının 600 illiyi münasibəti
ilə yenidən bərpa edilir: "Vaxtilə Qara Qarayev "Yeddi gözəl”
və "İldırımlı yollarla”,
Fikrət Əmirov "Min bir
gecə”, "Nəsimi” kimi möhtəşəm
baletlər yazıb və çox gözəl
qarşılanıb. 2017-ci ildə Nəsiminin vəfatının
600 illiyi münasibəti ilə "Nəsimi”
baleti təzədən bərpa olunur. Təkrar edirəm ki, balet sahəsində bizdə heç vaxt problem olmayıb. Onu da qeyd edim ki,
balet sənətini Azərbaycan tamaşaçısı
hər zaman məmnuniyyətlə qəbul
edib, onu yüksək qiymətləndirib.
Məsələn, Qara Qarayev və Fikrət Əmirov baletlərinə
görə həm Dövlət mükafatları
alıblar, həm də Lenin mükafatına
layiq görülüblər.
Keçmiş SSRİ-də yaxşı
qarşılanan, təqdir
olunan baletlər məhz Azərbaycanda yazılıb”.
Bu işə böyük bir teatr qüvvəsi
qoşulur
Bəstəkarlar İttifaqının katibi Sərdar Fərəcov isə
bizimlə söhbətində
bildirdi ki, yeni balet əsərlərinin
yazılması
üçün vacibdir
ki, bəstəkarın
xəyalında, düşüncəsində
bu mövzu inkişaf etsin və həmin mövzuya uyğun əsər yazılsın:
"Gərək bəstəkar
özü balet əsəri yazmaq ehtiyacı duysun. Bu işin yalnız
bir tərəfidir.
İşin görünməyən
tərəfi isə bəstəkarın cızma-qara
etməsi ilə iş bitmir. Kağızda balet əsəri yazmaqla balet əsəri meydana gəlmir. Balet əsəri o zaman
balet olur ki, o teatrda peşəkar
xoreoqraf tərəfindən
səhnələşdirilsin. Rejissor özü buna gözəl bir səhnə qurmalıdır.
Bu işə böyük bir teatr qüvvəsi qoşulur. Bəstəkar ilk növbədə həvəsə
gəlib bunu yazmalıdır. Bəstə teatrda təcəssüm
tapandan sonra bu balet əsər
kimi qiymətləndirilə
bilər. Kağızda yazılan əsər ancaq bir sənət
nümunəsidir, balet
deyil. Bəstəkarları həvəsləndirmək lazımdır. Elə olur
ki, sifarişlər verilir, o zaman bəstəkar daha həvəslə işləyir.
Misal üçün, bizdə
Azər Dadaşov adlı bir bəstəkar
çalışırdı. Hərdən
deyirdi ki, istəyirəm bir balet yazım, ancaq nə mövzuda
bilmirəm. Burda bizim
ədəbiyyat və
teatr xadimlərinin də müəyyən mənada köməyi lazımdır ki, müəyyən bir mövzunu təklif etsinlər. Opera və balet janrı
bəstəkar üçün
ən çətin janrdır. Bu, spesifik janrdır. Burada rəqs də var, vokal da,
rəssamlıq da, teatr da. Ölkəmizdə balet əsərlərinin az yazılmasına görə yalnız bəstəkarları qınamaq
heç də düzgün deyil. Balet əsəri yazmaq və onu ərsəyə
gətirmək çox
çətindir. Bu, böyük
bir işdir. Burada bir neçə qüvvələr birləşməlidir”.
İttifaq katibi hesab edir ki,
balet janrının inkişafı, populyarlaşması
üçün proqram
yaradılmalıdır: "Balet elə sənətdir ki, hər bəstəkar istəyər bu janra müraciət eləsin. Bu janrda
Azərbaycanda çox
gözəl nümunələr
olub və onlar indiyə qədər səhnədən
düşmür. Əfrasiyab
Bədəlbəylinin "Qız qalası”, Qara Qarayevin "Yeddi gözəl”, "İldırımlı yollarla”,
Soltan Hacıbəyovun
"Gülşən” baletlərinin
adını çəkə
bilərəm. Lakin ardını
gətirə bilmirəm.
60-70-ci illərdə birpərdəli baletlər
də yaranmışdı.
Məsələn, Fərəc
Qarayevin "Qobustan kölgələri”, "Kaleydoskop”,
Tofiq Bakıxanovun
"Xəzər balladası”,
"Xeyir və Şər” baletləri yazılmışdı. Müasir
dövrümüzdə yeni
baletləri az
görürük. Bəstəkarlarımız
arasında bu janra o qədər də müraciət edən yoxdur. Əlbəttə, burda müxtəlif
səbəblər var. Balet
gözəl janrdır.
Özü də xarici
ölkələrin müasir
musiqisində çox
populyardır. Azərbaycan bəstəkarları
bu tilsimi qırmalı, yeni baletlər ortaya qoymalıdırlar. Bu, təkcə arzu deyil, həm də proqram kimi nəzərdə tutulmalıdır. Balet, opera, simfoniya
bəstəkarın gücünü,
qüdrətini göstərən
janrlardır. Hər bəstəkar
bu janrlara müraciət edib, uğur qazana bilmir. Bir halda ki, Azərbaycanda saydığım
baletlər var, əlbəttə, yeni nəsil bəstəkarlar da balet haqqında
düşünməlidir”.
