Dünya muzeylərindəki
incilərimiz
Onların bir çoxu başqa adlarla
təqdim olunur
Londonun
"Viktoriya və Albert”, Parisin "Luvr”, Vaşinqtonun
"Metropoliten”, o cümlədən Vyananın, Romanın,
Berlinin, İstanbulun, Tehranın, Qahirənin, Rusiyanın və
s. ölkələrin muzey
ekspozisiyalarını seyr edərkən Azərbaycan
ustalarının bacarıqlı əlləri ilə
yaradılan, ölkəmizdən min yolla aparılan və nadir
eksponat kimi nümayiş etdirilən sənət əsərlərini
görmək mümkündür. Təbriz, Naxçıvan, Gəncə,
Qazax, Quba, Bakı, Şəki, Şamaxı və Qarabağa
aid maddi-mədəniyyət nümunələrinin geri
qaytarılması mümkün olmasa da, surətlərinin
hazırlanıb ölkəmizə gətirilməsi, Azərbaycanın
adı ilə kataloqlara salınması və dünya muzeylərində
qeydiyyata alınması çox vacibdir. Təəssüf
ki, bu gün maddi-mədəni nümunələrimiz dünya
muzeylərində daha çox İran, türk və ya Şərq
ölkələrinin adı ilə təqdim olunur. Tədqiqatçılar Azərbaycanın tarixi və
mədəniyyəti ilə bağlı olan nadir nümunələrin
araşdırılması və öz ölkəmizin adı
ilə təqdim olunması istiqamətində geniş tədqiqatlar
aparılmasının lazımlılığını
bildirirlər.
"Kaspi”nin
"Azərbaycan eksponatları dünya muzeylərində”
layihəsi çərçivəsində səfərdə
olarkən London, Berlin və s. ölkələrin muzeylərində
qiymətli əlyazmalar və maddi-mədəniyyət
nümunələri ilə yaxından tanış
ola bildik.
Almaniya muzeylərində Azərbaycanın qədim
dövr və orta əsrlərə aid mədəniyyət
nümunələri daha çoxdur. Tədqiqatlara görə,
hələ XIX yüzilliyin axırlarında bir qrup alman
mütəxəssisi Gədəbəy, Daşkəsən,
Qarabağ və Göygöl bölgələrində
arxeoloji qazıntılar aparıb və əldə etdikləri
sənət əsərlərinin bir hissəsini də Almaniyaya
göndəriblər. Nəticədə
hazırda Berlin Tarixəqədər və Qədim Tarix
muzeyində 256 ədəd maddi Azərbaycan nümunəsi
saxlanılır. Onların içərisində yer alan kəmərlərin bir neçəsi indiyə
qədər elmə məlum deyil. Bundan əlavə,
Almaniyanın Bonn, Hamburq, Münhen, Köln, Düsseldorf,
Frankfurt-Mayn, Manheym və s. şəhərlərinin muzeylərində
ölkəmizə aid nadir xalça nümunələri
saxlanılır.
"Mədəni
dəyərlər trafeyi”
Layihə çərçivəsində Almaniyaya səfərimiz
zamanı Azərbaycana aid eksponatların daha çox Berlindəki
Perqamon Muzeyinin İslam İncəsənət bölməsində
saxlanması haqqında məlumatlar əldə etdik. Bu
bölüm muzeyin turistlər tərəfindən ən
çox ziyarət olunan hissəsidir. 1958-ci
ildə yeni həyatına başlayan muzeyə eksponatlar "Mədəni
dəyərlər trafeyi” adı ilə daxil olub.
"Berlinin bəxti gətirdi: çünki islam
incəsənətinin dünyadakı ən böyük
kolleksiyalarına sahibdir”, - deyə İslam Sənəti
Muzeyinin direktoru Klaus Peter Xaase qeyd edib.
Muzeyin salonlarını gəzdikcə gerçəkdən
İslam dünyasının böyük bir coğrafi ərazisini
əhatə edən nadir eksponatları seyr etmək
mümkündür.
