ÜZGÜN ÖMRÜN
BAYATI YAĞMURU
“Gah
əlimdən yapışar, gah da yıxar qəm məni”
Onu haqqında fikirləşəndə həmişə bəxtəvər uşaqlığım yadıma düşür. Rəhilə Şahbuz rayonunun Nurs, mən də Sisyanın Urud kəndində məktəbli həyatımızı yaşayardıq. Gec-gec görüşürdük, amma müntəzəm məktublaşardıq. Anası Zəhra - böyük bacım dünyasını çox tez dəyişmişdi. Atası İbrahim müəllim bibim oğlu idi. İkimizin də qibləsi Məmməd İbrahim (sonradan Məmməd Araz-F.X.) olduğundan bütün söz-söhbətimizin sarı simi onun şeirləri olardı. Rəhilə məndən bir-neçə yaş böyük idi, bəlkə də bu səbəbdən mənim xalalıq missiyam arxa plana keçmişdi. Biz bir-birimizdən ötrü dəli-divanə idik. Demək olar ki, hər gün bir-birimizə məktub yazırdıq. Yadımdadır ki, 1988-ci ildə ermənilər bizim kəndin sakinlərini Naxçıvan tərəfdə qarın içinə tökəndə, anam qoynunda məhz o məktubları və mənim uşaq ikən yazdığım gündəlikləri və bir də evimizin açarını gətirmişdi…
O, bir müddət Bakıda, əmisigildə yaşadı. Məmməd Araz onun üçün həyatın özü və yaşamaq səbəbi idi. Bu məhəbbətin mehvərində təbii ki, qürur və fəxarətli duyğuların öz yeri var idi. Heç unutmuram ki, Rəhilə indiki Bakı Dövlət Universitetinin filologiya fakültəsinə daxil olanda mən necə sevinirdim, uçmağa qanadım yox idi. Vaxt yetişdi, Bakıya gəldim, sənədlərimi həmin ali məktəbin jurnalistika fakültəsinə verdim. O zaman qəbul imtahanları uzun çəkirdi. Təqribən bir ay ərzində 4 imtahan verirdik. Rəhilə həyəcanla nəticəni - müsabiqəni gözlədi. Çox fikir etdiyimi duyduğundan, məni tək qoymazdı. Danışardıq, gülərdik, mənə şəhərin görməli yerlərini göstərərdi. Qəbul olduğumu eşidən də isə… O sevinci ifadə etməyə acizəm.
Rəhilə ali məktəbi bitirdikdən sonra Naxçıvanda müxtəlif məsul vəzifələrdə çalışdı, ailə qurdu ( toyu da indiki kimi yadımdadır). İki qız övladının hər cür sevincini yaşadı, dünyaya sevimli nəvələri gəldi. Bütün bu ömür naxışlarının əlvan rəngləri isə sözə-poeziyaya əbədi bağlılığı oldu. Amma həyatı bəd "bəxşiş”lərdən də əskik olmadı. Neçə əzizinin qəfil ölümü onsuz da nisgilli ürəyini tarı-mar etdi. Qardaşı-nakam Elçinin adını özünə təxəllüs seçərək təskinlik tapmağa çalışdı. Beləliklə də, qəm gölündə qərib bir adaya döndü. Əslində Rəhilə Elçin həyatın bütün acılıqları, sınaqları qarşısında zərif çiyinlərinə götürdüyü ağırlıqlara sinə gərməyi, əyilməməyi, məğrurluğu, başını dik tutmağı bacardı, amma əmisi Məmməd Arazın bir etirafı onun da həyat və yaradıcılıq devizi oldu: "Anadan, bacıdan gizlətdiyimi, qələmdan kağızdan gizlətməmişəm”.
