“Orkestr-insan”ın sənətdəki
novatorluğu
Onun ram edə bilmədiyi musiqi aləti
yox idi, amma içindəki səsi heç birində tapa bilmədi
Tanınmış musiqiçi Həsənağa
Sadıqovun uzun sürən ağır xəstəlikdən
sonra vəfatı xəbərinin yayılması təkcə
musiqi ictimaiyyəti üçün deyil, ifaçının
sənətini sevən və dəyərləndirən minlərlə
dinləyici üçün kədərli oldu. Görkəmli
musiqiçilər onun sənətinə yüksək qiymət
verirdilər. Maestro Niyazi onu
"orkestr-insan” adlandırmışdı. O zaman sovet
dövrünün qəzetləri də tanınmış
ifaçı haqqında yazılarını bu başlıqla
verirdilər. Zarafat deyildi, istər nəfəsli, istər zərb,
istər klavişli, istərsə də simli musiqi alətlərində
məharətlə ifa edirdi. Musiqisi ölkənin sərhədlərini
aşır, dünyanı dolaşırdı. İllər
keçdikcə onun ifa etdiyi alətlərin sayı da
artırdı, onu sevənlərin sırası da...
"Mahirlər”
Həsənağa Sadıqov Salyan şəhərində
müğənni ailəsində dünyaya göz
açıb.
Atası və babası milli aşıq sənətinin
bilicilərindən olub. Babası
Aşıq Qurbanxan Muğan bölgəsinin ən məşhur
aşıqlarından olub. O, xalqımızın görkəmli
el sənətkarı Mirzə Bilaldan dərs alıb. Sadıqov 6-7 yaşlarından atasının və
babasının yanında toylara gedər, müxtəlif musiqi
alətlərində ifa etməyi, istedadlı musiqiçilərdən
öyrənməyə çalışardı.
O, 1968-ci
ildə Salyan şəhər 2 saylı orta məktəbi
bitirib. Bakıda
ilk kaseti
çıxanda, zərb alətlərində bacarıqla
çaldığı mahnılar və ritmlər məşhurlaşanda
hələ çox gənc idi. Həsənağa
Sadıqov bacarıqlı və istedadlı musiqiçi kimi nəzəri
ixtisasının artırılmasına da xüsusi fikir verir.
Azərbaycan Dövlət İncəsənət Universitetini mədəni-maarif
işi ixtisası üzrə bitirən musiqiçi, 1985-ci ildə
Ümumdünya Musiqi Festivalında iştirak edərək,
münsiflər heyətinin və tamaşaçıların
dərin rəğbətini qazanır, festivalın
qızıl medalı ilə təltif olunur. Həsənağa
Sadıqov Amerika Birləşmiş Ştatlarında,
Norveçdə, Vyetnamda, Almaniyada, eləcə də Afrika qitəsinin
bir çox ölkələrində geniş konsert
proqramları ilə çıxış edib. Hazırda
onun diskləri Amerika və Afrika ölkələrində,
Norveç, Vyetnam, Almaniya və s. ölkələrdə
satılır. Musiqiçi həmin ölkələrdə
yaradıcılıq əlaqələri ilə bağlı
müqavilələr bağlayırdı. Bu
əməkdaşlıq hər şeydən əvvəl Azərbaycan
musiqisinin tanınmasına səbəb olurdu.
1988-ci ildə Həsənağa Sadıqova Əməkdar
mədəniyyət işçisi fəxri adı verilib. Onun dəstəyi
və təşəbbüsü ilə "Mahirlər” ailə
ansamblı yaradılıb və bu gün də fəaliyyət
göstərir.
İnsanları
yandırıb-yaxmasa...
"Mənim üçün elə bir musiqi aləti
yoxdur ki, onu ram edə bilməyim. Bütün musiqi alətlərində
necə lazımdır ifa edirəm” iddiasına heç kəsin
şübhəsi yox idi. Tamaşaçılar televiziya
ekranlarından,
bir çoxları da el şənliklərindən
canlı ifalarını görüb valeh olmuşdular. "İstədiyin və mənim görmədiyim
bir aləti mənə ver, onu çalım. Vaxtilə Azərbaycanın ən məşhur
qarmonçalanlardan biri idim. Elə ən
yaxşı çaldığım alət də qarmon idi.
Sonra elə oldu ki, sağ əlimdə problem
yarandı. Hətta deyilənə görə,
o dövrün ən məşhur qarmonçalanlardan biri mənim
əlim zədələnəndə qurban kəsibmiş.
