Uzun illərin dəyişməz
duyğuları
Yaxud, unudulası mümkün
olmayan bir insanın kəşf olunmamış dünyası
Ulu Tanrı hər birimizin taleyinə bir qərib yolçuluq qədəri yazıb. Bu yolun böyüyü ölüm yoludur ki, damarlarını biləyimizə dolayıb birər-birər dolaşırıq Yer üzünü. Şəhd-şərbətini, ağrı-acısını dada-dada, sevincini, zillətini çəkə-çəkə, səadət payını, qəm yükünü paylaşa-paylaşa. Və şərt uzun ömür yaşamaqda deyil, əsla! Hələ qədim Roma filosofu Seneka demişdir ki, həyat da təmsil kimi uzunluğuna görə deyil, məzmununa görə qiymətləndirilməlidir. Bəli, xoşbəxt o kəsdir ki, bu məzmunu, onu yaşamağa, işləməyə, yaratdığından həzz almağa sövq edən bu mənanı əvvəlcədən fəhmin, intuisiyanın gücü ilə duyub gerçəkləşdirə bilsin.
Maestronun bir telefon zəngi kifayət
edərdi
Qədim Naxçıvan torpağının Çuxur məhəlləsində
dünyaya göz açmışdı. Atası Əli kişi Böyük Vətən müharibəsi
veteranı, əczaçı (Naxçıvanda hamı onu
"aptekar Əli” kimi tanıyırdı), anası Pakizə
xanım isə evdar qadın kimi beş övlad
böyütmüşdü. Həsənağanın
özündən böyük bacıları Həzimə,
Flora və qardaşı Hüseynağa Tibb Universitetini,
kiçik qardaşı Əzizağa isə Həsənağadan
sonra Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasını
bitirmişdir. Hamısı ilk təhsilini
Naxçıvan şəhərinin ən nüfuzlu orta məktəblərindən
biri hesab olunan Üzeyir Hacıbəyov adına
1¹-li orta məktəbdə almışdır. Hər
üç qardaşın musiqi təhsili olmaqla, uşaqlıqdan
bu sahədə öz istedadlarını nümayiş
etdirmişlər, el-obada, xeyir işlərdə (toy, şənlik,
tədbir və s.) təmənnasız iştirakları
onların Respublikada qısa müddətdə
tanınmasına gətirib çıxarmışdı.
Lakin Həsənağanın istedadı, üstəgəl
harmoniyası onun sonrakı həyatının incəsənət
aləminə bağlanmasının əsas amilinə
çevrilmişdir. Nahaq yerə E.S Stanislavski deməmişdir
ki, istedad, üstəgəl savad və zəhmət dahiliyi
yaradan əsas amillərdəndir.
İnsan həyatını incəsənətsiz təsəvvür
etmək qeyri-mümkündür. İnsanı həyatı
boyu incəsənət müşayiət edir. Onu əyləndirir, düşündürür,
sevindirir, kədərləndirir, tərbiyə edir,
dünyanı, adamları, özünü dərk etməkdə
ona yardım edir, zamanın, tarixin qarşıya qoyduğu
suallara cavab tapmaqda köməkçi olur.
Məhz Həsənağa da sənətin elə bir
növü ilə məşğul olmuşdur ki, bütün
sevgisini, sevincini, acısını, kədərini musiqi ilə
dilə gətirmişdir.
Həsənağa Allah adamı idi. Onun
fortepianonun dillərində çıxardığı səs
ilahi bir qüvvəyə çağırış idi.
Yerişi, duruşu, danışığı,
fiziki görkəmi hər bir insanı özünə cəlb
etdirirdi. Allah-taala onu fəzilətli
yaratmışdır ki, öz sənəti ilə insanları
feyziyab etsin. Uzun müddət S.Qurbanov adına Azərbaycan
Dövlət Musiqili Komediya Teatrında aparıcı dirijor, Azərbaycan
Televiziyasının "Dan Ulduzu” instrumental ansamblının
yaradıcısı, görkəmli musiqiçi Gülarə
Əliyevanın layiqli davamçısı və böyük
sənətkarın vəfatından sonra ansamblının bədii rəhbəri,
S.Qurbanov adına Azərbaycan Dövlət Musiqili Komediya
Teatrında dirijor işlədiyi zaman bütün bunların canlı
şahidi olmuşuq.