Tədqiqatçılar
muzeydə nümayiş etdirilən müxtəlif
çeşidli mis, gümüş və saxsı qabların
bəzilərinin Azərbaycandan gətirildiyini bildirsələr
də, əfsus ki, həmin əşyaların hamısı
İran, türk və ya digər islam
ölkələrinin adı ilə təqdim olunur. İslam İncəsənəti Muzeyinin
eksponatları içərisində xalçalar mühüm
yer tutur.
Bir əsrdən çox Berlində sərgilənən
kolleksiyası ilə fəxr edən İslam İncəsənəti
Muzeyinin eksponatları orijinallıq baxımından diqqət
çəkir.
Qədim və nadir xalçalar bir neçə
salonda sərgilənib. Muzeydə 500-dən çox
xalça olsa da, onların az bir hissəsi
nümayiş etdirilir. Bələdçi
müharibədən sonra xalçaları təmizləmək
və restovrasiya etməyin vacib olduğunu bildirdi. Salonlardan birində Türkiyənin İznik, Bursa
kimi bölgələrindən gətirilən xalçalar yer
alıb.
Salonlarda
nümayiş etdirilən xalçalar içərisində
divarda yer alan Qafqaza aid uzun xalça diqqət
çəkir. İran nümunəsi kimi təqdim
edilən digər xalçanın 1600-ci ilə aid olduğu
qeyd olunub. Həmçinin muzeydə
15-16-cı əsrlərə aid bir sıra İran
xalçaları sərgilənir. Ekspertlər
bu xalçalardan bir neçəsinin Azərbaycana aid
olduğunda israrlıdırlar. AMEA-nın Əlyazmalar
İnstitutunun əməkdaşı, tədqiqatçı
Faiq Ələkbərli Perqamon Muzeyi və İslam İncəsənət
Muzeyində Azərbaycana aid silah nümunələri, məişət əşyaları,
xalçalar olduğunu bildirir: "XV-XVI əsrlərə - Səfəvilərə
aid dəbilqələr, qalxanlar, nizələr
saxlanılır. Amma təəssüf ki,
onların heç biri Azərbaycana aid eksponat kimi qeyd edilmir.
Onların hamısı İrana aid edilir, fars
nümunələri kimi göstərilir. Dünyanın
heç bir muzeyində Azərbaycan eksponatları bizim
adımızla təqdim olunmur - ya türk, ya fars
adı ilə verilir”.
Tədqiqatçının
sözlərinə görə, dünyanın bir çox
ölkələrindəki kitabxanalar və muzeylərdə Azərbaycana
aid əlyazmalar və maddi-mədəniyyət nümunələrinin
surətlərinin Azərbaycana gətirilməsi Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyi, AMEA və digər strukturların
planlarında yer alıb: "Berlin şəhər
kitabxanasında Nizami Gəncəvinin çoxsaylı əlyazmaları
var. Həmçinin kitabxanada 15-16-cı əsrlərə aid
Azərbaycan əlyazmaları saxlanılır. Onların
kifayət qədər yaxşı surətləri bizdə
yoxdur”.
F.Ələkbərli
xalça nümunələrinin Azərbaycana aid
olmasının fakt kimi sübut etməyin heç də
çətin olmadığını söyləyir:
"Xalça toxumaq sənəti türk tayfalarına aiddir. Farslarda ənənəvi xalça toxumaq sənəti
olmayıb. İranda şərqi və qərbi
Azərbaycan əyalətləri var. Orada da yaşayan azərbaycanlılardır.
Ona görə də burada Azərbaycanın
adının çəkilməməsi düzgün deyil”.
Tədqiqatçının sözlərinə görə,
bu ölkədə dərc olunan xalça sənətinə
həsr edilən kitablara nəzər yetirəndə
oradakı materialların bir çoxunun Azərbaycan
xalçalarına aid olduğu görünür. Belə ki, bu kitablarda alman
xarakterinə xas olan bir dəqiqliklə
xalçalarımızın bədii və texnoloji xüsusiyyətləri,
onların toxunduğu yer və s. haqda ətraflı məlumat
verilir: "Kitabxana və muzeylərin əməkdaşlarına
bildirilməlidir ki, bu eksponatlar birbaşa Azərbaycana aiddir və ölkəmizə
aid olduğu qeyd edilməlidir. Yəni həmin
nümunələrin Azərbaycana aid olması sadəcə
etiraf olunmalıdır. Bunu biz tələb
etməli, onların kataloqunu tərtib etməli və onlara təqdim
etməliyik”.
