TAPMACA SEHRİ
Şifahi xalq ədəbiyyatı ta qədimdən
günümüzəcən mənsub olduğu xalqın
ruhunun butası, sığınacaq yeri olmuşdur. Xalqın
yaradıcılıq ruhu küll halında daha çox
folklorda özünü təcəssüm etdirir və qoruyur.
Bildiyimiz kimi Azərbaycan folklorunun bir çox
janrları müəllif sarıdan anonim sayılır. Demək, bu yaradıcılıq növünün
formalaşmasında bütövlükdə xalqın – yəni,
bizim hər birimizin nənə və dədələrimizin təfəkkürü
iştirak edib desək, yalan olmaz. Hansı
sənət nümunəsi anonimdir o, xalqın şərikli
malıdır, yəni, o hamıya məxsusdur, ona təklikdə
heç kəs yiyələnə bilməz. Elə buna görə də folklor bizim
hamımıza əziz və müqəddəsdir. Görəsən, yaşlı nənələrimizin
bir qılçı altında, o birini uzadaraq yun didə-didə,
cəhrə əyirə-əyirə söylədiyi
bayatıların, laylaların, söyləmələrin,
körpə səvələmələrinin nə qədəri
bu gün bizə gəlib çatıb?! Dədələrimizin
kotanın macından yapışaraq öküzləri şum
yerində hohalaya-hohalaya dediyi holavarların, əlində
koğalı əl ağacı (çomağı),
başında qıllı papağı, əynində
yapıncısı dağlar qoynunda tənha çobanın
dediyi sayaçı sözlərdən bu gün nə qədərinə
yazılı sahiblənmişik?! Uşaqların səhv və
düz hərəkətlərinə baxan anda, ya başqa bir
münasib məqamda ürəklərindən təpib dillərinə
çıxan zərb-məsəllərin, atalar sözlərinin
hamısı bu gün folklor kitablarında yazılı yer
tuturmu?! El yığnaqlarında, xeyir məclislərində
təbiətində şuxluq olan nənə və dədələrimizin
hər bir adamın hərəkət və xarakterik cizgilərinə,
tutduğu işə uyğun məqamında dediyi tağəllilərin,
lətifələrin, bəzəmələrin hamısı
yaddaşdan yaddaşa keçibmi (burda sual həm də vulqar
məna ifadə edən dadlı-duzlu lətifələrimizə
aiddir, heyf ki, onları toplamaq isdəyən abrına
bürünüb qolunu yanına salmalı olur)?! Bura keçmişdə hamının
toplaşdığı məclislərdə el
aşıqlarının gendən gəşt eləyib
söylədiyi dastanları, nənələrin söylədiyi
nağılları da əlavə etsək, əlimizə
çatmayan mətnlər üçün keçirdiyimiz təəssüf
hissinin nə qədər çox olduğunun fərqində
olarıq. Bütün bu sadalanan folklor
janrlarının nümunələrinə baxanda
ulularımızın ağlının nə qədər iti
olduğuna, sözü yerli-yerində demək
bacarığına mat qalırsan. Babalardan qalma, bizi
öz sehrində mat qoyan xalq yaradıcılığı
növlərindən biri də tapmacalarımızdır. Bizim tərəflərdə tapmaca deməyə
"tapmaca satmaq” deyirdilər. Tapmaca məclisi
bu sözlərlə başlayardı – gəlin, tapmaca sataq.
Tapmacalar daha çox uzun qış gecələrində
baba və nənələrimiz tərəfindən vaxtı
uşaqlara maraqlı etmək üçün qoşulurdu
(satılırdı). Tapmaca yaratmaqda məqsəd
uşaqların zehnini, əqlini inkişaf etdirmək, onlarda
sözü eyhamdan anlamaq qabiliyyəti aşılamaq
üçün bir vasitə idi. Tapmacalar
forma etibarıyla sərbəst olur – deyək ki, onlar bayatı
kimi bir qəlibə oturmurlar.
O nədi
ki, gecə-gündüz yol gedər,
Bircə qarış yol gedər.
(Saat),
bəzən də bir bənddə və daha çox sətirdə
meydana çıxa bilir:
Zər zərə
yapışar,
Zər divara yapışar.
Zərgər
getdi gəlmədi,
Zər divardan qopmadı.
(Açar,
qıfıl).
Yəni, tapmacalarımız məzmun etibarıyla eyni
olsa da, forma etibarıyla fərqli ölçü və
biçimdə olurlar. Balaca vaxtı Laçında olanda
tapmacaların ibtidai forması uşaqlar arasında geniş
yayılmışdı. Bu tapmacaları
uşaqlar dialoq şəklində deyirdilər. Tapmaca satan uşaq belə başlayardı:
- Mən
görən nədən?
