Muğamı yaşadanlar
Və ya xalq artisti Gülyaz Məmmədovanın “Muğam
dərsi”ndən reportaj
Şərqdə və Azərbaycanda
ilk müasir professional musiqi
müəssisəsi olan,
dünya şöhrətli
musiqiçi Yermolayeva
tərəfindən yaradılan,
daha sonralar Dövlət orta ixtisas məktəbinə çevrilən, keçmiş Asəf Zeynallı adına musiqi texnikumu, hazırkı Milli Konservatoriya nəzdində
Musiqi kollecinə baş çəkdik. Səfərimizin də bir səbəbi vardı.
Xalq artistimiz, sevilən sənətkar Gülyaz Məmmədova hər dəfə efirdə, mətbuatda çıxış edərkən
tələbələri haqqında
ağızdolusu danışaraq, yetişməkdə
olan gələcək
nəslin muğam sənətinə olan sevgisindən, onların istedadından fəxrlə
bəhs edir. Biz də xalq
artistinin sözlərini
əsas götürüb,
istedadlar yetişdirən
bu təhsil mərkəzinə yollandıq.
Xanəndədən icazə alıb,
dərsində qonaq qismində iştirak etdik.
"Muğam dərsi”, yaxud
istedadları üzə
çıxaran musiqi kolleci
Əvvəla, onu bildirim ki,
qonaq olduğumuz sinifdəki tələbələr
11 illik təhsil sistemini bitirdikdən sonra öz istedadları,
qabiliyyət və
test imtahanı nəticəsində
buraya daxil olublar. Onlar seçim edərkən
kimlərdən dərs
alacaqlarını və
hədəflərini öncədən
müəyyənləşdiriblər.
1-ci, 2-ci, 3-cü kurs tələbələrinin
"Muğam dərsi”ndə
sanki bir muğam dünyasına səfər etmiş olduq. Gözəl səsə sahib olan
tələbələrə müəllimələrinin hər
sözü qanun idi. Gülyaz xanım tələbələri
ilə tək-tək məşğul olub, ev üçün
verdiyi tapşırıqları
soruşur, onlara qəzəllərin oxunuş
tərzini göstərirdi.
Belə ki, səsin tonunu harada qaldırıb,
harada tarazlamaq lazım olduğunu, hər mahnının öz tərzi olduğunu vurğulayırdı.
Bəzən onlara daha məsuliyyətli olmağı,
bəzən də öz üzərilərində
çalışmağı tapşırırdı.
Qonağı olduğumuz dərs prosesində müəllim
qismində təkcə
xalq artisti deyil, təhsil müəssisəsinin iki müəllimi də uşaqların ifasına nəzarət edirdi. Onlardan biri
- Dövlətov Məhərrəm
nitq mədəniyyəti
müəllimi kimi tələbələrə sərbəst
danışıq, qəzəlin
düzgün şəkildə
ifa edilməsini söyləyir və bunu tətbiq etmələri ilə bağlı göstərişlər
verirdi. Digər müəllim isə Musiqi kollecinin tar müəllimi, tarzən Mehman Mikayılov idi. O, eyni zamanda
Gülyaz xanımın
muğam sinfinin konsertmeysteridir. Dərs prosesində M.Mikayılov
tələbələrə qavalı doğru tutmaq, xanəndənin düzgün oturuş qaydasından bəhs edirdi. Tarzən deyir ki, muğamı ifa edən xanəndənin öz oturuş forması olmalıdır.
Bunları tələbə ilk kursdan öyrənməli və öz üzərində tətbiq
etməlidir.
