O günü xatırlamaq istəmirəm
Kənan Hacıyla müsahibə
– Bu yaxınlarda yeni kitabınızın – "Fironun dəftəri” romanının təqdimatı keçirildi. Maraqlıdır, kitabınıza reaksiyalar necə oldu?
– Kitab aprelin sonunda Azərbaycan Yaradıcılıq Fondunun kitabxanası seriyasından çap olundu. Təqdimatı da çox gözəl keçdi. Saytlarda da roman haqqında yazılar yazıldı. Elə "Kaspi” qəzetində də gənc tənqidçi Ülvi Babasoyun bu roman haqqında maraqlı bir yazısı dərc olunmuşdu. Reaksiyalar hələ ki, müsbətdir.
– Bəs sizin xüsusi gözləntiləriniz nə idi?
– Mən hansısa əsəri yazıb çap etdirəndən sonra gözləntilərim olmur və əsər sükutla qarşılananda da narahat olmuram. Hay-küylə qarşılanan o qədər əsərlər olub ki, zaman keçdikcə unudulub, amma elə əsərlər də olub ki, o əsərlərin varlığından heç kəsin xəbəri olmayıb, amma zaman gəlib çatıb, həmin əsər bədii düşüncədə öz yerini tutub. "Fironun dəftəri” əvvəlki yazılarıma nisbətən məni müəllif olaraq ən çox qane edən mətndir. Ədəbiyyatda hansı yeri tutacaq və yaxud tutmayacaq, bunu zaman göstərər.
– Ürəyinizcə olmayan əsərlərinizə və ya sizi qane etməyən hissələrə yenidən qayıtmaq kimi ənənəniz varmı?
– Mənim təcrübəmdə heç vaxt belə hal baş verməyib. Şeir yazanda üzərində düzəlişlər aparıram. Amma nəsr əsərlərinə yenidən qayımağı xoşlamıram. Yazıb bitirdimsə, o əsərə bir də qayıtmıram. Çünki nəsrin stixiyası tamam başqadır. Nəsr təfəkkür hadisəsidir və hörgü işi kimidir. Bir bina bir dəfə tikilir, onu tikib yenidən sökən və tikən artıq usta sayılmır. Mənim düşüncəmə görə belədir. Bir dəfə "Çəhrayı qan” povestini götürüb yenidən işlədim, bitirəndən sonra gördüm ki, tamam başqa bir əsər ortaya çıxır. "Rəqqasə” romanında hadisələr başqa məcraya yönəldi. Obraz eyni olsa da onlar sanki xarakter etibarilə başqa-başqa qadınlardır. "Çəhrayı qan”da obraz həyata uyğunlaşa bilmir, mübarizə aparır, "Rəqqasə”də isə həyatının axarını dəyişmək istəmir, müqavimət göstərmir və məğlub olur. Dünya ədəbiyyatında belə təcrübə var. Amma hər yazıçının da iş üsulu fərqli olur. Elə yazıçı var ki, nöqtəni qoydusa, bir də o əsərə qayıtmır, elə yazıçı da var ki, daim əsərinə düzəlişlər edir, həcmini artırır və ya ixtisarlar edir. Məsələn, İsa Muğanna ömrünün sonuna kimi "İdeal” əsərinə əlavələr etdi. L.Tolstoy "Hərb və sülh” kimi nəhəng epopeyanın üzünü yeddi dəfə köçürmüşdü və təbii ki, bu prosesdə ixtisarlar və əlavələr də etmişdi.
– Həm nəsr, həm şeir yazmaq sizə bir yaradıcı insan kimi özünüzü tapmaqda çətinlik törətmir ki?
– Xeyr. Şeir müəyyən mənada ovqat məsələsidir. Çox qəribədir ki, son bir-iki il müddətində şeir ovqatından uzaqlaşmışam. İki il əvvəl "Uzaqdasan qoyuqdur” adlı şeirlər kitabı nəşr etdirdim, yaxşı da qarşılandı. Amma nəsr, esseistika ilə gündəlik məşğul oluram. Yazıçılıq sənətdir, amma şairlik sənəti deyilən bir şey yoxdur. Mənə özünüifadə baxımından nəsr daha yaxındır. Nəsrdə özümü daha rahat ifadə edə bilirəm. Şeir hissin, duyğunun məhsuludur. Elə məqamlar var ki, onları şeirə sığışdırmaq mümkün deyil.
– Sosial şəbəkələrdə adətən, həyatdan narazılıq edirsiniz, ümumi bir pessimist əhval-ruhiyyəniz var. Amma başqalarının əsərlərinə yazdığınız rəylərdə, yazılarda, eləcə də kiminsə haqqında fikir söylədiyinizdə kifayət qədər nikbin olursunuz.
