Onun kimi olmaq mümkün deyil
Ağır təbiətli, qaraqabaq,
ürəyitəmiz, zəhmətkeş və vicdanlı insan
Xalq artisti, Dövlət mükafatı laureatı Rasim Ocaqov kinomotoqrafiyada maraqlı yaradıcılıq yolu keçsə də, Azərbaycan tamaşaçılarının sevdiyi və dönə-dönə izlədiyi filmlərə imza atsa da, ən əsası tamaşaçı üçün danışmağa sözü çox olsa da, jurnalistlərə müsahibə verməyi o qədər xoşlamırdı. "Hələ yeni işim yoxdur, nə danışacam? Köhnə söhbətləri nə qədər etmək olar” deyərək, mətbuat işçilərindən bir qədər kənar gəzirdi. Hərçənd, bir dəfə "şeytanın qıçını qırıb” uzun müddətlik susqunluqdan sonra ”Kaspi”yə müsahibə verdi. Söhbəti də sırf nostalji hisslərə köklənmişdi.
Rasim Ocaqovun kamerası
Rasim Ocaqov 1933-cü ildə Şəkidə dünyaya gəlib. Uşaqlıqdan foto ilə maraqlanır, həvəskar şəkillər çəkirdi. Arzusu geoloq olmaq idi. Bir dəfə Şəkiyə sənədli film çəkən qrup gəlir. Bu vaxt fotoqrafiya ilə ciddi məşğul olan Rasim peşəkarların necə işlədiklərini görmək üçün onların yanına gedir. Sirli kino aləmi onu özünə elə çəkir ki, gənc fotoqraf bu sənəti dərindən öyrənməyi qərara alır. R.Ocaqov orta məktəbi bitirdikdən sonra Moskvaya gedir. Moskva Ümumittifaq Kino İnstitutuna daxil olan gənc 1951-1956-cı illərdə kinooperatorluq fakültəsində dərs alır. B.Qolovnya və L.Kosmatov kimi sənətkarların emalatxanası ona kino aləminin möcüzəli sirlərini açır.
1956-cı ildən "Azərbaycanfilm” kinostudiyasında quruluşçu-operator kimi çalışmağa başlayan R.Ocaqov, ilk dəfə operator kimi "Bir məhəlləli iki oğlan” filmini lentə alır. Filmdə baş operator Marqarita Pilixina olub. 1958-ci ildə çəkdiyi "Onun böyük ürəyi” filmi isə R. Ocaqovun ilk sərbəst işi idi. Film Sumqayıt metallurqlarının həyatına həsr olunmuşdu. Bu ağır peşə adamlarının ekran həyatı operatorun kamerası ilə romantik və cəzbedici bir formaya salınmışdı. İnsanların od püskürən soba qarşısındakı gərgin anları, bəzən romantik məqamlarda geniş və orta planlardakı vəziyyətləri elə ustalıqla yaradılıb ki, tamaşaçı həqiqətən onun yaradıcılarının istedadına heyran qalır. Bu filmdə Rasim Ocaqov həm də özünü psixoloji anların ustası kimi təsdiq etdi. O cümlədən, "Bir cənub şəhərində”, "Bizim küçə” filmləri onun kamerası ilə çəkilib. "Əsl dost”, "Mən rəqs edəcəyəm”, "Sən niyə susursan?” və "Skripkanın sərgüzəşti” filmlərindəki işi ilə Rasim Ocaqov Azərbaycan kinosunda operatorluq sənətinin ən layiqli nümunələrini yatmağa müvəffəq olub. Ancaq o, içində kinoya aşıb-daşan sevgisinə, yaradıcılıq arzusuna təkcə kameradakı işi ilə cavab tapa bilmir. R.Ocaqov rejissor kimi film çəkmək istəyir. Bu arzu ilə M.A.Əliyev adına ADİİ-nun rejissorluq fakültəsinə daxil olub, bu təhsil ocağını bitirsə də, kino çəkmək arzusunu tezliklə həyata keçirə bilmir. Ona film çəkməyi həvalə etmirlər. Bir gün "Azərbaycanfilm”in rəhbəri onu çağıraraq "sənə Moskvanın qəbul etmədiyi bir filmi yenidən işləmək üçün verirəm, bacarsan, rejissor olacaqsan, bacarmasan, kino üzünə həsrət qalacaqsan” deyir. Beləcə "Gəncəbasarlı qisasçı” filmi Rasim Ocaqova həvalə olunur. Tarixi-qəhrəmanlıq janrında çəkilən filmdə o, qəhrəmanların ifaçılarını dəyişir, ssenarini yenidən işləyir. Qatır Məmməd obrazını isə görkəmli aktyor Şahmar Ələkbərova tapşırır. Film ekranlara çıxanda isə müəyyən iradlar deyilsə də, bütövlükdə ekran əsərinin uğurlu olması mətbuatda geniş qeyd edilir. Bununla da Rasim Ocaqovun rejissorluğu yolunda yaşıl işıq yanır. Rasim Ocaqovun həyat hadisələrini, ətrafındakıları kameranın ştativindən dəqiq görüb-göstərmək bacarığı ona rejissorluq fəaliyyətində də uğur qazandırır.
