“Film çəkdiyimə
inana bilmirdim”
Səidə Haqverdiyeva: “Çox
çalışırdım ki, anam dünyasını dəyişməmiş
“Ər quyusu”na baxsın”
Ötən ay tanınmış yazıçı Səidə
Haqverdiyevanın ssenari müəllifi və rejissoru olduğu
"Ər quyusu” filminin qala gecəsində iştirak etdik. Səidə
xanımın ilk rejissorluq etdiyi filmdən xoş təəssüratlarla
geri döndük. Filmi 5 günə ərsəyə
gətirdiyini deyən Səidə xanımın ilk filmində
yaşananları məhz onun dilindən eşitmək
üçün redaksiyaya dəvət etdik. Qarabağ xanımlarına xas xanım-xatın ədası,
şirin danışıq tərzi olan müsahibimizlə
filmin ərsəyə gəlməsindən tutmuş, qala gecəsinə
qədər baş verən proseslərdən
danışdıq. Müsahibəni
ixtisarla sizlərə təqdim edirik.
- Səidə xanım, filmdə
baş verən hadisələr real hadisələrdən
qaynaqlanıb?
- Bəli.
Filmin ssenarisi həyatda baş verən hadisələr
nəticəsində meydana gəlib. Ancaq
orada bəzi məqamlar var ki, öz təxəyyülümü
işə salmışam. Belə ki,
quyunun boş olması, qızın əzilməsi -
bunların hamısı mənim təxəyyülümdür.
Ancaq digər hadisələr real həyatdan
götürülüb. Şahzadənin
hikkəsi, oğul arzulaması, getdiyi falçı -
bunların hamısı realdır. Falçı
məsələsi bu gün də çox aktual məsələdir.
Qadınlarımızın 70 faizi
falçılara üz tutur. Falçılar
da fırıldaqçılıqla məşğuldurlar.
Bəzi insanlar ümidlərini məhz
falçı yanında tapır. Bu, adət-ənənənə
halını alıb. İnsan bir şeyi
çox arzulayır və o, həyata keçdikdə elə
düşünür ki, bunu getdiyi falçı edib. Filmdəki qəhrəmanımız onsuz da ərə
gedəcəkdi. Qız
düşünür ki, gəlinlik geyinsin, onu
alqışlasınlar, vəssalam. Sonrakı
proseslər o qədər də önəmli deyil. Misal üçün, filmdə qızın sevdiyi
oğlan Xaliq kəndin ən axmaq adamıdır. Əslində eləsinə ərə getməkdənsə,
ömürlük evdə qalmaq daha yaxşıdır
(gülürük). Evin böyük
qızı Xaliqin yerinə başqa birisi də olsa, ona ərə
getmək istəyər. Bu tip düşünən
insanların bir problemi var, o da ər problemidir. Biz
də filmdə ərə bir quyu kimi baxmışıq
(gülürük). Filmdə
qızların ataları ilə çox mehriban
bağlılığı var. Ata ailəsini sevir, hər nə
qədər oğul istəsə də, qızlarını da
çox sevir. Kənd camaatının, el
adamlarının, qohum-əqrəbalarının rişxəndinə
tuş gəlməmək üçün istəyir ki,
oğlu olsun. Bunu bir növ özü
üçün faciəyə çevirir. Qızlarını düşünür, onlara
qayğı göstərir, ancaq dərd də çəkir.
Əslində bu, o kişinin deyil, toplumun dərdidir.
İnsanların düşüncə tərzi fərqlidir.
Qonşunun qızı da ərə gedir, düşüb
qapı-qapı özünü reklam edir ki, guya böyük
bir iş görüb. Əslində bu onun əskikliyidir.
Düşünür ki, ərə getməklə
onun həyatı tamamlanıb.
-
Qızların "ər problemi” bu günün ən aktual məsələlərindəndir.
Belə hadisələr daha çox bölgələrimizdə
müşahidə edilir. Və bunu özünə dərd
edən analarımız da az deyil.
- Hər
kəsin dərdi kənardakı insan üçün gülməli
gəlir. Başqası üçün faciəvi
görünən bir şey biri üçün komedik hadisə
ola bilir. Qızını ərə vermək istəyən
bir insan üçün bu, faciədir. Elə
insanlar var ki, bu kimi şeylərdən dərdə
düşür. Bu qızların da dərdi
bizim üçün gülməli görünür.