120 qədim
eksponat
Dünya
etnologiya muzeylərindən ən nəhəngi sayılan,
1873-cü ildə Adolf Bastian tərəfindən yaradılan
Berlin-Dahlem Muzey Mərkəzindəki Etnologiya Muzeyində
dünyanın müxtəlif xalqlarının bərpa
olunmuş yaşayış məskənləri, geyimlər, qədim
qablar, qayıqlar, bürüncdən hazırlanmış əşyalar
nümayiş etdirilir.
Berlin
Etnologiya Muzeyinin İslam Şərqi Departamentinin müdiri
İnqrid Şindelberq bizimlə söhbətində muzeyə
Azərbaycandan qədim kilimlər, paltarlar, məişət əşyaları
və s. gətirildiyini bildirdi. Belə ki,
hazırda muzeydə Azərbaycandan aparılan 120 qədim
eksponat saxlanılır. 1992-ci ildə Azərbaycana gələn
və bir müddət Şəkidə yaşayıb tədqiqatlar
aparan İ.Şindelberq həmin dövrün ona böyük təcrübə
verdiyini və ölkəmizin etnologiya tarixi ilə
bağlı zəngin məlumatlar əldə etdiyini qeyd etdi:
"O zaman bu kolleksiyanı toplamaq çətin idi.
Çünki onda Bakıda qədim əşyalar satan dükanlar az idi. Ona görə
də mən çox az eksponat ala bildim”.
Departament direktoru xatırlayır ki, o zaman Bakıda
yaşayan insanlar öz evlərindəki qədim əşyaları
sənət muzeyinə gətirir və satışa
çıxarırdılar. O da həmin əşyaları pulla
ala bilib: "Qədim əşyaların satışı ilə
bağlı elanı eşidən kimi sənət muzeyinə
getdim. Mən 120 qədim əşya ala bildim.
Bunlar əsasən 19-cu əsrin sonuna aid olan əşyalar idi”.
Muzeyin ekspozisiyalarında yer almasa belə, arxivdə qorunan
eksponatlarla tanış olmaq mümkün
oldu. Bunlar əsasən buxara papaq, milli paltar,
çarıq, kilim, xalça, mütəkkə, kəlağayı
və digər baş örtükləri, Quran
altlığı, siqar qabı, lampa, gülabqabı, camlar və
sairdən ibarətdir. Əşyalar Azərbaycanın
müxtəlif bölgələrinə aiddir. "Biz bu əşyaları qoruyub saxlayırıq.
Bəlkə 200 il bundan sonra da əşyalar muzeydə qalacaq”
deyən İ.Şindelberq Azərbaycana aid
eksponatların ekspozisiyalarda yer almamasına da aydınlıq gətirdi:
«Muzeydə 500 mindən çox eksponat var. Eksponatların
hamısının sərgilənməsi
qeyri-mümkündür. Bununla belə, biz
ekspozisiyada olan əşyaları vaxtaşırı dəyişirik.
Azərbaycanla bağlı eksponatlar da zamanla sərgiyə
çıxa bilər».
Muzeyin direktoru həmin eksponatlardan ibarət böyük
sərgi təşkil etdiklərini də qeyd etdi. 2008-ci ildə
baş tutan sərgidə ölkəmizin birinci xanımı
Mehriban Əliyeva da iştirak edib.
"Şeyx
səfi” xalçası
Dünyanın dekorativ incəsənət sahəsində
ən qədim muzeyi sayılan, 1852-ci ildə əsası
qoyulan Böyük Britaniyanın Viktoriya və Albert (V&A)
muzeyi dünya ölkələrinin mədəniyyətini sərgiləməklə
məşhurdur. Muzeyin 4 milyondan çox nadir eksponatı
145 zalda nümayiş etdirilir. İngiltərə və
Avropa intibah dövrünün mədəniyyət nümunələri
- heykəllər, keramik əşyalar, kostyumlar, zinət əşyaları,
çap məhsulları, mebellər, qab-qacaqlar və s.
eksponatlar öz gözəlliyi ilə muzeyi ziyarət edənləri
heyran edir.
