İqbal Əliyev: “Heç vaxt məşhur
olmaq kimi bir istəyim olmayıb”
Kukla Teatrının rəngli
dünyasını öz fırçası ilə boyayan rəssam
Bəzən bir fırçadan qopub gələn o əsərlər bizi bizdən alır, sirli, sehrli bir aləmə aparır. Bir rəssamın xəyal dünyası bizi rənglərə boyayır. Hələ sizə uşaqların dünyasını demirəm. Bu macəra dolu dünyanın qonağı olmaq üçün isə uşaq olmağa ehtiyac belə yoxdur. Axı hər birimizin daxilindən kiçik bir uşaq boylanır. Bu gün sizə təqdim edəcəyim müsahibim fırçası ilə uşaqların xəyal dünyasını boyayır. O, Abdulla Şaiq adına Dövlət Kukla Teatrının baş rəssamı İqbal Əliyevdir. Respublikanın fəxri mədəniyyət işçisi olan müsahibim sehrli fırçası ilə maraqlı obrazlar yaradır. O, nəinki teatrda, eyni zamanda film və serialların rəng dünyasına qonağı olur.
- Siz uzun müddətdir ki, Kukla Teatrında çalışırsınız. İstərdik bizə bu teatrla ilk tanışlığınızdan danışasınız.
- Bu teatr mənim üçün çox doğma bir teatrdır. Çünki mən ilk maaşımı bu teatrdan almışam. Mənim uğurlarımın çoxu bu teatrda həyata keçib. Arzularıma gedən yol məhz Kukla Teatrından başlayıb. 2004-cü ildə Kukla Teatrında aktyorlar üçün müsabiqə elan olunmuşdu. 16 nəfər gənc aktyor teatra müraciət etdik, ancaq onlardan üçü, mən də daxil olmaqla müsabiqədən keçdi. Aktyor kimi 4 ay maaşsız çalışdım. sonra ştata qəbul edildim. O vaxtın pulu ilə 16 şirvan maaş alırdım. İlk maaşımı alanda sevincimin həddi-hüdudu yox idi. Düzdür o vaxt üçün də böyük pul deyildi, amma insanın öz əməyinin bəhrəsi olaraq qarşılığında pul almasının yerini heç bir hiss verə bilməzdi. Bir il aktyor işlədikdən sonra gördülər ki, mənim eyni zamanda yaxşı rəsm çəkmək qabiliyyətim də var. Ona görə məni quruluşçu rəssam təyin etdilər. Teatrdan əlavə Space Televiziyasında "Bizim saat” verilişi üçün məşhurların kuklalarını hazırlayırdım. Onların arasında, xalq artistimiz Aygün Kazımovanın, Faiq Ağayevin, mərhum sənətkarımız İlhamə Quliyevanın, megastar Tarkanın kuklaları var idi.
- Bəs necə
oldu ki, Kukla Teatrını tərk edib Gənc
Tamaşaçılar Teatrında
çalışdınız?
- Kukla Teatrında işlədiyim müddətdə avtoqəza keçirdim. Bir il fasilədən sonra Gənc Tamaşaçılar Teatrından dəvət aldım və 2 il orada çalışdım. Daha sonra Rəşad müəllim 2014-cü ildə məni teatra baş rəssam kimi dəvət etdi. Əslində, bu təklifi qəbul etməyə çox çəkinirdim...
- Çəkinməyinizə
səbəb nə idi?
- Ümumiyyətlə yaradıcı insanlar heç zaman hakimiyyəti, kiməsə rəhbərlik etməyi sevmirlər. Kukla Teatrının spesifik xüsusiyyətləri var. Bu teatrın hər bir üzvünün qəlbində sanki kiçik bir uşaq yaşayır. Yəni hər kəsin içində bir saflıq var və mən o saf hisslərə toxuna bilməzdim. Bu tamaşaları, hazırlanan kuklaları ərsəyə gətirmək üçün onların heç birini incitməyə ürək etmirdim. Təbii haldır ki, hər hansı tamaşanın qızğın iş prosesi nəticəsində başa gəlir. Açığı mən də rəhbərlik etməyə çəkinirdim. Şükürlər olsun ki, teatrın bütün kollektivi mənə dəstək oldu. Bu kollektivin yerini heç nə vermir. Kukla Teatrının kollektivini və teatrın sexini heç bir yerə dəyişmərəm. Burda insanlar tamam fərqlidir.
- Fərqli deyərkən
nəyi nəzərdə tutursunuz?
- Kollektivimiz çox çalışqandır. Misal üçün səhər tezdən kollektivimizi teatra çağırsaq ki, gəlin bir tamaşa hazırlayırıq, hər biri sıravi əsgər kimi teatrda olacaq. Onlar işləməyi, daha doğrusu işlərini sevən insanlardır. Belə kollektivlə işləmək həqiqətən də zövqvericidir.
- Sizi nəinki teatrda eyni zamanda son dönəmlər çəkilən yeni film və seriallarda da quruluşçu rəssam kimi görürük.
