Ləkəli təkərləmə....
Ağlı ilə deyil, ürəyiylə
yaşayan Qəqəni Səfərin ruhuna ...
Radionun səsi məhəllənin üstünə yun şal kimi atılıb. Evlər istidən tərləyib, qapılar əsnəkdi. Hündür binaların ayağı altında qalmış məhəllə kağızdan düzəldilmiş kino-dekora oxşayır. Damlar ağ-qara şəkillər kimi parlaqdı. Adamların üzü muğam zənguləsinin avazı təki ləngərlə təkrarlanır. Segahın şirin yerində hardansa Dürnusə arvadın xırıltılı səsi eşidilir: – "Bir də bu dünyaya gəlsəm, Atamın goru üçün ayağısürüşkən olacam”.
Abrından dastanlar danışılan Dürnisənin lapdan gəldiyi qənaət quşbaz Kərimi heyrətləndirir. "Əbrəş” göyərçinini qıvrım buludlu göy üzünə buraxıb Dürnisənin qırışmış əllərindən öpür.
– Elə danışma böyük məmə, biz sənə baxıb qız böyümüşük” – deyir.
Dürnusənin çölə çıxmış gözləri Kərimin sözündən sonra yerinə qayıdır. Arvad işıqlanıb: – "Matışkə kişilər kimi əlimi nöş öpürsən, alə” – söyləyir.
Dürnisənin min illik ərkini tanıyan Kərim
toxtayır.
Göydə qəzəl qafiyəsi kimi oynaşan
quşlarına baxıb, fit çala-çala dama qalxır. Məhəllə
əxlaqından arxayın olmuş Kərimin fiti də sevincəkdi.
İki mərtəbəli köhnə mülk uzaqdan
yastı balabana oxşayır. Kərim bu balabanın
deşikli yerindən durbinlə şəhərə baxır.
Şəhər damdan çox hündürdədi,
görünmür. O, hündürlüyə baxandan
sonra Kərim çevrilib ayağı altında qalmış
məhəlləsinə də baxır. Məhəllə
bağışladan çox aşağıdadı. Xır əkən bəstə boy "kəndliyə”
oxşayır.
Dürnisə arvad köhnə palazın üstündə
oturub yun çırpır. İlləri ələmiş
əllərinin heyi qalmayıb. Yun
çubuğu üzü üzlər görüb
yaprıxmış yunu didə bilmir, eləcə havanı
dilləndirir. Biri birinin əlindən
tutmuş yunlar dəcəl uşaqlar təkin çubuqdan
yayınıb yer üstündə "şalaxo”
oynayırlar. Dürnisə arvad, orkestri
çaşdırmış naşı dirijora oxşayır.
Valya xalanın əri Andro qapılarının
ağzında başı aşağı durub altdan yuxarı
məhəllədəkilərə tamaşa edir. Uzaqdan Andro həvəngin
dəstəsinə oxşayır. O, məhəlləyə
köçəndən hamının baxışı dəyişib,
altdan yuxarı olub. Əvvəl məhəllənin
gözünə yaxşı görünən nəsə,
indi pis görünür. Əvvəllər pis kimi
tanınan adam indi yaxşı adam kimi
tanınır. Daha məhəllədə eyib
tutan yoxdur. Nə istəsən eləyə
bilərsən. Qınamayacaqlar. Hamının başı özünə
qarışıb. ”Veçernə
bazarı”nda olduğu kimi məhəllə daha bahanı ucuz
alır. Buludlardan aşağı taxtadan
yonulmuş iki quş asılıb. Dinc
gözləri qapalı, qanadları parıltılı, cinsi,
adı bəlli olmayan quşlardır. Uçub
eləmirlər. Eləcə göydən
asılıblar. Qızılı lələkləri
var. Xəzri olanda Xəzriyə, Gilavar olanda Gilavara yellənirlər.
O, quşları küləyin gicavar vaxtı buludlardan kim asıb? Niyə asıb?