Əlim zədələnəndən sonra qarmonu
bir kənara qoydum. Yeri gələndə,
özündən deyən qarmonçalanlardan yaxşı
çalıram, amma bir sənətkar kimi o ifanı
ortalığa çıxarmağı özümə eyib
bilirəm. Alət əlimdə yanıb,
külə dönüb mənə yalvarmadısa, insanları
yandırıb-yaxmadısa, o çalmaq deyil ki. Bir alətdə ifam xoşuma gəlmədisə, onu
çalmıram” deyirdi.
Balaca
aşıq
Sənətə
həvəsinin necə yaranmasından isə ifaçı həvəslə
söz açırdı: "Mən bu sənətə
qoşanağaradan başlamışam. Babam
Aşıq Qurbanxan dövrünün məşhur sənətkarlarından
olub. Babamla dəfələrlə Moskvada
dövlət tədbirlərində, dekadalarda, festivallarda
iştirak etmişəm. Babam mənim
üçün aşıq paltarı da tikdirmişdi, hər
yerdə məni "balaca aşıq”
çağırırdılar. O illərin yadigarı
kimi bir çox konsertlərin lent yazılarını tez-tez
Az.TV-də göstərirlər, baxıb kövrəlirəm.
Mənim hələ uşaq vaxtı
çıxdığım səhnələri, insanların
ayaq üstə alqışlamalarını indinin
adlı-sanlı sənətkarının çoxu görə
bilmir. O dövrdə qoşanağarada çala-çala,
ansamblımızdakı musiqiçilərin alətləri ilə
maraqlanmağı başladım. Babamın
qorxusundan bu alətlərdə çalmağı gizlicə
öyrənirdim. Elə vaxtlar olurdu ki,
musiqiçilərdən biri hər hansı səbəbdən
toya gedə bilmirdi. Mən babama deyirdim ki,
onun alətini ver, özüm çalım. Nə isə, babam da artıq mənə bir söz
demədi”. Babası onu musiqi məktəbinin tar sinfinə
qoyanda artıq "Şur” muğamını gözəl
çalırdı. "Həsənağa bir
şey öyrənə bilirmi?”- deyə
babası bir ay sonra məktəbə gəlib maraqlananda,
direktor "buna not öyrənmək lazım deyil, özü
hər şeyi çalır” deyib. "Beləcə,
lağ-lağı edə-edə mənə notu öyrətmədi,
amma balaca tarımı alıb, öz tarını mənə
verdi”. Həsənağa o
gündən daha həvəslə çalmağa
başlayıb. Həm də
ifasının düzgünlüyünə təkcə
babasını deyil, çox adlı-sanlı musiqiçiləri
də inandıra bilib.
"1962-ci ildə Moskvadakı dekadada Niyazi,
Bülbül və Rəşid Behbudovla səhnədə
yan-yana dayanmışam. Bundan böyük xoşbəxtlik
olarmı!?”- deyə yaddaşına
ömürlük yazılan günü sevinclə
xatırlayırdı.
İfaçı bütün musiqi alətləri ilə
dostluq etməyə çalışırdı. Alətlərin arasında
ögey-doğmalıq qoymurdu: "Fərq qoysam, sabah bir alət
məndən elə küsər ki, ömrüm boyu
yalvara-yalvara qalaram, sözümə baxmaz. Amma
desəm ki, eyni vaxtda 6-7 alətlə əla səviyyədə
çala bilirəm, yalan demiş olaram” kimi etirafı da
vardı. Əgər heç bir alətə əlmi
vurmayıb, təkcə saksofonu götürsəydim, onu elə
günə salardım ki, adam kimi dil
açıb dillənərdi. Amma mən bir alətlə
məşğul olmuram axı. Mən
içimdəki sənət ehtirasını bir alətin
üstünə töksəm, alışıb yanar”. Musiqi alətlərini bir-bir sınaqdan keçirəndən
sonra gözü nəlbəkiləri tutub. Onları da
musiqinin dili ilə dilləndirməyi bacarıb: "İstəyirsən,
mənə adi taxta ver, onda da melodiya yaradaram. Mənim
evimdə arakəsmə vardı, onun şüşələrini
elə taxdırmışdım ki, hər notun səsini almaq
olurdu. Rəhmətlik Rafiq Babayev qonaq gələndə
bu şüşələrdə muğam çaldım, məəttəl
qaldı. Çay içdiyim yerdə əlimdəki
karandaşı nəlbəkiyə vurdum, gördüm ki, əla səsi
var. Nəsə, ordan-burdan bütün notu verən nəlbəkiləri
yığdım, bir gecəyə əməlli-başlı
repertuar yaratdım”. Nə qədər alətlərdə ifa
etsə də, içindəki səsi heç bir alətdə
tapa bilməmişdi: "Hələ də içimdəki səsi
heç bir alətdə tapa bilməmişəm. Bütün ömrüm boyu hər yeri gəzdim, ələk-vələk
elədim, yenə də tapmadım. Əgər
barmaqlarımda problemim olmasaydı, qarmonda o səsi
tapacaqdım”.