- Bu mənim
teatrdan geriyə qalan asudə zamanlarımda baş verir. İndiyə qədər 2 serialda və 7 filmdə
quruluşçu rəssam kimi çalışmışam.
Belə ki, "My name is İntiqam -1”, ”My name is İntiqam
2”, "Gizlənpaç”,
"Axırıncı yol”, "Bir xalanın sirri”, Xəzər
televiziyasında "Qızqaçırma əməliyyatı”,
"Ər quyusu”, "Şər
qarışanda”. Seriallardan isə "28 İyun” və "Həyat
varsa” seriallarında çalışmışam. Mənim üçün teatrdan əlavə serial
sektoru bir məktəb oldu.
- Bu film və
seriallarda özünüzü aktyor kimi təqdim etmək
üçün yaxşı şərait yarandığı
halda siz bu fürsətdən nə üçün istifadə
etmədiniz?
-
Çox çəkinirdim. Əslində serial və
film sahəsində çalışdıqdan sonra anladım
ki, bu sahədə bildiklərim tamamilə yanlış
imiş. Çünki ekran vasitəsi ilə
rənglər tamam başqa cür görünür. Kamera qarşısına keçəndə həyəcan
keçirirdim. Heç vaxt məşhur
olmaq kimi bir istəyim olmayıb. Məşhurluğa
meylli bir insan deyiləm. Tanınmaq üçün o qədər
imkanlarım olub ki... Mən azad insanam.
Simamın tanınması ola bilərdi ki,
azadlığımı əlimdən alardı. Məşhurların çəkdiyi əziyyəti
görə-görə gəlmişəm. Onları sevənlər olduğu kimi sevməyənlər
də var.
-
Teatrdakı rəssamlıq işiniz daha çətindir, yoxsa
serialdakı?
- Teatr
konkretliyi sevir. Teatrda bir dəfə tamaşanı
hazırlayırsan və onun üzərinə bir də gəlmirsən.
Filmdə isə belədir ki, əgər bir kadr
alınmırsa onu yenidən çəkirsən, amma teatrda
belə deyil. Hər ikisinin də öz çətinlikləri
var. Nə iş olur olsun teatrı daha doğma hesab edirəm. Teatr mənim
üçün nə qədər çətin olsa da
müqəddəsdir. Bəzən mənə deyirlər
ki, il ərsində 3 film çəksən
sənə kifayət edir, niyə gedib teatrda
çalışırsan. Ancaq anlamırlar ki, film teatrın yerini vermir.
- İqbal bəy, bir dəfə səhv etmirəmsə
sizi uşaq verilişi olan "Mən böyümüşəm”
layihəsində görmüşdüm.
- Bəli,
mən o verilişin layihə rəhbəri idim.
- Bəs indi necə uşaq
verilişləri üzərində
çalışırsınızmı?
- Əslində uşaq verilişləri ilə
bağlı çox gözəl ideyalarım və layihələrim
var. Ancaq təəssüflər olsun ki, bizim yerli
telekanallarımıza uşaq verilişləri lazım deyil.
Düzdür məni dəvət edirlər ki, belə
bir şey edək,
amma mən istədiyim o şəraiti yaratmırlar.
Əslində onlardan böyük bir şey istəmirəm.
Çox istəyərdim ki, bir uşaq filmi
çəkilsin. Belə bir ideyam da var. Bir
çox yerdən dəvət aldım, getdim
danışdım, gördüm ki, mənim istədiyim film
deyil. Baxın qardaş Türkiyədə
uşaq filmləri necə maraqlıdır. Estetik baxımdan nə qədər gözəl
çəkirlər. İndi
televiziyalarımız efirlərdə uşaqlarla bağlı
söhbət xarakterli verilişlər edirlər. Bu uşağın nəyinə lazımdır? Uşağa hər
şeyi onun öz dilində, oyun dilində izah etmək
lazımdır. Oyunla uşaq onu daha asan
öyrənir. Türklər uşaqlara
animasiya filmləri ilə istədikləri mesajları
ötürürlər, ona görə onların verilişləri
yaxşı baxılır. Bu sahədə
də çox irəli gedirlər.
- Son illər
Kukla Teatrında böyük inkişaf prosesinin şahidi
oluruq. Artıq bu teatrda böyüklər üçün də
tamaşalar hazırlanır, teatrın nəzdindəki
"Oyuq” studiyasının səsi xaricdən gəlir, daha nələr...
Hesab edirəm ki, bu işdə iştirak
etdiyiniz festivalların da böyük rolu olub.
- Siz
çox doğru buyurdunuz. İlk növbədə teatrın direktoru
Rəşad müəllimə dərin təşəkkürümü
bildirirəm ki, özümüzü realizə etmək
üçün bizə belə bir şərait yaradıb. Teatrda hansı yeniliyi etmək istəmişiksə Rəşad
müəllim ona razılıq verib. Bu
gün gedib desəm ki, bizə 3D formatı üçün
monitor, işıq effekti lazımdır, büdcədə
olmasa belə, bizi əliboş geri qaytarmayacaq. Biz yaradıcılıq baxımından tam
şəkildə təmin edilmişik. Rəhbərlik
teatrda çalışan hər bir işçiyə
xüsusi diqqətlə yanaşır. Teatrımızın
yaradıcı kollektivi hansı festival səfərinə
gedibsə oradan əli dolu qayıdıb. Hərdən
yarızarafat deyirik ki, biz artıq birinciliyə öyrəşmişik.