Rəhilə Elçin müxtəlif kitabların müəllifidir. Bu sırada şeirlər, məqalələr, xatirələr, qəzəllər, poemalar toplusu var. Sözlərinə neçə-neçə tanınmış bəstəkarımız tərəfindən musiqi yazılıb. Məşhur ifaçılarımızın repertuarlarında xüsusi yer tutan bu mahnıların mövzusu əsasən vətən, torpaq, millət yolunda canını qurban vermiş mərdlərimizin qəhrəmanlığıdır. Yəni Rəhilə Elçinin yaradıcılığına müxtəlif bucaqlardan nəzər salmaq və yazmaq mümkündür. Amma mən istədim ki, bu üzgün ömrün, dünyamızı tez və qəfil tərk etmiş Rəhiləmizin bayatılarından söz açam. Özünün bir sözü vardı ki, dolmuş buludam, amma yağa bilmirəm. Bu günlərdə - həyata "əlvida” dediyi günün birilliyində bayatılarını nisgilli bir ovqatla oxudum və anladım ki, ömründən dəhşətli bir bayatı yağmuru keçib. Bu dərdli, qəmli, bəzən gilavar, bəzən də xəzrini xatırladan rüzgarların ahəngində həm pıçıltı, həm də haray var. Bayatı yazmaq poema yazmaqdan çox çətindir. Məqsədini, amalını, məlalını cəmi dörd misrada ifadə etmək müəllifindən istedad və ustalıq tələb edir. Ömrünü üzən bir etibarsıza ünvanladığı etirafdan ürəyim od aldı: "Əlin özgə əlində, dərdlərin mənə qaldı!” Açıq deyim ki, vəfasızlığın hər üzü Rəhilə Elcinin həyatını daban-dabana izləyib. Aldığı bu mənəvi zərbələrsə, onun cavan ömrünü ara vermədən mişarladı. Dərdlərini nə qədər içinə çəksə də, taleyində əsən rüzgarlar bayatılara çevrilib bizə nişanə qaldı:
Bu dərdin əlaçı nə,
Həbi nə, ilacı nə?
Çəkilməz bu dərdləri,
Çəkirəm, əlacı nə?
Rəhilə illər boyu gözləmədiyi dərdləri çəkə-çəkə gəzəri bir dərdə çevrilmişdi. Ağrıları üzməyə can atırdı, "can”, "qurban olum” sözləri dilindən düşməzdi. Hərdən də kimsə eşitməsin deyə, kağızla-qələmlə bağrıbadaşlıq edərdi: "Bu fələyin əlindən özümə gələmmədim”. Bu səbəbdən də əlindəki qələmi, başını əydiyi kağızı qəlbinin xiffətinə bürünmüş sözü-kəlamı ağlatdı:
Yaram qan verib ağlar,
Könlüm can verib ağlar,
Tab edəmməz dərdimə,
Duysa sır-sıra dağlar.
Ürəyi gül kimiydi,
tez küsər, tez inciyər, tez bağışlar, tez də barışardı.
Ürəyi o qədər
yumşaq, qəlbi elə geniş idi ki , hamıya əl
tutmağı, yaxşılıq
etməyi sevərdi. Bəzən də umduğu dağlar başına qar ələyəndə heç kimi qınamazdı. Eləcə,
öz-özünə fikirləşərdi :
"Qəniməm özüm
mənə”. Qəribə etirafdır. Çəkdiyi əziyyətlərin, aldığı
zərbələrin, üzləşdiyi
xəyanətlərin önündə
kimsənin bostanına
daş atmazdı. Yadıma şair Məmməd Aslanın bir deyimi düşdü:
"Mən ona bal verdim, o mənə zəhər, neyləsin, fağırın olanı
buymuş”. İnandığının etibarsızlığını
görəndə də,
günahı özündə
axtarırdı. Verdiyi
sualların cavabı tapılmasa da, qınağının ünvanı
öz bəxti idi:
Əzizim, bəxtim belə,
Yıxıldı bəxtim,
belə,
Bilməzdim qənim çıxar,
Mənə öz bəxtim belə.
Rəhilə
Elçinin 2013-cü ildə
çap olunmuş
"Bayatılar” kitabından
əvvəl də , sonra da
xeyli nəşrləri
oxuculara təqdim edilib. Əvvəldə dediyim kimi, hər
birinin də öz məramı və ədəbi prosesdə öz yeri var. Amma məhz bu kitab Rəhiləmizin
mənəvi portretidir.