Balet hər kəs üçün deyil
Bakı
Xoreoqrafiya Akademiyasının
İnformasiya və ictimaiyyətlə əlaqələr
şöbəsinin müdiri
Əbülfəz Babazadə
deyir ki, Azərbaycanda balet əsərlərinin az-az yazılması daha çox baletə olan maraqla bağlıdır:
"Yəni balet bir incəsənət növü kimi hamı üçündür,
lakin hər kəs üçün deyil. Ona görə də
onun öz tamaşaçısı vardır.
Şərqdə ilk balet
Azərbaycanda yaranıb
və bu baxımdan bir çox ölkələrə
örnək ola
bilərik. Bu gün Bakı Xoreoqrafiya Akademiyası qarşısına mühüm
vəzifələr qoyub.
O vəzifələrdən biri də, əlbəttə
ki, klassik baletə, onun müxtəlif və yeni janr və
cərəyanlarına olan
marağı artırmaqdır.
İndi bu sahədə böyük işlər görülür. Lakin biz bazar
iqtisadiyyatı dövründə
yaşayırıq. Bu
gün bütün münasibətlərdə qarşılıqlı
fayda və səmərə, ən çox da onun
maddi tərəfləri
öz əksini tapır. Bu gün belə əsərlər daha çox sifarişlə ərsəyə
gəldiyindən, bəstəkar
artıq təxmini bilir ki, yazdığı
balet kim
tərəfindən və
hansı qiymətə
alınacaq”.
Müsahibimiz qeyd etdi ki, bu gün
Azərbaycan baleti yeni bir intibah
dövrünün sevincini
yaşamaqdadır: "Çünki
ölkənin aparıcı
səhnələrində həm
peşəkar truppa, həm də şagird və tələbələr tərəfindən
balet əsərləri,
xoreoqrafiya kompozisiyaları
daha çox nümayiş etdirilir. Bu da daha çox
Bakı Xoreoqrafiya Akademiyasının xüsusi
plan üzrə balet və bütövlükdə
klassik rəqs ənənələrinin yaşatması,
inkişafı və təbliğ etməsi ilə bağlıdır.
Bu fakt əminlik
yaradır ki, balet əsərləri yazan bəstəkarlarımız
çoxalacaq və səhnələşdirilməmiş baletlərə tezliklə
səhnə həyatı
veriləcəkdir”.
Onlar yeni quruluşda səhnəyə qoyulacaq
Azərbaycan Dövlət Opera və Balet Teatrının mətbuat xidmətinin rəhbəri Şükufə Ağamirzəyeva isə bizimlə söhbətində bildirdi ki, teatrda tamaşa hazırlayarkən heç də balet əsərləri seçməkdə çətinlik çəkmirlər: "Bizə təqdim olunan əsər balet janrının tələblərinə tam cavab verirsə, onda bu əsər qəbul olunub səhnəyə qoyula bilər. Əsər seçərkən kifayət qədər Azərbaycan bəstəkarlarından yararlanırıq. İndiyə kimi balet janrında yazılmış xeyli əsərlərimiz var. Hansı ki, onlar bu gün də dinlənilir və öz aktuallığını qoruyub saxlayıb. Onların bir hissəsi hal-hazırda repertuarımızda yer alıb. Qeyd edim ki, zamanında çox gözəl balet tamaşalarımız da olub ki, vaxtı ilə bizim teatrda oynanılıb və müxtəlif səbəblərdən repertuardan çıxarılıb. Hazırda Opera və Balet Teatrının rəhbərliyi balet janrında yazılmış səhnədə olmayan əsərləri yenidən repertuara qaytarmaq istiqamətində iş aparır. Onlar yeni quruluşda səhnəyə qoyulacaq. Bu baxımdan biz heç də çətinliklərlə üzləşmirik. Tamaşa qoymaq istəyərkən əsər seçməkdə də çətinlik çəkmirik. Fikrət Əmirov, Qara Qarayev və başqa bəstəkarların yazdığı kifayət qədər əsərlər var ki, onlar da yeni quruluşda bərpa olunub səhnəyə qoyulacaq. Yeni əsərlər janrın tələblərinə cavab verirsə, onlar da gələcəkdə səhnəyə qoyula bilər”.
Balet janrı Azərbaycanda XX əsrin əvvəllərində yaranıb. Bu janra kifayət qədər maraq və diqqət də olub. Düzdür, hazırda da Opera və Balet Teatrının tamaşaçısı kifayət qədərdir. Sadəcə, bu sahədə təbliğata, reklama ciddi ehtiyac var. Bu sənətin inkişaf etməsi üçün həm balet əsərləri yazan bəstəkarlarımızı qiymətləndirmək, həm də bu əsərlərə tələbat yaratmaq lazımdır.
Xəyalə Rəis
Kaspi.-2017.-11 aprel.-S.15.