Xalid Hüseynin "Min
möhtəşəm günəş"i
Xalid Hüseynin
Müharibə və insan,
düşmənlik-dostluq, haqsızlıq-ədalət,
nankorluq-fədakarlıq, peşmanlıq, vicdan əzabı, sədaqət
və s. bütün bunlar dünyaca məşhur
yazıçı Xalid Hüseyn
yaradıcılığının əsas mövzusunu təşkil
edir. Onun ikinci böyük əsəri olan "Min möhtəşəm
günəş" öz adını XVII əsr Azərbaycan
şairi Saib Təbrizinin "Qəndəharnamə"
poemasının:
Bu şəhərin nə
damını işıqlandıran ulduzları saya bilərsən,
Nə də divarlarının
arxasında gizlənən min möhtəşəm günəşi...
beytindən götürmüşdür. Bu poema II
Şah Abbasın Əfqanıstan yürüşünə və
1649-cu ildə Qəndəharı tutmasına həsr
olunmuşdur. Bundan əlavə Xalid
Hüseyn öz əsərində klassik ədəbi nümunələrə
də müraciət edir ki, bu da cəmiyyətin normal və
firavan yaşamasına mane olan uydurma qanunların qədim milli
ənənələrdən gəldiyini göstərməyə
xidmət edir.
Əsərdə təsvir
edilən Kabil - əvvəl özünün asudə, rahat
günlərini yaşayır. Sonra bir
birini izləyən hərbi rejimlər, müharibələr
Kabili dağıdır. Əsərin
sonunda isə Kabil müharibələrdən, orta əsr
qanunlarından, cahillikdən qurtarır və
özünün çiçəklənmə
dövrünü yaşayır. Kabil də
əsərin bir personajı kimi əsas qəhrəmanların
talelərinin hər mərhələsində-istər
iztirablarında, istərsə də xoşbəxtliyində
paralel iştirak edir.
Əsər əvvəldən
axıra kimi qadınların ailə, cəmiyyət tərəfindən
üzləşdiyi haqsızlıqlar, faciələri
özündə əks etdirir. 14
yaşlı Məryəmin ilk həyat dərsi çox sevdiyi
atasının yanına getməsi, yalvarışları ilə
başlayır. Lakin bu ata sevgisi Məryəmə
baha başa gəlir. O, kor-peşman evə-anasının
yanına dönəndə həyatının sonuna qədər
ona vicdan əzabı verən hadisə ilə
qarşılaşır. Qızının xəyanətini
həzm edə bilməyən Nana intihar edir. Beləliklə də Məryəm eyni gündə
iki həyat dərsini alır. Ağır
peşmanlıq hissi ilə yaşayan Məryəm anası
Nananin "Kompasın həmişə şimalı göstərən
əqrəbi kimi, bir kişinin günahlandıran
barmağı da daim, bir qadını göstərər... " sözlərini ömrü böyük
unuda bilmir.
Məryəm həm
də zəngin kişinin qeyri-qanuni qızı idi. Zorla
özündən otuz yaş böyük kişiyə ərə
verilən Məryəm illər keçsə də ana ola bilmir. Həm analıq sevincindən,
həm də buna görə əri Rəşidin normal
münasibətindən məhrum olan Məryəm çox bədbəxtdir.
Yazıçı bu
ailənin faciəsini göstərmək üçün
onlarla müqayisədə gözəl müəllim ailəsini
təsvir etmişdi. Belə ki,
qonşuluqdakı Hakim və Fəribənin ailəsi Rəşidgilin
ailəsinin tam tərsi idi. Bu ailənin təməli
sevgi, hörmət üzərində qoyulmuşdu. Lakin müharibə bu ailənin də bədbəxtliyinə
səbəb olur. 1978-ci ildə Sovet
imperiyasının Əfqanıstana hücum etməsi Hakim
müəllimin işdən qovulmasına, iki oğlunun
mücahid kimi şəhid olmasına və arvadı Fəribənin
ağlını itirməsinə səbəb olur. Müharibənin acıları içində yeganə
ürək açan məqam ailənin kiçik qızı
Leyla ilə Tarikin eşqi idi. Lakin bu
eşq də imkansızdı. Çünki
minada bir ayağını itirən Tariki də ailəsi tacik
qızı Leyla ilə evlənməyə qoymur. Müharibənin ağır şərtləri belə
milli əngəlləri aradan qaldıra bilmir. Doğrudur, sonradan Pakistana köçmək ərəfəsində
Tarik Leylaya evlilik təklifi edir, lakin bu dəfə də Leyla
öz ailəsini belə ağır şərtlərdə
qoyub gedə bilməyəcəyini söyləyir. Bu dəfə də müharibə, onun
doğurduğu ağır şərtlər gənc aşiqlərin
illərlə ayrılığına səbəb olur.
