“YALAN DÜNYA”DAN
KƏRAMƏT UMAN RƏSSAM
Üslub
və bədii ifadə zənginliyi ilə diqqət çəkən Azərbaycan
təsviri sənətində
elə varadıcılar
var ki, gərgin
və davamlı axtarışları ilə
elə zamanında öz sənətkar “mən”ini təsdiqləmiş,
özünəməxsus dəst-xəttə
malik olduqlarını
sərgiləmişlər. Belə rəssamlardan biri tanınmış fırça ustası - rəngkar Nağdəli Xəlilovdur...
Tanışlıq üçün deyək
ki, 1946-cı ildə Qərbi Azərbaycanda – Qəmərli rayonunun Sarcalar kəndində dünya göz acan N.Xəlilov əvvəlcə Ə.Əzimzadə
adına Azərbaçan Dövlət
rəssamlıq məktəbində
(1968-1972), sonra isə
Tiflis Rəssamlıq Akdemiyasında
(1974-1980) ixtisas təhsili
almışdır. Təhsil illərindən
başlayaraq müxtəlif
miqyaslı sərgərdə
uğurla iştirak edən gənc rəssam 1984-cü ildə
SSRİ Rəssamlar İttifaqına
üzv seçilmişdir.
1993, 1996 və 2017-ci ildə Bakıda,
2006-cı ildə isə
Ankarada fərdi yaradıcılıq sərgiləri
təşkil olunmuşdur.
2011-ci ildə “Yeni
era” Dünya Rəssamlıq
Akademiyasının fəxri
üzvü seçilmişdir...
Yaradıcılığı mövzu və janr əlvanlığı
ilə diqqət çəkən rəssamı
başqalarından fərqləndirən
bədii-estetik xüsusiyyət
onun çoxlarına sadə və bir qədər də tükənmiş kimi görünən realizmin bədii ifadə çərçivəsini
duyulası dərəcədə
genişləndirməsidir. Bəzilərindən
fərqli olaraq yeni cərəyan axtarışı iddiasından
uzaq olan Nağdəli Xəlilov, bilavasitə Azərbaycan rəngkarlığında qabarıq
duyulan rəngin
dominant gücünə tapınmağa
üstünlük verdi. Bu mənada onun hər bir
tablosunun rəng qatının qeyri-adi dərəcədə qalınlığında
axtardığını tapmağa
yönəli “səylər
toplusu”nun mövcudluğu,
həm də görünənlərin daşıdığı
“estetik xəritə”in
çoxqatlılığı duyulmaqdadır. Odur ki, onun əsərləri
duyğulandırıcı olduğu qədər də düşündürücüdür...
Nağdəli Xəlilov yaradıcılığı
bütünlüklə doğma
yurdla – onun tarixi keçmişi və bu günü,
yüksək mənəviyyat
daşıyıcıları olan insanlar və
əsrarəngiz təbiəti
ilə bağlı olan rəssamlardandır. Onun üçün
nəhayətsiz ilham mənbəyinə çevrilən
bu qaynaqlarda əslində o. çoxlarının
axtarıb tapa bilmədiyi aktual-mənəvi
problemləri və bəşəri duyğuları
da ifadə edə, yaratdıqlarını
başqaları üçün
duyğulandırıcı estetik mənbəyə çevirə bilmişdir,
desək, yanılmarıq.
Yetmiş illik ömrünün bir qərinəsini yaradıcılığa həsr
edən, rəssamlıq
axtarışları gözlərim
önündə keçən,
həyatın çox
təzadlı hadisələrilə
baş-başa qalmasına
şahidlik etdiyim Nağdəli Xəlilov bu gün də
yaşayıb-yaratmaq əzmindədir. Mənəvi ilham qaynaqlarından biri olan dahi
M.Şəhriyarın “Dünya-yalan
dünyadır” deyiminin
acı həqiqət olmasına baxmayaraq, imanı-inamı ilə hələ də ondan kəramət ummaqdadır. Yurd həsrətinin
üstünə maddi
sıxıntılarını da qoyub bunları
ağır mənəvi-psixoloji
yükə çevirən
rəssam, təkbaşına
onları “günahlı
dünya”da arzularına
doğru çəkməkdədir.
Əbədiyyətə yönəli
bu yolun uzun, yaxud qısa
olacağı isə yəqin ki, onun özündən çox, bizlərdən, ona diqqətimizdən və qayğımızdan
asılı olacaqdır...
Təhsilsonrası baş tutan qırx illik yaradıcılığında Nağdəli Xəlilov daima millətinin qədim və zəngin mənəviyyat daşıyıcısı olduğunu
bədii tutumda əbədiləşdirməyə üstünlük vermişdir. Bəzən bunlar
çoxlarının tapındığı
və qazanc dağarcığı kimi
baxdığı “müasir
rəssamlıq” nümunələrindən
uzaq olsalar da, sənət xiridarları üçün
milli mənəviyyat saxlancına töhfə kimi qəbul olunmaqdadırlar.