– Bu narazılıq mənim şəxsi həyatımla bağlıdır. Əgər mənim şəxsi həyatımda hansısa bir narahatlıq varsa, ətrafımdakı insanların bunda günahı yoxdur axı. Bədii əsərlərə münasibət tamam başqa məsələdir. Bədii yaradıcılıqla şəxsi həyatın sərhədləri var. Çalışıram ki, şəxsi həyatımdakı problemlər yaradıcılığıma yansımasın. Düzdür, bəzən bu alınmır. Məsələn, "Özgə qapılarında” adlı avtobioqrafik hekayələr silsiləsi yazmışdım, o hekayələrdə uydurma heç nə yoxdur. "Yaddaş kartı”nı yazmışam və bu əsər mənim mənsub olduğum ədəbi nəslin ilk memuar-romanıdır. Çoxları dedi ki, bu yaşda memuar yazmaq hələ tezdir, amma mən əsərin girişində bu irada cavab vermişəm. Heç bir insanın həyatı ona ölçülü-biçili halda verilməyib, həyatla bağlar hər an qırıla bilər və fürsət var ikən niyə də yazmayım? Əlbəttə, bu tələskənliyim keçirdiyim ağır xəstəliklə də müəyyən mənada bağlı idi. Düşündüm ki, bəlkə heç yazmağa imkan olmadı, nə qədər yaza bilirəmsə, yazım.
– "Yağ kimi” romanınızda bəzi obrazlar var idi ki, həyatdan götürülmüşdü. Sonradan həmin şəxslər sizə narazılıq etmədilər ki, bizim həyatımızı, məişətimizi niyə romana gətirmisən?
– O əsərdə müəyyən
uydurmalar da var idi, real hadisələr də. Amma
deyim ki, xüsusi bir reaksiya olmamışdı. O əsəri
yazmaqda məsqədim 2000-ci illərin əvvəllərində
ədəbiyyatda yaranmış xaosun əsl mahiyyətini
açıb göstərmək idi. Camış
Abdulla istedadsız, qoca yaşında şeir yazmaq həvəsinə
düşmüş və cidd-cəhdlə özünü təsdiq
eləmək istəyən və məsxərə hədəfinə
çevrilən qrafomanların ümumiləşdirilmiş
obrazıdır. Bu adam
ömrünü yaşayıb bitirib, həyatda
özünü tapa bilməyib, yeganə ümidi şair kimi
özünü təsdiq etməkdir, bədbəxtlikdən
onda bu da alınmır. Faciəvi bir obrazdır.
Ətrafımızda belə adamlar var, biz
onları tanıyırıq və onların halına
acımaqdan başqa əlimizdən heç nə gəlmir.
– Nəsrdə
özünüzü daha yaxşı ifadə etsəniz də,
şeirlərinizə reaksiyalar daha çoxdur. Bu
cür reaksiyalar sizi şeirə həvəsləndirmədi
ki?
– "Uzaqdasan soyuqdur”
adlı şeirlər kitabı şeir həvəskarları
üçün idi. O kitabda sevgi şeirləri
toplanıb. Belə bir təklif yazıçı, naşir
Müşfiq Xandan gəldi ki, ancaq sevgi şeirlərini
toplayıb nəşr edək. Mən də
razılaşdım. Yaxşı da
satıldı. O kitabdan sonra iki-üç şeir
yazmışam. Şeir yazmağın konkret
resepti yoxdur. Şair bu dünyanın gerçəklərindən
qaçıb öz gerçəkliklərini yaradan adamdır
və onun toruna düşənlər heç vaxt bu tordan
xilas ola bilmirlər. Yəni Eliot demişkən,
poeziyada bir az şeytanilik var. Ola bilər ki, bundan sonra
heç şeir yazmayım və yaxud elə bu gün
hansısa duyğu məni şeir yazmağa sövq eləyə bilər.
– Sizcə, insan şeiri ya da nəsr
yazmağı atır, yoxsa onlar yaradıcı insanı
atırlar?
– Yazmağın daşını
atmaq insandan asılı olan məsələ deyil. Mən bir neçə dəfə istəmişəm
ki, ümumiyyətlə, yazmağı, ədəbiyyatı
atım, tamam başqa sahəylə məşğul olum.