Heç kəsin xəbəri yoxdur. Məhəllədə heç kəs bu sualın
cavabını axtarmır da. Hamı
gözünü açandan o quşları göydən
asılı görüb. Gözləri ilə
gördükləri möcüzənin niyə quş şəklində
olduğu da heç zaman məhəllə adamlarına
çöçün gəlməyib. Quşlar
onların sirridir. Onlar bu möcüzəni
gözləri ilə görə bildiyi üçün hər
axşam göyə dua edirlər. Bu adamlar
sirr adamlarıdır. Seçilmişdilər.
Elə bir iş bilirlər ki, bu işi başqaları bilmir. Bu sirr həm də onları göyə yaxın
edir. Göydəki ilə qohum kimi
yaşayırlar. Göydən
aşağı ancaq onların məhəllələrində
quşlar sallanıb. Başqa məhəllələrin
quşları da başqadır, adamları da. Quşa görə onlar qəzavü-qədərə
də daha çox bağlıdırlar. Olana
tabe olandılar. İnandıqları yeganə
möcüzə bu quşlardır. Quşlar
onları görünən üfüqün
cızığından çıxarıb. Doğulandan təkkə uşaqları kimi dincliyə,
özünə qapanmağa meyillidilər. Ayaqlarına geyindikləri rezin
"şap-şuplarını” kandarda çıxarıb
dünya xalçadı deyə üstünə
çıxmırlar. Gözləri həmişə
göydədir. Dəyişikliyi ordan
gözləyirlər.
Səlimin oğlu Bahadır özünü tanıyandan
tində dayanır. Bir ayağını qaldırıb divara
söykəmiş Bahadırın saçları Buzovna yeli
kimi titrəkdi. Məhəllənin
xırda uşaqları əsgər marşı oxuya-oxuya
Bahadırın qarşısından keçib gedirlər.
Bahadır yorğun generallar kimi onlara əl eləyir.
Hər dəfə
birinci mərtəbənin kəllə qapısı
açılanda Kərim udqunur. Qapıdan çölə
çıxan Mərdan kişi hər səhər
əlində təzə daş güzgü tutur. Güzgünün üstünə düşən
gün işığı Kərimin gözlərini
qamaşdırır. Mərdan əlində
tutduğu güzgünü hər səhər tut
ağacına söykəyir. Güzgünü
görən məhəllə adamları ağacın
başına toplaşırlar. Güzgüdə
görünən üzlərini biri-birilərinə göstərib
gülüşürlər. Nədənsə
onlara öz üzləri güzgüdə gülməli
görünür. Uşaqların
oxuduğu əsgər marşı da güzgüdə məzəli
səslənir. Gülən adamlara
yuxarıdan baxan Kərim hər səhər "Olanla
görünən yəqin başqa başqadır” deyə
düşünür.
Vaxtdan
çıxmaq istəyən başı aşağı
Andornun hər səhər altdan yuxarı səsi eşidilir: –
"Ay kişilər belə yaşamayın. Düşər-düşməzi
olar. Elə bilirsiz Allahın səbri bir
gün tükənməyəcək”.
Hər səhər məhəllə adamları himə
bənd imiş kimi bu sözlərdən sonra gülməklərini
kəsib ağlayırlar.
Onda Andro
ucadan: – "Ağlamaq
lazım deyil. Mən başqa zaddan
danışırdım” – qışqırır.
Hər səhər məhəllə adamları Mərdanın
güzgüsünü daşla vurub sındırırlar. Hər səhər
Mərdan sınıq güzgüsünü
götürüb məhəllədən qaçır.
Sonra yenə səhər də,
güzgü də, Mərdan da məhəlləyə
qayıdır...
Qafar kişi məhəllənin nəfəsliyidir. Məhəlləyə gələn yel ondan
keçib içəri girir. Qafar günəbaxana
oxşayan arvadı ilə qapısının
ağzındakı artırmada oturub çay içir. Arvad hər səhər Qafara özünə
çöçün görünən tərs-avand
sualını verir.
– Qədeş necə olur ki, meşədə
bitən ağac susuz böyüyür, bağçada əkilən
ağac böyümür?
