Unudulan sənət fədaisi
Və ya Gəncə
yazarlarının anası Fəridə Əliyarbəyli
(İkinci yazı)
Hər zaman
Ulu Şeyx Nizami yurdu olan qədim
Gəncə Azərbaycana dahi sənətkarlar, böyük
söz ustaları, əvəzsiz şəxsiyyətlər bəxş
edən bir diyar olub. Bu gün Gəncənin
adı çəkiləndə bir çox korifeylər, sənət
adamları, incəsənət xadimləri gözlərim
önündən keçir. Bəşəri
ideyaları özündə cəmləyə bilən necə-necə
klassik və müasir Azərbaycan ədəbiyyatının nəhəng
simaları olan, öz sözünü zaman-zaman təsdiqləmiş
dühalar - Nizami Gəncəvi, Məhsəti Gəncəvi,
Əbul-ula Gəncəvi, Mirzə Şəfi Vazeh kimi fikri və ideyası hər
an müasir olan şəxsiyyətlər göz önünə
gəlir. Danılmaz faktdır ki, məhz Azərbaycanda ilk ədəbi
məclis olan "Divani-hikmət” də Mirzə Şəfi
Vazeh tərəfindən Gəncədə təşkil olunub.
Maraqlı faktlardan biri də bundan ibarətdir ki, tarixi mənbələrə
görə, bu ədəbi məclis sonralar Mirzə Şəfi
Vazeh Tiflisə köçsə də, öz fəaliyyətini
dayandırmayıb. Tiflisdə fəaliyyət göstərən
ədəbi məclisdə hər zaman Abbasqulu Ağa
Bakıxanov, Mirzə Fətəli Axundzadə, Fazil xan
Şeyda, Qriqoryev, Rozen, Budaqov, şərqşünas Fridrix
Bodenştedt də mütəmadi olaraq yaxından iştirak ediblər. Məhz
bu şəxsiyyətlərin zəngin söz xəzinəsinə
baş vurduqca, istər-istəməz onların
yazdığı əsərlərdəki obrazların
müasiri olmaqla yanaşı, sözün əsl mənasında
fikir xəzinəsinin əsirinə çevrilirsən. Bu əvəzsiz şəxsiyyətlər
dövrünün və zamanın bəşəri
ideyalarını bir araya cəmləməklə bütün
zamanlarda hikmətli söz xəzinələri ilə var
olublar. Gəncənin ədəbi-ictimai
mühiti, xüsusilə ədəbiyyatının, incəsənətinin
tarixi şöhrəti bütün zamanlarda ölkə
daxilində, həmçinin ölkə hüdudlarından kənarda
da hörmət və ehtiramla qarşılanıb.
Danılmazdır ki, Gəncə ədəbi mühiti
öz qaynarlığı ilə daima seçilib. Bunun bir səbəbi
qədim ənənələrlə üzvi surətdə
sıx bağlılıqdırsa, digər səbəbi isə
qədim Gəncənin XX əsrdə Bakıdan sonra ikinci ədəbi-mədəni
paytaxta çevrilməsidir. Bütün bunlar
sözsüz ki, Ulu Gəncənin XVII əsr qan yaddaşı
kimi tarix-memarlıq abidəsi sayılan "Şah Abbas” və
"Uğurlu xan” karvansaralarının, eləcə də
İmamzadə kompleksinin, Gəncə
şəhərinin mühüm tarixi və etnoqrafik abidəsi
olan "Köhnə Səbiskar” qəbiristanlığının,
həmçinin "Qızıl Hacılı”
tarix-memarlıq abidəsinin, Dövlət Dram Teatrı,
Filarmoniya və Pedaqoji Universitetin, eləcə də Azərbaycan
Dövlət Aqrar Universitetinin digər institut və
texnikumların, Nizami məqbərəsinin və şəhərin
özünün qədimliyinin ədəbi-mədəni həyata
böyük təsiri ilə üzvi şəkildə
bağlılığından qaynaqlanır. Gəncə
yetirdiyi böyük elm adamları, teatr xadimləri və
ümumən incəsənət ustaları ilə fəxr edə
bilər, amma söhbət ədəbi mühitdən gedirsə,
son əlli ildə burada görkəmli nasir və dramaturq kimi
yaşayıb-yaradan Altay Məmmədovun, şairə-dramaturq
Fəridə Əliyarbəylinin, şair Məmməd Alimin və
hal-hazırda 80 yaşına çatıb Gəncədən
kənara çıxmasa belə, Azərbaycan ədəbi
mühitində kifayət qədər tanınmış
yazıçı Qərib Mehdinin, Xəzəngülün,
Sahib İbrahimlinin, Aləmzər Əlizadənin,
Nüşabə Məmmədlinin, bu yaxınlarda
dünyalarını dəyişən mərhum şairlərimiz
Bahadur Fərmanın, Rübailin xidmətlərini unutmaq olmaz.