Valideynləri ilə
qalan Leylaya atası ölməmişdən əvvəl bir
zaman Kabila həsr edilmiş "Min möhtəşəm
günəş" poemasından danışır. Hər iki valideynini, qardaşlarını itirən
Leyla öz vətənində tamam tək, çarəsiz
qalır.
Pakistana köçən
Tarikin ölüm xəbərini eşidən Leyla, tezliklə
hamilə olduğunun da fərqinə varır. Məcburiyyət qarşısında Rəşidin
ikinci arvadı olmağına razı olur. Burda
isə Leylanın Məryəm qarşısında
peşmanlıq hissi baş qaldırır. Əvvəllər Məryəm Leylaya
alçaldığı üçün düşmən
mövqeyində olsa da, sonradan onun da Rəşidə nifrət
etdiyini duyur. Əslində, bir-birinə
günü olan bu qadınları eyni kişiyə bəslədiyi
nifrət birləşdirir. Onları
biri-birinə bağlayan problem əslində onlara bir ailə
olmağa, ana bala münasibətini qazanmağa səbəb
olur. Qadınlar bir-birinə hər işdə
dəstək olaraq Rəşiddən qaçmağı belə
düşünürlər. Lakin burda da
onların qurtulmağına maneə olan səbəb mənasız
ənənələri qoruyan cəmiyyət olur. Belə ki, Pakistana qaçmaq istəyən Məryəmlə
Leylanı polis ərlərinə təhvil verir. Səbəb isə kişisiz yola
çıxmaları olur. Ərləri tərəfindən
ölümcül hala salınan qadınlar yenə dözməyə
məcbur olurlar. Atasını axtarmağa
məcbur olan Məryəm bu dəfə də vaxtilə
atasının barışmaq təklifini rədd etdiyi
üçün peşman olur. Çünki
artıq atası da həyatdan köçmüşdü və
Məryəm illər öncə ondan gələn məktubu
oxumadan yandırmışdı. Məryəm
bundan sonrakı ömrünü Leylanın
övladlarını böyütməyində, onları
öz övladları kimi bilməkdə görürdü.
Lakin 2001-ci ildə Tarikin Pakistana gəlib
Leylanı tapması ilə vəziyyət dəyişir.
Arvadları ölüm qorxusu ilə hədələyən
Rəşid özü qurduğu tələnin qurbanı olur.
Məryəm bütün bu illər boyu çəkdiyi
zülmlərin heyfini almaq üçün, həm də ən
əsas Leylaya kömək etmək üçün Rəşidi
qətlə yetirir. Böyük kütlə
qarşısında edam edilən Məryəm
ölümdən əvvəl bu dünyada kiməsə xeyri dəydiyi
üçün, boşuna yaşamadığı
üçün sevinc duyur. Özünü fəda
etmək bahasına başqasının xoşbəxtliyinə
səbəb olduğu üçün şad olur. Xalid Hüseyn onun ömrünün son
anlarını son dərəcə təsirli notlarla təsvir
etmiş, keçirdiyi hissləri, düşündüklərini
real boyalarla əks etdirə bilmişdir. "Məryəm
əlləri dizlərinin ortasında divana uzandı. Bu anda onun yadına vaxtilə anası Nananın
dediyi sözlər düşdü; hər bir qar dənəcəyi
dünyanın hər hansı bir yerində
haqsızlığa uğramış qadının
ağzından çıxan ahdır. Bütün
bu ahlar göy üzünə yüksəlir, buludlara
yığılır, sonra kiçik hissəciklərə
bölünüb səssizcə insanların üzərinə
yağırlar.
Bu bizim kimi
qadınların nələr çəkdiyini göstərir.
Başımıza gələn hər şeyə
necə səssiz qaldığımızın".
Hadisələr
inkişaf etdikcə əsərin ikinci əsas qəhrəmanı
Leyla Tariklə Pakistana gedir və orada ailə qurur. Leyla ilə Tarik 2002-ci ildə Əfqanıstana
qayıdır. Yazıçı terror təşkilatlarının
əlində qan ağlayan Əfqanıstanın
rifahını 2001-ci il 11 sentyabr hadisələrindən
sonra ABŞ-ın Taliban təşkilatına müharibə
elan etməsində görür. Görünür
11 sentyabr hadisələrindən sonra Xalid Hüseyn ölkəsinin
nəhayət ki, müxtəlif radikal qruplaşmalardan,
terroristlərdən qurtularaq müasir, hüquqi bir dövlətə
dönəcəyini bütün varlığı ilə
inanırdı. Ona görə də əsərin
sonunda müharibədən sonra vətəninə dönən
Leylagilin ailəsi bərpa və xeyriyyə müəssisələrində
çalışmağa başlayır. "Kabil
günü gündən dəyişir, bərpa edilir. Orta əsr qanunları ləğv edilir, məktəblər,
muzeylər, kinoteatrlar açılır, musiqi səsləri gəlir".