- Filmdəki
kənd ab-havası onu izləyən
tamaşaçıları sanki öz doğma el-obalarına
apardı. Hətta zalda olduğumuz zaman müəyyən
kadrlar göstərilərkən bir çox
tamaşaçılardan "mən də zamanında
bunları etmişəm” kimi replikalar eşidirdik.
-
Düzdür, 90-cı illəri görən insanlar bu filmdə
özlərini görürdülər. Həmin
illəri görən qızlar gözəlləşmək
üçün orada nümayiş olunan üsullardan istifadə
ediblər. Mən bunların
hamısının şahidi olmuşam. Həmin
dövrün qızları elə bir "çolka” düzəldirdilər
ki, ona "Sibel Can çolkası” deyirdilər. O
dövrün qızları nədənsə Sibel Cana
oxşamaq istəyirdilər. Dodaqlarını
onun kimi tuturdular, yanaqlarını onun kimi
qızardırdılar.
- Filmdə iştirak edən
yaradıcı heyəti necə seçdiniz?
- Kukla Teatrının baş rəssamı İqbal
Əliyevlə söhbət etdim. O, bir neçə filmdə işlədiyi
üçün bu sahədə təcrübəsi
böyükdür. Ona qısametrajlı film çəkmək
istədiyimi dedim. Əslində 35 dəqiqəlik
qısametrajlı film çəkmək istəyirdim. Beynimdə hər şeyi götür-qoy edirdim.
Filmdəki obrazları seçərkən
heç bir estetik əməliyyatı olmamış,
dodağı şişirdilməmiş qadınları
tapmağa çalışırdıq. Əslində
bu çox çətin oldu, ancaq tapdıq. İstəyirdim ki, baş rolda Ülviyyə
Əliyevanı çəkim, ancaq bunu ona necə deyəcəyimi
bilmirdim. Onunla görüşdük, belə bir fikrimin
olduğunu dedim. Çox yaxşı
qarşıladı. Söhbət əsnasında
ona axtardığım qəhrəmanın
kriteriyalarını deməyə başladım. Bildirdim ki, qızın saçları qara,
qaşları qalın olmalıdır. Mən
bunu qrimlə etmək istəmirəm. İstəyirəm
ki, hər şey təbii olsun və bu rolda onu görmək
istədiyimi dedim. Heç tərəddüd etmədən
dedi ki, "sən çək, mən
oynayaram”.
- Bəs qonorar?
-
Ülviyyə bu filmə görə məndən heç bir
qonorar almadı. Mənə elə köməkliklər etdi
ki... Filmdə mənimlə bərabər
çalışdı. Bütün əməyini-enerjisini
bu filmə sərf etdi. Tək o deyil, orada
iştirak edən yaradıcı heyət mənə çox
dəstək oldu.
- Bəs, filmin büdcəsi nə qədər
təşkil etdi?
- Filmə
çox az pul xərclədik. Aktyorlar demək olar ki, qonorarsız işlədilər.
Musiqili və Kukla teatrlarının
aktyorlarına müraciət etdik. Texniki
heyətə dedik ki, iki günlük çəkiliş edəcəyik.
Ancaq o 2 gün 5 gün oldu (gülürük).
Elə bir ucdan ssenariyə əlavələr
edirdim. Bir də gördüm ki,
tammetrajlı bir film yazmışam. Beləliklə, 35 dəqiqəlik
nəzərdə tutduğumuz film 95 dəqiqəlik filmə çevrildi.
- Qala gecəsində
5 gün çəkiliş etdiyinizi və onun 2
gününü operator ilə küsülü
qaldığınızı qeyd etmişdiniz.
- Elədir.
İki gün operatorla küsülü
qaldım. Bir-birimizi anlaya bilmədiyimizə
görə kadrların bir çoxu alınmamışdı.
Başa düşdüm ki, operatorla küsmək
olmaz. Çəkiliş prosesləri
Şamaxıda, Tərtərdə, Cəlilabadda və
Bakıda baş tutdu. İlk dəfə
çəkiliş meydançasına gələndə,
açığı, necə başlayıb, necə bitirəcəyimi
bilmirdim. Çox az təcrübəm
var idi. Bu film mənim üçün bir təcrübə
oldu. "Necə etmək lazımdır,
necə etsəydim daha doğru olardı” kimi suallara cavab
tapdım. Əvvəl istəyirdim ki,
rejissorların yayına gedib öyrənim, ancaq bu
alınmadı. Mənə elə gəlir
ki, ən doğrusunu mən etmişəm. İşləyərək öyrənməyə
çalışdım, çətin olsa da, mənim
üçün xoş oldu. İnsan
arzuladığı bir şeyi həyata keçirəndə
onun ürəyi fərəh hissi ilə dolur.