Müdriklərin
belə bir mötəbər fikri var: "Allah öz kimliyini
göstərmək üçün təbiəti, insan öz
kimliyini göstərmək üçün mədəniyyəti
yaradıb”. Maestro Həsənağa həddindən
artıq mədəniyyətli idi. Onun ən fərqli cəhətlərindən
biri sənət
adamı olaraq Azərbaycanın ən böyük və
nüfuzlu sənətkarlarına olan münasibəti idi.
Niyazi, Rəşid Behbudov, Emin Sabitoğlu, Cahangir Cahangirov,
Tofiq Quliyev, Süleyman Ələsgərov, Gülarə
Əliyeva, Şövkət Ələkbərova, Mirzə
Babayev, Flora Kərimova, Hacıbaba Bağırov, Səyavuş
Aslan və başqa incəsənət xadimləri ilə
dostluğu ona həyatda və sənətdə çox
şey qazandırmışdı. Bu sətirlərin
müəllifi dəfələrlə yuxarıda adı
çəkilən mədəniyyət adamlarının Həsənağaya
qarşı olan hədsiz məhəbbət və
vurğunluğunun şahidi olmuşdu.
Keçən
əsrin 80-ci illərinin ortalarında Həsənağa
Üzeyir Hacıbəyov adına
Naxçıvan Musiqi Texnikumunun direktoru işlədiyi zaman
(1984-1985-ci illərdə) Muxtar Respublikada keçirilən
dövlət tədbirlərində onların əksəriyyətinin
iştirakına Maestronun bir telefon zəngi kifayət edərdi.
Respublikamızın
xalq artisti tükənməz enerji sahibi Mirzə Babayevin
Naxçıvana növbəti səfərlərinin birində
Həsənağaya dediyi sözlər hələ də
qulağımda cingildəyir: "Sənə qurban olum,
Maestro, (Mirzə müəllim ona Maestro deyə müraciət
edərdi. F.Z.) sən məni
tez-tez çağır, az-az çağıranda
yalqızlayıram sənin üçün, 73 yaşım
var, söz vermişəm ki, 100 yaşınadək səninlə
birlikdə çalışıb-oxuyacağam. Sonrakı
Allahın verdiyi ömrü isə sənə qurban verəcəyəm.
Çünki, sən yaşamalısan və
yaratmalısan!”
Deyərdi
ki, taleyin qismətinə inanıram
İnsan üçün musiqi həmişə estetik və
mənəvi zövq mənbəyi olmuşdur. Bu barədə
Homerin, Platonun, Aristotelin və digər qədim filosofların əsərlərində
də rast gəlinir. İ.M.Dogel
"Musiqinin insana təsiri” adlı xüsusi əsərində
belə bir fikir irəli sürmüşdür ki, musiqi insana
təsir edir, onun əsəb sisteminin fəaliyyətini gah zəiflədir,
gah da yüksəldir. Hətta insanın təkcə
əhval-ruhiyyəsinə deyil, əzələlərinə, mədəsinə,
qan dövranına da təsir göstərir. Tədqiqatçılar
qeyd edirlər ki, səslərin müxtəlif dərəcəsi,
onların gücü və tembri qan dövranı
orqanlarına cürbəcür təsir edir ki, bu da ürək-damar
sisteminin fəaliyyətində müəyyən dəyişikliklər
törətməklə, insanın əsəb sistemində təlatümlü
duyğular dənizini sakitləşdirir, gah da əsl ehtiraslar
və həvəslər fırtınası yaranır. Bütün bu deyilənləri nəzərə
alaraq, mən indi belə qənaətə gəlirəm ki, Həsənağanın
həyatdan vaxtsız köçməsinin bir səbəbi də
bəlkə də görünür onun bütün
varlığı və harmoniyası ilə həddindən
ziyadə musiqiyə bağlılığı idi. Çünki, musiqiyə qulaq asandan daha çox onu
ürəkdən ifa edən musiqiçi ikiqat yuxarıda deyilənlərdən
zərbə alır.
Həsənağa təbiəti, xüsusilə
dağları çox sevirdi. Deyirdi ki, incəsənət
insanların gözünü açıb gözəllikləri
görməkdə, gözəl duyğular yaşamaqda adama
kömək edir. İncəsənət könüllərin
qara buludlarını dağıdıb duyğu və
düşüncələri təmizləyir, insanın
iç aləmini aydınlaşdırır. İncəsənətin
nuru ilə ürəklərə sevgi gəlir, ümid və
coşqunluq gəlir, pas atmış duyğular təmizlənir,
insan sanki təzələnir.