Həqiqətən də söz
insanın içinin ətridir. Bu bayatılar onun daxili aləminin, ovqatının sözlə
çəkilmiş şəkilidir.
Bəzən deyirlər ki,
Rəhilə çox
qəmli şeirlər
yazırdı. Unudulmaz şairimiz Bəxtiyar
Vahabzadənin sözüdür
ki, şeir haray yox, pıçıltıdır.
Məmməd Araz da söyləyirdi: "Kövrəklik olmayan yerdə heyrət, heyrət olmayan yerdə isə kəşf yoxdur”. Rəhilənin öz fikri də bəzi
mətləblərə aydınlıq
gətirir: "Gözlərim
qəm istəmir, kirpiyim nəm istəmir...” Amma neyləsin ki, həyatın təzadları
onu qəmlərin bəstəsi, dərdlərin
dəstəsi etdi:
Bu sevdam mənim sevdam,
Hər anı qəmim sevdam,
Səni mənə yetirmir,
Bəxtimdə kəmim sevdam.
Körpəliyindən ömrünün sonuna kimi anasızlığın
ağrı-acılarında qovruldu. Özündən kiçik bacı-qardaşlarına
analıq etdi. Həmişə də narahat
idi "İnanmıram
yarıya, qismətdə
anasızlar”. Bəzən
də qəmin özündə bir təsəlli, ümid axtarardı:
"Gah əlimdən
yapışar, gah da yıxar qəm
məni”. Hərəsi bir biçimdə olan dərdlərin içindən sıyrılaraq
namərdlərə meydan
oxumağı, təskinlik
tapmağı da olardı:
Əziziyəm, dərdim çox,
Nisgilim çox, dərdim çox,
Çəkmə namərd
dərdini,
Bu dünyanın mərdi
çox.
Mənim sevimli Rəhiləm, heç bilmirəm ki, sənsizliyimizin bu bir ili nə tez yetişdi. İndi yana-yana təəssüf edirəm ki, sağlığında yaradıcılığınla
bağlı heç nə yazmadım. Yaxşı ki, Atatürk Mərkəzində səninlə
bağlı keçirilən
bir tədbirdə danışmaq imkanım oldu. Sonralar deyirdin ki, o
tədbirdə məni
ən çox sən kövrəltdin.
Eh, çıraq öz
dibinə nə vaxt işıq salıb ki... Birdə həmişə
o qədər təvazökar
olmuşuq ki... Biz yazmağa, yaratmağa
üstünlük vermişik,
bir-birimizi tərifləməyə
yox, amma indi sənsizlik məni elə sızlatdı ki, yazmasam özümü bağışlamaram. Sənin
yoxluğun bacın Sevili ( O da
gözəl şairdir
-F.X.), gül balaların
Səmanı, Röyanı,
kürəkənlərini, sevimli nəvələrini-səni
sevənləri bir bilsən necə sarsıdıb. Bu bir ildə bircə
saat da sənsiz
olmadılar. Sözlərinin
əvvəli də sənsən, sonu da... Məzarını gülüstana çeviriblər.
Tez-tez ziyarətində olurlar.
Hələ də toxtaya
bilmirlər. Bir söhbətimiz
yadıma düşür.
Deyirdin ki, dünyanın faniliyini çoxu anlamır. Anlasaydılar, dünya pislikdən,
xəyanətdən qurtulmuş
olardı.
Beləcə, yazılı söhbətimi
elə sənin bayatılarınla sona yetirirəm. Ruhun şad olsun!
Balalar
fidan qaldı,
Oduna
yanan qaldı,
Mələk
tək uçub getdin,
Bizlərə
qalan qaldı...
Dağ
boyda dağım mənim,
Bayatım,
ağım mənim,
Sən
mələksən, ölməzsən,
Həmişə sağım mənim.
Flora XƏLİLZADƏ,
Əməkdar jurnalist
Kaspi 2018.- 1-3 dekabr.- S.7.