Bilirsiniz ki, teatrımızın nəzdində
"Oyuq” teatr studiyası da fəaliyyət göstərir.
Bu teatrın azyaşlı istedadlı
uşaqları dünyanın harasına gedirlərsə-getsinlər
teatrımızı yüksək səviyyədə təmsil
edirlər. Xarici
festivallara gedəndə məni daha çox maraqlandıran o
olur ki, digər ölkələrin kuklalarının
formasına, fiquruna baxım, onların kukla mətbəxinə
girim görüm nəyi necə hazırlayıblar.
Çox zaman da görürəm ki, heç də bizim
kuklalarımızdan mükəmməl deyillər. Əksinə, bəzi hallarda
xaricilər bizdən öyrənməyə
çalışırlar. Xarici festivallarda bizim
tamaşalara heyranlıqla baxırlar. Ona
görə də əminliklə deyə bilərəm ki,
bizim teatrda sağlam sistem hökm sürür.
Kuklanın
elə bir növü yoxdur ki, bizim Kukla Teatrında olmasın.
- Siz bu
teatrda həm aktyor, həm də rəssam kimi
çalışmısınız. Hansı
sizin üçün daha çətindir?
- Kukla Teatrında adi bir rolda oynayan hər bir
aktyor digər teatrda çox rahat şəkildə işləyə
bilər. Çünki Kukla Teatrının aktyorları təkcə
özləri hiss və həyəcanları ifa etmir, eyni
zamanda kuklaları da idarə etməli olurlar. Bu ikiqat çətindir.
Rəssam Kuklaya elə bir xarakter verməlidir ki, aktyor onunla
işləyə bilsin. Bizdə güzgülü zal var və
aktyor bu zalda kukla ilə işləyir. Kukla düzələrkən
aktyorla rəssamın iş birliyi
olmalıdır. Misal üçün aktyor deyir ki, mən
istəyirəm ki, mənim kuklamın əlində hansısa
bir jest olsun və ya gözünün biri qıyıq olsun. Bizim teatrda rəssam
olmaq da aktyor olmaq da çox çətindir. Kukla
Teatrında aktyor olmaq daha çətindir. Elə hesab edirəm ki, nə peşəkar aktyor, nə
də peşəkar rəssam yalnız rejissorun dediyi kimi etməməlidir.
Özündən də ora nələrisə əlavə
etməlidir. Misal üçün, teatra bələd
olmayan rejissor bizim teatra gəlsə səhnəni rəssamdan
yaxşı tanıya bilməz. Rəssam
bilir ki, bu səhnədə hara kimi gedə bilərsən.
Məsələn, Kukla Teatrının kulislə
bərabər səhnəsi 6 metrdir. Rejissor rəssamdan istəyə
bilər ki, 4 metrlik kukla hazırlansın. Rəssam ona başa
salmalıdır ki bunu istəyirsənsə foyedə oyna, sən
o böyük kuklanı səhnəyə çıxarsan
orada yer qalmaz. Bizdə
aktyorlar var, 60 sm kuklanın arxasında elə gizlənirlər
ki, onları heç kim görmür,
tamaşaçı bunu hiss etmir. Bizim teatrda 40-50 il işləyən aktyorlar var ki, onların
simasını heç kim tanımır. Çünki
onlar Kuklanın arxasında qalıblar və
tamaşaçılar onların obrazlarını seviblər.
Vaxtı ilə
Ələkbər Hüseynov çox
tanındı, o da yalnız
televiziyadakı verişinə görə. Halbuki, Ələkbər
əmi kimi bizim nə qədər aktyorlarımız olub.
Ələkbər əmiyə də allah rəhmət
eləsin, onların ruhu qarşısında biz baş əyirik.
Bizim Lətifə Quluzadə kimi sənət fədailərimiz
var. Mən bu siyahını daha da uzada bilərəm.
- Qeyd etdiyiniz o
istedadlı tələbələri harada yetişdirirsiniz?
- Biz onları ancaq öz teatrımızda yetişdiririk. Çox istəyərdim ki, Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət və İncəsənət Unuversitetində kukla sənəti fakültəsi açılsın. Azərbaycanda görün dövlət statusu alan nə qədər Kukla teatrları var. Ora işləməyə gedən yaradıcı insanlar bu ixtisası harada oxuya bilərlər axı? Biz də məcbur oluruq ki, kukla teatrı olaraq müraciət edən istedadlı gənclərə məktəb keçək. Onlar Universitetdə öyrənib gəlsələr bizim üçün daha səmərəli olar.
Xəyalə Rəis
Kaspi.-2017.-12 oktyabr.-S.12.