Bütün bunlarla yanaşı qeyd etməliyəm
ki, Gəncə ədəbi mühiti bütün Azərbaycan
üçün hər zaman cəlbedici olub.
Gəncədə ədəbi mühitdən
danışarkən, şairə-dramaturq Fəridə
Əliyarbəyli yaradıcılığından
danışmamaq, ondan yan ötmək mümkün deyil.
Fəridə
Həsən qızı Əliyarbəyli 1924-cü il iyul ayının 2-də Gəncədə
anadan olub. Burada orta məktəbi bitirdikdən
sonra 1942-ci ildə indiki Bakı Dövlət Universitetinin
filologiya fakültəsinə daxil olub. 1947-ci
ildə təhsilini tamamlayan Fəridə Əliyarbəyli,
1948-ci ildə Azərbaycan Elmlər Akademiyasının Gəncə
Bazasında kiçik elmi işçi kimi fəaliyyətə
başlayıb. Mətbuatda dərc edilən
bir sıra tarixi faktları vərəqlədikcə məlum
olur ki, 1950-1952-ci illərdə Azərbaycan Yazıcılar
Birliyi Gəncə filialının işi bir qədər zəifləyib,
hətta fəaliyyətini dayandırmaq təhlükəsi ilə
üzləşib. Bu zaman Bakıda
yazıçılar bir araya gələrək Gəncə
filialının fəaliyyətini canlandırmaq
üçün tədbirlər planı hazırlayıblar.
Səməd Vurğun, Süleyman Rüstəm, Məmməd
Rahim, Əli Vəliyev, Süleyman Rəhimov və Əhməd
Cəmilin iştirakı ilə keçirilən iclasda Gəncə
filialının Fəridə Əliyarbəyli, Nazim Axundov və
Nəriman Həsənzadədən ibarət bürosu təsdiq
edilib. Fəridə Əliyarbəyli həmin
iclasda filialın məsul katibi seçilib. Arada iki il bu quruma Müzəffər Piriyev rəhbərlik
edib. Fəridə Əliyarbəyli isə yenidən
qurumun rəhbərliyinə qayıdaraq Yazıçılar
Birliyinin Gəncə şöbəsinin məsul katibi olub.
O, 1953-1989-cu illərdə Azərbaycan Yazıçılar
Birliyi Gəncə bölməsinin rəhbəri kimi də fəaliyyət
göstərib.
Fəridə Əliyarbəyli ədəbi fəaliyyətə
1939-cu ildə "Kirovabad bolşeviki” qəzetində
çap olunan "A dağlar” adlı şeri ilə
başlayıb. Elə həmin vaxtdan da mətbuatda bədii
yazıları ilə çıxışlar edib. O, XX əsrin
əvvəllərində Gəncədə
yaşayıb-yaratmış Əkbərşah Ruhi barədə
möhtəşəm bir monoqrafiyanın müəllifidir. 1955-ci ildə "Uşaqgəncnəşr” tərəfindən
Fəridə Əlyarbəylinin "Arzular” adlı ilk
kitabı çapdan çıxıb. Müxtəlif
vaxtlarda "Yasəmən”, "Gəncəli qız”,
"Qayğı”, "Sərv ağacı”, "Dünyaya
insan gəlir”, "Novruz bayramı”, "Könül
çırpıntıları”, "Cavad xan türbəsi”,
"Ona xanım dedilər”, "Pürrəng çay”,
"Sular bulananda”, "Dünya nə qəmlisən” və
başqa kitabları nəşr olunub. "Damlardan
uca çinar” şerlər toplusu Moskvada "Sovetski pisatel” nəşriyyatında
rus dilində çapdan çıxıb. Ümumiyyətlə, qeyd etmək istərdim ki, Fəridə
Əlyarbəylinin nəşr olunan hər bir kitabı
geniş oxucu kütləsi və ədəbi ictimaiyyəti tərəfindən
hər zaman maraqla qarşılanıb. Filologiya elmləri
namizədi Ruziyə Quliyeva "Dünya nə qəmlisən”
kitabı haqqında yazır: ""Dünya nə qəmlisən ” kitabında toplanmış
müxtəlif səpkili şerlər və poemalar bugünkü
həyatımızın dolğun mənzərəsini verir,
babalarımızın keçdiyi şərəfli həyat
yolunu bir daha yada salır. Bu poetik lövhələr
korşalmış yaddaşlarımızı təzələyir,
ruhumuza sevinc nuru bəxş edir. Qəmli
dünyanın qəmləri içərisində məhv
olmuruq, aydınlığa, işığa doğru can
atırıq”.