Doğrudan da onun Tiflisdə diplom işi olaraq yaratdığı “Aşıq
Ələsgər” əsərindən
başlayan mənəviyyat
tariximizin bədiiləşdiruilməsi
prosesi sonradan Cəlaləddin Rumi, Nəsirəddin Tusi, Məhəmmədhüseyn Şəhriyar,
Xəstə Qasım,
Heyran xanım, Məhəmməd Füzuli,
Mir Möhsün Nəvvab,
Hüseyn xan İrəvani, Xan qızı Natıvan və başqa obrazlarının yaradılması
ilə davam edib. Bu dahilərin
hər biri dünya və Azərbaycan tarixinin hər birimiz üçün qürurverici
qaynağa çevrilməsində
müstəsna xidmətləri
olduğundan, rəssam
hər yeni əsərində onların
daşıdıqları yüksək
mənəviyyat məcmusunun
tamaşaçı üçün
cəlbedici və yaddaqalan estetik mənbəyə çevrilməsinə
çalışmışdır. Bu portretlərdə bəzən ikonoqrafik dəqiqliyə əməl
edən, bəzən də məşhurları
təxəyyülündən qaynaqlanan cizgilərlə zənginləşdirən rəssam,
son nəticədə, onların
yüksək bədii
tutumda obrazlaşmasına
nail olmuşdur.
Onun yaradıcılığında
uzaq keçmişlə
yanaşı bu günümüzə tutulan
“bədii güzgü”nün
yaddaqalan ifadələrini
də görmək mümkündür. Bu mənada “Qızlar”, “Avtoportret”, “Nar
mövsümü”, “Çörək
bişirənlər” və
s. tablolarını onun
özünün iç
dünyasına və
müasirlərinin qayğılarının
psixoloji-duyğulandırıcı bədii görüntüsü
saymaq olar.
Ruhunda gəzdirdiyi
yaratmaq gücünü
ona bəxş edənə ehtiramını
bildirməkdən usanmayan
rəssamın dini-mənəvi
mövzulara müraciətində
qəribə bir səmimilik və inandırıcılıq mövcuddur. Tarixin yaddaş
saxlancına gömülsə
bu gün də daşıdığı
etik-tərbiyəvi məna-məzmun
yükünü qoruyub
saxlayan dini həqiqətlər və
hadisələr fırça
ustasının özünəməxsus
bədii şərhi nəticəsində keçmişdən
bu günə uzanmış etibarlı və əhəmiyyətli
mənəvi körpü
kimi qəbul olunurlar. Onun “Merac”, “Salehin dəvəsi”, “İslam cəngavəri”, “Süleyman
peyğəmbər və
hüdud”, “Dinin əsasları”, “İlk İslam Akademiyası”, “Adəm və Həvva”, “Qurtuluş ağacı”, “Kəbə”,
“Hicrət” və “İlk İslam həmrəyləyi” əsərlərində
mənəvi dəyərlərimizə
təsirli obrazlı görkəm vermək istəyi güclüdür.
Rəssamın mənzərə və natürmort janrında çəkdiyi əsərlərdə
onun rənglərin pastozluğuna üstünlük
verməsinin bilavasitə
təsvirin daha təbii və inandırıcı alınmasına
yönəldildiyini görmək
mümkündür. Belə ki,
bu cür təqdimatda maddi aləm də, təbiət motivləri də həyatın bir parçası -“davamı” kimi qəbul olunur. Odur ki, tamaşaçı onların canlılığına-malik
olduqları fakturanın
sanki “nəfəs” aldığına inanır.
Onun “Tək ağac”,”Mərdəkan”, “Heyva
ağacı”, “Püstə
çiçəkləyəndə”, “Nar
ağacı”, “İki
ağac”, “Balqabaqlar”,
“Heyvalar və qərənfillər”, “Payız
natürmortu” və s.əsərləri bu qəbildəndir. Bu əsərlərə
hakim kəsilən “lal
sükut”un qarşılığında rənglərin
majorluğunun vurğulan
görüntülər lirik-nikbin
ovqat yaratması ilə yadda qalır.
Bu yerdə xüsusi
vurğulamaq istərdik
ki, rəssamlıq yaşın öz sözünü deyə bilmədiyi yaradıcılıq
məkanlarındandır. Belə ki.
burada son sözünü axırda
deyənlər də olur, nə qədər
təəccüblü olsa
da lap gəncliində
ifadə edənlər
də... Bunu ona görə
deyirik ki, Nağdəli Xəlilovun indiyə qədər yaratdıqları nə qədər yaxşı olsa belə, onları rəssamın
son sözü hesab etməkdən uzağıq.
Çünki, özünə ümidi olan və kifayət qədər tələbkar
olan rəssamın yaradıcı potensialının
tükənmədiyinə, açılmamasına inamımız
bunu şərtləndirir.
Bütünlükdə, Nağdəli Xəlilovun əsərlərini ilhamını
kor-koranə naturaya tabe etməməyin nəticəsi kimi dəyərləndirmək olar. Belə ki,
onlarda gerçəkliyə
özünəməxsus yanaşma
- bədii stilizədən
keçirilərək sadə-fəlsəfi
tutumda təqdim olunmuş bədii həqiqətlər hifz olunub. Məhz bu məziyyətlərinə
görə onun yaradıcılığı müasir
Azərbaycan rəngkarlığında
tanınandır. Bunu
isə onun böyük sənət uğuru saymaq mümkündür...
Ziyadxan Əliyev
Azərbaycan Respublikasının əməkdar
incəsənət xadimi,
sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə
doktoru
Kaspi $2018.- 14-16 aprel.-
S.24.