Ürəkdən danışaraq deyirdi ki, incəsənət
min səs, min bir rəng, min bir rayihə ilə dolu olan
dünyamızın sirlərini insanlara açır, elə məqamlarla,
guşələrə, aləmlərə nur saçır ki,
insan oğlu bunlara heyran olmaya bilmir.
Bəlkə elə buna görə də, Həsənağa
təbiətin əsrarəngiz gözəlliyinə hədsiz
vurğun idi.
Bilmirəm. Ancaq onu bilirəm
ki, o dağları, o kövşənləri, o bulaqları
seyr etməkdən doymur, o yerləri imkan tapdıqca
qarış-qarış dolaşırdı. Soruşanda deyirdi ki, musiqi ilə təbiət birləşəndə
insan mavi-mavi dünyalara, xəyal, ümid dünyasına
qapılır. Muğamatın, Bethovenin, Baxın,
Motsartın, Çaykovskinin, Üzeyirin sehri ilə
yanaşı, kədəri də, ağrı-acını da
unudur.
Həsənağanın
qısa ömür sürməsinin (cəmi 52 il)
əsas səbəbi mən deyərdim ki, öz
sağlamlığına biganə qalması idi. Əlbəttə, fəal və yaradıcı,
sağlam həyat tərzi ilə təmin edilmiş həyat hər
bir adamın çox yaşamasına əsas verir. Lakin sağlamlığın mühüm vasitələri
(hava, su, günəş), gigiyena (yuxu, qida, ciddi rejim) qaydalarına
düzgün əməl edilməsi nəticəsində buna
çoxları nail olubdur. Maestro Həsənağa
ikinci qaydaları həmişə qulaqardına vurardı.
Deyəndə ki, qoca Şərqin ən gözəl
müğənnilərindən biri Cabbar
Qaryağdıoğlu öz sağlamlığını
qoruyaraq 83 il yaşayıb-yaradıb və 72 yaşında
"Heyratı”nın zilinə, yəni "Üzzal” pərdəsinə
qalxıb coşqun zəngulələrlə "Üzzal”
üstündə gəzişib. Rəhmətlik
deyərdi ki, bu, onun qismətidir, mən
C.Qaryağdıoğlu deyiləm, taleyin qismətinə
inanıram. Deyəndə ki, xalq artistimiz,
pianoçu Çingiz Sadıqov indi də 80-dən yuxarı
yaşı olsa da, Amerikada yaşayaraq
ifaçılığını davam etdirir, deyərdi ki, bu
da onun ömür taleyidir, min yaşasın.
Onu
"fitri istedad sahibi” adlandırırdılar
Həsənağa kimi, xalq içərisində
tanınmış, sayıb seçilən sənətkarı
təqdim etməyə bəlkə də ehtiyac yoxdur. Lakin onu daha yaxından
tanımaq üçün dost kimi sədaqətinə, insan
kimi kamilliyinə, ziyalı kimi alicənablığına, vətəndaş
kimi xalqına, torpağına bağlılığına
şahid olmaq kifayətdir. Bu sətirlərin
müəllifi uzun müddət bütün bu keyfiyyətləri
Maestronun şəxsi nümunəsində
görmüşdür. Mehribanlıq,
başqasının dərdinə şərik olmaq, sevincinə
ikiqat sevinmək, dövlətçilik, azərbaycançılıq
onun qanında idi.
...1993-cü
ilin may ayının əvvəlləri... Ümummilli Lider Heydər
Əliyevin 70 illik yubileyinin yaxınlaşdığı
günlər ... Naxçıvan torpağı... Xalqın ən
ağır və faciəli taleyinin həll edildiyi tarixi hadisələrin
gedişində həlledici məqam...
Bir tərəfdə
Heydər Əliyevə qarşı yönəldilmiş
qüvvələrin irticaçı fəaliyyəti, bir tərəfdə
də xalqın və millətin Heydər Əliyevə
ümid çırağı kimi baxması... 70 illik yubiley
belə yada düşmürdü... Bəziləri
isə hakimiyyətdən qorxur və çəkinirdilər.