Qafar dərindən
nəfəs alıb üzünü arvadına tutur:
– Adamlar
da belədir. Kökü susuz olanı var – deyir.
Arvadı Qafarın nə dediyini anlamasa da evdə qanqaraçılıq
düşməsin deyə dinmir.
Dürnisə arvadın nəvəsi Sübhan
qaça-qaça həyətə girib nənəsinin
tumanı altında gizlənmək istəyir.
Nadir kişi Sübhana:
– Nənənin dalında niyə gizlənirsən,
alə – qışqırır.
Sübhan
ağlaya-ağlaya: – "Dünyadan qorxuram” – deyir.
Dürnisə
arvad abrını vermək üçün Nadir kişiyə
tərəf çönmək istədiyi an həyətə
nazirlər kimi bahalı kostyum geyinmiş iki kişi
girir.
Bahalı kişilərdən biri çantasından
çıxardığı "noutbuka” baxıb: – "Mərdanov
qardaşları 18 A buradır?” – soruşur.
Məhəllə
adamları: – "Buradır” deyirlər.
İkinci
kişi: – "Sizin kanalizasiya xətləriniz
tutulub, Təmir eləməyə gəlmişik” – söyləyir.
Səməd
kişi gələnlərin bahalı
görkəmlərinə göz vurub: – "Siz, doğurdan,
"zaxod” düzəldənsiniz?” – soruşur.
Nisbətən
cavan kişi
– Belə
baxanda mən professoram, elmi açılışlarım da
var. Kolleqam da elə belə adam deyil. On il bundan qabaq yeni modeldə nüvə silahı
icad etmişdi – deyir.
Səməd
kişi köksünü
ötürüb: – "Keçmiş olsun, bala. Sonra nə oldu ki? – soruşur.
İkinci
kişi:
– Sonra bizə
boru işlərini etibar etdilər. Elm zamanı
deyil. Bazar dövrüdür. Neynəyək? Acından ölək?”
Səməd
kişi:
– Sizə
baxanda Mərdana çox şükür – deyib qapısına
tərəf gedir.
"Bahalı kişilər”-dən
biri əlindəki iri açarla kanalizasiya xəttini döyəcləyir.
İki üç zərbədən sonra
köhnə cuğun boru açarın zərbinə dözməyib
partlayır.
Borudakı
pislik çölə fışqırır...
Həyəti üfunətli qoxu bürüyür.
İki
üç dəqiqənin içində borudan
fışqıran çirkab su həyəti basır....
Qapılar,
adamlar çirkli su altında qalıb görünməz olurlar....
"Bahalı kişilər” borunu təmir edə bilməyəcəklərini
anlayıb məhəllədən qaçırlar.
Göz görəsi bir iki saatın içində məhəllə
çirkab suların altında görünməz olur. Hardansa uzaqdan, suların
altından Dürnisə arvadın nəm səsi eşidilir:
– Mən sənə neynəmişdim ki, axırımı belə yazdın, ey yeri göyü heç nədən yaradan kişi? Məni bir təmiz yerdə öldürə bilmirdin?
Kərim çirkabın göydən asılan
möcüzə quşlara qədər
qalxdığını görəndə əlindəki
durbini kənara atır. Çevik həmləylə
quşlardan birinin belinə hoppanır. Quş belində adam
olduğunu hiss edib dirilir. Kərim taxta quşun gözlərini
açdığına sevinir. Barmaqlarının ucuyla onun
isti qanadlarını sığallayır. Quş bu təmasa bəndmiş
kimi göydən asılı iplərini qırıb buludlara
doğru uçur. Kərim geriyə çevriləndə o
biri quşun da arxalarıyca süzdüyünü
görür. Min illik yuxudan oyanmış müqəddəs
quşlar haralarasa çox yuxarılara doğru uçurlar.