Onun
tapmaca satdığı uşaqlardan biri sualla cavab verirdi:
- Əsli nədən?
Tapmaca satan gördüyü bir əşyanı, ya
canlını nəzərdə tutub, məsələn, belə
deyirdi:
- Bir dənə,
bir dənə quşdan?
Tapmaca satandan başqa hamı gözüylə
tapmacanın cavabını (quşu) gəzirdi. Düz
cavabı tapan (burda görən) başlayırdı tapmaca
satmağa. Yəni udan-uduzan qaydasına əməl
edilir, ardıcıllıq özünü qoruyurdu. Mənə görə bu tapmacalar klassik tapmacalardan fərqli
olaraq göz tapmacalarıydı. Burda
cavabın tapılmasında insanın iti ağılından
çox onun iti gözləri işə yarayırdı.
Daha bir tapmaca oyunu isə "Həngülümpuç”
adlanırdı. Onu uşaqlar belə
oynayırdılar – bir nəfər əlində bir kiçik əşya
(düymə, qəpik, çöp, daş) götürüb
iki əlini də arxasına aparırdı. Əlindəki
əşyanı əlinin birində gizlədəndən sonra
iki əlinin yumruğunu da qarşısındakı
oyunçuya tərəf uzadıb deyirdi tap görüm
hansı əlimdədi? Qarşıdakı uşaq belə
edirdi - əlini əvvəl bir yumruğa, daha sonra o biri
yumruğa vurub deyirdi: həngülümpuç, bunu yum, bunu
aç. Tapsa, udurdu, tapmasa, əvvəlcədən
kəsilmiş şərti yerinə yetirməliydi. Bu daha çox uşaqların fəhminə
hesablanmış oyun idi – daha doğrusu, bəxtə-bəxt. Uşaqlar
üçün düşünülmüş bu tapmacalar
(göz tapmacaları, "Həngülümpuç”), oyunlar
gələcəkdə onların ağıl
tapmacalarının cavabını tapmaq üçün bir məşq
idi. Bütövlükdə isə
tapmacaların alt qatında həyatın insanı gah
uğura, gah da uğursuzluğa düçar edəcəyi fəlsəfəsini
körpəlikdən uşaqlara başa salmaq, onları buna
hazırlamaq dayanır. İnsandan
ağıl, iti zəka, güclü müşahidə qabiliyyəti
tələb edən tapmacalarımız onu yaradanların
ağlının nə qədər iti olduğunun bariz
nümunəsidir. Bu tapmacalar cavabı olan, əşyanın,
canlının, bitkinin, təbiət hadisəsinin və
mücərrəd məfhumun şəklini
üstüörtülü şəkildə sözlə o qədər
dəqiq çəkir ki, adam heyrət etməyə
bilmir.
Fikrimizə
söykək üçün misallara baxaq -
cavabı
əşya olan tapmaca:
Uzun qız oba gəzər.
(Oxlov),
cavabı
canlı olan tapmaca:
Tutdu,
tutdu tubulğa,
Tutda bitər tubulğa.
İçindən
bir zoğ çıxdı
Nə tutdu, nə tubulğa.
(Qatır),
cavabı
bitki olan tapmaca:
Bir gilə
mərmər başı,
Yandırır dağı-daşı.
(İstiot),
və
ya
Qızıl
qaya yellənir,
Məmələri sallanır.
(Zoğal),
təbiət hadisəsini təsvir edən tapmaca:
Həmər
ha həmər
Şah
belində kəmər,
Ayaqları
yerdə,
Göydə qulun əmər.
(Göy
qurşağı, şimşək, yağış, torpaq),
mücərrəd məfhumun əlamətini verən tapmaca:
Qənddən
şirin,
Baldan şirin.
Tərəzidə
çəkilməz,
Bazarda satılmaz.
(Yuxu).
Göründüyü kimi tapmacalarda cavabların əlamətləri
mətndə üstüörtülü şəkildə dəqiqliklə
verilmişdir.
Aşağıdakı
tapmacaya fikir verək:
Bir hana
qurdum,
Ağ
uzatdım,
Qırmızı
toxudum,
Qara kəsdim.
(Böyürtkən)
Təbiət hadisəsinin əvvəldən axıra
xalçaçılıq sənətinə bu cür
ustalıqla bənzədilməsini,
yaraşdırılmasını düşünən insan
şairdi. Bu obrazlı düşüncənin məhsuludur.