R.Ocağovun rejissor kimi ikinci işi "Tütək səsi” filmi olur. Film öz orijinal səhnələri, çəkiliş manerası, mövzunun bədii həlli baxımından Azərbaycan kinosuna xeyli yeniliklər gətirir.
"Özgə ömür”, "Park”, "Təhminə”, "Bağlı qapı”, "Həm ticarət, həm ziyarət”, "Ölsəm, bağışla”, "İstintaq” filmləri R.Ocaqovun filmoqrafiyasının incisinə, tamaşaçıların sevimli filmlərinə çevrilir. Rejissorun sonuncu filmi isə "Otel otağı” olur.
Onun bütün filmlərində dramaturq, rejissor, bəstəkar ideyalarının kompleksləşmiş əksi aktyor ifaçılığında özünü aydın göstərib, milyonların rəğbətini qazanıb. Rasim Ocaqovun hər filmi aktyorlar üçün yeni bir məktəb idi. Çünki aktyorlarla fərdi işləmək bacarığı onun filmlərində koloritli üslubda təqdim olunurdu. O, həyatı boyu müasiri olduğu zamanın və insanların mikroaləmini ekranlara məqsədyönlü şəkildə gətirməkdə, filmlərində bədii-estetik dəyərləri yüksək səviyyədə təqdim etməkdə israrlı idi və bunu da edirdi. Onun ekranda yaratdığı personajlar həyatiliyinə, təbiiliyinə görə düşüncələrimizin bir hissəsində kök sala bilirdilər.
Bəxtim onda gətirib
ki...
Rasim Ocaqovun öz aktyor komandası vardı - onlarla işləməyi xoşlayırdı. "Mənim
öz qrupum vardı. Eyni adamlarla işləyirdim.
Mən onlara, onlar da mənə öyrəşmişdilər. Bilirdilər ki, çox
tələbkaram. Film
elədir ki, qurtarandan sonra təzəsini çəkmədinsə,
onlar işləmək
üçün başqa
qruplara gedirlər.
Amma o adamlarla ki, işləmişəm, indi
də onları sevirəm. Onlar mənimçün
indi də doğmadır. Allah qoysa, yenə film çəkməyə başlasam,
yenə öz qrupumu yaradacağam”- deyə "Kaspi” yə müsahibəsində
demişdi. Rejissor
kimi çəkdiyi filmlərin uğurundan razı idi: "12 bədii film çəkmişəm,
heç birindən utanmıram. Məndə sifarişli filmlər
heç vaxt olmayıb. İstədiyim şeyləri çəkmişəm”.
1990-cı ildən "Ocaq” studiyasını yaradan R.Ocaqov öz sevimli işini müstəqil davam etdirməyə başlayır.
Son illər Rasim
Ocaqovu Azərbaycan kinosunun vəziyyəti çox narahat edirdi. Rejissor kinodakı
keçirdiyi illərindən
söz düşəndə
60-70 və ya 80-ci illəri xatırlayırdı:
"Mənim bəxtim
onda gətirib ki, Azərbaycan kinosunun yaxşı illərində işləmişəm.
O vaxtlar Azərbaycan
kinosunun ən yaxşı dövrü
idi. Atmosfer tamamilə ayrı
cür idi. Günlər də uçub
gedirdi. Axır illər
ki, kinoda çətinliklər oldu,
elə bil günlər də yavaş-yavaş getməyə
başladı. İndi məndə
istər-istəməz
sovet dövrünün
xiffəti var. Düzdür,
o dövrün pis tərəfləri də
vardı. Amma yaxşı
tərəfi daha çox idi. Hər şey arxada qaldı... Əgər
40-50 yaşım olsaydı,
deyərdim ki, hələ hər şey irəlidədir.
Ancaq qabaqda heç bir ümid yeri
yoxdur”- deyə ümidsizliyə də qapılırdı.