- Filmdən gözləntiləriniz nələr
idi?
- Əslində filmi çəkəndə
inanmırdım ki, bu, filmdir. Düşünürdüm
ki, görəsən bu, filmdirmi? Tanınmış tənqidçi
yazar Sevda Sultanova ilə söhbət etdim, filmi göstərdim
və dedim ki, bax gör, bu filmdirmi? Onun bu barədə
kifayət qədər təcrübəsi, yaxşı təhlil
etmək qabiliyyəti var. O da filmi izlədi və bəzi yerlərini
kəsməyi məsləhət gördü. Dedi ki,
yaxşı alınıb. Ancaq uzun dialoqlar mənim
üçün dəyərli olduğu üçün kəsməyə
əlim gəlmədi. Filmdən o qədər
də böyük gözləntilərim olmayıb. Əgər məsələnin maddi tərəfini nəzərdə
tutursunuzsa, bu filmdən pul qazanmaq niyyətim olmayıb. Bu mənim debütüm oldu. Mən
həm çəkir, həm də öyrənirdim. Film çəkməklə özümü ifadə
edə, nə istədiyimi deyə bilirəm. Bundan sonra da bu işi davam etdirmək və daha
çox qadınlar haqda çəkmək niyyətindəyəm.
- Səbəb?
-
Çünki qadının sözünü deyə biləcək
çox az film var. Dünyanın hər
yerində elə rejissorlar var ki, onlar qadın problemlərini
önə gətirir və onların həllini axtarırlar. Tehranda Təhminə Milani ilə görüş
zamanı da qeyd etdim ki, Azərbaycanda yol kənarından
keçən qadına belə "Oskar” mükafatı vermək
olar. Çünki Azərbaycan
qadını çox güclü, sədaqətli, xeyirxah və
əzmlidir. Azərbaycan
qadınının çiyninə aldığı
yükü hər qadın daşıya bilməz.
- Filmin qalasından sonra Tehrana yola
düşdüyünüzü eşitdik. Oraya
hansı səbəblə getmişdiniz?
- Tehrana
tanınmış rejissor, ssenarist, bir çox festivallarda
münsif heyəti kimi çıxış edən Təhminə
Milani ilə görüşməyə getmişdim. Onun qəbuluna düşmək elə də asan
olmadı. Biz bunun şahidi olduq. O,
daha çox səfərlərdə olur deyə,
görüşümüz bir qədər çətinliklə
alındı. Ondan filmlə bağlı müəyyən
şeylər öyrənmək istəyirdim. Bizi ofisində qarşıladı, çox isti
münasibət göstərdi. İmzalı
kitabını və filmlərini disk şəklində mənə
hədiyyə etdi. Ondan çox dəyərli
məsləhətlər aldım. Yəqin
ki, bundan sonra onunla mütəmadi görüşəcəyik.
Görüşümüz barədə
yalnız onu deyə bilərəm ki, söhbət əsnasında
yaxşı ideyalar ortaya çıxdı.
- Bəs yeni filmi nə zaman çəkəcəksiniz?
- Pulum
olduğu an yeni bir film çəkəcəm.
Beynimdə bir neçə layihələr var.
Ancaq film çəkmək maddiyyata bağlı bir şeydir.
Yayda qısametrajlı film çəkmək
niyyətindəyəm. Bu dəfə
tragediya janrına müraciət edəcəm. Bu filmi nümayiş üçün çəkmək
istəmirəm. Film festivallar
üçün nəzərdə tutulur. Yazdığım
hekayələrin birinin motivləri əsasında çəkəcəm.
- Bəzən
rejissorlarımız uşaq aktyorlarının azlıq təşkil
etdiyini deyirlər. Ancaq bu filmdə peşəkar
uşaq aktrisalarının da olduğunun şahidi olduq.
-
Bilirsiniz ki, Kukla Teatrının nəzdində fəaliyyət
göstərən "Oyuq” uşaq teatr studiyasında
uşaqların təqdimatında tamaşalar
hazırlayırıq və o tamaşalar beynəlxalq
festivallarda öz layiqli yerlərini tutur. Müxtəlif
ölkələrdə keçirilən festivallardan dəvətlər
alırıq. Onlar arasında seçimlər
edirik.