Bu gün xüsusi olaraq qeyd etməliyəm ki, Fəridə
Əliyarbəylinin ayrı-ayrı kitablarında
toplanmış şerləri və poemaları onu həm
lirik, həm də ictimai məzmunlu əsərlər müəllifi
kimi tanıda bilib. Xüsusi ilə Fəridə Əliyarbəyli,
yaradıcılığının son illərində əsasən
"səkkizliklər”in yazılmasına böyük əhəmiyyət
verirdi. Bu "səkkizliklər” çox
böyük maraqla qarşılanırdı. Onun "səkkizliklər”i
hər zaman ümumbəşəri fikir və duyğularla əhatə
olunmaqla səciyyəvi, dolğun idi. Şairə Aləmzər
Əlizadə Fəridə Əliyarbəyli haqqında öz
xatirələrində yazır: "Mən Fəridə
xanımın bütün yaradıcılığına bələdəm.
O, sonradan şair olmamışdı. O, şair
doğulmuşdu, şair yaranmışdı. Bütün
varlığı ilə yaradıcılığa
bağlı bir xanım heç vaxt sənətinə biganə
qalıb onu arxa plana keçirmədi. Onu hər
yerdə, hər zaman hər şeydən uca tutdu”. Filologiya üzrə fəlsəfə doktoru, əməkdar
mədəniyyət işçisi, şair-dramaturq Sahib
İbrahimli isə Fəridə Əliyarbəylini
xatırlayarkən onu "Gəncə yazarlarının
anası” deyərək yad edir.
Fəridə Əliyarbəyli həmçinin bir
neçə dram əsərlərinin də müəllifidir. "Xan qızı”,
"Qonşular”, "Günahkar qız”, "Özgə yeri”
pyesləri onun yaradıcılığının əsasını
təşkil edirdi. "Xan qızı” tarixi
dramı 1972-ci ildə qələmə alınmış və
elə həmin ildə də Gəncə Dövlət Dram teatrının
səhnəsində xalq artisti, rejissor Vaqif Şərifovun
quruluşunda tamaşaya hazırlanıb. Qeyd etməliyəm
ki, müəllif
Fəridə Əliyarbəyli ilk dəfə olaraq
Azərbaycan teatrında xan qızı Xurşidbanu Natavan
haqqında tarixi bir dram əsərinin yazılmasına müvəffəq
olub. Səhnədə hadisələr cərəyan
etdikcə, XIX əsrdə Şuşada yazıb yaradan xan
qızı Xurşidbanu Natavanı görür, onun həyatına
və o illərdə bir insan olaraq gördüyü xoşməramlı
işlərə valeh olmaya bilmirsən. Tamaşada
Natavan obrazını xalq artisti Sədayə Mustafayeva ifa edib.
Aktrisanın ifasında Xurşidbanu Natavan həssas
qəlbli ana, lirik, romantik təbiətli şairə, həm də
mürtəce qüvvələrə qarşı sərt və
barışmazdır. Pyesin müəllifi Fəridə
Əliyarbəyli "Xan
qızı” tarixi dramının yaranması haqqında öz
xatirələrində yazırdı: "70-ci illərin əvvəllərində
xalq artisti Məhəmməd Bürcəliyev mənim dram əsəri
yazmağımın səbəbkarı oldu. Mən
bu xeyirxahlığı heç zaman unutmaram. Biz ailəvi
dost idik. Bir gün yenə bir yerə
yığışıb söhbət edirdik ki, o, mənə
Xurşidbanu Natavan haqqında pyes yazmağımı məsləhət
gördü. Elə bu söhbətdən
sonra mən Natavan haqqında axtarışlar etdim və
"Xan qızı”nı - ilk pyesimi yazdım. Pyes üzərində işləyərkən nədənsə
həmişə xalq artisti Sədayə Mustafayevanın
xoş siması gözlərimin önündən getmirdi.