Hara getdiyini əvvəllər də düşünməyən
Kərim belində oturduğu quşun iradəsindədir. Hara
gedəcəyi onun üçün həmişə olduğu
kimi bu gün də maraqlı deyil. Bu haqda heç
düşünmür də. Onun üçün maraqlı
olan yolun özüdür. Amma hardansa içində göynək
bir sızıltı da var. İndicə
ayrıldığı keçmişi onu doğma haləsindən
asanca buraxmaq istəmir. Son dəfə çevrilib çirkaba
batmış keçmişinə, ömrünü
yuxudaymış kimi şirin-şirin yaşadığı məhəlləsinə
baxır. Məhəllə görünməsə də, xatirəsi
görünür. Keçmiş gözünün
tutumundadır. Gözdən kənarda keçmiş olmur.
Ancaq gələcək olur. Gələcək Kərimi qorxudur.
Görəsən, altındakı quş onu hara aparacaq?
Oralarda nə var? Gələcək keçmiş qədər
tanış deyil deyə qorxuludur. Bir var harasa öz iradənlə gedəsən. Bir də var səni
harasa aparalar. Bunlar fərqli-fərqli
hallardır. Kərim çətinliklə
də olsa gözlərini açıb aşağı
boylanır. Bütün dünyanı
çirkab su basıb. Su göyün
boğazına qədər qalxıb. Buludların
yarısı suda boğulub. Artıq geriyə
yol yoxdur. Keçmiş su
altındadır. Bəs gələcək?
Kərim başını yuxarı
qaldırıb bu dəfə dibsiz göy üzünə
baxır. Göy üzünün
tutacağı, görünən hər hansı bir əlaməti,
daşı, ağacı olmur. Göy
üzü sənə heç zaman olduğu kimi
görünmür də. Ora
ayağının heç zaman dəyməyəcəyi
boşluqdur. Göydə toxunulası
heç nə yoxdur. Oranın suyu da
başqa cürdür. Oraların öz
zamanı, öz görüntüləri var. Belə
baxırsan göydə buludlardan savayı gözünə
heç nə dəymir, amma nədənsə sənə elə
gəlir ki orda kimsə var. Göy üzü sənin
uydurduğun qədərdir. Onu necə
görmək istəyirsənsə elədir. Göyün ölçüsü, şəkli
yoxdur. Orda sənin öyrəşdiyin,
ağlının kəsdiyi, sənə tanış
gələcək keçmişin də yoxdur. Ənənədə
yaşayan, dünyaya durbinlə baxan Kərimi qorxudan da budur...
Və beləcə Kərim göy üzünün
dibsiz boşluqlarına baxa-baxa qəfil anlayır ki, göy
üzü sən demə, gedəcəyin yol qədərdir. Mütləq
o yolun sonunda kiminsə olacağına inanmaqdır. Yol varsa, deməli, yolun axırında da kimsə
olacaq. Yol adamı harasa aparmaq, kiməsə
çatdırmaq üçün salınır axı. Kimisə tezliklə görəcəyini anlayan kimi Kərim
toxtayıb quşun boynunu bərk-bərk qucaqlayır.
Quş da Kərimin "yolu” anladığını
görüb elə bil sevinir. Üç dəfə ucadan
qağayı səsinə oxşar səslə
çığırıb buludların arasına girir...
Kərim onu da anlayır ki, getdiyi yolun axırı olmaya
da bilər. Keçmiş də, indi də, gələcək də
eləcə yoldu. Sən bu yolu keçmişsiz, gələcəksiz
olduğu kimi anlamayınca, sədlərdən, mənindən
çıxa bilməyincə yola yoldaş ola
bilməyəcəksən. Getdiyin yeri sevmək,
ora çatmaq istəmək də şərtdir.
Kərim hara getdiyini, niyə getdiyini və ən
başlıcası oralarda nə edəcəyini dəqiq
bilmir. Hələ yol onu arıtlamalıdır.
Kərim nəhayət dərk edir ki, göy üzündə
ona ağıl yox, ürək gərəkdir. Və elə həmin an da xatırlayır ki, ürəyi
aşağıda, çirkab sular altında qalmış məhəllədə
qalıb...
ORXAN FİKRƏTOĞLU
Kaspi.-2017.-11-13 noyabr.-S.23.