Epizodik rolların mahir
ifaçısı
Tamaşaçılar ona məktub
yazaraq, xoşagəlməz ifadələr işlədirdilər
"Cavanlıqda nədənsə həmişə
darıxırdım, həmişə narahat idim. Məni ovunduran, mənə
təsəlli verə bilən bir iş axtarırdım. Ancaq onun nə olduğunu dərk edə bilmirdim.
Bir dəfə Şəkidə klubun yanından
keçirdim. Gördüm
çalıb-oynayırlar. Orda Mahmud
adlı bir oğlan var idi. O, məni apardı kluba. Rəhbərimiz rejissor, artist, həm də müəllim
Baxşəli Axundov idi. O vaxtdan, yəni
1921-ci ildən mənim teatr həyatım başlandı”. SSRİ Xalq artisti
İsmayıl Osmanlı sənət taleyindən söhbətinə
həmişə bu sözlərlə başlayardı. Sənətin çətin, əzablı
yollarından doymadan danışardı. Tamaşaçıların
ona məhəbbətindən qürur duysa da, bu barədə
təvazökarlıqla söz açardı.
Bəxti onda gətirir ki, Möhsün Sənaninin
Bakıdan Şəkiyə qastrola gəlməsi, kiçik
dram dərnəyində aktyorluq edən İsmayıl Osmanlının
onunla görüşüb Azərbaycanın rayonlarına birgə
qastrola çıxması səhnə həvəsini daha da
artırır.
Sonra məşhur rejissor Kirmanşahlının
təklifilə 1928-ci ildə Tiflis-Azərbaycan teatrına dəvət
edilir. Bir il sonra Azərbaycan Dövlət
Dram Teatrı (o zaman Bakı Bədaye Teatrı
adlanırdı) Osmanlını öz səhnəsinə dəvət
edir. Şəmsəddin Abbasovun "Qələbə”
pyesindəki traktorçu Bəhram rolu ilə Osmanlı fəaliyyətə
başlayır. Aktyorun ilk böyük
uğuru isə C.Cabbarlının "1905-ci ildə” pyesinin
tamaşasında Bahadur bəy obrazı olur”.
İ.Osmanlı o zaman Cabbarlı ilə bir teatrda işləyirdi. İsmayıl Hidayətzadə
ilə bir səhnəyə çıxdığına
görə həmişə söhbətlərində
özünü xoşbəxt sanırdı: "O vaxt belə
düşünürdüm ki, mənə daha məktəb
lazım deyil, İsmayıl Hidayətzadənin zərgər
işi mənə böyük məktəb idi. Rolda başqalaşmaq, dəyişmək
üçün onun sənəti mənə bir dərs oldu”.
O vaxtdan İ.Osmanlı böyük sənət yoluna belə
qədəm qoyur. Adamları daha yaxından müşahidə
etməyə başlayır.... Beləcə,
onun teatr və kinoda oynadığı rollar siyahısına
200-ə yaxın irili-xırdalı rol yazılır. Azərbaycan
realist sənətinin baniləri - C.Zeynalov, M.A.Əliyev, R.Təhmasibin
onun yaradıcılığında mühüm rol
oynadığını sonralar həmişə etiraf edir... Sənət yoldaşları, vaxtilə onunla bir səhnədə
tərəf-müqabil olan insanlar isə İsmayıl
Osmanlını böyük aktyor olmaqla bərabər, xeyirxah
insan kimi xatırlayırlar.
İsmayıl
Osmanlının qrim otağı
İsmayıl
Osmanlı ilə uzun illər səhnədə
çalışdığını deyən Xalq artisti Rafiq
Əzimov teatrda oynadığı əksər rolları vaxtilə
İsmayıl Osmanlının da oynadığını deyir:
"İsmayıl Osmanlı istər Qərb, istər rus
dramaturgiyasında, istərsə də Azərbaycan klassik ədəbiyyatından
müxtəlif rollar oynayıb. Mən görməsəm
də, o vaxt Ələsgər Şərifovun quruluşunda
Aleksandr Ostrovskinin «Cehizsiz qız»ı əsasında
hazırlanan tamaşada Karandaşev rolunda İsmayıl
Osmanlı çıxış edib. İsmayıl
Osmanlının oynadığı həmin obraz sonradan mənə
həvalə olundu. O vaxt onunla səhnədə tərəf-müqabil
Fatma Qədri idisə, mənimlə Amaliya Pənahova oldu. Yəni Osmanlının yaratdığı obrazlar
silsiləsindən mənim oynadığım obrazlar
çoxdur. Professor İlham Rəhimli mənim
yaradıcılığımı həmişə
İsmayıl Osmanlının yaradıcılığına
bənzədir. Onun zərgər kimi aktyor
olmağını, rol üzərində dəqiqliklə
işləməsini, müxtəlif xarakterik rollarda
özünəməxsus oynamasını mənim
yaradıcılığımla müqayisə edir”.