Məndə belə ruhi təlatümlər
tez-tez olur. Amma bu hal uzağı, bir-iki
gün davam edir. Yaradıcı meditasiyadan uzaq düşəndə
sanki özümü boşluqda hiss edirəm. Elə
şairlər, yazıçılar var ki, bu gün üzdə
deyillər, çoxu belə düşünür ki, onlar
yazmağın daşını atıblar. Əslində belə deyil. Onlar
üzdə görünməsələr də, inzivaya çəkilsələr
də mütləq nəsə yazırlar. Yaza bilməmək yazıçı
üçün faciəvi sonluqla bitir. İspan
yazıçısı Enrika Vila Matas "Bartlibi və
çevrəsi” romanında yazmayan yazıçıların
taleyini birləşdirib.
– Mövlud Mövludun
intiharı günü sizin də intihar etdiyiniz barədə xəbər
yayılmışdı. Hər kəs
çox narahat idi. O barədə danışmağınızı
istərdim. Doğrudan da, intihar etmək məqsədilə
çıxmışdınız evdən?
– Yox, intihar məqsədilə
çıxmamışdım. Amma çox gərgin
idim, ruhi-psixoloji sarsıntı içindəydim. Əslində o günü xatırlamaq istəmirəm.
Həmin gün mənim Mövludun
intiharından xəbərim olmamışdı. Sonra biz Qənirə Paşayeva ilə oturmuşduq.
Aysel Əlizadə də orda idi. Dedilər ki, Mövlud məsələsindən sonra
biz düşündük ki, yəqin səndə intihar etmək
istəmisən. Təəccüblə
soruşdum ki, nə Mövlud məsələsi? Dedilər ki, Mövlud intihar edib. Mən üç-dörd qadının yanında
hönkür-hönkür ağlamağa başladım.
Həyat yoldaşım da orda idi. Həm də əvvəlki depressiya da
yığılmışdı içimə, Mövludun
ölüm xəbəri partlayış oldu. Aylarla içimə yığılan o gərginlik
püskürdü. Yarım saatacan
ağladım. Mən iradəcə
çox möhkəm adamam və heç kəs, hətta
doğmalarım belə mənim ağlamağımı
görməyib. O status həm mənəvi
yorğunluğun nəticəsi idi, həm də
keçirdiyim xəstəliyin psixoloji təsiriydi.
– Adətən, pessimist əhval-ruhiyyə
müəllifi məhsuldar edir. Yaşadığınız
depressiv anların sizin yaradıcılığınıza təsiri
necə oldu?
– Yaşadığın kədər,
acı tale bəzən yaradıcılığa stimul verir. Amma bəzi hallarda depressiya insanın ruhunu məhv
edir. Yazıçının, şairin
taleyi olmalıdır. Bu, başqa məsələdir.
Həyat qazanında bişməyən, həyatı bilməyən
adam yazıçı ola bilməz. Həyat tərzi həm də
yazıçının üslubunu formalaşdırır və
o, bu üslubla da başqalarından fərqlənir. Üslub göydəndüşmə deyil, o
sövq-təbii olaraq yazıçının
yaşadığı həyatdan qidalanır və bu xammal mətnə
çevrildikcə üslub özünü göstərir.
– Bir ara həddindən
artıq pessimist əhval-ruhiyyədə idiniz. Amma
məncə, son günlərdə deyərdim ki, bu azalıb.
Belə çıxır ki, tək problem
işsizlik imiş, yoxsa o bir mərhələ idi və siz onu
keçib bitirdiniz?
– Səkkiz il ərzində
ən yaxın dostlarım belə mənim xəstəliyimdən
xəbərsiz olublar. Vəziyyət ən son həddə
çatanda artıq bunu gizlədə bilmədim. İndi yeni işimə uyğunlaşmağa
çalışıram. Ədəbiyyat həmişə
mənim xilasım olub. Çətin
vaxtlarımda həmişə ədəbiyyata
sığınmışam. Bir dəfə Sabir Rüstəmxanlı
dedi ki, səni ancaq yazmaq xilas edəcək. Ədəbiyyat məni
mənəvi baxımdan çökməyə qoymadı, ruhi
müvazinətimi saxlamağa kömək oldu. Bir də onu deyim ki, adımın depressiya, kədər
və bu kimi sözlərlə yanaşı çəkilməsi
mənim üçün heç də xoş deyil. Qəribədir ki, depressiya sözü sanki adamın
üstündə damğa kimi qalır. Yaxşı
olardı ki, yazdıqlarım müzakirə olunsun. Axı mən bütün çətinliklərə
baxmayaraq həmişə aktiv yazı modundayam.
– Gənc Azərbaycan
yazıçılarından kimləri elitar ədəbiyyata
aid edirsiniz?
– Son vaxtlar Mübariz Örənin
"Ağ buludlar” əsərini oxudum, möhtəşəm əsərdir.