Sanki mən Xan qızı haqqında düşünərkən
elə səhnədə artıq Sədayə xanımı
görürdüm. Xan qızı
obrazını məhz xalq artisti Sədayə xanım
Mustafayeva üçün yazdım. Teatra
təqdim etdim və bədii şurada oxuyub bəyəndilər.
Tamaşanı hazırlamağı gənc
rejissor Vaqif Şərifova həvalə etdilər. Rejissor rol bölgüsündə elə bil ki, qəlbimdən
keçənləri, duyğularımı oxumuşdu. O,
ilk olaraq Xan qızı rolunu Sədayə Mustafayevaya verməyi
planlaşdırırdı. Bundan sonra qəlbimdə
heç də narahatçılıq qalmadı. Həm aktrisanın, həm də rejissorun
gücünə yaxşı bələd idim. Əsərin uğurlu səhnə taleyi
olacağına inanırdım və belə də oldu”.
Fəridə Əliyarbəylinin 80-ci illərdə qələmə aldığı "Qonşular” pyesi də maraqlı detalları ilə diqqət mərkəzinə düşən səhnə əsərlərindən biridir. Belə ki, sovet ideologiyasının tüğyan etdiyi bir zamanda guya rüşvətxorluqla mübarizə pərdəsi altında, əslində bir çox məsələlərin elə korrupsiya ilə həll olunduğunu göstərmək o zamanlar yazardan böyük iradə və mərdlik, qorxmazlıq tələb edirdi. Fəridə Əliyarbəylinin "Qonşular” pyesi haqqında xalq artisti, rejissor Vaqif Şərifov öz müsahibələrinin birində deyirdi: "Yadınıza gəlirsə, 1988-1990-cı illərdə meydanlarda mitinqlər gedirdi. O zamanlar sanki teatrın bir qismi meydana köçmüşdü. Bir dənə cəsarətli söz o dövr üçün kifayət idi. O dövrlərdə senzura vardı. Xatırlayıram, Fəridə Əliyarbəylinin "Qonşular” pyesini oynayırdıq. Bu pyes korrupsiya ilə mübarizəyə yönəlmişdi. Pyesdə fikir səslənirdi ki, uşaqlıqda oğurluq üstə yatıb, indi polis rəisidir və ya rüşvət alan təhsil şöbəsinin müdiridir. Bu kimi fikirlərə görə o dövrlərdə senzura bizə qan uddururdu”.
Bütün bunlarla yanaşı xüsusi olaraq qeyd etməliyəm ki, Fəridə Əliyarbəyli poeziyada olduğu kimi, bütün səhnə əsərlərində də öz mövzularına daima sadiq qalır, insanın daxili aləmi ilə yanaşı cəmiyyətdə, ictimai həyatda mövqeyinə də bir sənətkar münasibəti göstərirdi. Onun son illərdə qələmə aldığı əsərlərində xüsusi olaraq Qarabağ hadisələri, baş verən olaylardakı faciələr, işğal altında olan yaralı torpaqlarımızda tökülən günahsız insan qanı, erməni vəhşilikləri bütün incəlikləri ilə göstərilməklə, xatırlanır, yad edilirdi.
"Əzəldən qəm üstündə köklənmiş bu dünya, kimsəni sona qədər sevmədi, ani, ötəri sevinclər qəmlə əvəzləndi. Gələn də, gedən də qəm odunda qovuruldu” deyən Fəridə Əliyarbəyli 2011-ci ilin dekabr ayında Gəncədə əbədiyyətə qovuşdu. Öz misralarında deyildiyi kim:
Dünya nə qəmlisən yaranışından,
Gələn də peşman, gedən peşman.
Dünya, nə qəmlisən,
Nə qəmlisən sən.
Anar Bürcəliyev
Teatrşünas
Kaspi 2018.- 1 fevral.- S.15.