R.Əzimov həmkarını oynadığı bütün
rolları peşəkarlıqla və xüsusi istedadla ifa edən
aktyor kimi xatırlayır: "Onu «epizodik rollar ustası»
adlandırırlar. Mən hələ məktəbli
olanda onun oynadığı tamaşalara baxanda, demək olar
ki, onun baş rolları oynamadığını
görürdüm. Aktyor yalnız epizodik
rollarda oynayır və onları yüksək səviyyədə
elə təqdim edirdi ki, həmin obrazlar baş rollarla bir cərgəyə
yüksəlirdi. Bu gün də onun
rolları məhəbbətlə xatırlanır. Xüsusən, yaşlı aktyorların və o vaxt
onu səhnədə görənlərin xatirəsində
ifası yaxşı qalıb». İ.Osmanlı ilə bir
çox tamaşalarda tərəf-müqabil olduğunu deyən
R.Əzimov «Dəli yığıncağı», «Xəyyam»,
«Vaqif» və s. tamaşalarda oynadıqlarını xatırlayır: «Vaqif»
tamaşasında İsmayıl Osmanlıya Vidadi rolu, mənə
də onun dublyorunu oynamaq tapşırıldı. Biz bir-birimizi təbrik etdik və Füzuli
meydanına qədər birlikdə gəldik. "Vaxtilə bu rolu Əli Qurbanov oynayıb. Sazı da özü çalarmış. Mən
də vaxtilə tar dərnəyinə getdiyimdən, saz
çalmağı da bilirəm. Həmişə
Vidadi rolunu oynamaq və tamaşada sazı canlı çala
bilmək arzusu ilə yaşamışam”. İsmayıl Osmanlı bu sözləri
eşidəndə «indi necə olacaq, mən rolu oynayanda
fonoqrama çalacaq, sən oynayanda canlı?»
deyib, üzümə baxdı. Mən də «bu, mənim
arzumdur» - dedim. Beləcə, Həsənağa Turabov Vaqif, mən
Vidadi rolunda çıxış edəndə, butafor saz əvəzinə
həqiqi sazda çaldım.
R.Əzimov
İsmayıl Osmanlını xeyirxah insan kimi xatırlayır:
"Xüsusən gənclərə qarşı onun isti
münasibəti vardı. Tale elə gətirdi
ki, mən onun qrim etdiyi stoldan istifadə edirəm. Hər dəfə də güzgü
qarşısında oturanda onu xatırlayıram».
İ.Osmanlı ilə həmçinin filmlərdə tərəf-müqabil
olduğunu deyən aktyor xüsusən «Yeddi oğul istərəm»
filmini xatırlayır: «İsmayıl Osmanlı həmin filmdə
Kələntər dayı, mənsə Şahsuvar rolunda
oynayırdım. Kələntər dayı onun
şah obrazına çevrildi. O, bu rolu olduqca gözəl
oynadı. Bir gün də qrim otağında onun
öz-özünə bərkdən deyindiyini gördüm:
«Niyə mən bu rola çəkildim» deyirdi. Tamaşaçılar
ona məktub yazaraq, xoşagəlməz ifadələr işlədirdilər.
O, əlindəki məktubu mənə uzadıb «oxu» dedi. Məktubu oxuyub dəhşətə gəldim.
«Görün obrazı necə ustalıqla
yaratmısınız ki, tamaşaçı dözməyib
öz iradını bildirib» - deyə onu sakitləşdirməyə
çalışdım. Həmçinin
«Ulduzlar sönmür» filmində onun oynadığı
Hacı Zeynalabdin Tağıyev çox uğurlu
alınmışdı. İsmayıl
Osmanlı Tağıyev obrazını - həm millətpərəst,
həm xalqını sevən xeyriyyəçi kimi çox
gözəl yaratmışdı. Bu filmin
başı bəlalı oldu. Ulu öndər
Heydər Əliyevin sayəsində film xilas oldu. O vaxt
Bakı erməniləri Heydər Əliyevə məktub
yazaraq «Nə üçün millətçi Nərimanovu,
milyonçu Tağıyevi gənclərə nümunə
kimi təqdim edirsiniz? Amma ulu öndər
böyük xeyirxahlıq göstərərək büroda bu
məsələni həll etdi. Filmin 40 gün
kinoteatrlarda nümayiş etdirilməsi ilə bağlı
göstəriş verdi. Filmlərdəki
rollarına görə o, SSRİ Xalq artisti adına
layiq görüldü».
Mənfi
adamların obrazını elə oynayırdı ki...