Bundan sonra Rasim Ocaqov olmayacaq
Rasim Ocağovun
filmlərində rol alan
aktyorlar bu gün onun kimi
rejissorların olmamağını milli kinomuz üçün böyük itki hesab edirlər. "Rasim.Ocaqovun
yaradıcılığının əsas qayəsi insan mənəviyyatı, psixologiyası, həyatdakı
mövqeyini ekranda dəqiq
xarakterizə etmək, müasirlərinin mənəvi keyfiyyətlərinin
təhlil obyektinə çevirmək idi. O, çəkdiyi filmlərdəki personajları
yalnız tamaşaçıya təqdim etmək məqsədi
güdmürdü. Müxtəlif fonlu çəkilişləri ilə həm
naturanın əhəmiyyətini, dekorasiyaların uyğunluğunu, personajların xarakterik sifətlərində əks olunan hadisələrin dəqiq
ünvanını tamaşaçıya çatdırıb,
onu kinonun ibrətamiz,
dəyərli keyfiyyətlərinə heyran
qoyurdu” deyən
Xalq artisti Rasim Balayev bir
neçə filmində rol
aldığı Rasim Ocaqovu
böyük sənətkar kimi xatırlayır: "Rasim
Ocaqov Azərbaycanın ən görkəmli
rejissorlarından biridir. O, milli
kino tarixində öz
dəsti-xətti olan, yaratdığı əsərlərlə
Azərbaycan tamaşaçısının qəlbində yaşayan sənətkardır. Rasim Ocaqov çox
ciddi, intizamlı, ədalətli adam idi. Azərbaycanın bir neçə ustad sənətkarları
olub, mən deyərdim ki,
onların içərisində əsil vətəndaş sənətkarlardan
biri də Rasim Ocaqov idi. Çox
xoşbəxtəm ki, onun
4 filmində çəkilmişəm. Rollarımın bəzisi
əsas, bəzisi isə epizodik rollar olub. Rasim
Ocaqov kinonu dərindən
bilən, sevən bir sənətkar idi. Aramızda yaş fərqinə
baxmayaraq, onunla dostluğumuz da var idi. Hələ lap ilk işindən o, operator kimi
məni «Ömrün ilk
günü» filminə çəkib. Ondan sonra Rasim
Ocaqova «Qatır Məmməd» filmini verdilər, mən də orada
çəkildim. O vaxtdan biz
dostluq edirdik və
axırıncı illərdə də bir
yerdə işləyirdik”. Aktyor Rasim Ocağovu əvəzolunmaz
insan adlandırır: "Rasim
Ocaqov kimi olmaq qətiyyən mümkün
deyil. Rasim Ocaqovun
özünəməxsusluğu, öz dünyagörüşü, öz
baxışı, öz düşüncə
tərzi vardı. Bundan sonra
ikinci Rasim Ocaqov olmayacaq. İndi gənclərin hansının
istedadlı, hansının istedadsız olduğunu
bilmirəm. Hələlik, adamın gözünə
qabarıq dəyən adamları görə bilmirəm. Amma yəqin ki, yetişməlidir.
Çünki qanunauyğunluq
var - zaman öz sənətkarını yetişdirir.
Ola bilsin ki, bəzən müəyyən sənət
növlərində bir az
durğunluq olur, obyektiv və subyektiv səbəblər
üzündən bir az
tənəzzül baş verir.
Bu da yəqin ki,
müvəqqətidir. Tarixdə belə
hallar baş verir. İncəsənətin bütün növlərində
bu cür hadisələrə rast gəlmək mümkündür.
Məsələn, bir
neçə il bundan əvvəl muğam sənəti ölkəmizdə
arxa plana keçmişdi. Bildiyiniz kimi, indi muğam sənətinə
yüksək diqqət
və qayğı göstərilir. İstedadların yetişməsi üçün
şərait yaradılır.
Bu, çox amillərlə
bağlıdır. Mən inanıram
ki, zaman öz sənətkarını
yetişdirəcək. Ancaq bütün hallarda, Rasim Ocaqov olmaq
mümkün deyil”.
Rasim Ocaqov "Günəşin
kələfi” adlı
film çəkmək haqda
düşünürdü. Baş rolda sevimli aktyoru
Fəxrəddin Manafov
olacaqdı. Filmin ssenarisini
də oxumağa vermişdi. Amma qəfil ürək
tutması tanınmış
rejissorun məqsədinin
qarşısına sədd
çəkdi. Rasim
Ocaqov 2006-cı il iyulun 12-də, 73 yaşında həyatdan köçdü. Ancaq kino tariximizdə bir-birindən maraqlı, baxımlı filmləri, onu yaxından tanıyan, bir komandada çalışan
insanların yaddaşında
isə ağır təbiətli, qaraqabaq, ürəyitəmiz, zəhmətkeş
və vicdanlı” insan kimi qaldı...
Təranə Məhərrəmova
Kaspi 2017.- 12 iyul.- S.6.