Leyla uşaq sığınacağında
uşaqlara dərs deyir. "Bir cəmiyyətin
qadınları təhsilsiz olduğu müddətcə müvəffəqiyyətə
yetmək şansı yoxdur..." deyən Leyla inanır ki, gələcək
nəsillər təhsil alarsa ölkəsini cahillikdən və
radikal dini cərəyanlardan xilas edə bilər. Əsərin sonunda biz Leylanı yenə ana olmağa
hazırlaşdığını görürük. Leylanın ən böyük arzusu qızının
dünyaya gəlməsi olur. Çünki,
o, körpəsinə ən sevdiyi insanın – Məryəmin
adını qoymaq istəyir.
Ümumiyyətlə,
qeyd etməliyik ki, əsərlərini əsasən nikbin
sonluqla bitirmək Xalid Hüseyn
yaradıcılığına xas xüsusiyyətdir. Burda da yazıçı Əfqanıstanın bir
zaman özünün gördüyü, günü-gündən
yaxşıya doğru inkişaf edəcək bir ölkəyə
çevriləcəyinə olan inamıdır. Əsərdə həyatını bir kişiylə
məcburən bağlamış iki qadının acı
taleyi verilsə də, burada müharibə və insan xətti
də əsas götürülür. Bir
cahil və kobud kişiylə yaşamağa məcbur olmuş
iki qadın əslində həm də heç bir insani
hüquqları tanınmayan qadınların ümumiləşdirilmiş
obrazıdır. Əsərin əsas qəhrəmanlarından
olan Məryəmə həyat heç vaxt xoş
üzünü göstərmir. Məryəm
varlı adamın qeyri qanuni münasibətindən dünyaya
gəlmiş qızı idi, üstəlik həm eybəcər,
həm də sonsuz idi. O, öz bədbəxtliyinin səbəbini
anasının vaxtilə səhv edərək atası ilə
qeyri qanuni münasibət yaşamasında görürdü. Məryəm daim alçaldılmağa, təhqir
olmağa, itaət etməyə öyrənir. Əsərin digər qütbündə isə biz
ailə sevgisi görmüş, təhsil görmüş,
sevgi yaşamış mübariz Leylanı görürük.
Bu iki qadını eyni problem uğrunda
mübarizə bir birinə yaxınlaşdırır. Onlar çoxdan axtardıqları ailə sevgisini, səmimiliyi,
fədakarlığı bir birində tapırlar. Məryəmlə Leyla sanki köhnəliklə
müasirliyin astanasında qalan Əfqanıstanı simvolizm
edir. Geriliklə yenilik, yaşlı nəsillə
gənc nəsil bir birinə düşmən mövqedə
durmaqdansa ortaq problemin qarşısında birləşir,
mübarizə aparır. Nəticədə
köhnəlik özünü yeniliyə fəda edir. Yenilik isə öz tarixinə sahib
çıxır, onun fədakarlığına qədirşünaslıqla
yanaşır, yaşatmağı istəyir.
Əsərdə
qadınların belə bədbəxt həyat sürməsinə
ailə, cəmiyyət, savadsızlıq nə qədər
günahkardırsa, bir-birini təqib edən qanlı
müharibələr, siyasi rejimlər də bir o qədər məsuliyyət
daşıyır.
Xalid
Hüseynin "Çərpələng uçuranlar"
romanında əgər fədakar kişi
dostluğundan bəhs edilirdisə, "Min möhtəşəm
günəş" əsərində güclü qadın
dostluğu təsvir edilmişdir. Maraqlı məqam
odur ki, Azərbaycan ədəbiyyatında da bu
ardıcıllıq İsmayıl Şıxlının əsərlərində
özünü göstərməkdədir.
İsmayıl Şıxlı əgər "Dəli
Kür" əsərində Cahandar ağanın
timsalında yanlışı ilə doğrusu ilə Azərbaycan
kişisinin portretini yaratmışdısa, ömrünün
sonunda "Ölən dünyam" əsərindəki
Güllü arvad obrazı ilə Azərbaycan qadının bədii
obrazını yaratmışdı.
Babayeva Məlahət
Kaspi 2017.- 2 dekabr.- S.23.