"İsmayıl Osmanlını səhnədə ilk dəfə
1952-ci ildə gördüm. O zaman ustad sənətkarın 50
yaşı tamam olmuşdu”- deyən Xalq artisti, tanınmış
rejissor Ağakişi Kazımov aktyorun oynadığı hər
rolun tamaşaçılar tərəfindən böyük
sevgi ilə qarşılandığını söyləyir:
"O zaman İsmayıl Osmanlı Milli Dram Teatrında
Aleksandr Şirvanzadənin "Namus” dramının tamaşasında
rol almışdı. İlk səhnədən
artist təbiiliyi, emosionallığı və yumoru ilə
tamaşaçıları valeh etdi. Bu
obraz Osmanlının sənətkarlığı sahəsində
kiçik olsa da, tamaşanın əsas obrazlarından birinə
çevrilmişdi”.
İsmayıl
Osmanlını sadə, istiqanlı, xüsusilə gənclərə
böyük hörmət bəsləyən insan kimi
xatırlayan rejissor onunla yaxından ünsiyyətdə
olduğunu deyir: "Tale elə gətirmişdi ki, mən
Osmanlı ilə çox yaxından ünsiyyət qura bildim.
O da yeri gəldikcə, öz keçmişindən, işlədiyi
aktyor və rejissorlardan, oynadığı tamaşalardan mənə
həmişə danışardı. Osmanlının
sənət yolunda yavaş-yavaş inamla irəlilədiyinin
şahidi olurdum. Onun ifa etdiyi ən
kiçik obraz belə Azərbaycan teatrının sənət
nailiyyəti sayılırdı. Yaratdığı
bütün obrazlar, qazandığı müvəffəqiyyətlər
Osmanlını tamaşaçıların ən çox
sevdiyi aktyorlardan birinə çevirmişdi. Dramaturgiyada elə surətlər var ki, onların
müvəffəqiyyəti, demək olar ki, əvvəlcədən
müəyyən olunur. Məsələn, Otello, Vaqif,
Aydın, Hacı Qara, Hacı Əhməd və Balaş
rollarını orta səviyyəli bir artist oynasa belə, rolun
harasındasa azdan-çoxdan öz istedadını büruzə
verə bilirdi. Osmanlının
yaradıcılığında isə belə rollar demək
olar ki, yox idi”. Osmanlının yaradıcılıq
yolunun çətin və mürəkkəb keçdiyini deyən
A.Kazımov bildirir ki, aktyor öz istedadı ilə maraqlı
aktyor olduğunu kiçik rollarda da sübut edib:
"Osmanlı hər obrazda bir insan taleyinin zəngin dərinliyini
məharətlə açırdı. Ən
kiçik rolda belə gözlənilməz xarakterik
xüsusiyyətlər tapır, hər dəfə yeni obraz
yaradırdı, hər dəfə yeni rollarında səhnəyə
yeni fikirlər, böyük bir insan aləmi gətirirdi”.
A.Kazımov səhnədə bütün obrazların
xarakterinin Osmanlı tərəfindən psixoloji baxımdan tam
əsaslandırıldığını deyir. Yəni aktyor mənfi
adamların surətini elə oynayırdı ki, tamaşada
onun pis adam olmasına şübhə yeri
qalmırdı: "Osmanlı obrazın daxili aləmini, onun
bütün xüsusiyyətlərini sənətkarcasına təqdim
edirdi”.
A.Kazımovin sözlərinə görə, İ.Osmanlı onun rejissorluğu dövründə Nodar Dumbadzenin "Darıxma, ana” pyesində İsidor Cakeli obrazında səhnəyə çıxıb: " Bu, sənətkarın son rolu idi”- deyə rejissor xatırlayır: "Bu obraz haqqında o vaxt mətbuatda xeyli xoş sözlər yazıldı. Buna baxmayaraq, Osmanlı obraz üzərində işini dünyasını dəyişənə qədər davam etdirdi. Çünki o, hər bir rolunda obrazı tam tapmayana qədər çox narahat yaşayırdı. Bu xüsusiyyəti onunla işləyən kino rejissorları da təsdiq edirdilər. Osmanlı 22-dən artıq filmə çəkilib. Rolun təsir qüvvəsi həm ifaçının, həm də obrazın, hətta tamaşaçıların səviyyəsindən asılıdır. Hər aktyor bütün rollarında tamaşaçıların hamısını razı sala bilməz. Lakin mən indiyə qədər elə bir tamaşaçıya rast gəlməmişəm ki, o, Osmanlının sənətkarlığından böyük zövq almasın”.
Aprelin 24-də milli teatr və kinomuzun epizodik rollar ustasının 115 illik yubileyidir. "İsmayıl Osmanlı xoşbəxt sənətkardır ki, onun adı kino və teatr tariximizdə özünə yer qazanıb” deyən həmkarları və tamaşaçıları isə onu həmişə eyni məhəbbətlə xatırlayırlar. Əbədilik də budur...
Təranə Məhərrəmova
Kaspi.-2017.-20 aprel.-S.14.