Muzeyin İslam-Yaxın Şərq
bölümünün ziyarətçiləri arasında daha
çox ərəb, iranlı və türk turistlər
gözə dəyir. Burada 160 min eksponat qorunur.
Ekspozisiyalarda yer alan bədii parça,
tikmə, xalı, zərgərlik, saxsı və digər sənət
nümunələrini heyranlıqla izləyirik. Tarixi
baxımından Viktoriya və Albert muzeyində toplanan sənət
əsərlərimiz içərisində ən qədimi
1319-cu il tarixli bürünc camdır.
İran, Orta Asiya, Misir, Suriya və digər ölkələrdən
gətirilən bürünc və gümüş qablar, piyalələr,
Şah Təhmasibin qılıncı, Şah Qacarın hakimiyyət
dövrünün sənət nümunələri və s.
qiymətli eksponatları bircə-bircə seyr edirik.
Muzeydə saxlanılan xalq sənət nümunələrimizin
içərisində ən mühüm yeri Azərbaycan
xalçaları tutur. Öz bədii və texnoloji xüsusiyyətlərinə
görə fərqlənən xalçalar içərisində
XVI əsr Təbriz xalçaları, XVI-XIX əsrdə toxunan
Quba-Şirvan, Gəncə-Qazax və Qarabağ
xalçaları muzeyin inciləri sayılır.
1539-cu ildə
Təbrizdə Şah Təhmasibin sifarişi ilə Ərdəbil
xatirə kompleksinin məscidi üçün toxunmuş və
elm aləmində "Şeyx Səfi” adı ilə məşhur
olan xalı ziyarətçilərə "Ərdəbil
xalçası” adı ilə təqdim olunur. Muzey
bələdçisi xalının daha çox "Şeyx Səfi”
adı ilə tanındığından xəbərsiz
olduğunu etiraf etdi. Xalça
böyük bir şüşə qutunun içərisində
xüsusi qayğı və diqqətlə qorunur.
Uzunluğu 11,5 m, eni 5,34 m, ümumi sahəsi 61 m2 olan
xalça, nəinki Şərq İncəsənət
bölməsinin, bütövlükdə Viktoriya və Albert
muzeyinin ən nadir incisi sayıla bilər. Xalça üzərində
2-3 il ən peşəkar
xalçaçılar çalışıb. "Şeyx
Səfi” xalçası 1893-cü ildə auksionda satılarkən
İngiltərəyə gətirilib. Muzeyin
bələdçisi xalçanın digər nüsxəsinin
Los-Anceles şəhərindəki muzeylərdən birində
nümayiş olunduğunu qeyd etdi. Kompozisiyası,
ornamentləri və rəngləri oxşar olan xalçalar
eyni eskiz əsasında işlənilib. Eskiz
müəllifinin görkəmli ustad, Təbriz miniatür məktəbinin
banisi Sultan Məhəmməd olduğu güman edilir.
Mükəmməl sənət incisinin heç olmasa, surətinin
Azərbaycanda olması Heydər Əliyev Fondunu da
düşündürüb. Belə ki, Fondun təşəbbüsüilə
əsərin üzü köçürülüb. Hazırda təkrar nüsxə Azərbaycan
Müasir İncəsənət Muzeyindədir.
Professor Nərgiz
Paşayevanın rəhbərlik etdiyi "Azərbaycanı və
Qafqazı öyrənən Britaniya Fondu”nun bu yaxınlarda
Viktoriya və Albert Muzeyində keçirilən təqdimatında
bu gün Şərqin böyük və gözəl ənənələrinin
davamının əvvəlki əzəmət və gözəlliyini
itirdiyi də qeyd olunub: "Böyük İslam mədəniyyətinin
öz fəxarətli və füsunkar imicini geri qaytarması
zəruridir”. Azərbaycanın maddi-mədəniyyət
nümunələrinin öz adı ilə təqdim
olunması isə bu prosesin əsas hissələrindən
olmalıdır. Bu hər şeydən əvvəl
ölkəmizin tanıdılması istiqamətində
mühüm addım olar.
Təranə Məhərrəmova
Kaspi.-2017.-1 mart.-S.7.