Uşaqlarla işləmək nə onlara, nə də
bizə heç bir çətinlik törətmədi.
Sadəcə olaraq onların bir neçə
saat vaxtını aldıq. Onlar bu filmdə
sadəcə oyunları ilə oynayırdılar. Gündəlik həyatda necə, filmdə də elə.
Filmdə rol alan azyaşlı
aktrisalarımız Selcan Xatun, Vüsalə Bəkirzadə,
Nuray Rəhman çox istedadlı uşaqlardır. Onların ifasında film daha baxımlı
alınıb, məncə.
- Səidə xanım, sizi yazar kimi
yaxşı tanıyırıq. İndi isə
rejissor kimi tanımağa başlayırıq. Bəs
aktrisa kimi necə, nə zamansa aktrisalıq etmək fikriniz
varmı?
-
Heç vaxt. Əvvəllər çox istəyirdim
ki, aktrisa olum. Məhəllənin
uşaqlarını başıma yığıb köhnə
filmlərdən onlara səhnəciklər göstərirdim.
Filmlərin birində Səidə obrazı
vardı və orda qızın atası müharibədə
ölür. Həmin filmə baxandan sonra
heç zaman aktrisa olmaq istəmədim. Düşünmüşəm
ki, mənim də atam nə zamansa ölə bilər. Aktrisalıq çox çətin sənətdir.
Ya ən yaxşısı olmalısan, ya
olmamalısan.
- Hər
nə qədər çətin sənət olsa da,
rejissorluqdan asandır.
- Mən
elə düşünmürəm. Rejissor nizam
verir, aktyor yaradır. Aktrisa cilddən-cildə
girir, insandan insana çevrilir. Obraza girərkən
hətta ruhunu belə dəyişirsən, bu çox çətindir.
Filmdə aktrisaların çəkdiyi çətinlikləri
də gördüm. Misal üçün,
filmdə ikinci bacını canlandıran Könül
Şahbazova Bakı Uşaq Teatrının aktrisasıdır.
Filmə çəkiləndə 4 aylıq hamilə
idi, ancaq bizim bundan xəbərimiz olmamışdı. Mən ona çox ağır-ağır qazanlar
daşıtdırırdım ki, qazanın
ağırlığı hiss olunsun. Bu
yorğunluqla öz rolunun öhdəsindən ustalıqla gəldi.
Könül rusdilli olsa da, ləhcə ilə
çox gözəl danışırdı.
- Hər hansı işi görəndə
onu tərifləyən də olur, tənqid edən də. Tənqidlər
eşitdinizmi?
- Buradan mətbuat nümayəndələrinə öz təşəkkürümü bildirirəm. Qala gecəsindən sonra saytlarda xəbərlər yazıb, öz təəssüratlarını bölüşmüşdülər. Onların içərisində tərifləyənlər də var idi, tənqid edənlər də. Başdan sona kimi tənqid edən də var idi. Qeyd olunmuşdu ki, eyni yerdə çox çəkib. Doğrudur, bizim maliyyə problemimiz vardı. Mən filmi beş günə çəkmişəm. Bunu nəzərə almaq lazımdır. İndi beş günə heç klip çəkmirlər. Film çəkmək də asan bir məsələ deyil. Bir də təcrübəsiz olmuşam. Maliyyəm, vaxtım az olub. Çəkiliş prosesi orucluğa düşmüşdü. Texniki heyətin çoxu oruc tutmuşdu. İnsanlar ac, yorğun olurdular, zəif düşmüşdülər. Kirayə götürdüyümüz ev yiyəsi də bizi incitdi, kaprizləri çox idi. İşin mənəvi tərəfi daha üstün idi. Filmi çəkməyə çox tələsirdim.
- Tələsməyinizin
səbəbi nə idi?
- Anama xərçəng xəstəliyi diaqnozu qoymuşdular. Qorxurdum ki, çatdırmaram. Anam mənim uğurlarımdan çox sevinirdi. Haqqımda yazılan bütün yazıları oxuyurdu. İstəyirdim tez başa gəlsin. Ancaq dekabrın 19-da anam dünyasını dəyişdi. Sevinirəm ki, bu filmi anama göstərə bildim.
Xəyalə Rəis
Kaspi.-2017.-2 mart.-S.14.