"Xanəndə olmaq istəyən tələbə
musiqi tarixini yaxşı bilməlidir”
Gülyaz Məmmədova tələbələrə
göstərişlərini verdikdən sonra onunla söhbət etməyə qısa vaxtımız oldu. Bu qısa müddəti qənimət bilib ona suallarımızı ünvanladıq. İlk olaraq
tələbələrə nəyi öyrətdiyini, gələcəyin muğam
ifaçısı olmaq
üçün xanəndələrin
nələri bilməsinin
vacib olduğunu soruşduq. Xalq artisti deyir ki,
7 əsas muğamımız
var və bunların tərkibində
bizim başqa muğamlarımız da mövcuddur: "Muğam Şərq xalqlarına mənsub milli musiqi formasıdır. Şifahi ənənələrə əsaslanan
klassik musiqi nümunəsidir. Muğam Azərbaycan
xalq musiqisinin əsasını təşkil
edir. Azərbaycan
musiqisinin yeddi əsas muğamı var: "Rast”, "Şur”, "Segah”, "Şüştər”, "Çahargah”,
"Bayatı-Şiraz”, "Hümayun”. Muğamlar orijinal mahiyyətinə
və öz musiqi xarakterinə görə bir-birindən fərqlənir. Misal üçün,
"Rast” - dinləyicidə
mərdlik və gümrahlıq hissi, "Şur” - şən, lirik əhval-ruhiyyə,
"Segah” - məhəbbət
hissi, "Şüştər”
- kədər, "Çahargah”
- həyəcan və
ehtiras hissi, "Bayatı-Şiraz” - qəmginlik,
"Hümayun”- daha dərin kədər hissi oyadır. Muğamı
tarzən, kamançaçı,
xanəndədən ibarət
trio (üçlük) ifa
edir.
Azərbaycan xalq çalğı alətlərində solo səslənən
muğamlara isə
"instrumental muğamlar” deyilir.
Azərbaycan bəstəkarlarının əsərləri
öz kökü etibarilə muğamlara bağlıdır. Bu onların
milli özünəməxsusluğunu
şərtləndirən cəhətdir”.
Muğamın çoxşaxəli qolları
olduğunu deyən ifaçı bütün
bu xırdalıqların
hamısı haqda tələbələrin məlumatlı
olmasının vacibliyini
vurğuladı. Sözlərinə
əlavə etdi ki, tələbələr
muğam ifaçılarını
da tanımalıdırlar:
"Bizim tanınmış
və istedadlı muğam ifaçılarımız
olub. Tələbə onları tanımasa,
necə peşəkar
səviyyədə qəzəli
ifa edə bilər? Fikrət Əmirov 1948-ci ildə
"Şur” və
"Kürd Ovşarı”
simfonik muğamlarını
yazmaqla dünya musiqi ədəbiyyatında
simfonik muğam janrının əsasını
qoydu. Görkəmli bəstəkar və
dirijor Niyazinin "Rast” (1949) simfonik muğamı da bu janrda yaradılmış
əsərdir. XIX əsrin
görkəmli incəsənət
ustalarından Səttar,
Hacı Hüsü, Məşədi İsi, Ələsgər Şirin,
tarzən Sadıqcan və başqalarının,
ötən əsrin əvvəllərində fəaliyyət
göstərmiş Cabbar
Qaryağdıoğlu, Məşədi
Cəmil Əmirov, Seyid Şuşinski, Keçəçi oğlu
Məhəmməd, Məşədi
Məmməd Fərzəliyev,
İslam Abdullayev və başqalarının
adlarını mənim
tələbələrim əzbər
bilir. Xan Şuşinski, Zülfü
Adıgözəlov, Haşım
Kələntərli, Hüseynqulu
Sarabski, Həqiqət
Rzayeva, Sürəyya Qacar, Fatma Muxtarova
XX əsrin əvvəllərində
yaşamış məşhur
müğənnilərdir”.
Gülyaz
xanım keçmiş
zamanlarda bir muğamın 20-30 şöbəsi
olduğunu və xanəndələrimizin onların
hamısını uzun
şəkildə muğam
oxuduqlarını deyir:
"Amma onlar illər ərzində qısaldılaraq bu şəklə gəlib çatıb. Çünki uzun-uzadı muğam
oxumaq dinləyicini yora bilər”.