Hesab edirəm ki, Şərif Ağayarın "Arzulardan
sonrakı şəhər”, Qan Turalının "Fələk
qırmancı” əsərləri müasir
romançılığın ən gözəl nümunələridir
Şairlərdən Aqşin Yenisey, Qismət,
Aqşin Evrən, Şəhriyar del Gerani elitar poeziyanı yaradanlar
sırasındadırlar.
– Müsahibələrinizin birində qeyd etmisiniz ki, Azərbaycan ədəbiyyatının bu günündə bir boşluq görmürsünüz. Sizə elə gəlmir ki bu cidi boşluğu yazarların sosial şəbəkə vurğunluğu doldurur?
– Sosial şəbəkə müəyyən mənada ədəbiyyata zərbə vurur. Bəzən görürsən ki, şeiri birbaşa status kimi yazırlar, üzərində işləmirlər. Bu isə yaradıcılığın ziyanına işləyən bir şeydir. Mütaliə etmirlər, axtarışlara meylli deyillər, öz üzərlərində çalışmırlar. Amma bununla sosial şəbəkələrin yanaşı müəyyən müsbət cəhətləri də var, məsələn, hansısa mətnə tənqidçilər peşəkar rəy bildirirlər, maraqlı diskussiya yaranır. Gənclər bundan nə dərəcədə faydalanırlar, bu başqa məsələdir. Kitab oxumayan bir təbəqə var ki, onlara sosial şəbəkələrdə bədii mətnlər təklif olunur, istər-istəməz onlarda bir maraq yaranır, adamları kitaba yönləndirmək baxımından bu çox faydalıdır. Sosial şəbəkənin sağlam tərəflərindən faydalanmaq daha yaxşıdır. Zərurət olduğu halda ondan istifadə etmək daha məqsədəuyğundur.
– Ardıcıl olaraq nəsr yaradıcılığı ilə məşğul olursunuz. Oxuduğunuz müəlliflərdən nə öyrənmisiniz?
– Dünya ədəbiyyatını mütəmadi olaraq oxuyuram. Magik realizmin böyük ustalarından olan Markes mənə həmişə cəlbedici görünüb. İndi Kolumbiya nəsrinin Markesdən sonrakı mərhələsi yaranıb ki, onlar magik realizm ənənəsindən imtina ediblər. Məsələn, Vaskes. Tarixə yeni baxış ortaya qoyur və onun nəsri minimalizmə meyllidir. Türk ədəbiyyatında Murat Menteş var. Çox sevdiyim yazıçılardandır. Onlardan nəsə öyrənməyə çalışıram. Belə mətnlər insanı formada saxlayır. Bəzi adamlar bunu deməyi özlərinə sığışdırmırlar. Oxuyurlar, amma demirlər ki, oxumuşam. Eqo buna imkan vermir. Mən isə həmişə açıq şəkildə demişəm ki, İlqar Fəhminin də, Şərif Ağayarın da, başqalarının da nəsrindən oxuyub nələrsə öyrənməyə çalışmışam. Yazıçılıq həm də daim öyrənmək deməkdir. Öyrəndiklərinlə kifayətlənməli deyilsən. Demək olmaz ki, mən artıq hər şeyi bilirəm. Oxuduqca, mütaliən artdıqca görürsən ki, çox şeyləri bilmirsən.
– Sizcə, problemləri ədəbi mətnlərə köçürmək kütləyə ximətdir yoxsa yazarın fərdi qəhrəmanlığıdır?
– Problemləri mətnə köçürmək yox, problemləri bədii mətnin içində əridə bilmək qəhrəmanlıq sayılır. Problemləri olduğu kimi yenidən mətnə köçürməyə nə ehtiyac var? Hadisələri bədii təxəyyüldən keçirmək lazımdır. Oxucuya mənfi enerji ötürmək olmaz. Elə əsərlər var ki, oxucuya mənfi enerji ötürür. Mən bunun tərəfdarı deyiləm. Mətn odur ki, sənə müsbət enerji ötürsün. Orada nə qədər cəmiyyətin qaranlıq məsələləri öz əksini tapsa da, sonda işıqlı tərəfi görməlisən.
– Deyirsiniz ki
oğlum olsa adını Ümid qoyardım. Bele bir fikir var ki, ümidlər
sonda ölür. Bəs siz necə
düşünürsünüz, ümidlər sonda
ölür ya öldürür?
– Bəli, ümidlər müəyyən mənada həm də öldürür. Arzuları öldürür, insanın ömrünü hissə-hissə qoparıb aparır. Düşünürsən ki, keçəcək, ümid edirsən ki, yaxşı olacaq, amma dəyişən heç nə olmur. Ümid insanı yaşatdığı kimi həm də öldürür.
Söhbətləşdi: Cahan
Seyidzadə
Kaspi 2017.- 8-10 iyul.- S.13.