Heydər Əliyev özü də bunun tərəfdarı
deyildi. Belə bir mürəkkəb və çətin
vəziyyətdə Həsənağa öz kiçik dəstəsi
ilə Naxçıvan torpağına gəldi və 10 may
tarixində H.Əliyevə yaxın bir neçə nəfərin
iştirakı ilə keçirilən ziyafətdə (Naxçıvanın qonaq evində)
öz musiqi töhfəsini verdi.
...2001-ci il. Qardaş Türkiyə
Respublikasının Ankara şəhəri. Günhanə - Azərbaycan Prezidenti Heydər
Əliyevin müalicə aldığı xəstəxana. Həsənağa xəstəxananın
foyesində pianino arxasında oturaraq, Ümummilli lider
üçün həzin, lirik musiqi səsləndirirdi...
"Küçələrə su səpmişəm”...
Həsənağa
bu musiqi parçaları ilə Ümummilli Lider Heydər
Əliyevə qarşı olan məhəbbətini
nümayiş etdirməklə, müstəqil-müasir Azərbaycanın
banisinə taleyüklü məsələlərinin həllində
yeni stimul verir və özünün dövlətçiliyə
olan münasibətini bildirirdi.
Məhz
2001-ci ildən ömrünün sonunadək (2007-ci il, 06 noyabr) Bakı Şəhər Mədəniyyət
və Turizm İdarəsinin rəisi vəzifəsində
işləyərkən də o, bu funksiyanı layiqincə
yerinə yetirmişdir.
1998-ci ildə
Azərbaycan Respublikası Prezidentinin müvafiq sərəncamı
ilə Respublikanın "Əməkdar incəsənət
xadimi” fəxri adına layiq görülən
Həsənağa Qurbanov Azərbaycan musiqi mədəniyyətinin
tanınmış simalarından birinə çevrilmiş, Azərbaycan
milli musiqisinin Azərbaycanda və respublikamızın
hüdudlarından kənarda tanınmasında və təbliğində
böyük xidmətləri olmuşdur. Həsənağa
Qurbanov həm də istedadlı gənc musiqiçilərə
böyük diqqət və qayğı göstərmiş,
onların peşəkar musiqiçi kimi yetişməsi
üçün gərgin əmək sərf etmişdir.
Həsənağa qayğıkeş ailə başçısı idi. Qızları Mehri və Meray onun üçün müqəddəslik rəmzi sayılırdı. Bu gün nəvəsi Həsənağa artıq öz babasının ruhu qarşısında borcunu yerinə yetirməyə hazırlaşır, böyüyür və "babama oxşamaq istəyirəm” deyərək, genetik olaraq baba harmoniyasını dərk etməyə başlayır...
Onda heyrət edilə biləcək bir ziyalı səbri, səliqəsi var idi. Bu səliqə-sahman onun xarici görkəmi ilə tam çulğalaşırdı. Mən deyərdim ki, Həsənağa anadangəlmə musiqiçi, mədəniyyət adamı kimi doğulmuşdur. Yerişi, duruşu, geyimi, baxışı, danışığı, təmkini, yumşaq rəftarı, dözümü, qayğıkeşliyi, özünü duymaq qabiliyyəti, bütün yaxşılıqlara vərdişi dolub-boşalan ağır zamanlarda da sozalmadı.
Yaxın dost kimi maraqlı və dəyərli həmsöhbət olduğuna görə, onun həyat yolundan, iç dünyasından, yaradıcılığından az-çox xəbərdar olmuşam. Adamlarla ünsiyyətinin, nadir idarəçilik və təşkilatçılıq bacarığının şahidi olmuşam. Həsənağanı tanıyanlar onu "fitri istedad sahibi” adlandırırdılar.
Vaxtsız itirdiyimiz insanlar haqqında yaddaqalan xatirələr sanki onların ömürlərinin davamıdır. Xatirələr bizim ağrımız-acımız, sevincimiz-fərəhimiz, ötənlərin əks-sədasıdır. İlahi, nə yaxşı ki, xatirələr var! Ən nəhayət, nə yaxşı ki bu xatirələri yaşadan – insan yaddaşı var! Axı yaddaş da körpüdür – dünənimizdən bu günümüzə, bu günümüzdən gələcəyə uzanan körpü!
Qoy o xatirələr Sizi də unudulası mümkün olmayan bir insanın kəşf olunmamış dünyasına aparsın.
Fizuli
İbrahimzadə
Tarix üzrə
fəlsəfə doktoru, dosent
Kaspi.-2017.-7 noyabr.-S.15.