30 ildən artıq araşdırma tələb
edən dərslik...
Dərs prosesi zamanı diqqətimizi çəkən
bir məsələyə
də aydınlıq gətirməyə çalışırıq. Xanəndə tələbələrə dərs
keçərkən "Şifahi
ənənəli Azərbaycan
musiqisi” – I cild dərsliyindən faydalanır,
tələbələrlə oradan dərslər keçirdi. Bu dərsliyin haradan qaynaqlandığını xəbər
alırıq. Öyrənirik ki, sən demə,
bu dərslik hər bir muğam
müəlliminin stolüstü
kitabına çevrilib
və onun müəllifi də qonağı olduğumuz sinfin tarzəni Mehman Mikayılovdur.
Kitab barədə Mehman müəllimin də fikirlərini öyrənməyi özümüzə borc bildik: "33 ildən çoxdur ki, özüm də bilmədən qədim xalq mahnılarını toplamağa müvəffəq olmuşam. Bu kitabda 1300-dən çox mahnı var. O mahnılar ki, son yüz ildə nə lentə alınıb, nə də kimsə tərəfindən ifa olunub. Azərbaycanın hansı bölgəsinə və yaxud xaricə qastrola getmişəmsə, oradan bizim köhnə musiqilərimizi toplamışam. Kitabın arxasında disk var, o diskdə 100 mahnının hamısı notda da var. Bu qəzəllər xalqımızın sevilən sənətkarları Gülyaz Məmmədova, Fərqanə Qasımova, Gülyanaq Məmmədova – ümumilikdə 10 nəfər müğənninin ifasında lentə alınıb. Kitab iki dildə – ingilis və Azərbaycan dilində çıxıb. Artıq kitabın ikinci cildi nəşrə hazırlanır. Tələbələr mahnını eşidəndə daha yaxşı mənimsəyirlər”.
Kitabın nəşr olunmasında məqsədin nədən ibarət olduğuna gəlincə isə, müəllif deyir ki, hədəfi gənclərimizi təkrarçılıqdan uzaqlaşdırmaq və köhnə mahnılarımızın daimi olmasına zəmin yaratmaqdan ibarət olub: "Burada olan mahnıları tələbələr eşitdikcə, qədim xalq mahnılarımızı xatırlayırlar. Danılmaz faktdır ki, bugünkü gənc ifaçılar mahnıların qol-qanadını sındırıb oxuyurlar. "Təki, televiziyada görünüm, pul qazanım” – düşünərək mahnının keyfiyyətini aşağı salırlar. Elə hesab edirlər ki, puldan ötrü mahnıya, musiqiyə xəyanət etmək olar. Son vaxtlar gənclər televiziyada, internetdə bahalı maşınlara, evlərə baxıb daha çox pul qazanmağa meyillənirlər. Məqsədimiz həmin gəncləri sənətə yönəltməkdir. Onlar bilmirlər ki, əsil sənətkar heç vaxt ac qalmır. Heç vaxt sənəti dolanışığa qurban vermək olmaz. Azərbaycan musiqisinin gözəl gələcəyi var. Çünki sənətə böyük qayğı var. İnanmıram ki, bundan sonra Azərbaycan muğamı eroziyaya uğrayar, əksinə, daha çox inkişaf edəcək. Dövlət tərəfindən muğama qayğı o qədərdir ki, artıq gənclərin özləri meyil göstərirlər. Bu da bizi sevindirir”.
Dərs bitdikdə, biz də tələbələr və müəllimlərlə söhbətimizi yekunlaşdırıb redaksiyanın yolunu tuturuq. Azərbaycan muğamının gələcəyinin etibarlı əllərdə olmasına əminliyimiz daha da artır.
Xəyalə Rəis
Kaspi 2017.- 3 noyabr.-
S.11.