İfaçılıqda
yenilik
Həsənağa Sadıqovun ifası ev-ev, oba-oba gəzdikcə,
daha çox tanınırdı. Dövlət konsertlərinə,
el şənliklərinə dəvət edirdilər. Eyni zamanda bir neçə musiqi alətində mahir
ifaçılığı ölkə musiqi sənəti
üçün də yenilik idi. Ulu
öndər Heydər Əliyev də Həsənağa
Sadıqovun sənətinə yüksək dəyər verib.
İfaçı ulu öndərlə
görüşünü həmişə xoş xatirə
kimi danışırdı: "1993-cü ildə Heydər
Əliyev Sarayında konsert oldu. Onda Respublika
Sarayı adlanırdı. Bütün
böyük sənətkarlar orda idi. Konsertdən
sonra rəhmətlik Heydər Əliyev səhnəyə
çıxdı. Hamıya dedi ki, əla ifa etdiniz. Mənə
çatanda dedi ki, bundan Azərbaycana gəlməyib, gəlməyəcək,
onun qədrini bilin. Heydər Əliyev haqqımda çoxlu
yaxşı sözlər dedi, soruşdu ki, 40 ildir Salyana gedib
gəlirsən, Bakıda evin yoxdur? O vaxt mədəniyyət
naziri olan Polad Bülbüloğlu dedi ki, yox, elə Salyanda
qalır. Fatma Abdullazadə yaxınlaşıb "Həsənağanın
xətrini o qədər çox istəyirik ki, onu elə
Salyan qarışıq Bakıya gətirək” deyəndə,
Heydər Əliyev gülə-gülə "Salyanla
işiniz olmasın, elə özünü gətirin, kifayətdir”
dedi.
Günlərin birində rusiyalı müğənni
İosif Kobzon Bakıda konsert verəndə Sadıqov da alətlərdə
ifa edib. Bir
neçə alətdə mahir ifa müğənnini heyrətə
salıb: "İfamı qurtarandan sonra Kobzonla həyat
yoldaşı ayağa durdu. Müğənni mənə
yaxınlaşdı və qucaqlayıb öpdü, "bu,
ifaçılıqda yenilikdir” dedi.
Başqa
torpaqda qala bilmirəm
H.Sadıqov son illər onkoloji xəstə idi. Oğlu mətbuata
müsahibəsində "Atamın qara ciyəri artıq
sıradan çıxıb” deyirdi. Amansız xəstəlik
öz işini gördü...
Tanınmış ifaçı Salyanın
Aşağı Noxudlu kəndindəki ailə qəbiristanlığında
torpağa tapşırıldı. O, doğulub böyüdüyü
yerlərə çox bağlı idi. "Mən
başqa torpaqda qala bilmirəm. Bu
günün özündə də Bakıda çox qala
bilmirəm, qaçıram Salyana. Əsl sənətkarı
sənət, kefin istədiyin kimi dolandırır. Ona görə də ora-bura qaçmaq lazım deyil.
Mən Azərbaycanı öz iyindən
tanıyıram. Gözümü yumum, məni
hara istəyirsən apar, biləcəyəm ki, Azərbaycandayıq,
yoxsa başqa yerə getmişik. Qurban olum
Azərbaycanıma. 50 ildən
yuxarıdır xalqın arasındayam, günü bu gün də
çalğıma mat qalırlar, elə bil indi görürlər”
deyirdi.
Tanınmış ifaçının ölümü
haqqında sosial şəbəkələrdə yazılan
statuslar, şərhlər də el sənətkarına dərin
sevgi və hörmətdən xəbər verir. "Ustad sənətkar vəfat
etdi”, "Novator ifaçı dünyasını dəyişdi”,
"Xalqın sevimli sənətkarı xalqla vidalaşdı”
yazırlar. İfaçı "mən
xalqım üçün ifa etdiyim musiqilərdən ibarət
böyük bir çələng yadigar qoymuşam” deyirdi.
Bu gün Həsənağa Sadıqovun sənətini
sevənlər, musiqisinə alidə olanlar o çələngi
əbədi qoruyub saxlayacaqlar.
Təranə Məhərrəmova
Kaspi.- 2018.- 3 avqust.- S.9.