Tapmaca satan tapmacanın cavabını
tapmalı olanlara cığallıq (dəbbəlik)
üçün heç bir yer qoymur. Ya düz
cavabı tapırsan, ya da düz cavab səslənəndən
sonra uduzmağınla barışırsan.
Tapmacalar cavablarına görə də fərqlənirlər. Dediyimiz kimi
tapmacalar haqqında bəhs edilən canlı və ya
cansızın əlaməti üzərində qurulur. Bəzən bu əlamət konkret olur və tapmaca
bir cavablı tapmaca olur. Məsələn, şeir şəklində
deyilən bu tapmacanın cavabı konkretdi:
Ay
ağalar, gəlin gedək
Karvanınızı
sürün gedək,
Səksən
səkkiz qapıya
Bir qıfılı vurun gedək.
(Qəbiristan)
yəni,
belə demək mümkünsə, bu nümunə bir
cavablı tapmacadı. Haqqında bəhs edilən canlı və
ya cansızın bir və ya bir neçə əlamətinin
üstündə qurulan, hər hansı təbiət hadisəsinin
əlamətlərini ardıcıllıqla verən tapmacalar
çox cavablı tapmacalar olurlar:
Dilim-dilim
nar,
Diziməcən qar.
Uçdu
bir kəklik,
Qondu bir dilbar.
(Xırman:
Sünbül, heşan, püfə, buğda)
ustalıqla qurulmuş bu tapmacada yaxın keçmişin xırman
hadisəsi əvvəldən axıra sadalanır və onun
dörd cavabı var. Tapmaca həm də məhsul yetişdirən
insan əməyini tərənnüm edir.
Elə
tapmacalarımız var ki, onlarda şeir şirinliyi, ritm, hətta
qafiyə də var:
Tap tapmaca
Tapdı
maca,
Əmralı-saqqallı qoca.
Əkdim
nöyüt,
Bitdi söyüd.
Yarpağı
tut,
Başı armud.
(Pambıq – qozası, məhsulu).
Gəlin
çox sətirli və qafiyəli tapmacalara belə bir
orijinal yanaşma edək – onların cavabını ad yerinə
qoyub şeir kimi oxuyaq:
Güzgü
Tap-tapı,
Dəmir
qapı,
Xan
bağı,
Şah ölkəsi.
Dəyirman
O tayda bir
qurd durub,
Dişini dişinə vurub.
Cümlə-cahanı
yeyib,
Yenə yerində durub.
Nar
Hacılar
haca gedər,
Cəh vurar gecə gedər.
Bir yumurta
içində
Yüz iyirmi cücə gedər.
Mücərrəd və indi modern adıyla yazılan
şeirlərin ən gözəl nümunələridir bu
tapmacalar.
Tapmacalarda xalqımızın ruhu, onun xarakterik cizgiləri
də öz əksini tapır. Mənə elə gəlir
ki, aşağıdakı tapmacanı babalarımız deyiblər
və "xanım” sözü mətndə elə-belə
yer almayıb.
Bir balaca
fint daşı,
İçində
xanım aşı.
(Fındıq)
Nəzakət qaydalarına görə babalarımız ən
gözəl, dadlı şeyləri zərif cinsin nümayəndələrinə
- nənələrimizə yaraşdırıblar, onlar üçün
əldə ediblər. Bu tapmaca ulu babalarımızın
qadına münasibətinə bariz nümunədir.
Vaxtilə valideynlərimiz tapmaca ilə uşaqlara buyruq
buyururdular.
Əvvəldən kəsilmiş şərtə görə
uşaqlara tapmaca satılırdı, cavabı tapa bilməyən
durub su gətirməyə getməliydi, ağacdan meyvə dərməliydi,
atı nalbəndə aparmalıydı, bağın,
bostanın yolağasını tutmalıydı və s...
Göründüyü kimi folklorumuzun tapmaca janrında
çox mətləblər gizlənib, biz onun fəhmimiz
görə bilən qədərinin burda şərhini verdik. Hər bir
folklor mətni özündə bir sirr qoruyur. Ona görə
də olduğumuz məkanda bu nümunələrin xalqdan
toplanıb xalqa qaytarılması xeyirxah iş
sayılmalıdır. Gələcəkdə xələflərimizə
biz sələfləri haqqında bu mətnlər daha çox
məlumat ötürəcək. Şifahi
xalq ədəbiyyatının bir missiyası da elə budur.
Zəruri
qeyd: yazıda "Laçın folkloru” kitabındakı ədəbi
mətnlərdən istifadə olunmuşdur.
İlham QƏHRƏMAN
Kaspi.-2017.-7-9 oktyabr.-S.20.